Gå til innhold
Hundesonen.no

"Hunden min er så snill og rolig inne"


Sheltienkenai
 Share

Recommended Posts

Det er en setning jeg ofte både hører og leser om. De fleste av oss ønsker jo en rolig og avbalansert hund innendørs, og ikke en apekatt av en hund både utendørs og innendørs. 

For noen betyr dette at de ber hunden gå å legge seg på sin plass, og der skal den være mens den "ikke er i bruk", fordi den er i veien for husets folk eller det ikke er ønskelig med en hund som tusler rundt o.l. Hunden blir nesten som et "møbel", på en måte. For andre betyr det at hunden fint vår lov å tusle rundt i huset, gjerne etter eier/husets folk og blir aldri utestengt fra "aktiviteter i huset". Den får være i sofaen, sove i sengen vår o.l. 

Synes det hadde vært interessant å høre deres tanker/meninger rundt en rolig, balansert og snill hund innendørs? 

(Beklager om jeg poster dette på feil sted - admin kan bare endre det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine får tusle rundt inne som de vil, men om de går å hvileløst tråkker frem og tilbake ber jeg de legge seg. Jeg har en bitteliten hytte, så det er litt plagsomt når Ymse ligger midt på gulvet, hender han får beskjed om å flytte seg. 

Men rolig mener jeg at de ikke spretter opp (dersom de sover) om jeg reiser meg for å f.eks hente noe på kjøkkenet. Rolige bevegelser, liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For MIN del ser jeg for meg en hund som slapper av, eventuelt leker litt rolig for seg selv, tusler litt rundt osv.

En ting jeg ikke liker er de rævadilterne som du er livredd for å bevege seg i samme rom som, for de spretter opp og tror noe stort skal skje hver gang man endrer sittestilling.

Edit: @Kaja var litt raskere enn meg. Men helt enig i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er en rolig og avbalansert hund inne en som ikke må få beskjed om å roe seg ned, og fungerer slik at alle trives i huset. Altså at hunden ikke må gjøre noe hele tiden, enten det er å romstere med leker, ødelegge møbler, traske i hælene på folk, vokte vinduet, ha konstant oppmerksomhet osv. Ei heller at de stresser seg opp om noe skjer innendørs.

Keo er generelt sett en slik god hund å ha inne. Med mindre han har fått lite aktivitet, da kan han plukke opp en leke og by opp til aktivitet ved å løpe etter oss i huset (han elsker å ta rennafart for å skli over gulvet) eller kaste leken i trynet vårt. Til vanlig så går han å legger seg hvor han vil, om det er på soverommet, i en av sofaene spredt i leiligheten, på plassen sin eller på gulvet et sted. Like komfortabel 'alene' som oppå oss. Og det er generelt hva han gjør inne hvis vi ikke byr opp til noe annet, slik som kos, trening og lek. Han får mat når han får mat, og maser ikke etter hverken det ene eller det andre. Han kan følge med om vi går på kjøkkenet eller begynner å kle på oss, men det er ikke noe 'megmegmeg!' over det, han spretter ikke opp med det samme vi rører på oss. På samme tid tar han beskjeder om å gå hit eller dit å legge seg om vi har besøk, ved oppussing eller liknende.

Vi har hatt litt forskjellige hunder på besøk hos, selv om jeg er veldig glad i dem alle sammen så er det veldig masete å ha en kleptoman, møbeltygger, hæltrasker, raskere eller stressmaskin inne i hjemmet mitt. Alle har vært tilsnakkelig med dette å gå og legge seg så lenge vi er konsekvent med at de faktisk må roe seg ned. Det går for pass og besøk, men ikke noe jeg ønsker å leve med i hverdagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, maysofie skrev:

For meg er en rolig og avbalansert inne hund en som ikke må få beskjed om å roe seg ned, og fungerer slik at alle trives i huset. Altså at hunden ikke må gjøre noe hele tiden, enten det er å romstere med leker, ødelegge møbler, traske i hælene på folk, vokte vinduet, ha konstant oppmerksomhet osv. Ei heller at de stresser seg opp om noe skjer innendørs.

Enig med denne her :)

Jeg syns hundene skal få lov til å leke, med hverandre og med sine leker, så lenge det ikke blir for voldsomt. Men om de leker hele tiden, så hadde jeg nok syntes det var plagsomt. De får lov å tusle rundt, de får lov å følge etter meg, og det syns jeg er helt greit. Men jeg syns og at de kan ligge å bare sove av og til om jeg beveger meg rundt. Og det gjør de, noen ganger. 

Tidi er en veldig behagelig hund å ha i hus. Hun legger seg stort sett rett ned og sover, uansett hvor vi er :) Det er deilig. Blondie må alltid utforske alle rom først, og er veldig nysgjerrig og bruker tid på å roe seg ned på nye plasser. Men til vanlig hjemme er hun også veldig behagelig og rolig å ha inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg prøver å få til med valpen er at han kan ligge og slappe av inne, finne seg et tyggebein eller en leke selv,  legge seg i gangen selv om vi sitter i stua og ikke måtte løpe i beina våre hele tiden eller sprette opp hver gang vi reiser oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Min er rolig av natur, får gå akkurat som han vil og leke så mye han vil og. Er veldig imot at hunden skal bli kommandert til en plass hele tiden (eller låst inne) og ikke få lov til å være med på det som skjer også innendørs, men at det ikke er lov å leke/herje inne kan jeg absolutt forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Teo på et nytt sted, vil han gjerne undersøke stedet nøye før han roer seg. Og så vil han helst ha masse kos hele tiden :) Kos er det beste som finnes :lol: Men får han ikke noe respons på det, så sutrer han litt og legger seg ned et sted i nærheten :)

Hjemme slår han seg til ro med en gang, når han har fått det han trenger(mat/tur) :) Han kan være veldig klengete og masete på folk som er på besøk her, det er jo en potensiell ny person som kan gi han kos og oppmerksomhet! :lol: 

Men ellers er han stille og rolig innendørs og får lov å ligge hvor han vil. Han har minst 6 liggeplasser her :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en sur bitch når jeg er trett. Da må hundene helst være livløse møbler :P men det vet de veldig godt. Det er ingen hunder som dilter etter meg når jeg står opp på morgenen. Resten av døgnet kan de være litt som skygger, men de spretter liksom ikke opp å traver etter. De ser bare at jeg går og når jeg ikke kommer tilbake på noen sekunder så er se på plass for å hjelpe til med hva jeg nå enn finner på :) det er egentlig greit. Ja og hun ene liker å leke for seg selv og slikt. Det er bare koselig. Den andre ligger for det meste bare å sover eller følger med.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine er greie (i mine øyne) så lenge de er blide og fornøyde uten å bråke. Bjeffing, løping og sutring orker jeg ikke. Men hvis de bare er der, følger etter meg, tigger om kos, leker med hverandre eller med lekene sine, ligger i sofaen eller rundt omkring så er jeg fornøyd. Jeg forventer ikke at de skal ligge i ro hele tiden, og synes det er koselig med litt liv i heimen :) Begge er flinke inne, men Chess kan steppe og mase mye hvis hun får for lite tur, og er veldig opptatt av meg (stirreleken) i de tilfellene. Litt slitsomt, men min skyld :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er veldig snill og rolig inne, han ligger stort sett å sover hele dagen. Men, han dilter som oftes etter meg når jeg gjør noe og følger generelt med på hva som foregår. Merker at han velger å bli liggende i sofaen mer og mer etter som han blir eldre fremfor å dilte etter om jeg skal rydde litt.

Jeg orker ikke å ha en hund som stresser og vandrer rundt i huset. Det får dem ikke lov til, og blir da bedt om å legge seg. Det er likevel lov å leke litt på gulvet, gå en tur på kjøkkenet å se om det tilfeldigvis er noe å stjele eller bare strekke litt på seg :) Men trasking og vandring gidder jeg ikke ha noe av :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får være over alt og de får selvsagt bevege på seg, og med belger og hollender så blir det litt sånn irriterende rævdilting(blir nok aldri helt vant til det) og hunder som spretter opp om de tror at det kanskje skal skje noe. Men de får ikke drive å vandre hvileløst, mase eller være veldig i veien, det gidder jeg ikke og det gjør de ikke heller heldigvis ? jeg er nok som regel ganske streng sånn men de får jo lov å eksistere liksom og de får ligge på fanget å få kos eller hvor som helst ellers de måtte ønske. Alle hunder som har vært i hus her har stort sett sovet innendørs. Til gjengjeld er vi en del ute og i aktivitet da som regel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i heimen får hundene gå, ligge og sove hvor de vil. Lek dem i mellom er sjelden en problemstilling da Felix ikke er leken av seg, men Blaze er glad i å leke med oss da. Han henter ofte en leke som han kommer med for at vi skal dra i eller kaste, men han er enkel å roe ned hvis jeg ikke orker. Han er også den største kosegrisen jeg har hatt, så det hender han må få beskjed om å gå unna når han deiser oppi tastaturet eller stiller seg opp foran meg i sofaen for å få oppmerksomhet. 

Så alt i alt; så lenge de ikke overdriver dilting, masing eller vandring så får de stort sett gjøre som de vil :) 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er kjedelig med hunder som bare ligger på plassen sin :P Våre tar helt del i det vi gjør, uten at de er rævdiltere. Med mindre vi har mat :sleep: De tusler rundt, sover i sofaen, leker i sofaen, leker overalt ellers, leker med hverandre osv. Likevel veldig deilig å kunne be de gå vekk når det trengs, hvis vi f.eks har besøk eller holder på med noe som de ikke trenger å stikke snuta si i... 

Vi tar stort sett ikke initiativ til lek da det kan bli litt voldsomt, men når vi gjør det er det lett å roe dem ned igjen. 

Besøkende uten hund syntes kanskje det blir litt i overkant med en 45kg hund på fanget/i sofaen så da ber vi de gå og legge seg, det fungerer stort sett :lol: De gangene det ikke fungerer er når min far sitter og håndmater de samtidig som han ber de gå bort... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolig hund inne = hund som ikke spinner rundt stuebordet. En som slapper av, tar seg en lur, finner seg en leke og underholder seg selv litt. Gjerne en som kommer og koser litt i sofaen med meg. 

Nå har jeg jo en sånn der rævdilter, jeg også, men det er fordi det er en belger. Jeg kan ikke gå noe sted uten at han minimum letter på hodet for å følge med, men han går ikke en meter bak meg til enhver tid. Synes hunden min stort sett er en rolig fyr, med unntak av enkelte maseperioder (står og peser meg i trynet, da blir han stengt inn i gangen og må roe seg der) eller hvis det er annen hund på besøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Mine hunder er rolige inne synes jeg. De får leke med hverandre og alene inne. Det er helt ok for meg. De har evne til å roe seg,hviler og slapper av. De får gå rundt i huset hvor de måtte ønske.

Jeg har en som dilter,og det er tidvis noe irriterende så det jobber vi med.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolig for meg er slik mine er. De sover litt, koser litt, leker litt for seg, leker litt sammen. Plager katta, spiser tørrfor, drikker o.s.v.

De må gjerne leke "voldsomt" inne, men de får tilsnakk innimellom, men det er pga lydnivå og lav terskel for bjeffing, ikke lekinga. Men samme lyder kommer også når minsten leker med katta.

Ellers er de rimelig frie, minsten er rævdilter og hopper opp med en gang jeg rører meg, men følger ikke alltid etter. Må bare følge litt meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hunden faktisk klarer å slappe av inne i perioder gjennom dagen, ikke stå og mase foran meg eller ved døra, eller trippe rundt og se etter bøll. Type gå fra vindu til vindu for å se hva som skjer ute eller lignende syns jeg er masete og litt irriterende. 
Har ingenting imot litt tusling fra et rom til et annet for å se hva som skjer hvis noen f. eks begynner med noe på kjøkkenet eller flytter seg en etasje opp/ned, leking med leker er også helt greit for det er lydløst her hjemme hos oss (består mest i å filleriste bamser). 

Edit: jeg kan ikke ta noe ære for at Mirai oppfører seg bra inne, eller hvertfall ikke mye av det. Hun er bare sånn, vet ikke hvordan jeg hadde taklet en mer rastløs/plagsom hund inne. Måtte vel hatt strengere regler og bedre lydighet antar jeg :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si mine hunder er ganske rolige og greie å ha inne. Men det er klart det er noen haker;

Elvis er og forblir en gjeter - kommer katten inn i samme rommet som han, skal det gjetes! Dette kan bli litt slitsomt av og til, men han hører som oftest med "gå å legg deg" og blir der en stund. Jada, han reiser seg opp igjen, men ikke med en gang. Hvis dte blir for slitsomt holder det at jeg blir litt sur og "kjefter" på han slik at han skjønner greia :P 

Kiska har tendens med å sprette opp for hver minste ting, men dette er da spesielt hvis hun ikke har fått nok stimuli (f.eks ved sykdom o.l.). Sånt syns jeg er irriterende, men jeg ser fremgang også liksom, så regner med det vil gi seg etterhvert som hun vokser, for å si det sånn. Av og til - når hun mener hun har kjedet seg lenge nok, eller at nå er det på tide med mat, o.l. - så kan hun finne på å sette seg ved siden av gubben ved datastolen, eller foran meg ved soafen, og stirre :lol: Og der sitter hun. Men hun går å legge seg og slapper av om hun får beskjed om det. Også er hun en rævdilter, men dette trenes også på, enda en ting som kan gjøre meg sprø. Vi har nå kommet til det punktet hvor hun bare følger etter av og til, men oftest skal hun sprette opp og bli med meg littegranne; som f.eks til døra før hun setter seg, eller ved toppen av trappa hvor hun kan legge seg ned. Det kommer seg, det kommer seg!

Men for meg er rolige og greie hunder, hunder som gjør litt som de vil uten at det blir mas og at de flyr i veien. De kan fint leke litt rolig; enten med hverandre eller hver for seg med en leke. De kan gjerne tusle litt rundt også, men ved for mye får de beskjed om å gå å legge seg (kommer sikkert litt ann på humøret mitt vel). Og med den beskjeden ("gå å legg deg") betyr at de kan legge seg hvor de vil (på lovlige plasser selvsagt), og brukte nesten så lang tid de vil, da er det ikke noe hastverk om å legge seg, bare de gjør det. Voldsom lek og herjing er ikke lov. 

Jeg er heller ikke så fan av at hunder skal bli kommandert hele tiden slik innendørs når man liksom ikke gjør noe spesielt. Vi liker også å gjøre det vi vil (ofte slappe av med TV, bok o.l.), hvorfor skal ikke hundene også få lov til det? Tenker jeg :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fordra (voksne) diltebikkjer. For meg er rolig inne å ligge og sløve rundt omkring, som regel i ca. samme del av huset (bare sofaen som er forbudt), komme og be om kos en gang i blant, tygge litt på geviret sitt, kanskje kjefte litt på naboen hvis han gjør noe uvanlig... og det er sånn berneren min er. Hun gidder ikke fotfølge meg med mindre jeg går på kjøkkenet, og sånn har hun vært fra hun var liten. Münsterländeren er rak motsetning. Han skal helst være limt til deg til enhver tid. Selv når du sitter i ro i sofa ol. er det ikke ensbetydende med at han legger seg ned - er han ikke trøtt/har han ikke senga nærme nok så STÅR han bare der og stirrer på deg. [emoji47] Jeg blir smågal av sånt, og stormannsgal av hunder som tasser evig fram og tilbake, eller som må være under konstante kommandoer om å chille. Jeg vil ha hunder som chiller på eget initiativ liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en DP som er veldig rolig inne, periodevis kjedelig. Jeg må lukke døra til "hunderommet" for at han skal gidde å være sammen i stua/kjøkkenet liksom. Han ligger å sover, dupper, sløver, betrakter. Er alltid på plass dersom jeg går i kjøleskapet eller godteskuffen :P 

Valpen, 8 mnd labrador er også rolig inne, men hun er der at hun gjerne vil vite hva jeg holder på med, og vil ligge i nærheten, også når hun er trøtt. Tenker det kan være litt slitsomt for henne, men hun lærer vel etterhvert at hun ikke trenger fotfølge over alt. Blir at hun følger etter meg fra stua til kjønnenet, legger seg i 5 sek, så tilbake til stua/sofaen etter jeg har hentet meg et glass vann liksom. For meg har det ikke noe å si. Ellers leker hun litt med leker, helt rolig, noe mer er ikke lov. OGså kan de leke litt med hverandre :) 

Jeg liker at jeg merker hundene i leiligheten, men jeg HATER (hvileløs- rundt og rundt for ingenting) tassing og stirring. Slipper heldigvis det med egne hunder. Dog kan de stirre, det er også plagsomt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aska forfølger meg ikke, men hvis jeg blir lenge i et annet rom/del av huset, så reiser hun seg og kommer og legger seg i samme rom eller i gangen utenfor rommet. Det synes jeg bare er koselig :) Hun spretter ikke opp med en gang jeg reiser seg. Hun trenger dog sin daglige aktivitet, om hun har kjeda seg en dag så finner hun en sokk/tøffel som hun holder i munnen mens hun stirrer på meg. Virker ikke det så dytter hun den på meg eller prøver å dra sokkene av beina mine :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolig og behagelig inne vil for meg si at hundene først og fremst er stille. Med det mener jeg at de ikke varsler på noe, at de ikke har lyd når de koser seg med bein eller andre tyggeting, og at de leker forholdsvist lydløst. Å gnåle eller bjeffe for oppmerksomhet hadde jeg også syntes var slitsomt. Jeg ville også følt det slitsomt om hundene spretter opp om jeg rører på meg, eller insisterer på å være i samme rom, og ikke kan slappe av uten meg der.

Nå høres det ut som jeg helst ikke vil se eller høre hundene inne, og sånn er det ikke altså. :D Vi ligger i skje på sofaen, og Aiko er alltid med når jeg lager mat, og vi leker masse sammen, og ligger på gulvet og koser. Imouto er ram til å invitere til lek og oppmerksomhet med heftig stirring og voldsnutting i låret, men det foregår heldigvis i stillhet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...