Gå til innhold
Hundesonen.no

Kamera innstillinger


Kristiin
 Share

Recommended Posts

19 minutter siden, Kristiin skrev:

Jeg bruker sigma 70-200 :P Å svarte hunder også da.. :lol:

Jeg antar at det kanskje ikke er sånn lyssterkt ? Sånn ca f3,5/4,0 ? 
Da er det egentlig bare å ønske seg mer lys :lol:. Neida, men det er ikke så lett å ta sylskarpe bilder av sorte hunder i lek når lyset ikke er helt optimalt, så om du kan finne en solstripe å ta bilder på, er det det enkleste :). Har du et eksempelbilde forresten? Da er det kanskje enklere å se hva som kan gjøres bedre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

....og når man tenker på hvor mange millioner fotoprodusentene bruker for å lage autoinnstillinger som er superbra så tenker jeg det er like greit å la de gjøre jobben. Jeg bruker svært sjelden manuelle innstillinger på mitt kamera, det går i auto (sport) og objektiv med IS. Jeg har sort hund, puddel sogar - og det er sjelden problemer å få skarpe bilder av henne selv om hun er et lite popcorn.
Nei, det er ikke flaut å bruke autoinnstillinger - det er heller ikke bare idioter som gjør det og folk som er kørka osv. Som sagt - jeg tar 95% av alle bildene mine med auto, og om jeg skal si det selv så blir bildene bra, faktisk over snittet om jeg skal si det selv.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/v/t1.0-9/10847831_10203103826871606_7945029509576253657_n.jpg?oh=10f394a9e37c3d67d1940ee079a999ae&oe=572E350B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte hunder i snø er vanskelig. Man må velge å enten overeksponere snøen eller undereksponere hunden. Litt undersksponering og litt overeksponerting kan fikses i LR eller PS. 

Men eksempelbilde er fint, da er det lettere å komme med noe. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Belgerpia skrev:

....og når man tenker på hvor mange millioner fotoprodusentene bruker for å lage autoinnstillinger som er superbra så tenker jeg det er like greit å la de gjøre jobben. Jeg bruker svært sjelden manuelle innstillinger på mitt kamera, det går i auto (sport) og objektiv med IS. Jeg har sort hund, puddel sogar - og det er sjelden problemer å få skarpe bilder av henne selv om hun er et lite popcorn.
Nei, det er ikke flaut å bruke autoinnstillinger - det er heller ikke bare idioter som gjør det og folk som er kørka osv. Som sagt - jeg tar 95% av alle bildene mine med auto, og om jeg skal si det selv så blir bildene bra, faktisk over snittet om jeg skal si det selv.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/v/t1.0-9/10847831_10203103826871606_7945029509576253657_n.jpg?oh=10f394a9e37c3d67d1940ee079a999ae&oe=572E350B

Fine bilder :) Men det er jo ikke så mye snø på de bildene da, der hovedproblemet ligger :P

Og jeg synes nesten aldri jeg får bra bilder med auto om forholdene er litt mindre opptimale. :) Følger auto ikke klarer og henge med helt mtp lukketid..

Eksempelbilder kommer! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt så er det jo veldig dårlig lysforhold på alle bildene, og det er nok en del av forklaringen. Det ER vanskelig å få gode bilder i dårlig lys, spesielt om du ikke har superduperhefig objektiv :D. Jeg får heller ikke sånn superskarpe bilder når det er dårlig lys, selv om både kamera og objektiv strengt tatt burde fikse det greit. Jeg bruker sånn halvautomatiske innstillinger når jeg tar bilder (jeg har ikke noen sport/portrett etc knapper på mitt kamera). Da setter jeg det slik at jeg kan bestemme blenderåpningen selv, og så får kameraet fikse resten (evt overstyrer jeg også ISO-innstillingene - her kan du jo skru opp ISO'en en del for å få mest mulig lys). 

Nå er det også sånn at på objektiver med mye zoom, så vil bildene bli uklare dersom du zoomer helt inn (fordi objektivet ikke greier å få det helt skarpt på full zoom). Det kan derfor hjelpe litt om du ikke bruker full zoom (på noen av bildene kan uklarheten skyldes dette slik det ser ut som for meg). Nå er jo ikke bildene veldig uklare da, bare litt grumsete, så kanskje kan du kompensere litt ved å behandle dem i et fotoprogram etterpå. Jeg gjør alltid det - jeg  gir bildene en liten ekstra touch på skarphet og lys f eks :) 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags innstillinger har du brukt?

Mulig jeg tar feil, men jeg synes at det i hvert fall på noen av bildene kan virke som om snøen er skarpere enn selve hundene. I hvert fall på det bildet med en hund som kommer rett mot kameraet på en smal sti ser snøen foran hunden skarpere ut enn hunden. Da tenker jeg at du enten ikke har truffet helt med fokus, eller så er lukkertiden litt for lang så du får bevegelsesuskarphet på hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av dette vil du kunne rette på i lightroom eller tilsvarende. Gimp er gratis, photoscape er gratis, men jeg kjenner ikke til dem. Generelt sett vil du ha kortere lukkertid på fartsbilder, da må du kompensere med større blenderåpning (lavere blendertall) og eller høyere iso om du ikke tar bilder i bedre lys. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med de andre, ser ut som du har hatt litt dårlige lysforhold. Og bildene er litt for mørke i utgangspunktet og da blir det sjeldent helt perfekt. Og når det er mørkt vil du heller ikke klare å ha høy nok lukkerhastighet og da er det jo omtrent umulig.. Hvis du vil gjøre det litt enklere for deg selv så ta en dag med godt lys (ikke nødvedigvis sol, men lys dag). Så eksperimenterer du med lukkerhastigheten. Husker du å justere med ISO? Sånn kort forklart prøver jeg å følge disse trinnene: Jeg velger den lukkerhastigheten jeg MÅ ha for å få skarpe bilder (trening for å finne det ut!). Så velger jeg som regel lavest mulig blender dersom det holder med lavest (2.8 på mitt, som holder fint når jeg tar bilde av en hund i fart). Du kan selvsagt finne blenderen først også lukkerhastigheten, men siden jeg ikke kommer noen vei uten god nok lukkerhastighet pleier jeg begynne der. Og hvis bildene blir for mørke? Ja, da må jeg justere opp isoen. Og om det bare blir kornete eller fremdeles mørkt så må jeg innse at det ikke er godt nok lys til det jeg vil ta bilder av :P Husk at om du tar bilder når de står i ro i stede så kan du senke lukkerhastigheten veldig og få et mye bedre utgangspunkt i dårlig lys. Det er actionbildene som er vanskelige. Prøv å ta bilder av hest i fart for å teste dyr i middels hastighet, da fikk jeg litt bedre kontroll på hva som var for mye eller for lite lukkertid :)

 

Ellers er jeg ikke helt enig med det der med auto, det blir aldri gode nok bilder hos meg i alle fall :P 

 

Edit: og lightroom er topp for å lære seg sånn passe avansert bilderedigering! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har mye å hente dersom du skaffer deg et redigeringsprogram. Med svart hund i snøen er du nesten sjanseløs på å klare å eksponere så begge deler blir bra, du må nesten velge mellom det hvite eller det svarte. 
Vet at mange proffe fotografer undereksponerer bildene sine bittelitt med vilje, fordi det er enklere å hente inn detaljer i det mørke etterpå enn hvis noe er helt utbrent (så hvitt at det har mistet alle detaljer). Pass på å ikke undereksponere så det blir 100% svart da, for da klarer du heller ikke hente noe. 

Jeg redigerte fort på disse bildene, jeg har kun stilt på eksponering og skygger/høylys i Photoshop (koster forresten 99,- i mnd for å ha abonnement på både Photoshop og Lightroom, ikke så verst!). Du kan jo redigere mye mer på disse enn hav jeg har gjort, men her ser du hvertfall at det er potensiale i bildene. Rett ut av kamera blir ikke sånne bilder med ekstreme kontraster alltid de beste.
Litt hui og hast da, kunne sikkert beholdt mer av det svarte i de svarte områdene, men ja. 

sv1.thumb.jpg.ec5047ad29678b7d011f8749de

sv2.thumb.jpg.1662d1788e0dcee8fc35409973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, soelvd skrev:

Er enig med de andre, ser ut som du har hatt litt dårlige lysforhold. Og bildene er litt for mørke i utgangspunktet og da blir det sjeldent helt perfekt. Og når det er mørkt vil du heller ikke klare å ha høy nok lukkerhastighet og da er det jo omtrent umulig.. Hvis du vil gjøre det litt enklere for deg selv så ta en dag med godt lys (ikke nødvedigvis sol, men lys dag). Så eksperimenterer du med lukkerhastigheten. Husker du å justere med ISO? Sånn kort forklart prøver jeg å følge disse trinnene: Jeg velger den lukkerhastigheten jeg MÅ ha for å få skarpe bilder (trening for å finne det ut!). Så velger jeg som regel lavest mulig blender dersom det holder med lavest (2.8 på mitt, som holder fint når jeg tar bilde av en hund i fart). Du kan selvsagt finne blenderen først også lukkerhastigheten, men siden jeg ikke kommer noen vei uten god nok lukkerhastighet pleier jeg begynne der. Og hvis bildene blir for mørke? Ja, da må jeg justere opp isoen. Og om det bare blir kornete eller fremdeles mørkt så må jeg innse at det ikke er godt nok lys til det jeg vil ta bilder av :P Husk at om du tar bilder når de står i ro i stede så kan du senke lukkerhastigheten veldig og få et mye bedre utgangspunkt i dårlig lys. Det er actionbildene som er vanskelige. Prøv å ta bilder av hest i fart for å teste dyr i middels hastighet, da fikk jeg litt bedre kontroll på hva som var for mye eller for lite lukkertid :)

 

Ellers er jeg ikke helt enig med det der med auto, det blir aldri gode nok bilder hos meg i alle fall :P 

 

Edit: og lightroom er topp for å lære seg sånn passe avansert bilderedigering! :) 

Prøver å være litt obs på lukketid/ISO, men ikke forsket så mye på blender, skal jeg definitivt gjøre! Av og til bruker jeg å slå til med litt høyere ISO just in case, er det dumt? Trooor jeg brukte typ 1300 ( :lol:) på de to første bildene og 800 på resten..

Å angående hunder i ro, rekker jo ikke å senke lukketiden før de er i farten igjen :P 

11 timer siden, Mirai skrev:

Jeg tror du har mye å hente dersom du skaffer deg et redigeringsprogram. Med svart hund i snøen er du nesten sjanseløs på å klare å eksponere så begge deler blir bra, du må nesten velge mellom det hvite eller det svarte. 
Vet at mange proffe fotografer undereksponerer bildene sine bittelitt med vilje, fordi det er enklere å hente inn detaljer i det mørke etterpå enn hvis noe er helt utbrent (så hvitt at det har mistet alle detaljer). Pass på å ikke undereksponere så det blir 100% svart da, for da klarer du heller ikke hente noe. 

Jeg redigerte fort på disse bildene, jeg har kun stilt på eksponering og skygger/høylys i Photoshop (koster forresten 99,- i mnd for å ha abonnement på både Photoshop og Lightroom, ikke så verst!). Du kan jo redigere mye mer på disse enn hav jeg har gjort, men her ser du hvertfall at det er potensiale i bildene. Rett ut av kamera blir ikke sånne bilder med ekstreme kontraster alltid de beste.
Litt hui og hast da, kunne sikkert beholdt mer av det svarte i de svarte områdene, men ja. 

sv1.thumb.jpg.ec5047ad29678b7d011f8749de

sv2.thumb.jpg.1662d1788e0dcee8fc35409973

Ja, prøver heller å hele mot mørkere enn utbrente pga. detaljene. :) Men funker ikke så bra når jeg omtrent ikke kan å redigere :P

Men ser tydelig forskjell på detaljene på de bildene ja :D Følger PS blir litt for mye, hadde det på en tidligere pc, men ikke noe stor suksess, pga mine mindre gode PSferdigheter..Skal sjekke ut om jeg får prøvd lightroom før eventuelt kjøp :)

 

12 timer siden, Raksha skrev:

Mye av dette vil du kunne rette på i lightroom eller tilsvarende. Gimp er gratis, photoscape er gratis, men jeg kjenner ikke til dem. Generelt sett vil du ha kortere lukkertid på fartsbilder, da må du kompensere med større blenderåpning (lavere blendertall) og eller høyere iso om du ikke tar bilder i bedre lys. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler jo "bare" om å finne den perfekte kombinasjonen av de tre faktorene som spiller inn på lyset. Hehe :D . 

Hvis du skal prøve deg frem med forskjellige blenderinnstillinger så kan det være greit å ha i bakhodet at lite tall på blenderen (f. eks 4.5 og lavere) gjør jo at feltet med skarphet blir mindre. Så hvis du tar blender ned til 2.8 for å få inn mer lys så du kan ha kortere lukkertid (og fryse hunden som løper), så blir også hunden vanskeligere å treffe fordi skarphetsfeltet er veldig smalt. Practice makes perfect, kanskje :lol: . Jeg syns det er vanskelig å treffe Mirai, hun er så liten og rask og nesten helt nede i bakken..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2016 at 11:59 AM, Belgerpia skrev:

....og når man tenker på hvor mange millioner fotoprodusentene bruker for å lage autoinnstillinger som er superbra så tenker jeg det er like greit å la de gjøre jobben. Jeg bruker svært sjelden manuelle innstillinger på mitt kamera, det går i auto (sport) og objektiv med IS. Jeg har sort hund, puddel sogar - og det er sjelden problemer å få skarpe bilder av henne selv om hun er et lite popcorn.
Nei, det er ikke flaut å bruke autoinnstillinger - det er heller ikke bare idioter som gjør det og folk som er kørka osv. Som sagt - jeg tar 95% av alle bildene mine med auto, og om jeg skal si det selv så blir bildene bra, faktisk over snittet om jeg skal si det selv.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/v/t1.0-9/10847831_10203103826871606_7945029509576253657_n.jpg?oh=10f394a9e37c3d67d1940ee079a999ae&oe=572E350B

Nei det er ikke flaut å bruke autoinnstillinger, og bildene kan bli kjempebra med de og. Men for min del ble mine bilder mye bedre etter at jeg sluttet å bruke det (brukte mye første året med speilrefleks), og begynte å stille inn selv. Både med tanke på skarphet og farger. Spesielt når det gjelder actionbilder synes jeg nå at autoinnstillinger er helt ubrukelig, det er ren flaks når det treffer riktig. Er ikke øynene skarpe er jo hele bildet ødelagt (synes jeg). Da er det mye enklere å få et bra bilde ved å  fokusere selv, stille inn lukkerhastighet osv osv. Jeg prøvde å bruke autoinnstillingene for en stund siden, bare for moro skyld, men ble ganske skuffet egentlig, i forhold til hva jeg kan få til ved å gjøre det selv. Men, det er mine tanker om autofokus, og det er sikkert forskjell på kameraene og hvor gode de er på akkurat det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lola Pagola skrev:

Nei det er ikke flaut å bruke autoinnstillinger, og bildene kan bli kjempebra med de og. Men for min del ble mine bilder mye bedre etter at jeg sluttet å bruke det (brukte mye første året med speilrefleks), og begynte å stille inn selv. Både med tanke på skarphet og farger. Spesielt når det gjelder actionbilder synes jeg nå at autoinnstillinger er helt ubrukelig, det er ren flaks når det treffer riktig. Er ikke øynene skarpe er jo hele bildet ødelagt (synes jeg). Da er det mye enklere å få et bra bilde ved å  fokusere selv, stille inn lukkerhastighet osv osv. Jeg prøvde å bruke autoinnstillingene for en stund siden, bare for moro skyld, men ble ganske skuffet egentlig, i forhold til hva jeg kan få til ved å gjøre det selv. Men, det er mine tanker om autofokus, og det er sikkert forskjell på kameraene og hvor gode de er på akkurat det.

Jeg bruker auto og manuell alt ettersom. Personlig synes jeg at autofokus kan være raskere enn hode og hender når motivet beveger seg hurtig og uforutsigbart. Den kan selvfølgelig ha noe å gjøre med hodet og hendene mine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, vivere skrev:

Jeg bruker auto og manuell alt ettersom. Personlig synes jeg at autofokus kan være raskere enn hode og hender når motivet beveger seg hurtig og uforutsigbart. Den kan selvfølgelig ha noe å gjøre med hodet og hendene mine :)

Mulig jeg misforstod, men jeg tror det er snakk om auto-innstillingene generelt og ikke bare autofokus? Det var i alle fall det tenkte. Autofokus klarer jeg meg nesten ikke uten :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, soelvd skrev:

Mulig jeg misforstod, men jeg tror det er snakk om auto-innstillingene generelt og ikke bare autofokus? Det var i alle fall det tenkte. Autofokus klarer jeg meg nesten ikke uten :P 

Jeg veksler mellom autoinnstillinger og manuelle alt ettersom. Gjelder både lukker/blender/ISO og fokusering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, vivere skrev: Jeg bruker auto og manuell alt ettersom. Personlig synes jeg at autofokus kan være raskere enn hode og hender når motivet beveger seg hurtig og uforutsigbart. Den kan selvfølgelig ha noe å gjøre med hodet og hendene mine [emoji4]

Mulig jeg misforstod, men jeg tror det er snakk om auto-innstillingene generelt og ikke bare autofokus? Det var i alle fall det tenkte. Autofokus klarer jeg meg nesten ikke uten [emoji14] 

Ja vet, men når man tar bilder på autoinnstilling velger jo kamera fokuspunkt selv, og da kan det jo ende opp hvor som helst[emoji14]

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Ja vet, men når man tar bilder på autoinnstilling velger jo kamera fokuspunkt selv, og da kan det jo ende opp hvor som helstemoji14.png

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Sikkert ekstra treg på en lørdag men kamera velger vel ikke fokuspunkt selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lola Pagola skrev: Ja vet, men når man tar bilder på autoinnstilling velger jo kamera fokuspunkt selv, og da kan det jo ende opp hvor som helst[emoji14]

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Sikkert ekstra treg på en lørdag men kamera velger vel ikke fokuspunkt selv?

Snakker vi om forskjellige ting nå tro? Altså, på mitt kamera er det iallefall slik at kameraet finner det som er sannsynlig at jeg vil fokusere på selv. På stillestående motiver er ikke det noe problem, for da velger man det jo sånn sett selv. Men i bevegelse så er det jo vanskelig å få øyne i fokus, fordi kameraet skifter fokus selv? Mulig jeg har brukt det feil[emoji14]

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Ja vet, men når man tar bilder på autoinnstilling velger jo kamera fokuspunkt selv, og da kan det jo ende opp hvor som helstemoji14.png

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Gjør det? Kan jeg ikke huske, men det høres ut som enda en grunn til å holde meg til manuell :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Snakker vi om forskjellige ting nå tro? Altså, på mitt kamera er det iallefall slik at kameraet finner det som er sannsynlig at jeg vil fokusere på selv. På stillestående motiver er ikke det noe problem, for da velger man det jo sånn sett selv. Men i bevegelse så er det jo vanskelig å få øyne i fokus, fordi kameraet skifter fokus selv? Mulig jeg har brukt det feilemoji14.png

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Vi snakker kanskje om forskjellige innstillinger på kamera? På mine har jeg enkeltpunkt, dynamisk, følgefokus og følgefokus med lås. Med enkeltpunkt kan jeg fokusere på f eks en person i en gruppe av mange og da vil bare den personen bli helt skarp (avhenger selvfølgelig av hvilken blender som er valgt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...