Gå til innhold
Hundesonen.no

Australian cobberdog


Keida
 Share

Recommended Posts

16 hours ago, Kehlar said:

Drøbak HH og oppdrettere som samarbeider med dem, driver i dag et seriøst oppdrett av Australian Cobberdog.

Drøbak HH er en valpefabrikk. Jeg teller 3 kull bare siste 3 uker. Og et par til om du legger på en måned. Du finner få her inne som noen sinne vil mene at slik åpenbar avl for profitt er etisk riktig. Det betyr ikke at det nødvendigvis blir drittbikkjer.

16 hours ago, Kehlar said:

Den er forøvrig ikke er en blandingshund , men har sin egen DNA. Den er godkjent av MDBA (Master Dog Breeders Association) i 2012 som en rase under utvikling.

Ja, Drøbak bruker MDBA for det det er verdt. Høres fancy ut.

MDBA er en mikroorganisasjon i Australia, hvor Australian National Kennel Club (ANKC) er den store organisasjonen tilsvarende NKK her. I tillegg finnes det en rekke andre organisasjoner som også registrerer hunder. Så av alle organisasjonene i Australia er det en liten en som har funnet det for godt å «godkjenne» cobberdog som «en rase under utvikling». For resten av verden er den en blandingshund. Det betyr heller ikke at det er snakk om drittbikkjer, men i en verden med flere hundre raser - hvorav mange innehar samme egenskaper som cobberdog påstås å ha, så vil det nok for de fleste her inne være vanskelig å se hvorfor vi trenger en til.

DHH har her funnet en nisje for å tjene mer penger. Vel vitende om at det alltid er noen som vil ønske noe «nytt» og lettere «eksotisk», noe få andre har, så tar de nærmest «agentur» på denne «rasen» og har laget seg en hel industri av den. Ny, spennende rase fra Australia, godkjent av MBDA, kun hos oss! Løp og kjøp!. Du kommer ikke til å finne mye kjærlighet for det heller her inne. Igjen, uten at det betyr at det er snakk om drittbikkjer.

18 hours ago, Kehlar said:

Ja, det er en gammel tråd. Men den er jo full av feilinformasjon og nedlatende holdninger fra personer som ikke vet forskjell på en vanlig Labradoodle og en Australian Cobberdog.

Det blir bare veldig spesielt å komme her som ny bruker og relativt aggressivt gå til verks mot brukere som sist diskuterte dette i 2016. Og forvente at de svarer/forsvarer seg. I stedet for å feks post en hyggelig, oppklarende post som adresserte de misforståelsene du mente figurerte for 4 år siden. Blir ikke så mye kjærlighet av slikt heller.

Endret av tillien
  • Like 9
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg klarer ikke å la være å dra parallellen - det har allerede blitt laget en sånn rase som ikke er avlet for bruk, men for søthet: Eurasier. Søt og pen og lite aktiv og hvem bryr seg hvordan kroppen

Drøbak HH er en valpefabrikk. Jeg teller 3 kull bare siste 3 uker. Og et par til om du legger på en måned. Du finner få her inne som noen sinne vil mene at slik åpenbar avl for profitt er etisk riktig

Det kan godt være at det kun er to oppdrettere i Norge som registrerer valpene i MDBA som Cobberdog. De andre selger dem som labradoodler og andre doodler. Selv foretrekker jeg cheezdoodler :P

2 timer siden, tillien skrev:

Drøbak HH er en valpefabrikk. Jeg teller 3 kull bare siste 3 uker. Og et par til om du legger på en måned. Du finner få her inne som noen sinne vil mene at slik åpenbar avl for profitt er etisk riktig. Det betyr ikke at det nødvendigvis blir drittbikkjer.

Ja, Drøbak bruker MDBA for det det er verdt. Høres fancy ut.

MBDA er en mikroorganisasjon i Australia, hvor Australian National Kennel Club (ANKC) er den store organisasjonen tilsvarende NKK her. I tillegg finnes det en rekke andre organisasjoner som også registrerer hunder. Så av alle organisasjonene i Australia er det en liten en som har funnet det for godt å «godkjenne» cobberdog som «en rase under utvikling». For resten av verden er den en blandingshund. Det betyr heller ikke at det er snakk om drittbikkjer, men i en verden med flere hundre raser - hvorav mange innehar samme egenskaper som cobberdog påstås å ha, så vil det nok for de fleste her inne være vanskelig å se hvorfor vi trenger en til.

DHH har her funnet en nisje for å tjene mer penger. Vel vitende om at det alltid er noen som vil ønske noe «nytt» og lettere «eksotisk», noe få andre har, så tar de nærmest «agentur» på denne «rasen» og har laget seg en hel industri av den. Ny, spennende rase fra Australia, godkjent av MBDA, kun hos oss! Løp og kjøp!. Du kommer ikke til å finne mye kjærlighet for det heller her inne. Igjen, uten at det betyr at det er snakk om drittbikkjer.

Det blir bare veldig spesielt å komme her som ny bruker og relativt aggressivt gå til verks mot brukere som sist diskuterte dette i 2016. Og forvente at de svarer/forsvarer seg. I stedet for å feks post en hyggelig, oppklarende post som adresserte de misforståelsene du mente figurerte for 4 år siden. Blir ikke så mye kjærlighet av slikt heller.

For å ta det siste først. De brukerene jeg svarte, la ut innlegget sitt i går. Jeg har ikke sitert gamle innlegg.

Ved å telle antall valpekull, konkluderer du med at Drøbak HH er en valpefabrikk. Det er ikke bare antall kull som avgjør kvaliteten på oppdrettere og om de er seriøs eller ikke.

Du bruker ordet «drittbikkjer» 3 ganger i svaret ditt. Det er ikke særlig seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kehlar skrev:

For å ta det siste først. De brukerene jeg svarte, la ut innlegget sitt i går. Jeg har ikke sitert gamle innlegg.

Det er feil. Innlegget du dro opp denne tråden med, mitt innlegg, er datostemplet 1/7/2016.

For å svare på det; ja, dette er designerhunder. Hovedfokuset i avlen i dag internasjonalt, altså for en ‘rase’ under utvikling, er ikke å produsere servicehunder - ergo har den allerede mistet sin funksjon og intensjon. Det er en billig og usmakelig paraply å gjemme seg under. Hadde dette vært i fokus, ville ‘raseorganisasjonen’ hatt krav om at hunder i avl skal ha beviselige ønskede egenskaper som nettopp servicehunder, i samarbeid med utdanningsprogram for sådanne. Dette er å spytte på de oppdrettere og serviceorganisasjoner som har brukt tiår på å opparbeide seg hunder å bruke i faktiske serviceoppdrag. 

En cobberdog er en blandingshund uten anerkjent rasenavn i anerkjent raseklubb, en ‘labradoodle’ er en blandingshund, ‘cockapooen’ jeg baserte mine erfaringer på var en blandingshund, alle andre doodler og pooer er blandingshunder.

Om du mener det er normalt og forsvarlig å spy ut titalls valpekull i året av ymse form i en årrekke, ber jeg deg vennligst rulle inn hva angår avl og oppdrett...

Det finnes mange herlige blandingshunder der ute, min inkludert, men jeg har ingen ønske om å diskutere et så håpløst tema dette er videre.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, maysofie skrev:

Det er feil. Innlegget du dro opp denne tråden med, mitt innlegg, er datostemplet 1/7/2016.

 

Om du mener det er normalt og forsvarlig å spy ut titalls valpekull i året av ymse form i en årrekke, ber jeg deg vennligst rulle inn hva angår avl og oppdrett...

 

Det er du som tar feil. Jeg har ikke dratt opp denne tråden og jeg har ikke sitert deg. Det var det en annen bruker som gjorde.

Jeg har hørt rykter om at enkelte personer her inne kan være ufine, og svaret ditt bekrefter jo nettopp dette.

Endret av Kehlar
Lagt til
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Kehlar skrev:

Det er du som tar feil. Jeg har ikke dratt opp denne tråden og jeg har ikke sitert deg. Det var det en annen bruker som gjorde.

Jeg har hørt rykter om at enkelte personer her inne kan være ufine, og svaret ditt bekrefter jo nettopp dette.

De enkelte personene er faktisk ikke på forumet lengre, så den kan du gå å spytte utav deg en annen plass. Å komme inn under forumets ENESTE sted for heftige diskusjoner, altså debattkjelleren, å lire utav seg noe slikt. Vel, det sier vel bare mer om deg enn forumet ? Du finner sikkert døra ut selv også, om det ble for mycket ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Kehlar skrev:

Det er du som tar feil. Jeg har ikke dratt opp denne tråden og jeg har ikke sitert deg. Det var det en annen bruker som gjorde.

Jeg har hørt rykter om at enkelte personer her inne kan være ufine, og svaret ditt bekrefter jo nettopp dette.

Beklager det, har visst gått raskt i svingene, ser nå det var en annen gammel bruker. Likevel like lite relevant å diskutere. At du hoppet bukk over det som faktisk var relevant, sier vell sitt.

Men om du ser det ufint at jeg syntes det er fullstendig hårreisende at folk kan ha slike meninger om avl og oppdrett, så kan jeg jo gjøre det veldig mye enklere; vær så snill å samle deg mer kunnskap om fornuftig avl og oppdrett, for så mye valpeproduksjon er ikke det.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Kehlar said:

For å ta det siste først. De brukerene jeg svarte, la ut innlegget sitt i går. Jeg har ikke sitert gamle innlegg.

Ved å telle antall valpekull, konkluderer du med at Drøbak HH er en valpefabrikk. Det er ikke bare antall kull som avgjør kvaliteten på oppdrettere og om de er seriøs eller ikke.

Du bruker ordet «drittbikkjer» 3 ganger i svaret ditt. Det er ikke særlig seriøst.

Ja, ser det var en annen som først tok opp tråden. Beklager det. Det ble bare lett å koble feil siden det var du som forsvarte å ta opp den fire år gamle tråden. Spesielt siden to brukere med få timers mellomrom fant det for godt å registrere seg kun for å kommentere i denne tråden.

DHH ER en valpefabrikk. Høyt antall kull og avl for profitt er selve definisjonen på valpefabrikk, såe .. eh .. ja, jeg teller antall kull. Og nei, det er ikke bare antall kull som betyr noe om hvor seriøs en oppdretter er. Feks er det å avle på blandingshunder ikke ansett som seriøst. Eller å love mer enn man kan gjøre om en hunderase. Eller å selge hunder som om det var hyllevare - første mann til mølla.

Hva som er useriøst med «drittbikkjer» vet jeg ikke, men ser at det ga deg en mulighet til å reagere på noe annet enn sak. Så kanskje kunne jeg valgt «dårlige hunder». Sånn for å tekkes sarte sjeler.

 

 

 

Endret av tillien
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kehlar At labradoodle og cobberdog forveksles kan nok mye skyldes Drøbak. De produserte ulike doodler i stor skala før de plutselig begynte å kalle det cobberdogs.

Jeg har ikke et problem med krysningen cobberdog i seg selv. Om man ønsker å avle fram en ny rase eller blanding må man for all del bare gjøre det for min del, så lenge det foregår i seriøse former og med genuin interesse for hund. Mitt problem med cobberdog er omstendighetene rundt mye av oppdrettet. Mange oppdrettere er uærlige i sin markedsføring og mange ser også ut til å være hovedsaklig motivert av profitt. Det store antallet kull mange har i året og den villedende beskrivelsen av hundene er vanskelig å forsvare om man vil kalle seg seriøs oppdretter. Jeg lurer også på hvilken oppfølging oppdretterne har av hunder de har avlet fram, hva vet de om avlsdyrenes besteforeldre, foreldre og søsken av disse? Blir hundene de selger også helsetestet som voksne og hva vet de om mentaliteten for eksempel? Med så mange kull i året må det være vanskelig å følge opp og å holde oversikt.

Cobberdog markedsføres som sosiale, lettlærte, med enkel pelstype, røytefrie, friske og perfekte familiehunder. Den ideelle hunden på alle måter, og dette står i alle annonsene jeg har lest. Realiteten er derimot at en så ny krysning ikke kan være homogen nok til at man konsekvent kan garantere et sett med egenskaper. Og helt ærlig, ingen blandinger, raser eller linjer kan generelt være så perfekte som cobberdog framstilles i annonser. Alle raser og blandinger har sine lyter og utfordringer, men dette nevnes ikke med et eneste ord. Det finnes heller ingen uavhengig, åpen database der man kan sjekke helseresultater og andre egenskaper hos foreldre, besteforeldre og søsken av disse. Det finnes altså ingen måte å verifisere oppdretters påstander, det er en svakhet ved oppdrett som foregår utenfor anerkjente kennelklubber som NKK.

For å si at man avler hunder som egner seg til et spesielt formål må linjene ha dokumentert at de kan gjøre denne jobben, det har de aller færreste cobberdogs så vidt jeg har sett. Et seriøst oppdrett skriver ikke at valpene egner seg til et spesielt formål med mindre linjene har bevist at de faktisk fungerer til dette. Jeg tenker dermed at påstanden om at de egner seg til terapi- eller servicearbeid er mer et salgstriks enn noe annet. At de fleste er sosiale, intelligente og lærevillig holder liksom ikke, det er en grunn til at de som driver med service-hunder har egne avlsprogram og at alle hunder gjennomgår en grundig utvelgelsesprosess.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også en krysning av to i utgangspunktet brukshunder (som også innebærer kapasiteten de må ha for "servicearbeid"). Dermed krever de også gjerne litt.

Jeg har ingen tall, men kjenner mange nok instruktører som kan signere på at mange cobberdogs og doodles slett ikke er den enkle familiehunden folk trodde de skulle få. Ei heller den lettstelte pelsen...

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Kehlar skrev:

Det er ikke bare antall kull som avgjør kvaliteten på oppdrettere og om de er seriøs eller ikke.

Antall kull er ofte en god indikasjon på hvorfor folk driver med oppdrett, og hvor seriøse de er. Hvis målet med avlen er å forbedre «rasen» man driver med ( som etter min mening alltid bør være grunnen til å drive med oppdrett, eller at man ønsker å avle frem den «perfekte» hunden for sitt bruk) , så er det veldig rart å ha så mange kull på så kort tid. Hvordan i all verden skal man klare å følge opp alle valpene og valpekjøperne på en god måte? Ønsker man å forbedre hundene er jo oppfølging av valpene og å se hvordan de utvikler seg mtp helse og mentalitet noe av det aller viktigste man gjør som oppdretter (for å se og lære hva de forskjellige kombinasjonene gir). Med så mange valper må jo det være nærmest umulig. 

4 kull på tre måneder etter hva jeg kan se på siden dems.. Det er INGEN seriøse oppdrettere som har så mange kull så tett etter hverandre.   

Enten må de ha helt sykt mye hunder, eller så avler dem på de samme hundene dem har om igjen og om igjen... 
 

Endret av jma
  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, jma said:

Enten må de ha helt sykt mye hunder, eller så avler dem på de samme hundene dem har om igjen og om igjen... 

 

En kombinasjon faktisk. Og ja, de har flere kull og hunder enn de greier å følge opp. Det er noen tidligere ansatte som har fortalt litt om det.

  • Like 2
  • Sad 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner med doodler og cobberdog generelt som liksom blir laget for å være en allergi vennlig service hund, hvorfor?

Er ikke Stor/Standard Puddel brukt som en allergi vennlig service hund da?? Hva er det som er galt med Puddel som gjør at en smarting i Australia fikk den "gode" ide å blande Labrador og Puddel, hva er det med Puddel som gjør at den mangler det lille ekstra som tilhengere så bastant mener at cobberdog skal dekke?

Og still... ser ikke noen cobberdog service hund enda? Jeg ser puddel, labrador, golden, schæferhund som de fire mest brukte rasene som service hund. Ikke bare i Norge, men det virker som disse 4 generelt blir brukt som oftest over hele verden.

Uten at jeg kan si hva som gjør at en service hund bruker får den ene eller den andre av rasene. Jeg tror ikke det har noe med "smak og behag" å gjøre. Og puddelen er allergi vennlig. Ikke for alle dessverre, og jeg tenker at det er ikke cobberdog heller. Men jommen er det noe av det som legges mye vekt på i annonsering for dem, de er såååå allergi vennlige at det spruter regnbuer og roser ut fra hele hunden. Pluss at den er så lettlært at du ikke trenger å oppdra den, det skulle man jo tro fra annonsene. Hvorfor syns ikke cobberdog tilhengere at det er en uheldig måte å annonsere sin "rase" med?

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der får vi vel bare være uenig. Men jeg er sikkert farget av at doodler og cobberdog bare er en bønsj av pengesluker som i dag er designet til å lure folk trill rundt. Mega tragisk å se på folk argumentere at cobberdog er en rase i utvikling under en mini organisasjon uten hold i en ordentlig kennel klubb. Men de tror helt fult og fast på at det er legite greier. 

Jeg tror cobberdog det bare er en ny måte å selge doodler til folk som begynner å legge to og to sammen om hva som foregår. Den går jo virkelig inn for å gå rett i hjertet på folk, service hund, navnet betyr venn osv. Nei uff.. det er sykt hvordan det brukes for å spille på folks følelser. 

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

https://kapital.no/reportasjer/naeringsliv/2020/08/11/7554577/drobak-hundehotell-solgte-valper-for-3-mill.-kr.-i-fjor?fbclid=IwAR3F3ECyWYSnA7FdBEkAsciFSqqmfLn9Odsq6FEqrVRsHSeuDOyyXSULwoo

Jeg vet at noen tjener godt på å være valpeoppdretter. Nå kan man bli enda rikere av å avle blandingshunder.

På en annen side; er det egentlig så ille å lage en ny "rase" som tydeligvis mange vil ha? Folk flest vil ikke/trenger ikke en vakthund, en gjeterhund, en stor hund osv... Å lage en "rase" etter ønske og behov er kanskje like greit? En "rase" som ikke er avlet på sterke bruksegenskaper, men mer på å se søt ut (hvis man syns denne pelsen er noe søt ?) Så lenge folke får det de vil ha...

Kjøperne er villig nok til å betale store summer for denne pelsdotten, så Drøbak Hundehotell har jo absolutt truffet et marked.

Endret av Rufs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rufs skrev:

https://kapital.no/reportasjer/naeringsliv/2020/08/11/7554577/drobak-hundehotell-solgte-valper-for-3-mill.-kr.-i-fjor?fbclid=IwAR3F3ECyWYSnA7FdBEkAsciFSqqmfLn9Odsq6FEqrVRsHSeuDOyyXSULwoo

Jeg vet at noen tjener godt på å være valpeoppdretter. Nå kan man bli enda rikere av å avle blandingshunder.

På en annen side; er det egentlig så ille å lage en ny "rase" som tydeligvis mange vil ha? Folk flest vil ikke/trenger ikke en vakthund, en gjeterhund, en stor hund osv... Å lage en "rase" etter ønske og behov er kanskje like greit? En "rase" som ikke er avlet på sterke bruksegenskaper, men mer på å se søt ut (hvis man syns denne pelsen er noe søt ?) Så lenge folke får det de vil ha...

Kjøperne er villig nok til å betale store summer for denne pelsdotten, så Drøbak Hundehotell har jo absolutt truffet et marked.

Mitt hovedproblem med denne typen oppdrett (ved siden av dyrevelferd for foreldredyr) er at de ikke er ærlige om hva de selger - de fronter kun de mest positive egenskapene som kan finne på å dukke opp. Så for de kjøperne som får røytefri, søt hund uten spesielt mye jakt- eller vaktinstinkt så er jo det helt supert. For de som derimot får en hund med jaktinstinkt, arbeidslyst fra en retriever og stress og lyd fra en puddel f.eks, så er det ganske mye verre. Spesielt om den i tillegg har pels som røyter og blir skikkelig gjennomvåt i tillegg til å kreve mye stell. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Rufs said:

https://kapital.no/reportasjer/naeringsliv/2020/08/11/7554577/drobak-hundehotell-solgte-valper-for-3-mill.-kr.-i-fjor?fbclid=IwAR3F3ECyWYSnA7FdBEkAsciFSqqmfLn9Odsq6FEqrVRsHSeuDOyyXSULwoo

Jeg vet at noen tjener godt på å være valpeoppdretter. Nå kan man bli enda rikere av å avle blandingshunder.

På en annen side; er det egentlig så ille å lage en ny "rase" som tydeligvis mange vil ha? Folk flest vil ikke/trenger ikke en vakthund, en gjeterhund, en stor hund osv... Å lage en "rase" etter ønske og behov er kanskje like greit? En "rase" som ikke er avlet på sterke bruksegenskaper, men mer på å se søt ut (hvis man syns denne pelsen er noe søt ?) Så lenge folke får det de vil ha...

Kjøperne er villig nok til å betale store summer for denne pelsdotten, så Drøbak Hundehotell har jo absolutt truffet et marked.

 

Jeg klarer ikke å la være å dra parallellen - det har allerede blitt laget en sånn rase som ikke er avlet for bruk, men for søthet: Eurasier. Søt og pen og lite aktiv og hvem bryr seg hvordan kroppen er under pelsen eller hvordan de har det i hodet, så lenge pelsen er fluffy. Det begynte som en blandingshund rundt 1960 og er nå en godkjent rase i NKK. Å markedsføre hunder ved å si hvor lite de trenger, enten det er eurasier eller cobberdog, det syns jeg er trist. "De er fornøyde så lenge de får være med", liksom. Og noen av de som er interesserte i rasen er interesserte fordi de ikke har lyst til å gjøre så mye med hunden. Det ønsket kan ofte bli enda mer kræsj med en doodle. Pudler og labradorer og andre aktive raser som blandes sammen blir ikke en hund som nødvendigvis "tar til takke med sosialt samvær med familien" som de markedsfører dem med. At de ER glade og ER sosiale og ER den perfekte familiehund reagerer jeg også på, de kan ikke garantere sånt! Og de som kjøper en hund med en sånn garanti er ikke nødvendigvis forberedt på å jobbe med det når det dukker opp utageringer og en hund det klikker for fordi han er understimulert. Jeg har inntrykk av at mange tror de får en inaktiv bamse som barna kan gå med. Det er ikke lenge siden jeg måtte løfte en cobberdog av hunden min etter at han fløy på min hund, mens jenta på 10-11 år som gikk med ham løs stod og så på at han kom løpende og angrep.

Jeg syns også det er helt sinnsykt med en "oppdretter" hvor man ikke kan få opp noe info om linjer og stamtavle (for hvor mange generasjoner bakover går den egentlig...) eller info om hvorfor en spesifikk kombinasjon er gjort, det er bare søte bilder og "du står på liste hos en oppdretter, men er det noen ledige valper hos de andre oppdretterne får du selvsagt valp derfra". Selvsagt?? Valp er valp, liksom... Man kan bare sende inn bestilling på valp og betale nærmere 30.000 kroner så får du en eller annen valp, som er garantert mild og snill og har "fleecepels". Og så tror folk at hunden magisk har mye bedre helse fordi den har gener fra flere raser, når det heller er totalt bingo om hunden har PRA i linjene fra puddelen eller vil slite med HD fra labradoren eller kanskje er det PRA i slekta på begge sider, gitt, så man får doblet på det... Hvis de er så fantastisk friske og stødige og fine, er det rart de ikke slår helseresultater og mentaltestresultater stort opp på nettsidene sine, slik en del seriøse oppdrettere gjør for hvert kull de har...

En annen ting er hva dette gjør med seriøs avl og motivasjonen til seriøse oppdrettere, når en puddel- eller labradoroppdretter som gjør en ordentlig jobb selger kullet til ca halve prisen av doodler. Nå kan man parre hvilken som helst puddel og hvilken som helst labrador og legge det på finn som Solid Medium Australske Labradoodles, garantert friske og snille hunder, 30.000 per stk. Lettvint.

Endret av Thea
  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnkiogBonita said:

Og Kapital har fått mail fra NKK om at cobberdogen kan bli godkjent rase. Den var ny for meg. Veit ei som har kjøpt valp i sommer der for 28 000. 

NKK har rettet det og sagt at det ikke vil bli noen godkjent rase.
Antagelig så mangler det en ikke eller ingen i den første mailen de sendte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det mangler "ingen". Det var nok bare en hyggelig måte å si "hahaha, det sku tatt seg ut" på. 

Det står en presisering i artikkelen:

“I en epost til Kapital opplyser Norsk Kennelklubb (NKK): “Pr. nå er det planer om å godkjenne rasen”. I etterkant av at saken ble publisert, forteller Cecilie Holgersen, avdelingsleder marked og kommunikasjon i NKK, på telefon at den informasjonen ikke stemmer likevel.
– Jeg har nå snakket med vedkommende som svarte på eposten din, og må bare beklage at det var utelatt et ganske viktig ord i svaret du fikk: «ingen». «Pr. nå er det ingen planer om å godkjenne denne rasen.» Vi må bare beklage feilen som har oppstått som følge av dette, skriver Holgersen i en epost.“

 

Jeg tenkte på det i stad, nå er det snart flere doodles i nabolaget her enn det er andre hunder til sammen, det er helt vilt.

Endret av Thea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

En kritisk artikkel om cobberdogs, artikkelen står i kommentarfeltet: https://www.facebook.com/100002204227409/posts/3453551484728292/?d=n

Utrolig trist å lese om hvordan valpene vokser opp, med masse støy og drøssevis av barn oppi valpekassa og valper som er livredde som oppdretter mener er helt normalt (en åtte uker gammel valp som er livredd, da lurer jeg på hvordan han er når han er forbi sosialiseringsperioden!). En valpekjøpers beskrivelse:

"Vi dro ut en lørdag for å besøke ham. Området var fullt av barnefamilier og det var mye støy, ungene satt oppi valpekassene. Vi fikk ikke vite hvilken valp som var vår, men siden vi hadde bestilt en gutt skjønte vi at det var to som var aktuelle. Den ene virket veldig redd og engstelig.

Da Jorunn og ektemannen kom for å hente valpen noen uker seinere, var det den engstelige som var reservert for dem.

- Han var så redd at han skalv. Det var vondt, men ikke så mye å gjøre med der og da. Det var enormt mange som skulle hente valper. De opererte med slottider, og vi hadde tjue minutter på oss til å ordne alt. Da vi kom hjem stakk han rett inn under peisovnen og ble der i fire timer."

Jeg får så vondt av valpene. Det virker enda mer useriøst enn jeg har trodd, og jeg har trodd det har vært veldig useriøst. Millionæren bak valpefabrikken sier at "puddel forbedrer alle raser", jaha, hvorfor ikke bare kjøpe puddel, da? Og han påstår at de jobber med allergiproblemer, men  sier samtidig at "allergi skyldes som regel miljø, enten det gjelder hunder eller mennesker, sier han og viser til at det er mer allergi blant folk i byer enn blant de som bor på landet". Aaaaakkurat. Har ingenting med avl å gjøre det altså. Det er de dumme valpekjøperne som bor i by sin skyld at en cobberdog får allergier.

Jeg vet ikke om han bare later som han ikke skjønner problemet eller om han faktisk mener disse tingene:

"Tradisjonelt har oppdrettere avlet for å ha en hund å gå på utstilling med. Vi driver ikke med sånt fjas. Vi avler for kunden. Cobberdogen skal passe inn i 2020. Noen hunder må du jogge med i timevis hver dag for å tilfredsstille. Cobberdogen har god fysikk, men er kjempefornøyd bare den får masse sosialt samvær". 

Det er ikke rart valpekjøperne er totalt uforberedt når de får en valp med behov i hus, når de får høre sånne ting av oppdretteren.

Så utrolig kynisk måte å drive på. Folk som sliter med atferdsproblemer eller har allergihunder som har det så vondt at veterinæren anbefaler avliving får tilbud om å bytte inn hunden i en ny. Og det står at hvert år registreres det 1000 nye valper av typen australian cobberdog i Norge. Ikke rart det er mange sinte/redde krøllehunder i nabolaget vårt.

Jeg skjønner nesten ikke at dette kan være lovlig. Både de vanvittige kontraktene og det at folk lures til  å tro at de får en kjærlig kompis som elsker barn og som ikke har noen behov utover sosialt samvær med familien.

Endret av Thea
  • Sad 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor de har kjøpt valp når de mener det er veldig useriøst, og i tillegg tar med seg hjem en redd valp.

Er dette Drøbak?

Edit: Jeg leste hele artikkelen i kommentarfeltet, og gud bedre, jeg ble kvalm! Men supert at DB har tatt tak i dette og laget denne saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, simira said:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor de har kjøpt valp når de mener det er veldig useriøst, og i tillegg tar med seg hjem en redd valp.

Er dette Drøbak?

Edit: Jeg leste hele artikkelen i kommentarfeltet, og gud bedre, jeg ble kvalm! Men supert at DB har tatt tak i dette og laget denne saken!

At det er veldig useriøst er min kommentar, de var kanskje så uerfarne at de tenkte det skulle være sånn ?‍♀️ Jeg prøvde å sette alle sitater i gåsetegn og kursiv, men det var kanskje ikke så tydelig. Men jeg stusset også på at de kjøpte valpen når de reagerte sånn på hvordan forholdene var der og hvordan valpen reagerte. 

Enig, veldig bra at det kommer ut! Håper det får flere til å tenke seg litt om før de går for en valpefabrikk-valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte forøvrig en hund her om dagen som jeg stusset på om var en field valp, eller ihvertfall spaniel av noe slag. På grøntområdet rett ved lekte tre av nabolagets cobberdoger, heldigvis opptatte nok av hverandre til at den som tidligere hadde plaget valpen (i bånd) ikke kom bort til oss.

Nei, det var en cobberdog, sa hun. Field/cocker spaniel størrelse, med spaniel-ører og spanielpels. Jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke at det hjelper problemet, men om dere ønsker å få bukt med lukt især på sommeren, så finnes det luktfjerningsprodukter også til utendørs bruk. Tjoppe kvittering og krav i posten til naboen er ikke dumt heller, selv om det trolig aldri skjer noe…
    • Jeg ville blitt så sinna at dette hadde jeg gjort: Tatt hundebæsjen deres og kastet (ikke lagt den pent) inn mot inngangspartiet deres. Opp etter dør og vegger. Hver enste bæsj! Og jeg hadde aldri gitt meg. De skulle virkelig fått oppleve hvor ekkelt dette er!   Men siden vedkommende er agressiv/voldelig så hadde jeg kanskje gjort det litt i smug...
    • Hei! Jeg har en whippet som har blitt syk, og ingen vet foreløpig hva som feiler han. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med det samme. Han har alltid vært litt merkelig i magen, men det siste året har det tatt av med 5 omganger heftig diaré. Det har gått over etter noen dager skånefôr og probiotika, men i desember kom første runde hvor han fikk en kraftig infeksjon i mage/tarm som krevde behandling med antibiotika. Da ble det også oppdaget b12-mangel, så det har han fått tilskudd av. Det ble mistenkt fôrintoleranse, så han startet på et veterinærfôr for sensitiv mage som han har gått på siden. Han ble frisk igjen, og magen har vært ok (men fortsatt ikke helt bra.) For en uke siden ble han syk igjen. Først diaré, og etter hvert ble formen verre og verre. På torsdag måtte vi dra til veterinær, og det ble bekreftet en ny infeksjon i tarmene og denne gangen har han også fått sår i slimhinnen på innsiden av leppene (hele veien på begge sider). Han har ikke matlyst og vil ikke drikke noe særlig. Det hører også med til historien at han ble operert for urinstein (struvitt) i januar, i tilfelle det kan kobles opp mot noe som er relevant for infeksjonen han har fått. Det er jo nødt til å ligge en sykdom bak som fører til at dette er et tilbakevendende problem - er det noen som har peiling på hva det kan være? (Han får selvfølgelig oppfølging av en dyktig veterinær, men er veldig interessert i å høre om noen har lignende erfaringer)
    • Port så den ikke kommer inn til dere om det er mulig? Antar porten blir pissa ned uansett, men er i hvert fall ett hakk bedre enn inngangspartiet.  Du kan jo også politianmelde, spørs om de gjør så mye, men da har du hvert fall ett papirspor om hendelsene hvor eier har vært truende. Vet ikke om det finnes noen form for tvisteråd etc man eventuelt kan kontakte om sånt.  Du kan prøve med citrus i innkjørselen din, det er jo en lukt mange hunder ikke liker og dermed unngår. Eventuelt så finnes det jo mange slike sprayer å få kjøpt som skal hjelpe mot tisselukt i det minste, sånn at de ikke går på do der igjen. Spørs hvor bra det funker ute da. Må nok eventuelt føres på, på nytt ganske ofte.  Ikke den kjekkeste eller første løsningen, men det er jo et alternativ om eier ikke er tilsnakkende og voldelig. Ser folk i statene bruker noen sånne "fuglekasser" med veldig høy/lys/ultrasonisk tone på som bare hundene hører som de skrur på når nabohundene er ute hvis de bjeffer kontinuerlig. Kanskje noe sånt kan fungere som aversiv for å gå på do i hagen dere også? Kan kanskje fungere med bevegelsessensor istedenfor lyd sensor?  Ryom Ultralyd Dyreskremmer: Solcelle & IP44 utendørs (skadedyrbutikken.no)  eller  RYOM Dyreskremmer: Beskytt mot uønskede dyr! (skadedyrbutikken.no) Sprinklerannlegg som har bevegelsessensor? Bonus om naboen får seg en dusj, og i det minste får du spylt bort/vannet ut tisset så det ikke lukter så altfor ille.  🙈 Dog synes noen hunder at vann er hysterisk morsomt også, så det kan jo få motsatt effekt ifht å ikke få den inn i hagen. Er du skikkelig desperat så finnes denne saken også: Både vann og lyd. Skremme bort uønskede dyr? Da blir det dette produktet! (skadedyrbutikken.no) Disse er jo ikke direkte skadelige for hunden, men den kan klart bli redd. Det er jo tross alt et aversiv uansett hvordan man ser på det. Riktig plassering så uskyldige ikke blir "offer" er viktig med slike løsninger tenker jeg. Disse vil jo også utløses av alle andre dyr som vandrer forbi, dere, barn og andre(postbud, gjester f.eks). Så om dere ender opp med noe slikt så må det plasseres lurt tenker jeg. 
    • Hei! Jeg har et stort problem! Flyttet inn i huset vårt for 1 år siden. Nabohunden bæsjer og tisser ned veggen/pottene med inngangspartiet vårt, dette skjer flere ganger iløpet av uken.  Jeg og samboer har flere ganger prøvd å gå i dialog med naboen uten bedring.Uansett hvor mange ganger vi må si ifra så blir det ingen bedring, naboen gir fulstendig fa@#€n !   Naboen har vært vanskelig,agressiv og vist en truende atferd når vi har tatt kontakt. Jeg synst dette er svært ubehagelig da en annen nabo informerte  oss om en voldsepisode mot en annen . Vi instalerte ringerklokke kamera grunnet problemet. har flere opptak der hundeeiern er tilstede og lar hunden pisse/bæsje uten å gripe inn/ opptak når hunden er uten tilsyn.  hunden går ned  innkjørselen vår og helt inn til inngangspartiet for å tisse/bæsje.   Vi synst dette er helt forferdelig ekkelt! Vi har flere småbarn som går inn og ut dørene som drar med seg dette inn i gangen. Jeg har brukt mange timer/dager  på skrubbing/vasking for å fjerne lukten i gangen!  sommeren var værst! Kunne ikke oppholde oss med innkjørselen da lukten var ekstrem og varm pisselukt slo oss rett i ansiktet. Spylte veggene,trappa,pottene og bakken flere kvelder og helte på med flere liter eddik for å døyve lukten mest mulig 🤢🤢🤢 kjøpte 2 dyre Potter rett før 17 mai som ble nedpissa etter 2 uker. Forsatt pissemerker som jeg ikke får bort.    Jeg ORKER ikke mer. Dette er uutholdelig!!    Hva kan vi gjøre for å få slutt på dette ?           
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...