Gå til innhold
Hundesonen.no

Veldig tørst av tørrfôr. Normalt?


Tempus
 Share

Recommended Posts

Valpen vår på 6mnd drakk veldig mye da vi fikk henne. Vi byttet over til V&H, og vanninntaket gikk merkbart ned. Fordi hun blir dårlig i magen av det har vi nå byttet over til tørrfôr igjen, og hun drikker ekstreme mengder vann. Hun har derfor også begynt å tisse inne igjen. Hun har gått fra å holde seg i seks timer ++ til å nå tisse inne etter fire. 

Er det normalt å bli så ekstremt tørst av tørrfor? Hun drikker veldig ofte og veldig lenge av gangen. Våkner også flere ganger på natta og drikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir du det tørt eller bløtt? Husk å legge tørrfóret i bløtt så det sveller opp før du gir det. Det trengs en ganske grei mengde vann når de får tørrfór. Det er mye vann i vom&hundemat og derfor trenger de mindre når de får det. Gir du tørrfóret tørt så trengs det i hvert fall store mengder og det kan være farlig. Så bløt opp fóret å se om det hjelper hvis du gir det tørt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Arielle skrev:

Gir du det tørt eller bløtt? Husk å legge tørrfóret i bløtt så det sveller opp før du gir det. Det trengs en ganske grei mengde vann når de får tørrfór. Det er mye vann i vom&hundemat og derfor trenger de mindre når de får det. Gir du tørrfóret tørt så trengs det i hvert fall store mengder og det kan være farlig. Så bløt opp fóret å se om det hjelper hvis du gir det tørt :)

Hun spiser ikke fôret dersom det bløtes, det har hun aldri likt.. Så hun får det helt tørt ja. Hun drikker iallefall over det dobbelte av det hunder på hennes størrelse burde drikke. Dersom havanaisen får tørrfor så drikker hun ikke nevneverdig mer, men det er kanskje forskjellig fra hund til hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da burde du kanskje ta en sjekk hos dyrlegen men det kan være farlig å gi hundene tørt tørrfór altså. Det sveller i magen da og det trengs jo en god mengde til for å bløte opp tørrfóret i magen dermed mye større vanninntak enn du får på vom&hundemat siden det inneholder vann og ikke skal svelle opp i magen som tørrfór. Det er vanskelig for oss her å si for vi vet jo ikke hvor mye hunden drikker. Tydeligvis har jo hunden bruk for dette vannet men spørsmålet er hvorfor. Det tror jeg ikke noen andre enn en dyrlege kan svare deg på hvis det ikke skyldes det tørre tørrfóret. Hvilket fór får de? Er det mye salt i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Arielle skrev:

da burde du kanskje ta en sjekk hos dyrlegen men det kan være farlig å gi hundene tørt tørrfór altså. Det sveller i magen da og det trengs jo en god mengde til for å bløte opp tørrfóret i magen dermed mye større vanninntak enn du får på vom&hundemat siden det inneholder vann og ikke skal svelle opp i magen som tørrfór. Det er vanskelig for oss her å si for vi vet jo ikke hvor mye hunden drikker. Tydeligvis har jo hunden bruk for dette vannet men spørsmålet er hvorfor. Det tror jeg ikke noen andre enn en dyrlege kan svare deg på hvis det ikke skyldes det tørre tørrfóret. Hvilket fór får de? Er det mye salt i det?

Vi har vært mye hos veterinær pga vanninntaket. Jeg fryktet nyresvikt da vi mistet vår forrige valp pga det ni mnd gammel. Veterinær finner ikke noe galt.

Akkurat nå får hun Hills I/D fordi hun har slitt med dårlig mage en periode. Før hun fikk V&H fikk hun Royal Canin, hun drakk like mye da.

Dersom vi sveller maten så spiser hun ikke. Hun blir dårlig og spyr fordi hun er sulten, men spiser fremdeles ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Raksha skrev:

Prøvd å ha vann over maten rett før servering?  Slik at det ikke rekker å svelle noe? Gjør det med mine for å sikre vanninntaket samtidig med maten. Mine vil heller ikke at det skal svelle.  

Men det blir jo det samme som at hun drikker selv? Trenger ikke å sikre noe vanninntak her, med en gang hun er ferdig med å spise så sluker hun en haug av vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
10 timer siden, Arielle skrev:

da burde du kanskje ta en sjekk hos dyrlegen men det kan være farlig å gi hundene tørt tørrfór altså. Det sveller i magen da og det trengs jo en god mengde til for å bløte opp tørrfóret i magen dermed mye større vanninntak enn du får på vom&hundemat siden det inneholder vann og ikke skal svelle opp i magen som tørrfór. Det er vanskelig for oss her å si for vi vet jo ikke hvor mye hunden drikker. Tydeligvis har jo hunden bruk for dette vannet men spørsmålet er hvorfor. Det tror jeg ikke noen andre enn en dyrlege kan svare deg på hvis det ikke skyldes det tørre tørrfóret. Hvilket fór får de? Er det mye salt i det?

Ehh..... nei, dette er en gammel myte - tørrfor gis tørt, og det er også iht. anbefaling på alle pakker også, de baserer alt på at det skal gis tørt. Hadde det vært farlig å gi tørrfor tørt, så hadde det stått at foret MÅ bløtes opp før det gis hunden.
Men hunder skal alltid ha tilgang til friskt vann, og synes man hunden drikker mye så må man sjekke dette hos veterinæren.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Belgerpia skrev:

Ehh..... nei, dette er en gammel myte - tørrfor gis tørt, og det er også iht. anbefaling på alle pakker også, de baserer alt på at det skal gis tørt. Hadde det vært farlig å gi tørrfor tørt, så hadde det stått at foret MÅ bløtes opp før det gis hunden.
Men hunder skal alltid ha tilgang til friskt vann, og synes man hunden drikker mye så må man sjekke dette hos veterinæren.
 

Jeg skal ikke protestere på det for det trodde jeg også helt frem til jeg hadde en diskusjon med flere dyrleger her i byen der samtlige sa at tørrfóret måtte bløtes opp. De mente bestemt på at du skulle være svært nøye med å gi rett porsjon til hunden hvis det skulle gis tørt for ga du for mye kunne det fort skape problemer når det begynte å svelle i magen. De mente de så dette hele tiden og hadde hunden inne gjevnt for problemer av for mye mat som gir tørt :o Jeg har aldri hatt problemer med det vell og merker selv om jeg har gitt tørt og hatt glupske hunder som av og til har fått i seg mye mer enn de burde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tempus skrev:

Men det blir jo det samme som at hun drikker selv? Trenger ikke å sikre noe vanninntak her, med en gang hun er ferdig med å spise så sluker hun en haug av vann. 

Ikke helt, det demper den akutte tørsten mens hun spiser, sånn at hun kanskje ikke drikker like mye etterpå. 

Men har du målt hvor mye hun faktisk drikker? "Normalspennet" er ganske stort om jeg husker riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt stor forskjell her i huset på tørrfor og vom, men det er jo ikke så rart da, iom at vom inneholder mye mer veske. Har dog ikke opplevd så voldsomt som det du beskriver.. 

Her bruker jeg å tømme vann over maten rett før servering, det demper jo deres behov for å drikke senere, så feks om jeg serverer kveldsmaten kl 7 så får de vann kl 7 og får da ut igjen dette på kveldsluftingen istedet for at de ikke får vann sammen med maten og går å drikker masse vann rett før vi skal legge oss. tidligere har jeg gitt tørt tørrfor og det er ikke noe problem det heller, men med å gi vannet i maten så får jeg styrt vanninntaket litt og jeg slipper å fylle på vannskålen hele tiden. De har selvsagt tilgang på vann utenom også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Raksha skrev:

Ikke helt, det demper den akutte tørsten mens hun spiser, sånn at hun kanskje ikke drikker like mye etterpå. 

Men har du målt hvor mye hun faktisk drikker? "Normalspennet" er ganske stort om jeg husker riktig. 

Vi målte for noen måneder siden da vi var mye hos veterinær. Da lå vanninntaket på ca dobbelt så mye som normalen. Nå drikker hun enda mer, men hun har jo også blitt noen kg større. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tempus skrev:

Vi målte for noen måneder siden da vi var mye hos veterinær. Da lå vanninntaket på ca dobbelt så mye som normalen. Nå drikker hun enda mer, men hun har jo også blitt noen kg større. 

Jeg ville prøvd vann i maten, se om det har noen effekt, hvis ikke så ville jeg bedt om ny sjekk hos vet. Hvis fremdeles ingenting viser seg så vet jeg ikke, kanskje det sitter mentalt? Håper uansett at det ikke er noe alvorlig, dere har virkelig hatt deres kvote med uflaks på hunder :hug:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Raksha skrev:

Jeg ville prøvd vann i maten, se om det har noen effekt, hvis ikke så ville jeg bedt om ny sjekk hos vet. Hvis fremdeles ingenting viser seg så vet jeg ikke, kanskje det sitter mentalt? Håper uansett at det ikke er noe alvorlig, dere har virkelig hatt deres kvote med uflaks på hunder :hug:

 

Prøvde med vann i maten i morges. Hu virka lite interessert i å spise det, men ser på Skype nå at bollen er tom (første dag hjemme alene i dag!). Om det er hu eller havanaisen som har spist opp vites jo ikke.. :P 

Vurderer å kontakte veterinær for å ta UL av nyrer bare for å være helt sikker. Skal fortsette å ha vann i maten, og om det ikke hjelper så tror jeg nok jeg bestiller en time.. :) 

Vi syns vi har hatt nok syke hunder nå ja! Tærer litt på å hele tiden bekymre seg. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det ikke er farlig direkte å fôre med tørt tørrfôr, er det absolutt anbefalt å bløte det opp, spesielt om det kun går i dette av mat. Er helt unaturlig å spise så dehydrert mat, og mange dyr drikker ikke nok utenom. Men om din drikker mye utenom er det jo kanskje nok, men pga ekstrem tørste er det jo ikke ideelt å la være å væte det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...