Gå til innhold
Hundesonen.no

LP-trening og selvstendighet (jakthund)


Kristina
 Share

Recommended Posts

I dag fikk jeg høre at jeg burde slutte å trene lydighet med Odin, fordi det kunne (ville?) gjøre han til en uselvstendig jakthund. Foreløpig er det lite jaktrelatert vi har gjort med han hittil, for han er jo bare 5 måneder og de vi har rådført oss med råder oss til å vente til han er litt eldre (>6/7 mnd)  før vi har lydigheten (sitt og ro) i orden. (Instinktene er der og kommer av seg selv sier de.) Så imens vi venter på at han skal bli morsom og brukandes på/til jakt har jeg blant annet trent lydighet med han jeg da.

Hva tenker dere? Bør vi slutte med det? Går det an å kombinere så ulike grener som krever så ulike egenskaper av hunden? Jeg vil nemlig helst ha en hund som funker til alt. :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg kan om jakthunder, så vil ikke litt lydighet gjøre en hund som i utgangspunktet er selvstendig til å ikke bli selvstendig.. Lydighet er vel uansett greit å ha på bikkja.. 

Nå spørs jo det selvfølgelig hvordan du trener lydighet, men følger du norske lover; så vil ikke bikkja bli mindre selvstendig.. Mulig den vil høre etter deg bedre da.. 

Slike ting handler jo bare å generalisere hva som er lov i de ulike setningene, og hva du krever.. Med tanke på at bikkjene lett skiller kravene utfra hvilke fører de har, og da på samme øvelser, klarer de lett å skille ting som er situasjonsbetinget.. 

 

Så nei, den påstanden der har jeg ikke trua på :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Krutsi skrev:

Det jeg kan om jakthunder, så vil ikke litt lydighet gjøre en hund som i utgangspunktet er selvstendig til å ikke bli selvstendig.. Lydighet er vel uansett greit å ha på bikkja.. 

Nå spørs jo det selvfølgelig hvordan du trener lydighet, men følger du norske lover; så vil ikke bikkja bli mindre selvstendig.. Mulig den vil høre etter deg bedre da.. 

Slike ting handler jo bare å generalisere hva som er lov i de ulike setningene, og hva du krever.. Med tanke på at bikkjene lett skiller kravene utfra hvilke fører de har, og da på samme øvelser, klarer de lett å skille ting som er situasjonsbetinget.. 

 

Så nei, den påstanden der har jeg ikke trua på :P 

Ja, det er dette jeg har tenkt også. Akkurat som at hunder fint klarer å skille mellom sporsøk og søk på overvær. Utstyret og settingen er liksom gjerne forskjellig slik at de kobler dette fort..

Jeg håper jo egentlig ikke han bare blir en sånn jaktmaskin som ikke kan gjøre noe annet dersom vi står på en tom grusplass med tennisballen i hånda liksom. :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kristina skrev:

Ja, det er dette jeg har tenkt også. Akkurat som at hunder fint klarer å skille mellom sporsøk og søk på overvær. Utstyret og settingen er liksom gjerne forskjellig slik at de kobler dette fort..

Jeg håper jo egentlig ikke han bare blir en sånn jaktmaskin som ikke kan gjøre noe annet dersom vi står på en tom grusplass med tennisballen i hånda liksom. :P  

Tren du og kos deg :) det er viktig med variasjon, og uavhengig av hvor langt dere kommer, så vil det bare styrke samarbeidet deres.. 

Nå er det jo liksom ikke SÅ mange uker det er jakt og jakttrening i året, nødvendigvis.. Så da er det jo fint å ha andre ting å gjøre også :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden din er veldig lite selvstendig hadde jeg trent mindre lydighet, men ser hvis jeg har trent endel sitt ved venstre for og skal ha sitt ute i det fri så løper han inn til foten og setter seg. 

Jeg har en veldig selvstendig og lydighet gjør at han er mer i kontakt med meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
16 timer siden, Krutsi skrev:

Forresten, se på hundene til Birgit Westgård.. Det er vel sikkert et navn du kjenner til.. De er vel viltsporchampionat, jaktchampionater, vunnet sølvhunden og trenes i bruks (og da ikke bare i laveste klasse).. 

Den dama beviser vel at fuglehund kan brukes til det meste ;) 

Hun premierer samme hund i jakt, blodspor, nbf spor og rundering :ahappy: Og flere av hennes vorsthere er i høyeste klasse i bruks. Men hun drev, ihvertfall før, mest med jakt med unge hunder. 

Men jeg tviler sterkt på at positiv lydighetstrening overstyrer gode jaktinstinkter. Og du trenger lydighet og kontroll i jakta også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, lijenta skrev:

Hvis hunden din er veldig lite selvstendig hadde jeg trent mindre lydighet, men ser hvis jeg har trent endel sitt ved venstre for og skal ha sitt ute i det fri så løper han inn til foten og setter seg. 

Jeg har en veldig selvstendig og lydighet gjør at han er mer i kontakt med meg

Han er veldig lite selvstendig men så er han bare liten gutt ennå da :ahappy:

5 minutter siden, Malamuten skrev:

det hadde overhodet ikke bekymret meg. Skulle tro det var utelukkende positivt. Kjenner/vet av mange som både trener aktivt hundesport og driver mye med jakt og gjør det godt der også ?

Ja, det eneste jeg kanskje kan se for meg kan bli et problem i forbindelse med jakt er hvis han blir for opptatt av å holde kontakt med meg i håp om at det skal skje noe kult og ikke går ut i selvstendig søk på egenhånd, men han lærer seg vel fort å skille mellom jakt og når vi driver med andre ting får vi håpe på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo to ting som er viktige både i jakta og lydigheten som kan trenes på apporten og avstandssitten. Du vil få inn itt på venstre side fort i ettertid. Tror jeg hadde lagt mye der også hadde jeg lagt mye tid i å gå på plass i alle miljøer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å trene lydighet. Men jeg ville trent noe særlig spor før han er mer voksen. Men vanlig dressur/lydighet er ikke noe problem. Han vil etterhvert skille på dressur og jakt. En ting jeg alltid angrer på at jeg ikke trener nok på når de er små er å gå på plass(ikke lineføring på plass)/bak når du er på jakt (jeg har de bundet i sekken). Det er så gull verdt å ha hunder som går pent når de er koblet i sekken og du går på jakt/jaktprøver 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Kristina skrev:

Han er veldig lite selvstendig men så er han bare liten gutt ennå da :ahappy:

Ja, det eneste jeg kanskje kan se for meg kan bli et problem i forbindelse med jakt er hvis han blir for opptatt av å holde kontakt med meg i håp om at det skal skje noe kult og ikke går ut i selvstendig søk på egenhånd, men han lærer seg vel fort å skille mellom jakt og når vi driver med andre ting får vi håpe på?

Det tror jeg skal veldig mye til å få til. Jakten for en jakthund vil nok være mye kulere enn noe du kan tilby uansett. Og situasjonen rundt det hele vil jo også være to vidt forskjellige på trening og jakt. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...