Gå til innhold
Hundesonen.no

Bc og australian shephard


Heddaeng
 Share

Recommended Posts

Jeg kjenner mange som har BC som familiehunder uten at de blir helt tulleruske :) .

Jeg ser du etterlyser blanding, men har du tenkt over hvilken egenskaper du ønsker? feks Aussie har jo vokt og de jeg kjenner av rasen varsler. I tillegg er de større og kraftigere enn en bc. Feks om varsling ikke er noe du ønsker så burde du ikke gått for blanding eller aussie i det hele tatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Regner du med å være sykemeldt hele resten av livet? Og setter sykdommen noen begrensning på aktivitetsnivået ditt? Både bc og aussie er aktive raser som bør brukes til noe mer enn tur og kos. Fo

Hvorfor slutter aussien å være traust og alminnelig fordi den har bevist at den klarer å gå igjennom et lydighetprogram, gå et 200-300 meter langt spor, evt finne folk i skogen og finne noen gjenstand

Vil du ha en turkamerat ville jeg enten ha funnet en voksen som passer hverdagen din eller funnet en rase som krever mindre.. 

Av det jeg har sett av aussie, så slår de meg ikke som veldig krevende. Er det ikke mer unntaket at aussie blir en god brukshund? Man må vel heller være mer kresen og leter mer om man skal ha seg en aussie som virkelig duger som brukshund. Det er jo ikke sånn at man må være overmennesker for å ha en gjeter. Jeg har bruksschäfer og studerer, og vil på sikt være i full jobb. Det er jo en skikkelig høyaktivitetsrase, men jeg får nå hverdagen med jobb og aktivisering til å gå opp for det.

På BCer finens det jo også mye rart, jeg har truffet det meste innen det spekteret. Alt fra late sofahunder til høyenergihunder. Man må jo ikke gå for de heftigste linjene innen en rase heller akkurat.

Er det ikke bedre å komme med forslag til seriøse oppdrettere av rasen, og så la oppdretter ta det endelige valget om de synes TS er egna som valpekjøper på rasen/det de avler på? Heller enn å fraråde på generelt grunnlag.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Pringlen skrev:

Mmmmmm, ja selvfølgelig er den slik fordi den evt. lever som en vanlig familiehund. Ikke fordi det er mye crappy mentalitet og avl på disse (og mange andre) raser..

Ja, mentalitet kunne helt klart hatt et enda større fokus i avl hos BC. Det er greit nok at den skal være en arbeidshund som skal klare av lange dager med jobb, men hvis den er truendes til å bite barna i familien eller andre som skal håndtere den så tror jeg faktisk ikke den er verdt så fryktelig mye i øynene til en normal bonde...

 

Arbeidskapasitet og hvor stressa/gira den blir hvis den ikke får stimuli henger ikke sammen etter min erfaring. De lateste sofahundene kan godt være hardcore arbeidsmaniacs når de ser sauer eller kyr å gjete og de stressa "må finne på noe hele tia!!! hundene" er kanskje ikke nødvendigvis de råeste til å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv mener at hunden blir hva du gjør den til... Skjønner jo selvsagt at den trenger mye tur og trening både fysisk og psykisk..

Jeg har aldri vært borti en Bc som er vill pga den ikke får nok tur/trening.

alle jeg at møtt med Bc har vært veldig rolig og snille hunder, veldig vennlige mot barn. Noe som er veldig viktig for meg som venter barn. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Papillon skrev:

Ja, mentalitet kunne helt klart hatt et enda større fokus i avl hos BC. Det er greit nok at den skal være en arbeidshund som skal klare av lange dager med jobb, men hvis den er truendes til å bite barna i familien eller andre som skal håndtere den så tror jeg faktisk ikke den er verdt så fryktelig mye i øynene til en normal bonde...

 

Arbeidskapasitet og hvor stressa/gira den blir hvis den ikke får stimuli henger ikke sammen etter min erfaring. De lateste sofahundene kan godt være hardcore arbeidsmaniacs når de ser sauer eller kyr å gjete og de stressa "må finne på noe hele tia!!! hundene" er kanskje ikke nødvendigvis de råeste til å jobbe.

Jepp, regner med det er som med jakthunder. De råeste "maskinene" er også de enkleste, greieste og mest stabile å ha i hus. Stressede tullinger er det sjelden noe greie på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 2ne skrev:

Interessant det der, egentlig. I tråder der folk skal trene og kanskje konkurrere litt, anbefales heavy brukshunder som jaktgolden, maller og gråschäfer, da er ikke aussie bikkje nok, men om noen bare skal ha tur og kosehund, så blir aussie for mye. Aussien er ikke egna til noen ting de, tydeligvis. 

Den siste setninga der har jeg tenkt mang en gang jeg :lol: 

1 time siden, Heddaeng skrev:

Jeg selv mener at hunden blir hva du gjør den til... Skjønner jo selvsagt at den trenger mye tur og trening både fysisk og psykisk..

Jeg har aldri vært borti en Bc som er vill pga den ikke får nok tur/trening.

alle jeg at møtt med Bc har vært veldig rolig og snille hunder, veldig vennlige mot barn. Noe som er veldig viktig for meg som venter barn. :) 

Hunden blir etter den genetiske pakka og miljøet den vokser opp i.. 

Har du en rævva genetisk hund, så vil den aldri re helt bra.. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Krutsi skrev:

Den siste setninga der har jeg tenkt mang en gang jeg :lol: 

Hunden blir etter den genetiske pakka og miljøet den vokser opp i.. 

Har du en rævva genetisk hund, så vil den aldri re helt bra.. 

nei, det sier seg jo selv, men om man er en veldig masete og stressa person, så bli jo hunden din det å.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Heddaeng skrev:

Jupp... det er litt derfor jeg spurte om noen her inne viste om noen seriøse oppdrettere, men det virker ikke sånn. :) 

Det er veldig få som er seriøs og som driver med blandingsavl.. Spør du etter renrasede hunder, er det nok flere som kan hjelpe :) 

blandingshund generelt er ofte for å få penger i kassa, ikke fordi de er seriøs ;) 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aussiene jeg kjenner er relativt behagelige familiehunder, som også er brukenes. Men ingen krise å ikke ha ambisjoner innen hundesport. Tror en aussie som ikke kommer fra "harde brukslinjer", men en helt standard en hadde passet deg godt med turer, familieliv og litt småtrening. :)

Skjønner ikke hva godt som skal komme av border collie x aussie blanding egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kristiin skrev:

De aussiene jeg kjenner er relativt behagelige familiehunder, som også er brukenes. Men ingen krise å ikke ha ambisjoner innen hundesport. Tror en aussie som ikke kommer fra "harde brukslinjer", men en helt standard en hadde passet deg godt med turer, familieliv og litt småtrening. :)

Skjønner ikke hva godt som skal komme av border collie x aussie blanding egentlig..

Det var det jeg trodde å, men så fikk jeg mange meldinger om at assie ikke passet til turer.

jeg vil tro at en assie passer bra til tur og familielivet. + trening da selvsagt. :)

 

Jeg har lest på blandingen, og de som hadde det var veldig fornøyd med det, men begynner jo å tvile litt, siden det ble så mye prat her :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Heddaeng skrev:

Det var det jeg trodde å, men så fikk jeg mange meldinger om at assie ikke passet til turer.

jeg vil tro at en assie passer bra til tur og familielivet. + trening da selvsagt. :)

 

Jeg har lest på blandingen, og de som hadde det var veldig fornøyd med det, men begynner jo å tvile litt, siden det ble så mye prat her :P 

Kjøp deg heller en renraset. Så vet du mer hva du får, både egenskapsmessig og forhåpentligvis også helsemessig :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Heddaeng skrev:

nei, det sier seg jo selv, men om man er en veldig masete og stressa person, så bli jo hunden din det å.

I så fall er ingen av hundene her mine, de ligger forholdsvis høyt i stress begge to, mens jeg sikkert burde hatt litt mer av det :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Heddaeng skrev:

Det var det jeg trodde å, men så fikk jeg mange meldinger om at assie ikke passet til turer.

jeg vil tro at en assie passer bra til tur og familielivet. + trening da selvsagt. :)

 

Jeg har lest på blandingen, og de som hadde det var veldig fornøyd med det, men begynner jo å tvile litt, siden det ble så mye prat her :P 


Min aussie, som blir 8 år, lever nå pensjonist livet med tur, kos og noe trening. Det går helt fint, hundene er hjemme alene en hel arbeidsdag (bruker ikke bur), og får ikke fnatt av det. Selvsagt krevde hun sitt som unghund, men blandingshunden jeg hadde før henne var enda mer krevende.

En aussie kan fint klare seg med tur, og er fornøyd når den får være med, og aller helst også få bruke hodet sitt. Dette er ikke synonymt med at du må melde deg inn i konkuranse gruppa på hundeklubben, eller gå spor flere mil utti skævven. MEN, det jeg har opplevd og sett med aussie, er at dette er en rase som krever oppdragelse! Sosialisering, miljøtrening og ro trening er essensielt å trene på de første par åra. En ung aussie, er mye hund, ikke fordi den må trene så mye, men fordi den er fantasifull og full av f! Den kan finne på mange hyss, og krever en stødig men rettferdig eier. Det ligger nok kanskje i dette at den har vokt, den passer på. Dette innebærer ressursforsvar og bjeffing. Det er naturlig for en ung aussie å teste ut hva kan jeg vokte, hva kan jeg ikke vokte. Den er også spretten, og impulsiv, og for noen kan dette oppleves som vrient å få bukt med. Igjen, den er ikke hardcore bruksbeist som må trenes fra den er 5 uker, men, den krever oppdragelse for å bli en velfungerende hund.

De jeg vet om som ''avler'' blanding av border collie og aussie, ville jeg ikke satset på. Tispa er kullsøster til min, og i den slekten er det katarakt, atopisk dermatitt og epilepsi.Min aussie har atopi, og faren har katarakt, helsøster med katarakt og 2 halvsøsken med samme far har katarakt. Morfar har gitt valper med epielpsi, det samme har fars halvbror med samme far gjort. Jo og farfar har problemer med ryggen.  Ikke noe å avle på, med andre ord, og linjen er tatt ut av aussie avl pga sykdom. OG da må jo selvsagt en dust parre med en border collie, for da blir valpene utavlet og friske. Dette er svindel, og ikke la deg lure. Sykdommer som er arvelige, er arvelige uansett.

Sett deg heller inn i aussie, nå som det er mulig å få tak i en som ikke er avlet bruks. Raseklubben har bestemt at aussien skal ha brukskrav for å bli utstillings hampion, så de gode trauste og allminerlige aussiene  du finner i dag, finner du kanskje ikke om noen år...

Border Collie kan jeg ikke si noe om, kjenner ikke rasen, men har hatt border blanding og ville ikke anbefalt en border blanding til en kjeft. Uansett blandings forhold, da er det bedre å sette seg inn i rasen, så vet man hva man får.

Ble mye, men håper du føler deg klokere :)
 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Red Merle skrev:

Sett deg heller inn i aussie, nå som det er mulig å få tak i en som ikke er avlet bruks. Raseklubben har bestemt at aussien skal ha brukskrav for å bli utstillings hampion, så de gode trauste og allminerlige aussiene  du finner i dag, finner du kanskje ikke om noen år.

Hvorfor slutter aussien å være traust og alminnelig fordi den har bevist at den klarer å gå igjennom et lydighetprogram, gå et 200-300 meter langt spor, evt finne folk i skogen og finne noen gjenstander som er lagt ut i skogen??

 

 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Papillon skrev:

Hvorfor slutter aussien å være traust og alminnelig fordi den har bevist at den klarer å gå igjennom et lydighetprogram, gå et 200-300 meter langt spor, evt finne folk i skogen og finne noen gjenstander som er lagt ut i skogen??

 

 

Hehehe, det er et veldig godt spørsmål :P . Jeg har bare ikke trua på at det er rett veien å gå, de fleste aussier jeg har kjent, som har vært skullete/blitt avlivet, har vært av brukslinjer, i feil hjem. Det er for få som vil satse bruks med aussie, og da blir det for dumt at de skal avles opp til bruks, når majoriteten av dagens aussies ikke brukes til det. At den er en brukshund, er ikke en unnskylding til å avle på bikkjer som tørner i et vanlig hjem. Dem mener jo at aussien er så sær, og så brukandes, at skal du ikke trene bruks, så må du få deg en annen rase!! Nemlig! :P De fleste aussier klarer et lydighetsprogram og et spor, men jeg er ikke for at det skal være et krav for å få et utstillingschampionat, når en brukschampion kun trenger en gul sløyfe. Ikke minst er det ikke alle som har anledning til å trene bruks, eller har en hundeklubb lokalt som satser på bruks.  Men dette er diskutert opp og ned i mente, og jeg sitter med min mening om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett meg gjerne hvis jeg tar feil, men jeg har fått intrykk av at den gjennomsnittlige aussien krever mindre enn den gjennomsnittlige bc'en for å være fornøyd? Bc'er flest blir jo fortsatt avlet til gjeting, med alle drifter det innebærer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tonjek skrev:

Rett meg gjerne hvis jeg tar feil, men jeg har fått intrykk av at den gjennomsnittlige aussien krever mindre enn den gjennomsnittlige bc'en for å være fornøyd? Bc'er flest blir jo fortsatt avlet til gjeting, med alle drifter det innebærer.

Vel, spørs vel hvem du spørr. Jeg synes det. At border collie er mer arbeidshund enn aussie. Border collie har alltid blitt avlet til gjeting, og gjeting med border collie er stort den dag i dag? I Norge har vi ikke godkjent gjeterhund prøve på aussie så vidt meg bekjent, og aussien har vært mer avlet til utstilling og annet bruk enn primært gjeting. Skal du ha aussie fra gjeterlinjer bør man se mot usa eller andre land.. Border collie har mye sterkere gjeter instinkt enn aussie, synes jeg. Men de gjeter på forskjellige måter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ut heller hvem av de to rasene som passer deg best - eller en annen rase. Basert på de egenskapene du ønsker.

Dog har jeg møtt en aussie/BC-blanding. Trodde det faktisk var ren BC. Den likte jeg skikkelig godt og DEN hunden kunne jeg tenkt meg. Men aldri falt meg inn å anskaffe en slik blanding fordi jeg møtte et godt individ.

Slik jeg har en inntrykk av, så syns jeg BC og Aussie kan være like mye krevende hunder, men på hver sin måte. BC har jo dette med gjetingen. Jeg opplever aussien som en mer skarp hund, med mer vokt og ikke minst en mer sprudlende energi. Type hopp og sprett og tjo og hei og hit og dit og overalt. De er liksom så høyt "hele tiden", og jeg opplever det som litt uro/stress på en måte, at de ikke klarer å slappe av (vet dette selvsagt ikke gjelder alle i rasen). Kanskje vanskelig å forklare det, men. Aussie er ihvertfall ikke noe for meg personlig, så no offense til noen. Er bare en ting som jeg ikke klarer å sette fingeren på, at jeg føler BC passer meg bedre enn Aussie. Jeg har møtt BC-folk som mener at man nærmest må være overnaturlig for å ha en BC, men som sier "pfft, Aussie er enkle hunder, de kan hvem som helst ha for de krever ikke like mye som en BC". Og likedan har jeg vært borti Aussie-folk som sier mer eller mindre akkurat det samme, at Aussie er mer krevende enn en BC og slikt. Ingen av dem har nødvendigvis feil, men jeg som sagt ser på de to rasene på lik linje der; men på hver sin måte. Igjen, det er mitt inntrykk da. Jeg har noen bekjentskaper til begge rasene, men ikke eid en av dem selv. De gjeter også på forskjellige måter som nevnt her, så for meg blir det liksom ikke riktig uansett å sammenligne dem helt 100% når gjete-måten dems er forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
På 1/31/2016 at 4:11 AM, Red Merle skrev:

Hehehe, det er et veldig godt spørsmål :P . Jeg har bare ikke trua på at det er rett veien å gå, de fleste aussier jeg har kjent, som har vært skullete/blitt avlivet, har vært av brukslinjer, i feil hjem. Det er for få som vil satse bruks med aussie, og da blir det for dumt at de skal avles opp til bruks, når majoriteten av dagens aussies ikke brukes til det. At den er en brukshund, er ikke en unnskylding til å avle på bikkjer som tørner i et vanlig hjem. Dem mener jo at aussien er så sær, og så brukandes, at skal du ikke trene bruks, så må du få deg en annen rase!! Nemlig! :P De fleste aussier klarer et lydighetsprogram og et spor, men jeg er ikke for at det skal være et krav for å få et utstillingschampionat, når en brukschampion kun trenger en gul sløyfe. Ikke minst er det ikke alle som har anledning til å trene bruks, eller har en hundeklubb lokalt som satser på bruks.  Men dette er diskutert opp og ned i mente, og jeg sitter med min mening om det :)

Man trenger ikke bruksavla hunder for å gå 300 meter spor og gjøre et par lydighetsøvelser. Og et D-spor er vel omtrent på lik linje med en gul sløyfe, det skal ikke all verden til for å oppnå verken det ene eller det andre.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...