Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye skal man bruke buret?


Janneov
 Share

Recommended Posts

Hei! Har en valp som nå er ca. 10 uker. Jeg har hatt han i to uker nå uten at han har vært alene, om litt over to uker må han være alene på formiddagen mens vi er på skole og jobb. Fram til nå har han vært i bur om nattten for å lære seg å ikke gjøre fra seg på natten, samtidig som han ligger i ro og venner seg til buret. Jeg lurer nå på hvordan jeg skal gjøre det når jeg skal begynne på skolen. Synes det høres litt mye ut om han skal være i buret hele natten, få en luftetur på morgenen, så i buret igjen til vi kommer hjem? Men om han er løs er jeg redd han ødelegger alle løse deler.. :P noen som har tips til hvordan jeg kan løse det? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ida skrev:

Han trenger ikke bur i det hele tatt, annet enn i bilen. Men han er altfor liten til å være hjemme alene en hel arbeidsdag. 

 

Tipper hun begynner på skolen over nyttår, kanske?

Men uansett er det på tide å komme i gang med alenetreningen hvis han skal være alene noe særlig om to uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du selv synes dette høres ut som mye tid i buret! :)

Vanligvis sover valper om natten, spesielt dersom de får sove nær noen, så buret burde ikke være nødvendig om natten. Jeg forstår ikke helt argumentet med å ha han i bur om natten så han lærer å ikke gjøre fra seg. Jeg vil tro at han har minimalt med blærekontroll i denne alderen, så om han må på do så bør han heller få komme ut - uavhengig av tid på døgnet. Mao bør du sove med et halvt øye åpent den første tiden, og sprette opp når han våkner :)

Ang bur når han er alene, så synes jeg et ryddet rom eller evt en sånn peisgrind/lekegrind som brukes til barn er bedre løsninger enn bur. 

For at det skal gå bra å la han være alene etter jul, vil jeg anbefale at dere allerede nå øver litt på å være alene i veldig korte perioder. Gi han gjerne en kong eller godbitball fylt med noe som krever litt innsats, eller et tyggebein, så han har noe å gjøre. Senere når du øker alenetiden (gradvis) er det en stor fordel om han er godt luftet (og litt sliten) så det er på tide med en dupp når du går fra. Da er det ikke sikkert han kommer til å bry seg om at du går, men bare korte perioder helt til du er sikker på at du kan øke alene tiden gradvis.
 

Lykke til med valpen og alenetreningen :)

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk :) ja, begynner på skole over nyttår, da har vi over en måned sammen før jeg må forlate han, så synes ikke det blir for tidlig. Men jeg tenker at jeg blr forberede han på små perioder før det blir en hel formiddag. Har hatt hund tidligere som alltid var løs uten å gjøre noe galt, så jeg synes det er best om det kan fungere. Men det er mange som har anbefalt bur for at det er greit at de venner seg på buret samtidig som de helst ikke vil gjøre fra seg der. Men jeg er åpen for å rydde et rom så han kan være der i stedet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Helianthus skrev:

Så bra at du selv synes dette høres ut som mye tid i buret! :)

Vanligvis sover valper om natten, spesielt dersom de får sove nær noen, så buret burde ikke være nødvendig om natten. Jeg forstår ikke helt argumentet med å ha han i bur om natten så han lærer å ikke gjøre fra seg. Jeg vil tro at han har minimalt med blærekontroll i denne alderen, så om han må på do så bør han heller få komme ut - uavhengig av tid på døgnet. Mao bør du sove med et halvt øye åpent den første tiden, og sprette opp når han våkner :)

Ang bur når han er alene, så synes jeg et ryddet rom eller evt en sånn peisgrind/lekegrind som brukes til barn er bedre løsninger enn bur. 

For at det skal gå bra å la han være alene etter jul, vil jeg anbefale at dere allerede nå øver litt på å være alene i veldig korte perioder. Gi han gjerne en kong eller godbitball fylt med noe som krever litt innsats, eller et tyggebein, så han har noe å gjøre. Senere når du øker alenetiden (gradvis) er det en stor fordel om han er godt luftet (og litt sliten) så det er på tide med en dupp når du går fra. Da er det ikke sikkert han kommer til å bry seg om at du går, men bare korte perioder helt til du er sikker på at du kan øke alene tiden gradvis.
 

Lykke til med valpen og alenetreningen :)

Ok, tusen takk :D nei, det er lenge siden jeg har hatt valp, derfor har jeg hørt litt på hva andre har gjort. Men synes bur på natten i forhold til å gjøre fra seg har fungert godt, har hatt buret rett ved sengen, og i starten laget han lyd for å varsle når han ville ut, da luftet jeg mange ganger om natten. Det ble mindre og mindre turer på natten, og nå sover han hele natten, men må luftes tidlig på morgenen, men han har lært seg å si i fra når han må ut :) han går også selv i buret når jeg begynner å pusse tennene. Men målet er at buret skal stå åpent etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit nok og bruke bur bare om natten, så lenge det er god størrelse på det, frem til hunden sover natten igjennom, men når den gjør det så forsvinner buret(evt døren til buret) raskt hos meg. Aller helst har jeg bare valpen i senga, da våkner jeg som regel om de blir urolige og må ut. Oftest så sover de jo natten igjennom ganske raskt. Ifht å være hjemme alene så er bur aller siste løsning for meg og stort sett så går det jo bra uten. Begyn med korte perioder hjemme alene, gjerne med noe tyggegreier tilgjengelig og gjerne etter en god lufting e.l. i starten slik at hunden er litt sliten og dermed lettere legger seg ned for å sove. Selv om man på sikt vil kunne gå fra hunden uten at den er sliten hver gang så handler det jo i starten om å legge til rette for å lykkes med gode vaner. Om hunden blir vant til å bare legge seg ned uten å ha behov for å finne på noe så er sannsynligheten stor for at den fortsetter med det også. Har man noen utfordringer ifht hjemmealenetreningen så kan kompostgrinder være vell så bra som bur ifht å skille av enkelte plasser hvor hunden ikke får gå eller sperre av et større område enn et bur som blir hundens plass. Bur om natten og om dagen blir mye, men om det blir til at du absolutt må bruke bur når du kommer dit at hunden skal være hjemme alene så kutt ihvertfall ut buret om natten, jeg regner med at hunden da uansett er gammel nok og moden nok til å ligge fritt på natten uten problemer.

Mitt råd vil uansett være å prøve uten først, du kommer langt med god trening og tilrettelegging (rydde vekk ting og tang osv), og mest sannsynlig så kommer du ikke til å ha noen behov for buret. Alt for mange bruker bur bare som standard uten å ha prøvd uten. Noen hele hundens liv, selv om det mest sannsynlig er helt unødvendig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Malamuten skrev:

Jeg synes det er greit nok og bruke bur bare om natten, så lenge det er god størrelse på det, frem til hunden sover natten igjennom, men når den gjør det så forsvinner buret(evt døren til buret) raskt hos meg. Aller helst har jeg bare valpen i senga, da våkner jeg som regel om de blir urolige og må ut. Oftest så sover de jo natten igjennom ganske raskt. Ifht å være hjemme alene så er bur aller siste løsning for meg og stort sett så går det jo bra uten. Begyn med korte perioder hjemme alene, gjerne med noe tyggegreier tilgjengelig og gjerne etter en god lufting e.l. i starten slik at hunden er litt sliten og dermed lettere legger seg ned for å sove. Selv om man på sikt vil kunne gå fra hunden uten at den er sliten hver gang så handler det jo i starten om å legge til rette for å lykkes med gode vaner. Om hunden blir vant til å bare legge seg ned uten å ha behov for å finne på noe så er sannsynligheten stor for at den fortsetter med det også. Har man noen utfordringer ifht hjemmealenetreningen så kan kompostgrinder være vell så bra som bur ifht å skille av enkelte plasser hvor hunden ikke får gå eller sperre av et større område enn et bur som blir hundens plass. Bur om natten og om dagen blir mye, men om det blir til at du absolutt må bruke bur når du kommer dit at hunden skal være hjemme alene så kutt ihvertfall ut buret om natten, jeg regner med at hunden da uansett er gammel nok og moden nok til å ligge fritt på natten uten problemer.

Mitt råd vil uansett være å prøve uten først, du kommer langt med god trening og tilrettelegging (rydde vekk ting og tang osv), og mest sannsynlig så kommer du ikke til å ha noen behov for buret. Alt for mange bruker bur bare som standard uten å ha prøvd uten. Noen hele hundens liv, selv om det mest sannsynlig er helt unødvendig.

Tusen takk for supert svar! :) kommer til å prøve dette. Anbefaler du å ha en avis eller noe han kan gjøre fra seg på, eller er det best uten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Janneov skrev:

Tusen takk for supert svar! :) kommer til å prøve dette. Anbefaler du å ha en avis eller noe han kan gjøre fra seg på, eller er det best uten?

Det beste er jo uten, mest sannsynlig så vil jo valpen greie å holde seg helt fint, i starten er den jo ganske liten, men da er jo du heller ikke så lenge vekke og om en mnd eller to når det blir litt lengre strekker så burde den mer enn godt nok greie å holde seg noen timer, om du er flink med renslighetstreningen. På siste valp nå så slet jeg litt med treningen fordi hun var så aktiv i perioder og da i tillegg drakk mye hele tiden, så hun kunne tisse veldig ofte. Da hadde jeg sånne absoberende pads liggende ved døren. Målet var jo selvsagt å få henne ut før hun tisset, men sånn i tilfelle det ikke gikk så var det bedre at hun tisset på den ved døren enn noe annet. Men det var mens jeg var hjemme, hun var roligere når hun var alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Janneov skrev:

Men det er mange som har anbefalt bur for at det er greit at de venner seg på buret samtidig som de helst ikke vil gjøre fra seg der.

Ja, og det er kjempetrist. Det har blitt så vanlig med misbruk av bur at mattilsynet har gått ut med regler om burbruk med tanke på god dyrevelferd. Det skjedde for et år siden, men det kommer nok til å ta noen år før de fleste har fått det med seg. Jeg blir veldig glad når folk som deg kommer inn hit og sier: "er ikke dette litt mye?" etter å ha blitt anbefalt bur fra den ene og den andre.

Som hundeeier er det lurt å ha åpne ører og et åpent sinn, men samtidig å tenke over de råd man får og vurdere de nøye. Høres ut som at du gjør en god jobb på det området!

Her er et infohefte fra mattilsynet om hundehold. På side 9 står det om burbruk og størrelseskrav dersom man bruker bur som oppholdssted (altså bur hjemme alene og den slags, ikke bur til bruk under transport).

http://nettblankett.com/flipbook/mattilsynet/hund/#8

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Eloise skrev:

Ja, og det er kjempetrist. Det har blitt så vanlig med misbruk av bur at mattilsynet har gått ut med regler om burbruk med tanke på god dyrevelferd. Det skjedde for et år siden, men det kommer nok til å ta noen år før de fleste har fått det med seg. Jeg blir veldig glad når folk som deg kommer inn hit og sier: "er ikke dette litt mye?" etter å ha blitt anbefalt bur fra den ene og den andre.

Som hundeeier er det lurt å ha åpne ører og et åpent sinn, men samtidig å tenke over de råd man får og vurdere de nøye. Høres ut som at du gjør en god jobb på det området!

Her er et infohefte fra mattilsynet om hundehold. På side 9 står det om burbruk og størrelseskrav dersom man bruker bur som oppholdssted (altså bur hjemme alene og den slags, ikke bur til bruk under transport).

http://nettblankett.com/flipbook/mattilsynet/hund/#8

Oi, såpass.. Ja, det er vanskelig å vite hva som er riktig, men man ønsker jo å gjøre det som er best for hunden:) jeg har ryddet et rom nå, så jeg kommer til å prøve det, tror ikke det blir noe problem:) tusen takk for svar! Er redd for å gjøre noe feil, er også vanskelig når veterinærer heller ikke er enige om hva som er best på dette området :P 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eier av to hunder og eier av null bur vil jeg bare heie på at du dropper buret - det kommer nok til å gå fint! :) 

Jeg tenker at det å ikke gjøre fra seg i bur er en misforstått greie. Vi lærer ikke hundene å ikke gjøre fra seg på natta for vår del. Må den på do på natta må man mer ut. De fleste voksne hunder holder seg en natt og vel så det, mens en valp må mer ut. Tenk det ubehaget en valp føler hvis den virkelig må på do, men faktisk ikke kan fordi den ikke vil ligge i sin egen dritt i buret :( 

 

Flott at du spør synes jeg :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis valpen virkelig må på do mens den er i bur om natten, så er min erfaring at den går på do. Det har mine valper gjort hvert fall. Nå siste valpeperiode gikk valpen bevisst inn i buret for å gå på do faktisk :P For vår del brukes bur bare i bilen. Siste valpen likte seg ikke i bur, uansett hvor mye vi trente på det, så det ble pakket vekk. Den voksne hunden min finner på litt ramp, spesielt går på kjøkkenbenken og leter etter mat o.l når hun er alene, så hun er innestengt på gangen når hun er alene. Unghunden kommer til å få gå løs på stua alene, det er hvert fall den foreløbige planen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Maria skrev:

Som eier av to hunder og eier av null bur vil jeg bare heie på at du dropper buret - det kommer nok til å gå fint! :) 

Jeg tenker at det å ikke gjøre fra seg i bur er en misforstått greie. Vi lærer ikke hundene å ikke gjøre fra seg på natta for vår del. Må den på do på natta må man mer ut. De fleste voksne hunder holder seg en natt og vel så det, mens en valp må mer ut. Tenk det ubehaget en valp føler hvis den virkelig må på do, men faktisk ikke kan fordi den ikke vil ligge i sin egen dritt i buret :( 

 

Flott at du spør synes jeg :) 

De holder seg jo ikke, de våkner og deler sin missnøye slik at eier våkner og kan slippe dem ut, i stedet for at de tusler avgårde lydløst og tisser på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Eloise skrev:

Ja, og det er kjempetrist. Det har blitt så vanlig med misbruk av bur at mattilsynet har gått ut med regler om burbruk med tanke på god dyrevelferd.

http://nettblankett.com/flipbook/mattilsynet/hund/#8

Dette er vel bare veiledning og ikke regler? Så vidt jeg vet har ikke dette blitt lovfestet noe sted enda, men mulig jeg tar feil :) Uansett et positivt tiltak fra mattilsynet.

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrevelferd/stell_av_kjaeledyr/slik_skal_hunden_og_katten_din_stelles.16902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elisabeth00 skrev:

Dette er vel bare veiledning og ikke regler? Så vidt jeg vet har ikke dette blitt lovfestet noe sted enda, men mulig jeg tar feil :) Uansett et positivt tiltak fra mattilsynet.

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrevelferd/stell_av_kjaeledyr/slik_skal_hunden_og_katten_din_stelles.16902

Nei, det er ikke lovfestet enda, som du sier. Det kunne jeg sikkert vært tydeligere på, vil jo ikke akkurat skremme folk heller! :) 

Det er likevel "selveste" mattilsynets føringer for hundehold og god dyrevelferd, og det synes jeg er ganske viktig. Hva folk gjør rundt om i de tusen hjem skal ikke jeg blande meg inn i (med mindre de spør :P), men jeg reagerer på at så mange anbefaler nye valpekjøpere å bruke bur, noe som går i mot det mattilynet sier om dyrevelferd. Nå mener jeg ikke på hundesonen, men at mange oppdrettere og andre hundeeiere gjør det synes jeg er betenkelig. Hvem skal man tro på? Oppdretteren, eller en tilfeldig fremmed på internett? Da er det litt mer tungtveiende å trekke frem hva mattilsynet sier om saken, og jeg håper det hjelper de som er i tvil.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sprettballen skrev:

Hvis valpen virkelig må på do mens den er i bur om natten, så er min erfaring at den går på do. Det har mine valper gjort hvert fall.

Det er da vel ikke noe bedre? Da blir jo den stakkars valpen liggende i eller veldig tett på sitt eget avfall, og det vil jeg tro vil være veldig ubehagelig for en valp, hvis instinkter sier at sånt søppel ikke hører hjemme der man sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Malamuten skrev:

De holder seg jo ikke, de våkner og deler sin missnøye slik at eier våkner og kan slippe dem ut, i stedet for at de tusler avgårde lydløst og tisser på gulvet.

Nettopp. Vår sover faktisk i lukket bur om natta. Det går 1 1/2 til to timer mellom hver gang vi er ute og tisser, jeg våkner med en gang han begynner å lage lyd. Når vi begynner å gjøre oss klar til natt og jeg bærer buret inn på soverommet, går han selv inn og legger seg i det. Buret står rett ved senga vår og han har oss tett innpå hele natta, hver gang vi har vært ute får han litt fangkos utenfor buret før han selv legger seg til rette inni. Med en gang han begynner å si fra at han skal ut eller vi ser at han sover gjennom mer av natta uten å måtte ut, vil vi flytte buret nærmere stua og så ut på stua, hvor vi da vil la døra være åpen. Hadde han protestert på lukket bur hadde vi ikke brukt det, men han ser ut til å trives med det. Resten av tida har han selvsagt fri tilgang på hele huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Line skrev:

Hvor mye man skal bruke buret? Svaret er selvfølgelig så lite som mulig, fortrinnsvis ikke i det hele tatt hjemme. Skal man bruke bur så følg i det minste mattilsynets anbefalinger om størrelse.

Ja, som sagt så spurte jeg her fordi mange anbefaler å bruke buret mye, mens jeg ikke er helt komfortabel med å stenge valpen inne så mye. Men har fått mange gode svar her, så kommer til å ha buret bare som et valgfritt sovested når han er hjemme alene :) 

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Lene_S skrev:

Det er da vel ikke noe bedre? Da blir jo den stakkars valpen liggende i eller veldig tett på sitt eget avfall, og det vil jeg tro vil være veldig ubehagelig for en valp, hvis instinkter sier at sånt søppel ikke hører hjemme der man sover.

Jeg har da ikke sagt at det er noe bedre? Jeg sa bare at valp i bur ikke nødvendigvis er lik at den holder seg tørr hele natta, for MÅ valpen på do, så må den på do og da går den på do fordi den ikke greier å holde seg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke så glad i at hunden skal være i bur mesteparten av døgnet. Hvorfor skal man ha hund da? Jeg brukte bur første dagene da jeg fikk min hund, og det av praktiske grunner. Dvs. at det kan brukes dersom han må sove i bur når vi er bortreist eller på stevner/utstillinger. Min går faktisk frivillig og legger seg i buret om kvelden titt og ofte, så han har ikke noe negativt forhold til det i hele tatt. Buret står alltid åpent i stua her :) 

Eneste er at han skal være i bur under bilkjøring, og buret skal jo være såpass at den skal kunne sitte, ligge, stå oppreiste, strekke kroppen og hodet i alle vinkler uten problemer. Buret i stua kunne jeg sikkert plassert 2-3 hunder av hans størrelse inni (ja, det er egentlig for "stort", haha), men søren heller tenkte jeg, det buret brukes da på reiser (stevner/utstillinger og overnattinger).

Jeg synes ikke en hund skal være i buret hele døgnet. Nå jobber jeg flere dager i uka selv, og kunne aldri tenke meg at han skal være i bur. Prøvde bur en av de første gangene jeg ble lenger borte, og da ødela han toppen på buret. Det gav faktisk mer stress enn nødvendig. Han fikk derfor ytre og indre gang og kjøkkenet når jeg er på jobb, og han har aldri ødelagt noe siden. Jeg hører flere med hunder som både har gnagd møbler, ledninger o.l., men det har ikke min gjort generelt på noe. 

Han sover også i sengen min, så er minimalt med bur-bruk her. Han har faktisk ikke buret tilgjengelig når jeg er på jobb en gang, og det er bevisst valg. Så min anbefaling er minst mulig bur-bruk, for jeg opplevde selv mer stress og ødeleggelser med bur enn at han fikk være mer fri og med meg. Jeg er sikker på at jeg hadde hatt en mer umulig hund med mye bur-bruk. Håper er at han skal kunne gå hele leiligheten etter hvert som jeg er 100% trygg på herjing, lek i sofaen, tissing og evt. ødeleggelser på ting. Har gått fint med et par timer som har vært noen ganger hvor jeg ikke har stengt av, men han fungerer så greit med kjøkken og gangen, at det har også vært bevisst valg til nå. 

Jeg hadde fri i flere måneder før jeg ville begynne mer på lange arbeidsdager. Gjorde aldri noe særlig alene hjemme - trening, men min hund gjorde egentlig aldri noe ut av det at jeg faktisk gikk litt fra han fra jeg fikk han. Han er jo avhengig av meg, og pga. litt flytting osv., ble det ikke trening på et sted liksom heller. Jeg ville ikke la han være alene hjemme så tidlig, han var vel nærmere 5 måneder når vi begynte mer og mer med det. Jeg synes ikke en valp er noe klar for alene hjemme tidligere enn 3 måneder faktisk, men trening begynner man jo med med en gang! Det har gått veldig fint her, og jeg har nok uroet meg mer enn nødvendig også til tider! 

Masse lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...