Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lang reisevei til/fra jobb?


Kristina
 Share

Recommended Posts

Mellom 15 - 20 min vei til jobb. Jeg har også satt ca 30 min som maks reisevei. Er alene med hund og da synes jeg dagene blir lovlig lange om jeg skal ha så lang reisevei i tillegg til jobb.
 

PS du har ikke tenkt på å bo i nærheten av Eidsvoll Verk - gode parkeringsmuligheter ved stasjonen og 30 min med tog inn til Oslo S. Ellers tror jeg jeg hadde sett på sted å bo når jeg visste hvor jeg hadde jobb. Kan være det blir enklere enn du tror :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Veldig off topic, men det er helt utrolig hvordan man forandrer holdning til kollektivtransport når man jobber med planlegging av det selv. Jeg ser stadig mer nytte av å reise kollektivt, og jeg blir

Ja, jeg har også vurdert å være evighetsstudent og slippe å ta stilling til sånne seriøse voksenting. Årskurs etter årskurs...etter årskurs.  

De kan gå inn og ut som de vil. På rommet er det hundesenger, gulvvarme, og en ekstra ovn om det er veldig kaldt. Er godt og varmt der nå på vintern. Har web kamera og kan følge med på de. Om sommeren

Korteste reiseveien jeg noensinne har hatt, var ca 30 min med bil (+ ingen kø + bare grønne lys, normalen va nok 50 min). Det er mange mange år siden det. Ellers har reiseveien stort sett ligget på 1 time, 1 time 15 min. Inntil vi flyttet ut i skogen. Nå har jeg ca 2 timer hver vei til jobb og det er mye. Imidlertid kan jeg jobbe hjemmefra minst 2 dager i uka, og noen ganger flere dager enn det og - det gjør det levelig. Nå har jeg en gubbe som begynner sent på jobb, de dagene jeg også skal inn til Oslo men allikevel blir hundene alene ca 10 timer og jeg får fullstendig hetta hvis det er tull med togene. Til gjengjeld bor jeg fantastisk deilig til med masse skog og natur rett utenfor døra, mennesketomt også. Tror ikke jeg vil bytte bort det noen gang mot kortere reisevei.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frå her vi bur no, er det ca. 4 minutters kjøring. Når vi flyttar "ut på landet" om rundt ein mnd. blir det knappe 25 minutters kjøring. Og det er i grunn heilt grei avstand, synest eg. Spesielt med tanke på at vi begge får bu slik vi ønsker :)

Mi maksgrense for reiseveg er vel rundt 40 minutt. Noko meir enn det føler eg blir litt vel langt. Og ikkje minst dyrt, med tanke på bilkjøring.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige jobb var 15 km unna og en time i bil. Det tok lenger med kollektivt, og krevde to bytter. Ringvei 3 i Oslo, et sted en lettest kjører mellom 1 og 4 på natta...

Jeg flyttet nå uten å vite hvor jeg jobber senere, men jeg ville bo her. Altså, jeg driter i postnummeret og veinavnet, men jeg ville ha dette huset med denne tomta. Da kan jeg godt kjøre 30 minutter til nærmeste by nordover eller 25 minutter til nærmeste by sørover. Sånn sett var det strategisk å bosette seg her, jeg vet at jeg har flere steder og tettsteder innenfor en grei radius, og satser på at jeg finner en grei jobb. Jeg har sagt til meg selv at det skal være en fenomenalt bra jobb i Oslo for at jeg kjører helt dit, selv om det i utgangspunktet bare tar en time. Men det er jo utenom rush. Så smertegrensen går kanskje på en tre kvarter?

Drømmen er fleksibel arbeidssituasjon og noe hjemmekontor. Nei, drømmen er selvstendig næringsdrivende som jobber hjemmefra. Jeg drømmer på ulike ambisjonsnivå.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber ikke, men studerer. Reiser kollektivt og bruker 1,5-2timer avhengig av om det er korrespondanse mellom bussene, eller det blir venting. Med bil tar samme veien ca 1time. Jeg tenker det ville blitt for lenge for min hund å være alene. Hun bor hos foreldrene mine for tiden. Reiser 06 hjemmefra, og er hjemme enten 16.45 eller 17.45. 

Under 30min reisevei, og gode busstilbud, ville vært deilig. Der jeg bor nå er det dårlig med busser, så kommer ikke hjem tidligere selv på korte dager. Kan strekke meg til 45min, men håper jeg slipper det, selv om jeg drømmer om å bo på landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet og bodde i Bærum, jobbet og bodde alle der med max ti minutters rusletur til bolig eller dagsenter. Veldig praktisk. Barnehagene lå på området også :) Så flyttet vi til Lillehammer som er en bitteliten by og barnehagen lå 100 meter hjemmefra og skole og jobb var i rimelig gåavstand. Vel, blabla. De to årene i Ytre Enebakk var helt ville. Først tjue minutter spasertur (fort) til bussen, så tjue minutter på 501 bussen, så stå på det herlige Mortensrudkrysset og vente på 76 bussen for å sitte på den i tjue minutter. Alt dette var avhengig av optimale trafikkforhold. Jeg gikk hjemmefra klokka 06 00 for å være på jobb til 08 00. Så skulle man hjem om ettermiddagen, også. Jeg spyr nesten ved tanken, enda. Nå bor jeg nær himmelen og går hjemmefra ti over syv og er på jobb ti på åtte. Helt perfekt! Jeg kunne dratt et kvarter senere, men det kvarteret med kaffe og planlegging av dagen og sludring med kolleger er gull. Jeg har nemlig verdens triveligste jobb :) 

Har jeg lange dager, eller skal noe, har jeg en venninne nede i naboblokka som passer Tinka om det skulle trengs. Nå når Ia bor hjemme, er det jo ikke nødvendig, men godt å vite likevel.

Jeg ble så sliten av reiseveien uti Enebakk, at jeg aldri aldri mer skal bo så langt unna jobben igjen. Ikke bare for hundene sin del, men for min egen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 7 min å kjøre til jobb. Helt ypperlig, for da kan jeg stikke hjem i lunsjen ved behov. Lengste reisetid har vel vært en halvtime, men da alltid i motsatt vei av rush og kø. Hater å stå i kø! Er veldig fornøyd med hus og arbeidssted, og ville ikke bytta noen av dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eter 14 års pendling til Oslo med særdeles uforutsigbare reisetider enten man tok buss eller bil, så kjente jeg at det var nok. Det var vel ca 1 times reisevei fra dør til dør med buss, 40-45 min med bil... Jeg var tidvis kvalm bare ved tanken på å reise til og fra jobb - og jeg BLE kvalm av å reise også - bussing er ikke kult når man blir reisesyk. 

Jeg har vel kommet til at jeg har en smertegrense ved ca 30 min reisevei. Det går greit, men noe særlig mer synes jeg ikke er aktuelt, i hvert fall ikke når jeg er alene og har hunder hjemme. Slik jeg bor nå har jeg 20 km til jobb - det tar ca 20-25 min, litt avhengig av føreforholdene - og det er akkurat innafor liksom :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bosatt meg et sted med togforbindelse. :) Sier ikke det fordi jeg jobber med tog, men det er en pålitelig transportmetode som er effektiv, og du slipper å sitte i bilkø. Det finnes sikkert steder langs Kongsvingerbanen der en kan bo og pendle greit inn til Oslo. :) Eventuelt fra Eidsvoll og innover mot Oslo. 

Jeg bruker 20-25 min fra dør til dør. Da tar jeg t-banen fra Oppsal til Jernbanetorget. Noe særlig mer vil jeg helst slippe å reise, så smertegrensa går på ca. 30-35 min hver vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideelt sett hadde det holdt lenge med gangavstand, evt opptil 30 min sykling. Kvarter-20 min kjøring går også greit. Når mine drøye 20 km til jobb tar nesten en time hvis jeg ikke kommer meg avgårde tidlig nok, da er det for langt. Å reise kollektivt er uaktuelt, da tar mine to mil 90 minutter på det korteste om alt klaffer. 

Til ts; finn deg jobb først og så kan du leite etter plass å bo som er gunstig i forhold til jobben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Kristina skrev:

Nå blir det antagelig ikke kollektiv for meg lengre når jeg slipper største deler av rushen igjennom Oslo og lett finner parkering. Det er nemlig en liten kollektivmotstander i meg.

Takk til alle "kollektivmotstandere" som skaper kø og forurensing og som ikke skjønner at vi drar et felles lass her. :P

Jeg starta mitt hundehold ved å bo 7 minutter unna jobb med trikk. Det var helt fantastisk, men det kunne jo ikke vare. Flytta deretter ut til ei diger rønne på landet som var helt fantastisk mtp hundehold, men da brukte jeg ALDRI mindre enn en time til og fra, stort sett mer, og det føltes ikke ok. Det var to busser og en t-bane som skulle til for å komme meg på jobb. Så flytta jeg til en leilighet som var enda bedre mtp hundehold, som korta ned reisetida med 20 minutter, men her satt vi ofte i kø inn til byen pga alle luringene i Teslaene sine som kunne kjøre i kollektivfeltet. :frantics:Vanlige kjørefelt var jo minst like fulle av enda flere luringer i 5-setere som syntes det var deilig med mye plass og kjørte aleine. :P 

Nå bor jeg i Oslo igjen i et område som er betraktelig mindre egna for hund, men heldigvis ikke helt krise. Hvis det ikke er noe krøll (dvs hvis noen vi kjenner kommer seg avgårde før åtte :innocent: ) bruker jeg ca 25 minutter til jobb. Det er helt greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig off topic, men det er helt utrolig hvordan man forandrer holdning til kollektivtransport når man jobber med planlegging av det selv. Jeg ser stadig mer nytte av å reise kollektivt, og jeg blir mer og mer bevisst egne reisevaner. Jeg får sjukt dårlig samvittighet de gangene jeg setter meg i bilen, og det er bra, for man blir godt vant når man bruker mye bil. 

Men det får selvsagt være opp til hver enkelt. :) Men like fullt ville jeg sett på steder langs Kongsvingerbanen (Nes, Haga, Rånåsfoss, Auli, Skarnes osv) og brukt toget til jobb. Veldig deilig - man kan til og med jobbe på veien. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører bil til og fra jobb, og bruker rundt 30 minutter til jobb, litt mer fra, siden jeg reiser mot rushen. Hvis jeg skulle reist kollektivt, hadde det tatt dobbelt så lang tid (bokstavelig talt) begge veier, og det går bare ikke for meg å bruke to timer av dagen min på reising. Smertegrensa er rett over 30 minutter, det kjenner jeg ekstra på de dagene det er mer trafikk når jeg skal hjem. 

Optimalt skulle jeg nok helst ha jobbet i byen nå som vi bor i byen, for jeg er egentlig veldig glad i t-bane. Jeg reiser gjerne kollektivt så langt det går, og jeg savner egentlig det å kunne fikle med mobilen når jeg kjører til og fra jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt alt mellom himmel og jord. Pendlet bla med bil fra Asker til Akershusfestning (det er uforutsigbart der alt fra 30-90 minutter). Men da hadde jeg hundene med på jobb og hadde bil fra jobb. Så har jeg pendlet kollektivt fra Flateby til Oslo, det tok 1,5 time hver vei. Og jeg var bilsyk hver eneste gang, og bommet jeg på en buss så ble det 2 timer. Også alt det andre som kan gå galt også. Det var heldigvis bare en midlertidig greie pga ny jobb og finne en ny plass å bo. Så pendlet jeg Borgen (Kløfta)-Oslo kollektivt. Det var helt ok, ingen svinger som jeg dauet av og hoppet på en buss hele veien. Som oftes gikk det akkurat 45-60 minutter.

Nå beregner jeg 20 minutter til jobb, noe som faktisk er mye lengre enn folk tror. Men det er fra jeg går ut min dør til jeg er inne døren på jobb. 

Og vurderer flytte så det blir 1 time kjøring i egen bil og uten kø, så reiseveien er ganske sikker når det kommer til tid. Det handler mest om at jeg vil bo så jeg kan ha en lettere hverdag med de tingene jeg liker drive med. Og slippe "alltid" ta hensyn. (Selv om jeg tror jeg er verden stilleste nabo med to hunder. Men hver gang jeg har valpekull, folk med hunder på besøk som ikke er vant med lydene osv så føler jeg stress pga naboer. Og ligger alltid en tanke "tenk om hundene mine bjeffer når jeg jobber natt og naboene ikke sier noe, men bare irriterer seg". Jeg vet jeg hadde skutt en nabobikkje som hadde holdt på slik liksom :P )

Men over en time reisevei er ikke aktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar buss til jobb, den bruker ca 20-25 min, av og til pluss en spasertur på 10-15 min. Det kommer an på hvilke buss som passer best, da jeg har flere alternativer.

Alt etter hvilke dag det er og hvordan rutene passer så bruker jeg 50 min -1 t 15 min til jobb og 35-50 min hjem. Jeg jobber turnus /natt og min kjære jobber dagtid så hundene er ikke så mye alene. En gang i fremtiden drømmer jeg om å bo litt mer øde til enn nå og er da innstilt på lengre reisevei. 1 t hver vei er ikke noe problem så lenge det fungerer med kollektivtrafikk mesteparten av veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at smertegrensa for meg personlig ligger på 30-35 minutter.... Rett og slett fordi jeg ikke er interessert i å bruke så mye tid på å flytte på meg.... Nå bruker jeg 30 minutter i bil, kjører alltid mot køen, så det er forutsigbart.... Tidligere hadde jeg også 30 minutter i teorien, men avhengig av når jeg dro og kjørte hjem, brukte jeg mye lenger tid - kjørte da samme vei som køen.... Himmelvid forskjell å kjøre motsatt vei ihvertfall!

Jobben jeg hadde før denne brukte jeg 12 minutter til.  Det var veldig deilig!

Jeg har mann og en 10-åring, og det er like mye 10-åringens aktiviteter osv som gjør at jeg ikke vil bruke mer tid på reising, som hundene... Hun kommer jo hjem før oss, så de er ikke alene så lenge. Vi drømmer imidlertid om noe småbrukaktig, så når hun flytter hjemmefra er det mulig at jeg kan akseptere lenger reisevei, særlig om vi kan bo et sted hvor bikkjene kan gå ut om de vil osv... Å ha to hunder gjør også at samvittigheten er LITT bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er forskjellige. Jeg vil helst bo og jobbe slik at jeg ikke er avhengig av bil for å komme meg til og fra arbeidsplassen min. En halvtimes gange hver vei hadde vært ypperlig! Gange/sykkel er bra for kropp og sinn, tid på kollektivtrafikk kan jeg bruke til lesing/soving/dagdrømming. Mens i en bil sitter man bare der og kaster bort tida mens man putrer avgårde i kø og bidrar til mer forurensing og trengsel på veiene. 

De siste årene har jeg bodd 10-15 minutters rusletur fra studiested/jobb, og det er en luksus! Har også vært busspendler til/fra vgs og da brukte jeg stort sett 35 minutter fra dør til dør. Det var ok. Noe særlig lenger enn det vet jeg ikke om jeg orker på permanent basis. Jeg må finne meg et nytt sted å bo til sommeren, kanskje før jeg vet hvor jeg etter hvert skal jobbe. Jeg kommer til å finne meg et sted i Oslo med god kollektivdekning og være innstilt på at jeg i en periode kanskje må bruke en del tid på pendling. Så får jeg heller flytte på meg igjen når jeg har fått en jobb jeg vet at jeg vil være i.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber hjemmefra, det synes jeg er optimalt :D Før jeg ble selvstendig næringsdrivende, hadde jeg 35-40 min reisevei. Det syntes jeg var helt greit. Smertegrensen ligger vel på 1 time dør til dør, tenker jeg. Men det spørs på transportmiddelet også. Med ståplass på en full buss er nok smertegrensen betydelig lavere enn med sitteplass på et halvfullt tog der jeg kan jobbe/lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt litt forskjellig, siste plassen så brukte jeg ca en time fra jeg gikk ut døra til jeg gikk inn døra på jobb. Helt kurrant for meg som ikke jobber hver dag. Inkluderte et bussbytte. 

Der jeg jobba før det hadde jeg 5 min gange. Genialt. :D  

Så har jeg hatt 5 km hver vei, uten buss/bil - brukte 20 min ned på sykkel og en liten time hjem... Så hadde jeg det + togtur på et kvarter - 20 min og så gange fra togstasjon til arbeidssted - det ble uutholdelig. 

Så bodde jeg 7,5 km fra jobb, ble stort sett kjørt da, men sykla innimellom. Med hund. Tok laang tid. :aww:  

I oslo har jeg alltid hatt relativt lang reisevei. Fra Langhus til ellingsrud med 20 min å gå til togstasjonen og dårlig rutetilbud. Flyttet så til nordstrand, da korta jeg ned tiden en god del, men måtte regne en time uansett pga ubrukelig korrespondanse. Siste plassen jeg jobbet i oslo var ved ullevåll, da bodde jeg på lambertseter. Gikk mellom en time og en og en halv hver vei da og, alt etter korrespondering og rush. 

Smertegrensa mi ligger på en time hver vei om jeg ikke jobber hver dag. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har eg ca 20 min hver vei, fra dør til dør med bil. Med buss hadde eg brukt ca en time hver vei. Lengste eg har hatt er ca 1 time hver vei med bil, og det ble for langt. Legg til rush i Bergen, og alltid en person som går tom for drivstoff eller punkterer, så gikk det fort tre-fire timer dagen bare på transport. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Maria skrev:

Veldig off topic, men det er helt utrolig hvordan man forandrer holdning til kollektivtransport når man jobber med planlegging av det selv. Jeg ser stadig mer nytte av å reise kollektivt, og jeg blir mer og mer bevisst egne reisevaner.

Her hvor jeg bor (Kristiansand) er det utrolig dyrt å ta buss, selv for meg som er student.

Hadde det vært rimeligere, hadde jeg definitivt benyttet meg mer av det, men sånn som det er nå lønner det seg for vår del å bruke bilen. Vi har elbil da, så slipper unna mange kostnader (parkering og bom i hovedsak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, SandyEyeCandy skrev:

Takk til alle "kollektivmotstandere" som skaper kø og forurensing og som ikke skjønner at vi drar et felles lass her. :P

Jeg starta mitt hundehold ved å bo 7 minutter unna jobb med trikk. Det var helt fantastisk, men det kunne jo ikke vare. Flytta deretter ut til ei diger rønne på landet som var helt fantastisk mtp hundehold, men da brukte jeg ALDRI mindre enn en time til og fra, stort sett mer, og det føltes ikke ok. Det var to busser og en t-bane som skulle til for å komme meg på jobb. Så flytta jeg til en leilighet som var enda bedre mtp hundehold, som korta ned reisetida med 20 minutter, men her satt vi ofte i kø inn til byen pga alle luringene i Teslaene sine som kunne kjøre i kollektivfeltet. :frantics:Vanlige kjørefelt var jo minst like fulle av enda flere luringer i 5-setere som syntes det var deilig med mye plass og kjørte aleine. :P 

Nå bor jeg i Oslo igjen i et område som er betraktelig mindre egna for hund, men heldigvis ikke helt krise. Hvis det ikke er noe krøll (dvs hvis noen vi kjenner kommer seg avgårde før åtte :innocent: ) bruker jeg ca 25 minutter til jobb. Det er helt greit. :)

Det har vel ingenting med at man ikke ønsker å dra et felles lass her eller å tenke på miljøet, men mener du virkelig at man skal enten måtte bo i byen eller bruke 1-2 timer med kollektivt til og fra jobb hver dag på en strekning som ofte tar 1/4 av tiden å kjøre - selv i rushen? Det funker fint å forholde seg til kollektivt for alle som bor innenfor ring 3, for "oss andre" blir det fryktelig tungvint. Per dags dato bor jeg 12 kilometer unna den nye jobben. Det tar meg 15 min(!) fra dør til dør (inkl isskraping) med bil, men med kollektivt må jeg bytte to ganger og bruker ca 45min til 60 min fra dør til dør. Det føles unødvendig spør du meg. Det er grunnen til at jeg ikke ønsker å forholde meg til kollektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...