Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan hale kuperes hunder i Europa?


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Jeg veit ikke hvordan de gjør det i dag nedover i Europa, men da hunder ble kupert i Norge, så ble det gjort av oppdrettere, stort sett. Man satte en hyssing på halen så man stoppet blodet og halen sovna, tok en skarp saks, klipte, tok på blodstopper, og ferdig med det. Det ble gjort på valpene da de var bare noen dager gamle, og var så vidt jeg husker svært udramatisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2ne skrev:

Jeg veit ikke hvordan de gjør det i dag nedover i Europa, men da hunder ble kupert i Norge, så ble det gjort av oppdrettere, stort sett. Man satte en hyssing på halen så man stoppet blodet og halen sovna, tok en skarp saks, klipte, tok på blodstopper, og ferdig med det. Det ble gjort på valpene da de var bare noen dager gamle, og var så vidt jeg husker svært udramatisk. 

ÅH fy fader, det høres jo helt grusomt ut. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også "kupert" en valp ved ett uhell. Dvs tispemoren tok feil av halen og navlen. Hun klipte den ikke over, tispen brå slapp etter ett tygg og kjente tydeligvis at det var feil,  men var rett og slett klemt i hel. Biten falt av tilslutt og valpen var akkurat som de andre valpene både som nyfødt og når den vokste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 2ne skrev:

Jeg veit ikke hvordan de gjør det i dag nedover i Europa, men da hunder ble kupert i Norge, så ble det gjort av oppdrettere, stort sett. Man satte en hyssing på halen så man stoppet blodet og halen sovna, tok en skarp saks, klipte, tok på blodstopper, og ferdig med det. Det ble gjort på valpene da de var bare noen dager gamle, og var så vidt jeg husker svært udramatisk. 

At et oppegående menneske kan gjøre noe sånt med en nesten nyfødt valp gir meg vondt i magen.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sofie & Aska skrev:

ÅH fy fader, det høres jo helt grusomt ut. 

 

Akkurat nå, Tuvane skrev:

At et oppegående menneske kan gjøre noe sånt med en nesten nyfødt valp gir meg vondt i magen.

Vel, jeg var omtrent 12 år eller noe sånt den gangen det fortsatt var lov, så jeg skal ikke ta på meg "æren" for det, gitt. Men jeg syns det er interessant - fortsatt - at kupering av haler vekker så sterke følelser i folk, når - igjen - kastrering og burbruk blir mer og mer vanlig. Som nevnt, det fremsto som svært udramatisk. Om det var noen reaksjon hos valpene, så varte det kanskje et halvt minutt, etter det så det ikke ut som at den manglende kroppsdelen plaget valpen stort. 

Det er ganske mye oppegående folk gjør mot hunder som burde gi de vondt i magen. Også i dag. Noen ganger til og med fordi de innbiller seg at det er til det beste for bikkja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

 

Vel, jeg var omtrent 12 år eller noe sånt den gangen det fortsatt var lov, så jeg skal ikke ta på meg "æren" for det, gitt. Men jeg syns det er interessant - fortsatt - at kupering av haler vekker så sterke følelser i folk, når - igjen - kastrering og burbruk blir mer og mer vanlig. Som nevnt, det fremsto som svært udramatisk. Om det var noen reaksjon hos valpene, så varte det kanskje et halvt minutt, etter det så det ikke ut som at den manglende kroppsdelen plaget valpen stort. 

Det er ganske mye oppegående folk gjør mot hunder som burde gi de vondt i magen. Også i dag. Noen ganger til og med fordi de innbiller seg at det er til det beste for bikkja. 

Tipper valpene reagerer ca like mye på kupering, som ved fjerning av ulveklør = omtrent null reaksjon. Værre å komme vekk fra melkebaren et øyeblikk :P

Med det sagt vet jeg jo også om skrekkhistorie, som skyldtes en idiotisk veterinær, men det blir jo litt på siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, 2ne skrev:

 

Vel, jeg var omtrent 12 år eller noe sånt den gangen det fortsatt var lov, så jeg skal ikke ta på meg "æren" for det, gitt. Men jeg syns det er interessant - fortsatt - at kupering av haler vekker så sterke følelser i folk, når - igjen - kastrering og burbruk blir mer og mer vanlig. Som nevnt, det fremsto som svært udramatisk. Om det var noen reaksjon hos valpene, så varte det kanskje et halvt minutt, etter det så det ikke ut som at den manglende kroppsdelen plaget valpen stort. 

Det er ganske mye oppegående folk gjør mot hunder som burde gi de vondt i magen. Også i dag. Noen ganger til og med fordi de innbiller seg at det er til det beste for bikkja. 

Nå snakker jeg ikke om deg, jeg snakker om de som syntes dette var helt normalt.

Jeg er på alle måte i mot fjerning av friske kroppsdeler hos dyr, enten det er ører, hale eller testikler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, under en kastraksjon blir iallefall hunden dopet ned før inngrepet, som gjøres av en veterinær, samt at den får smertestillende og antibiotika i etterkant + oppfølging fra veterinær til den er kommet seg helt. For meg, er det der forskjellen ligger, på å kasterere og å kutte av halen selv hjemme i stua, ved hjelp av hyssing og saks. Og ulveklo fjerning er ikke noe mer greit. Godt disse inngrepene i dag er forbudt. Man burde ikke utføre noen operasjoner på noen hunder uten noen helsemessig god grunn.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tuvane skrev:

Nå snakker jeg ikke om deg, jeg snakker om de som syntes dette var helt normalt.

Jeg er på alle måte i mot fjerning av friske kroppsdeler hos dyr, enten det er ører, hale eller testikler.

Det er jeg og, men jeg blir like overrasket hver gang allikevel over hvor motbydelig folk syns kupering av hale og ører er, når det fortsatt er vanlig å fjerne ulveklør, og at det blir mer og mer vanlig å kastrere, begge deler visstnok for hundens skyld. Sleng på at folk går i harnisk over at Mattilsynet mener noe om burbruk.. Oppegående hundefolk gjør mye drit med bikkjene sine i dag også. 

8 minutter siden, Red Merle skrev:

Nåja, under en kastraksjon blir iallefall hunden dopet ned før inngrepet, som gjøres av en veterinær, samt at den får smertestillende og antibiotika i etterkant + oppfølging fra veterinær til den er kommet seg helt. For meg, er det der forskjellen ligger, på å kasterere og å kutte av halen selv hjemme i stua, ved hjelp av hyssing og saks. Og ulveklo fjerning er ikke noe mer greit. Godt disse inngrepene i dag er forbudt. Man burde ikke utføre noen operasjoner på noen hunder uten noen helsemessig god grunn.

Ja, de er bedøvet under inngrepet, men hvorvidt de får smertelindring i større grad i etterkant er variabelt, særlig på hannhunder. 

For meg så er det ingen rangering av hvilke kroppsdeler det er greit at vi fjerner og ikke. Kastrering er et større inngrep enn hva halekupering er, ikke bare selve inngrepet, men også helsemessig og atferdsmessig. Og i utgangspunktet bør hunder få beholde de kroppsdelene de er født med, så sant ikke sykdom tilsier noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, 2ne skrev:

Det er jeg og, men jeg blir like overrasket hver gang allikevel over hvor motbydelig folk syns kupering av hale og ører er, når det fortsatt er vanlig å fjerne ulveklør, og at det blir mer og mer vanlig å kastrere, begge deler visstnok for hundens skyld. Sleng på at folk går i harnisk over at Mattilsynet mener noe om burbruk.. Oppegående hundefolk gjør mye drit med bikkjene sine i dag også. 

Ja, de er bedøvet under inngrepet, men hvorvidt de får smertelindring i større grad i etterkant er variabelt, særlig på hannhunder. 

For meg så er det ingen rangering av hvilke kroppsdeler det er greit at vi fjerner og ikke. Kastrering er et større inngrep enn hva halekupering er, ikke bare selve inngrepet, men også helsemessig og atferdsmessig. Og i utgangspunktet bør hunder få beholde de kroppsdelene de er født med, så sant ikke sykdom tilsier noe annet. 

Enig... Jeg har ganske sterke meninger når det gjelder kastrering også.

Min eldste har amputert en ulveklo pga skade og betennelse som kom tilbake gang på gang på gang, til slutt var det bedre å amputere enn nok en eviglang kur. Han fikk god smertebehandling i ettertid... Jeg hadde protestert dersom han ikke hadde fått det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, simira skrev:

Det er vel fortsatt forbudt i Norge å gjøre inngrep uten medisinsk/dyrevelferdsmessig grunn, uansett om det er baller, klør eller haler som ryker.

Det er bare i teorien. Det er ikke noe problem å få kastrert en hund uten at det ligger noe annet enn bekvemmelighetsgrunner bak, og det veit du, simira. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Det er bare i teorien. Det er ikke noe problem å få kastrert en hund uten at det ligger noe annet enn bekvemmelighetsgrunner bak, og det veit du, simira. 

Og? Det gjør ikke loven noe mindre gjeldende. Det er heller ikke alle som synes det er greit hverken å kastrere, oppbevare hunden i bur elelr klippe haler bare fordi det er morsomt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, simira skrev:

Og? Det gjør ikke loven noe mindre gjeldende. Det er heller ikke alle som synes det er greit hverken å kastrere, oppbevare hunden i bur elelr klippe haler bare fordi det er morsomt.

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen, og hva det har med hva jeg har skrevet å gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, 2ne skrev:

Jeg veit ikke hvordan de gjør det i dag nedover i Europa, men da hunder ble kupert i Norge, så ble det gjort av oppdrettere, stort sett. Man satte en hyssing på halen så man stoppet blodet og halen sovna, tok en skarp saks, klipte, tok på blodstopper, og ferdig med det. Det ble gjort på valpene da de var bare noen dager gamle, og var så vidt jeg husker svært udramatisk. 

Takk. Det var jeg trodde, men ante ikke helt hvordan. Og ble så nysgjerrige. Min rase blir fortsatt kupert i store deler av Europa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg har en gammel hundebok utgitt av Aftenposten stående hjemme. Der står det hvordan man skal kupere hunder (samme metode som 2ne skrev), samt hvordan man skal ta livet av uønskede valper.. Interessant å lese hvordan ting var før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det utføres stygge handlinger mot hunder i dag gjør ikke måten de amputerte på (eller hvorfor de gjorde det) mindre motbydelig. Burbruk natt og dag er også motbydelig. Flere tanker i hodet er ikke så veldig vanskelig. 

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På youtube kan du søke på Tail docking og du vil få opp mange filmer om hvordan oppdrettere fjerner ulveklør og haler på valpene. jeg synes det ser grusomt ut og er HELT imot kupering både av haler og ører (med mindre det er medisinsk grunn til det og gjort av veterinær)

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm, nå er jeg ikke for kupering eller andre kirurgiske inngrep uten grunn uansett, men det her er bare helt sykt, skal man først kupere så dra nå til veterinæren å gjør det skikkelig, med narkose og uten at de trenger å ha på seg sånne bånd som stopper blodet (og sikkert er ubehagelig) over flere dager...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...