Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp med treg mage


Pixie
 Share

Recommended Posts

Valpen gjør som valper flest, spiser mye rart. Har merket at det ofte er småstein i det jeg plukker opp. Nå i dag har han gjort fra seg mindre enn normalt, bruker å legge fra seg en del etter middag men nå ble det bare en liten klump etter lunsj. Han spiser normalt(men vi gir mer og mer av føret tørt istedenfor oppbløtt) og er litt stinn i magen, den bruker å være myk. Han sover og leker og virker ikke veldig plaget, men vegrer seg for å gå på do. Ganske naturlig igrunn, kan ikke være godt å bæsje stein! 

Han har fått olje på maten, litt biola og drikker bra med vann. Er litt urolig og bruker lengre tid på å legge seg til, reiser seg flere ganger og legger seg på ny. Det ble en del stress i går pga julemiddag hos svigers.

Er det noe vi kan gi ham for å hjelpe på? Har ikke renset parafin i huset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småstein, han har gjort det hele tiden og de kommer ut igjen. Han har som sagt gått på do i dag, tre ganger mellom klokka fem og ca 16. Han sover rolig nå, når jeg trykker ham på magen bare legger han seg over på rygg og bretter seg ut for å få magekos. Han har forsåvidt bare hoppet over 1 "bæsjing" i forhold til ellers.

Han er 11 uker nå.

Jeg er bare ekstra var pga småsteinen jeg har merket i bæsjen, ville ikke bekymret meg ut fra almentilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til den - valper spiser virkelig mye rart! Husker godt frustrasjonen når min var mindre, og stresset rundt tidene for å gå på do. Følte meg ekstrem på den tiden, men slik er det vel å være nybakt hundemamma, ikke sant? Hehe. 

Som ei sa til meg en gang, og det kommer jeg ikke til å glemme: "Lykken er en normal hundebæsj", og det er så sant. Men ja, det hender at de bæsjer mye en gang og mindre en annen gang, helt vanlig. Men hvis du merker småstein, så kan det hende at det stopper opp i tarmsystemet. Tarmene er tross alt ikke så tykke som menneskets, og kan fortere lage treg mage, i verste fall magesår og blod i avføring. Jeg vil jo håpe og tro at du følger med valper så godt du kan så den ikke spiser småstein og tar den for det, for som allerede er nevnt, så kan det være veldig farlig for den.

Men ja, så lenge han er i fin form ellers, så ville jeg ikke bekymret meg for om den "hopper over" noen ganger med bæsjing. Ville gitt litt Zoolac og litt kokt ris i maten. Ris "pakker" inn mageinnholdet og Zoolac opprettholder god tarmbalanse.

En valp på 11 uker vil du merke blir skikkelig syk om den blir syk. Husker det med min. Han fikk i seg noe som gjorde han dårlig, og valper blir dårlige, når de først blir dårlige med diaré osv. Det er nok også helt vanlig at du merker hardere bæsj med tørrfór som ikke er oppbløtt hvis han ikke er så vant til det. 

Det meste kommer ut igjen, så ikke bekymre deg for do-tidene. Den går på do når den må :) Lykke til med valpetiden i julestria - glad jeg ikke har vintervalp, hehe. For noe stress, haha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sheltienkenai skrev:

Kjenner til den - valper spiser virkelig mye rart! Husker godt frustrasjonen når min var mindre, og stresset rundt tidene for å gå på do. Følte meg ekstrem på den tiden, men slik er det vel å være nybakt hundemamma, ikke sant? Hehe. 

Som ei sa til meg en gang, og det kommer jeg ikke til å glemme: "Lykken er en normal hundebæsj", og det er så sant. Men ja, det hender at de bæsjer mye en gang og mindre en annen gang, helt vanlig. Men hvis du merker småstein, så kan det hende at det stopper opp i tarmsystemet. Tarmene er tross alt ikke så tykke som menneskets, og kan fortere lage treg mage, i verste fall magesår og blod i avføring. Jeg vil jo håpe og tro at du følger med valper så godt du kan så den ikke spiser småstein og tar den for det, for som allerede er nevnt, så kan det være veldig farlig for den.

Men ja, så lenge han er i fin form ellers, så ville jeg ikke bekymret meg for om den "hopper over" noen ganger med bæsjing. Ville gitt litt Zoolac og litt kokt ris i maten. Ris "pakker" inn mageinnholdet og Zoolac opprettholder god tarmbalanse.

En valp på 11 uker vil du merke blir skikkelig syk om den blir syk. Husker det med min. Han fikk i seg noe som gjorde han dårlig, og valper blir dårlige, når de først blir dårlige med diaré osv. Det er nok også helt vanlig at du merker hardere bæsj med tørrfór som ikke er oppbløtt hvis han ikke er så vant til det. 

Det meste kommer ut igjen, så ikke bekymre deg for do-tidene. Den går på do når den må :) Lykke til med valpetiden i julestria - glad jeg ikke har vintervalp, hehe. For noe stress, haha. 

Takk for det, jeg er glad vi har hatt en mild vinter så langt! Han har heldigvis vent seg fort til å gå ut på do(ville blitt noe helt annet med normale vintertemperaturer). 

Vi gjør virkelig alt vi kan for å unngå at han spiser stein, men han finner dem overalt. Det er bare de minste han svelger, resten tar han med seg inn og legger i skoa mine :ahappy:

Jeg kommer til å følge med på ham uansett, han virker ikke dårlig nå men stein er jo alt annet enn sunt å ha i magen. Skal sjekke om jeg har blåbær i fryseren eller noe grønnsaker jeg kan koke og gi ham. Har bare fullkornsris, er det for grovt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Pixie skrev:

Takk for det, jeg er glad vi har hatt en mild vinter så langt! Han har heldigvis vent seg fort til å gå ut på do(ville blitt noe helt annet med normale vintertemperaturer). 

Vi gjør virkelig alt vi kan for å unngå at han spiser stein, men han finner dem overalt. Det er bare de minste han svelger, resten tar han med seg inn og legger i skoa mine :ahappy:

Jeg kommer til å følge med på ham uansett, han virker ikke dårlig nå men stein er jo alt annet enn sunt å ha i magen. Skal sjekke om jeg har blåbær i fryseren eller noe grønnsaker jeg kan koke og gi ham. Har bare fullkornsris, er det for grovt?

Så bra! Jeg gruet meg til hvordan det ble med min valp (10 mnd) og på do i vintertemperaturer, men han elsker snø og stortrives i -15 kuldegrader, så ble aldri noe problem. Han går på do i all slags vær, og godt er det, hehe. Bra dere har en mild vinter så langt, og det skal du nok være glad for. Misunner ikke de som har fått valp nå i været her jeg bor (snø og kulde)...

Ja, regner med at dere er obs på at han ikke skal spise stein, men de er så utrolig rampete, at det er umulig å ikke se alt.

Ja, du må bare følge med på allmenntilstanden også på avføringen. Ikke bekymre deg for at den hopper over en bæsje-runde eller har mindre avføring heller, men å gi litt kokte grønnsaker og litt ris hjelper mye. Neida, fullkornsris går fint. Er ikke mye du skal gi 1/2-2 spise skje per måltid :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...