Gå til innhold
Hundesonen.no

På tur med bøllete hunder


Jack-Pot
 Share

Recommended Posts

Eg har en hund som er litt opp i årene, veldig sosialt intelligent, høflig med andre hunder og sikker på seg selv. Dessverre har eg flere bekjente som har hunder som oppfører seg som monstre sammen med andre hunder, og ikke har fått den sosiale treningen som trengs. Disse folkene har funnet ut at siden min hund er så grei, så er han den perfekte lekekamerat for deres hunder (siden min ikke blir "voldelig" mot dem).

Nå er det spesielt en person eg har gått mye på tur med i det siste, og hunden hennes er helt forferdelig. Den løper oppi min hund og bjeffer han inn i ørene konstant! Den løper rett i min hund og lar han aldri få være i fred, ikke når han skal på do, står å snuser på noe, prøver å drikke fra en bekk eller noe. Hunden min blir veldig stresset av dette, han sier ifra med litt knurring og noen forsiktige glefs en gang i blant, men det hjelper overhodet ikke på den andre hunden.

Eg føler at det er utrolig urettferdig overfor hunden min at den alltid skal være med i slike "sosiale eksperimenter" med disse teite hundene (eg vet det ikke er hundenes feil), og vurderer å si at eg ikke kan gå på tur med dem mere av hensyn til hunden min. Er dette greit? Eller er det ikke så ille som eg tror, at eg menneskeliggjør hunden min for mye?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Selvfølgelig er det ikke din hund sin jobb å ta seg av hunder som plager han. Hvis du vil gå sammen med disse folka, så sier du i fra at det må bli båndtur og forklarer hvorfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Jack-Pot skrev:

Eg har en hund som er litt opp i årene, veldig sosialt intelligent, høflig med andre hunder og sikker på seg selv. Dessverre har eg flere bekjente som har hunder som oppfører seg som monstre sammen med andre hunder, og ikke har fått den sosiale treningen som trengs. Disse folkene har funnet ut at siden min hund er så grei, så er han den perfekte lekekamerat for deres hunder (siden min ikke blir "voldelig" mot dem).

Nå er det spesielt en person eg har gått mye på tur med i det siste, og hunden hennes er helt forferdelig. Den løper oppi min hund og bjeffer han inn i ørene konstant! Den løper rett i min hund og lar han aldri få være i fred, ikke når han skal på do, står å snuser på noe, prøver å drikke fra en bekk eller noe. Hunden min blir veldig stresset av dette, han sier ifra med litt knurring og noen forsiktige glefs en gang i blant, men det hjelper overhodet ikke på den andre hunden.

Eg føler at det er utrolig urettferdig overfor hunden min at den alltid skal være med i slike "sosiale eksperimenter" med disse teite hundene (eg vet det ikke er hundenes feil), og vurderer å si at eg ikke kan gå på tur med dem mere av hensyn til hunden min. Er dette greit? Eller er det ikke så ille som eg tror, at eg menneskeliggjør hunden min for mye?  

Dere har de løse på tur? Ville ha bedt den andre eieren holde sin hund i bånd og under kontroll, evnt bare gått båndturer sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det greit å la være å gå tur med slike hunder, eventuelt sette rammer som skal følges; den andre hunden får ikke plage din, den skal holdes i bånd og jobbes med. Hunder som din er gull verdt, virkelig, men skal ikke misbrukes slik. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :) da skal eg med god samvittighet overfor hunden min si at eg ikke vil gå på tur med dem mere, med mindre de holder hundene sine i bånd. Hundene er ikke noe særlig flinke å gå i bånd heller, derfor slipper eierne dem løs hver gang sjansen byr seg. Det er litt synd at disse hundene ikke får være så mye med andre hunder, men det er nesten kun min som tåler trynet på dem :P og han har fått mer enn nok røff behandling syns eg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...