Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpebiting


Pablo
 Share

Recommended Posts

Så er det denne berømte valpebitingen da. Hva kan jeg gjøre for å få valpen til å stoppe? Bikkja, som nå er 14-uker, har begynt å bite noe voldsomt. Han har også begynt å bite hardt og lenge, og slipper ikke med mindre han løftes opp. Jeg har prøvd med avledning, pipe høyt når han biter ++, men foreløpig har ingenting fungert. Han bjeffer også for å få oppmerksomhet, og får han ikke det begynner han å bite. Har prøvd å gjøre han sliten før kvelden kommer (som normalt er når han begynner å bite), men det har egentlig bare forverret problemet. Jeg er egentlig litt lost nå. Noen som har noen tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og prøve å slite ut en så liten valp gjør nok problemet bare værre fordi den blir overstimulert og trøtt noe som bare fører til en hyper valp. Hvis han starter å bite så er mitt beste tips å gå vekk og ignorere han. Da finner han til slutt ut at om han biter så blir ting kjedlig

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder blir bare giret opp dersom man hyler når de biter, og avledning funker heller ikke på alle. Mitt tips er ignorering. Reis deg rolig uten et ord, snu hodet opp mot taket, kryss armene over brystet, og ignorer til det blir ro. Noen hunder er fæle til å bite på føtter og klær, og dersom han er så ille anbefaler jeg å bare bruke gamle klær hjemme i en periode sånn at du kan ignorere dette også. Litt valpebiting kommer dere nok til å oppleve frem til tennene er ute, gjerne i 5-6 mnds alder. Det er likevel viktig med trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter meg til de andre her: Ignorering er veien å gå. Eloise beskriver akkurat det jeg gjorde da Ayla var liten, da vi jobbet med bitehemming. Gjør det forsåvidt ennå hvis hun en sjelden gang blir litt for ivrig under lek, men ikke lenger dersom det er et hendig uhell. Dette fungerte veldig fort på Ayla, hun har ikke brukt tenner mot hud siden hun var 4-5 mnd gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

I det han begynner - løft valpen opp og sett han i timeout et sted hvor han kan se dere, men ikke kommer bort til dere - enten bak grind i gang, eller om du binder han i et bordbein eller noe. Ignorer bjeffing. Når valpen har roet seg, slipper du den løs. Begynner den på igjen - bind/sett i timeout.
Ikke si nei, fy eller noe, bare vær nøytral - sett den bort, slipp løs når rolig. Vær konsekvent og sett valpen vekk FØR den eskalerer til uante høyder.
Garantert virkningsfullt uten at du behøver å bli sint eller frustrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timeout fungerer rett og slett genialt! Var litt redd for å gi han negative assosiasjoner til buret, men det virker som om han egentlig synes det er greit å settes i buret og slappe av litt der. 5-10 minutter i buret, så er han rolig og slutter å bite! Takk for tips ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Drar frem denne igjen jeg, heller enn å starte egen tråd. 

Vår biter en del under lek og drar i klær, det prøver vi å ignorere. Jeg hyler til om han biter hardt og vender meg bort/avslutter leken. Likevel bruker han tenna en del, og kan finne på å hoppe opp mot klær/knær og nappe. Det blir skummelt om vi sitter på kne eller det er barn rundt, har følt tenna hans mot nesa og leppene. Han har aldri bitt skikkelig men jeg vil ha bort smånappingen. Ute er han fæl til å hoppe rundt og nappe etter hender og hoppe opp på meg, han loger og storkoser seg så det er bare lek men jeg vil ha bort det også før han blir stor. Men det som virkelig blir vanskelig er at han biter en del når vi skal ha på halsbånd, ha på sele, feste båndet i halsbånd, ha på ullgenser nå når det er skikkelig kaldt, alt som skjer i nærheten av munnen hans blir en anledning til å bite. Vi har brukt en del godbiter for å få ham til å sitte rolig og få gode assosiasjoner til sele og bånd, og han elsker å være ute, men han tar godbiten og biter etterpå. Dessverre blir jeg frustrert og utålmodig når han er sånn, det hjelper helt sikkert ikke. Må vi bare pøse på med godbiter hver gang? Han går med halsbåndet på, men vi må jo feste båndet selv på tisseturer. 

Hva kan funke? Gjerne før jeg mister all tiltro til meg selv som valpeeier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fortsatte bare å være konsekvente. Var like frustrert som deg å prøvde alle verdems tips. Nå er han 5 mnd og har en hjørnetann igjen å miste og det er blitt hundre ganger bedre enn tidligere med bitinga. Jeg holdt på å klikke. Men vi var konsekvente å sa nei å avviste ham med hele oss. Snudde meg bort fra ham med kroppspråk som ga tydelig beskjed om at jeg ikke ville være med han når han gjorde dette. Vi prøvde ALT som stod på google men det viste seg at kun tålmodighet og å være konsekvent hjalp uansett metode. Det er ennå litt småbiting igjen men det går nok over det også om vi fortsetter med det vi gjør :)

lykke til. Vet hvor frustrerende det er. Jentungen vår var livredd ham pga dette men nå følger hin etter ham over alt med hånda på ryggen. Trodde aldri det skulle skje.

Edit: må legge til at vi også roste han de gangene han feks satt eller lå uten å bite når vi koste med ham. Og han forstår nå hvis vi sier nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på det med den lekingen. Kanskje det er like greit å kutte det ut. Hvorfor skru opp en valp, for så å bli frustrert over at han ikke automatisk finner bremsen selv? Skritt 1 i å ikke stimulere biting, liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ida skrev:

Jeg lurer litt på det med den lekingen. Kanskje det er like greit å kutte det ut. Hvorfor skru opp en valp, for så å bli frustrert over at han ikke automatisk finner bremsen selv? Skritt 1 i å ikke stimulere biting, liksom. 

Mener du virkelig at vi ikke skal leke med valpen? Eller var du bare utydelig? Han er 13 uker, liksom. Han leker. Han plukker frem lekene selv og koser seg med dem, biter på pipelekene og løper etter det som triller. Vi leker ikke drakamp eller herjeleker, vi jobber med ro inne. Men han er fortsatt en liten valp som enkelt skrur opp seg selv. Så forslaget ditt er å ikke ha leker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pixie skrev:

Mener du virkelig at vi ikke skal leke med valpen? Eller var du bare utydelig? Han er 13 uker, liksom. Han leker. Han plukker frem lekene selv og koser seg med dem, biter på pipelekene og løper etter det som triller. Vi leker ikke drakamp eller herjeleker, vi jobber med ro inne. Men han er fortsatt en liten valp som enkelt skrur opp seg selv. Så forslaget ditt er å ikke ha leker?

Nei, jeg mener at han skal få leke (kanskje drøye pipeleker), men at dere ikke er med på tjo og hei. Hvordan kunne jeg vite hvordan dere leker med ham. Eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpebiting går vel stort sett over av seg selv, så jeg ville ikke stresset med det. Pust med magen, og vær tålmodig. De fæle valpetennene detter ut etter hvert ;) I mellomtiden begrenser dere det ved å gjøre som dere har gjort, avslutt lek / ignorer / snu ryggen til når han biter. Hvis det ikke fungerer, kan dere prøve timeout, for eksempel på et annet rom, bak en grind eller i bånd (på et kjedelig sted uten ting som kan ødelegges, men gjerne med noe mykt å ligge på). Vi begynte å stenge valpen inne på kjøkkenet når hun begynte å herje for voldsomt, og åpnet ikke døren før hun var rolig. Da ble valpeperioden brått veldig mye enklere :P 

Vår bet også på selen når vi skulle tre den over hodet, men vi gjorde ikke noe spesielt med det, bare tok den ut av munnen hennes uten noe mer om og men. Regnet med at hun kom til å vokse det av seg, og det gjorde hun :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, ida skrev:

Nei, jeg mener at han skal få leke (kanskje drøye pipeleker), men at dere ikke er med på tjo og hei. Hvordan kunne jeg vite hvordan dere leker med ham. Eller ikke?

Nei klart du ikke kan vite det, det var bare hvordan du ordla deg. Hadde du skrevet "slutt med herjeleking" hadde det vært helt greit, men du skrev bare "slutt med leking". Så da måtte jeg nesten spørre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pixie skrev:

Drar frem denne igjen jeg, heller enn å starte egen tråd. 

Vår biter en del under lek og drar i klær, det prøver vi å ignorere. Jeg hyler til om han biter hardt og vender meg bort/avslutter leken. Likevel bruker han tenna en del, og kan finne på å hoppe opp mot klær/knær og nappe. Det blir skummelt om vi sitter på kne eller det er barn rundt, har følt tenna hans mot nesa og leppene. Han har aldri bitt skikkelig men jeg vil ha bort smånappingen. Ute er han fæl til å hoppe rundt og nappe etter hender og hoppe opp på meg, han loger og storkoser seg så det er bare lek men jeg vil ha bort det også før han blir stor. Men det som virkelig blir vanskelig er at han biter en del når vi skal ha på halsbånd, ha på sele, feste båndet i halsbånd, ha på ullgenser nå når det er skikkelig kaldt, alt som skjer i nærheten av munnen hans blir en anledning til å bite. Vi har brukt en del godbiter for å få ham til å sitte rolig og få gode assosiasjoner til sele og bånd, og han elsker å være ute, men han tar godbiten og biter etterpå. Dessverre blir jeg frustrert og utålmodig når han er sånn, det hjelper helt sikkert ikke. Må vi bare pøse på med godbiter hver gang? Han går med halsbåndet på, men vi må jo feste båndet selv på tisseturer. 

Hva kan funke? Gjerne før jeg mister all tiltro til meg selv som valpeeier?

Sånn i forhold til at han biter etter å ha fått godbit, gir dere da fra hånda? Har du prøvd å slippe godbiten på gulvet? Da flytter du fokuset vekk fra hånda di. Hvis han da likevel prøver seg, kjøper du et sekund på å få henda bak ryggen mens du snur deg. Cluet er at så lenge han bruker tenner, så skjer det ingenting.
Jeg ville droppet halsbåndet på inne. Ved å lage en seremoni av å ta det på sammen med å gå ut, så lager du en betingelse, hvor det å gå ut blir en belønning i seg selv så snart han ser sammenhengen, hvilket kom veldig fort hos Ayla i hvert fall. Og når den sitter, så vil nok sammenhengen halsbånd - biting - skjer ingenting komme også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Lene_S skrev:

Sånn i forhold til at han biter etter å ha fått godbit, gir dere da fra hånda? Har du prøvd å slippe godbiten på gulvet? Da flytter du fokuset vekk fra hånda di. Hvis han da likevel prøver seg, kjøper du et sekund på å få henda bak ryggen mens du snur deg. Cluet er at så lenge han bruker tenner, så skjer det ingenting.
Jeg ville droppet halsbåndet på inne. Ved å lage en seremoni av å ta det på sammen med å gå ut, så lager du en betingelse, hvor det å gå ut blir en belønning i seg selv så snart han ser sammenhengen, hvilket kom veldig fort hos Ayla i hvert fall. Og når den sitter, så vil nok sammenhengen halsbånd - biting - skjer ingenting komme også.

Vi har gitt fra hånda ja, holdt godbiten gjennom halsdelen av selen slik at vi kan tre den på når han tar godbiten. Og ellers gitt godbit og rost når han er rolig og når halsbånd/sele/bånd er på, samme når vi kommer inn med godbit når han er rolig og når alt er av. Skal prøve med godbit på gulvet og flere godbiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei,

Vi har nå en tibetansk terrier som er 16 uker og helt vill etter å bite. Vi har prøvd "alle" råd. Både med å rope høyt AU, avlede med biteleker, snu oss bort, men jeg syns ikke det fungere noe særlig. Jeg var bare litt spent på om din tibbe er blitt bedre nå? Hunden vår virker til å være lik slik din var. Han biter på oss, napper i klær og når han først begynner er han helt umulig å avlede. Det ender stort sett med at vi må sette han i et annet rom og da bjeffer han og "hyler" ei stund før han roer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Annepanne1 skrev:

Hei,

Vi har nå en tibetansk terrier som er 16 uker og helt vill etter å bite. Vi har prøvd "alle" råd. Både med å rope høyt AU, avlede med biteleker, snu oss bort, men jeg syns ikke det fungere noe særlig. Jeg var bare litt spent på om din tibbe er blitt bedre nå? Hunden vår virker til å være lik slik din var. Han biter på oss, napper i klær og når han først begynner er han helt umulig å avlede. Det ender stort sett med at vi må sette han i et annet rom og da bjeffer han og "hyler" ei stund før han roer seg.

Om du ikke alt er medlem anbefaler jeg å bli med i fb-siden Tibetan Terriers. Det er et gjengangertema det der, kan være noen riktige pirajaer :P

Vi hadde halsbånd på valpen og et kobbel festet til et bordbein, der satte vi vår fast når det ble for ille. Han kunne fortsatt se og høre oss, men fikk ikke være med på moroa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, simira skrev:

Har dere prøvd å sette ham bak en grind så han ikke kommer til dere, men fortsatt kan se dere? Evt binde ham, om han ikke tygger over båndet...

Vi har begynt å binde han til et bord i stua slik at han kan se oss, men ikke komme bort til oss. Det virker som det hjelper ei stund. Tålmodigheten lenge leve:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pixie skrev:

Om du ikke alt er medlem anbefaler jeg å bli med i fb-siden Tibetan Terriers. Det er et gjengangertema det der, kan være noen riktige pirajaer :P

Vi hadde halsbånd på valpen og et kobbel festet til et bordbein, der satte vi vår fast når det ble for ille. Han kunne fortsatt se og høre oss, men fikk ikke være med på moroa.

Takk for tips! Vi har også begynt å sette han i bånd til et bord når det blir for ille. VI får fortsette med det. Blir bare av og til så lei av den bitingen..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...