Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skal til for å få 0 på utstilling?


Alvira
 Share

Recommended Posts

Hadde det vært meg, som bare så vidt har satt mine ben innenfor en utstillingsring, så hadde det avsluttet min utstillingskarriere for godt. Nå har jeg angst og er garantert ekstra følsom, men jeg hadde aldri tatt sjangsen på å møte den slags igjen. Jeg hadde sikekrt begynt å grine på flekken også, bare for å gjøre hele opplevelsen fullkommen.

Jeg håper dere klager!

Samme med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

det er for sent å klage nå... Det må skje samme dag.. 

 

Og hvis det er den svensken jeg vet av, så vet jeg at den dama kan anatomi på hund og vet standardene hun dømmer.. Men hun er sinnsyk streng, så det andre dommere ikke bryr seg med, gjør hun.. For hunden skal være anatomisk korrekt.. 

 

Hilsen hun som også har fått 0 fra henne :p

nei, det er det ikke. Du må levere muntlig klage til utstillingsleder på utstillingsdagen og deretter sende skriftlig klage til  NKK innen 7 dager.

Helt greit å være streng, men at hun kan standarden på rasene hun dømmer tror jeg ikke på - for den fulgte hun ikke i går :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, det er det ikke. Du må levere muntlig klage til utstillingsleder på utstillingsdagen og deretter sende skriftlig klage til  NKK innen 7 dager.

Helt greit å være streng, men at hun kan standarden på rasene hun dømmer tror jeg ikke på - for den fulgte hun ikke i går :) 

ikke utfra regelverket:

 

 

Protest skal være skriftlig. Den skal leveres til utstillingens leder innen utstillingen avsluttes samme dag som det påklagde resultatet meddeles, og protestavgift tilsvarende dob- bel påmeldingsavgift i åpen klasse skal beta- les. 

 

protesten må være skriftlig.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

ikke utfra regelverket:

 

 

Protest skal være skriftlig. Den skal leveres til utstillingens leder innen utstillingen avsluttes samme dag som det påklagde resultatet meddeles, og protestavgift tilsvarende dob- bel påmeldingsavgift i åpen klasse skal beta- les. 

 

protesten må være skriftlig.. 

Det gjelder å ha med seg penn og papir også så en kan klage hvis det er dårlig dømming.

Kan det være fordi dem har fått mange usaklige klager eller for dem skal gjøre det umulig for folk å klage? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne ha klaget, det er innenfor å klage på null pga "diskvalifiserende feil" ifølge standard (som dommeren mente at hunden din hadde). Spesielt når det i tillegg ikke er en diskvalifiserende feil...

Jeg skjønner ikke helt poenget med å gi en null for en litt skjevt bitt. Nuller bør være forbeholdt diskvalifiserende feil, testikkelfeil og gemytt. Det finnes da både blå, gule og grønne sløyfer som man kan bruke dersom dommeren ikke er fornøyd med hundens eksteriør.

Jeg har forøvrig fått beskjed om at bikkja har diskvalifiserende feil ifølge standard, dvs feil hårlag, på en NKK-utstilling, og vi gikk likevel ut med Excellent. XD Litt morsomt når det da står en schäferhunddommer på utstiden av ringen, som fem minutter etterpå bekrefter at hunden har korrekt hårlag. Dagen etter var visst hunden for liten; hadde dommeren tatt seg tid til å måle hadde hun sett at min hund var den eneste som var innenfor høyden i rasestandard. Jeg takker høyere makter for at de har fjernet stor-certet hos schäfer, for å betale for å stille for noen som ikke en gang har sett i rasestandard er rett og slett pinlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder å ha med seg penn og papir også så en kan klage hvis det er dårlig dømming.

Kan det være fordi dem har fått mange usaklige klager eller for dem skal gjøre det umulig for folk å klage? 

nei, utstillingens leder skal ha et klageskjema tilgjengelig som man skal fylle ut..

dette er for at klagen skal være mest mulig reell og ikke fordi man blir sur 3 uker etter utstilling pga noe annet osv.. Det er en beskyttelse for dommeren og for arrangementet.. 

 

Generelt skal en klage taes med en gang, ikke i ettertid.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men når utstillingsleder svarer at det ikke er noe poeng i å klage, så ville jeg sendt en klage til NKK og arrangørklubben allikevel jeg. Det blir kanskje ikke offisielt, men jeg ville uttrykt min misnøye til de som faktisk får gjort noe med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men når utstillingsleder svarer at det ikke er noe poeng i å klage, så ville jeg sendt en klage til NKK og arrangørklubben allikevel jeg. Det blir kanskje ikke offisielt, men jeg ville uttrykt min misnøye til de som faktisk får gjort noe med det. 

det er sant.. Men det er veldig dårlig av en utstillingsleder.. Selv om man vet at som regel vil ikke en klage gjøre noe forskjell.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Og har gitt klar beskjed til arrangøren om oppførselen :)

Hvis dette var på Bønes håper jeg dere legger inn klage(r). Sendte selv en meget krass mail til dem for 2 år siden angående en MEGET ufin dommer jeg selv fikk. Skrev rett ut at jeg håpet de ikke på noen som helst måte ville være assosiert med å anvende dommere som behandlet hund og utstiller på en slik måte. Hvis de nok en gang har tatt inn et slikt menneske bør de kanskje gå i seg selv på hvem de inviterer, ingen er tjent med dommere som behandler hunder eller utstillere ufint. Man kan fint gi både KIP og 0.premie på en fin måte!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke utfra regelverket:

 

 

Protest skal være skriftlig. Den skal leveres til utstillingens leder innen utstillingen avsluttes samme dag som det påklagde resultatet meddeles, og protestavgift tilsvarende dob- bel påmeldingsavgift i åpen klasse skal beta- les. 

 

protesten må være skriftlig.. 

Så da nytter det altså ikke å klage på stedet? Jeg klaget til utstillingsleder, men vedkommende hadde ikke noe skjema jeg kunne fylle ut. Så da skal man liksom bare la det gå eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da nytter det altså ikke å klage på stedet? Jeg klaget til utstillingsleder, men vedkommende hadde ikke noe skjema jeg kunne fylle ut. Så da skal man liksom bare la det gå eller hva?

men jobben til utstillingens leder er å ha dette i orden.. Regelverket har ikke tatt høyde for at folk ikke kan ansvaret sitt ;)

i værste fall fungerer et helt vanlig blankt ark også, så det går jo kanskje litt på viljen hos lederen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min rase så er det spesielt høyde som utløser 0'er for enkelte dommere. Den ene hunden min har røket på et par 0'er for dommere som svinger målestaven over hunden i forbifarten og bestemmer seg for at den er for stor. Jeg vet om handlere som har bedt om at dommer måler en gang til og plutselig er ikke hunden for stor allikevel.. Men det kan slå andre veien også, ikke alle dommere som liker at du stiller spørsmål ved bedømmelsen deres. :|

Men trass i en null eller to har min nå klart å bli både nordisk og internasjonal champion, så da får vi ta det med en klype salt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var så "heldig" at vi fikk denne dommeren også.

Hun dømte kanskje noe merkelig, men hadde heldigvis ikke de helt store hjortesprangene hos oss.

Så jeg hadde nå en helt ok møte med hun.

 

Men hørte om at dere med bullmastiffer absolutt ikke hadde hatt det. Jeg ville sendt klage, selv om den kanskje ikke blir helt offisiell, men litt så både klubb og NKK kan vite litt om hvordan dommeren bedriver tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så jo på den bedømmelsen du snakker om her da jeg kjenner de som fikk en second opinion.

Dette fikk de for eier gav grei beskjed til dommer i ring at hunden har riktig bitt og begynnte å diskutere med dommer.

Da ble dommer fra ringen ved siden av henta inn og han så på bittet og sa det var korrekt.  Vet også at eier av den hunden sa til deg at det er ikke vits å klage for de ikke gjør noe med det alikavel(kanskje det hadde hjulpet om du hadde gjort det samme som eier av den andre hunden?)

Selv stilte jeg 3 hunder(2egne og 1 som ikke er min)for denne dommeren neste dag og for min del så var hun helt topp.

Siste hund jeg var inne med var den eldste i rasen med sine snart 13år og jeg fikk grei beskjed at det var hunden i rasen vår med best musklatur. Hun oppfører seg og beveger seg som en junior. 

Det eneste jeg la merke til var at alle de 3 hundene jeg stilte kunne hatt bedre vinkling på skuldrene ut i fra kritikkene. Så lurer på om alle fikk akkurat det i kritikken sin hehehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg så jo på den bedømmelsen du snakker om her da jeg kjenner de som fikk en second opinion.

Dette fikk de for eier gav grei beskjed til dommer i ring at hunden har riktig bitt og begynnte å diskutere med dommer.

Da ble dommer fra ringen ved siden av henta inn og han så på bittet og sa det var korrekt.  Vet også at eier av den hunden sa til deg at det er ikke vits å klage for de ikke gjør noe med det alikavel(kanskje det hadde hjulpet om du hadde gjort det samme som eier av den andre hunden?)

Selv stilte jeg 3 hunder(2egne og 1 som ikke er min)for denne dommeren neste dag og for min del så var hun helt topp.

Siste hund jeg var inne med var den eldste i rasen med sine snart 13år og jeg fikk grei beskjed at det var hunden i rasen vår med best musklatur. Hun oppfører seg og beveger seg som en junior. 

Det eneste jeg la merke til var at alle de 3 hundene jeg stilte kunne hatt bedre vinkling på skuldrene ut i fra kritikkene. Så lurer på om alle fikk akkurat det i kritikken sin hehehe.

Vet ikke om du leste mitt innlegg. Men behandlingen jeg fikk i ringen, var i likhet med @Alvira, ikke helt topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så jo på den bedømmelsen du snakker om her da jeg kjenner de som fikk en second opinion.

Dette fikk de for eier gav grei beskjed til dommer i ring at hunden har riktig bitt og begynnte å diskutere med dommer.

Da ble dommer fra ringen ved siden av henta inn og han så på bittet og sa det var korrekt.  Vet også at eier av den hunden sa til deg at det er ikke vits å klage for de ikke gjør noe med det alikavel(kanskje det hadde hjulpet om du hadde gjort det samme som eier av den andre hunden?)

Selv stilte jeg 3 hunder(2egne og 1 som ikke er min)for denne dommeren neste dag og for min del så var hun helt topp.

Siste hund jeg var inne med var den eldste i rasen med sine snart 13år og jeg fikk grei beskjed at det var hunden i rasen vår med best musklatur. Hun oppfører seg og beveger seg som en junior. 

Det eneste jeg la merke til var at alle de 3 hundene jeg stilte kunne hatt bedre vinkling på skuldrene ut i fra kritikkene. Så lurer på om alle fikk akkurat det i kritikken sin hehehe.

Jeg kjenner også eieren av den andre hunden. Grunnen til at en second opinion ble gitt er strengt tatt irrelevant og hva han sa til meg etterpå er også irrelevant. 

Det er fremdeles ikke greit å forskjellsbehandle hunder i ringen, eller være direkte ufin mot handlere. Og det skal ikke være nødvendig å kverulere med dommeren i ringen, selv har jeg høy terskel for det. Jeg er for all del glad på hans vegne :) 

Flott for deg at du hadde en super opplevelse i ringen, det hadde ikke vi :)

Kanskje hadde hun kontroll på din rase, det hadde hun ikke på vår. Og når hun ikke klarer å se forskjell på tang og saksebitt, så er det en bitter null for meg å få altså. Han fikk "excellent bite" helgen etterpå liksom, så noe skurrer med den damen.

Vi har uansett klaget, i hovedsak på ufin oppførsel i ringen, og håper det får konsekvenser. 

Nei ingen av våre eller noen av de jeg kjenner sine fikk dårlig vinklede skuldre, så kanskje de bare har det?

Endret av Alvira
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Veldig kjedelig og urettferdig...Oscar har fått null en gang som junior, han var skikkelig i spøkelsesalder og dommer kom med en diger hatt og regnponcho på seg, så Oscar hoppa bakover, altså vekk fra dommer, ikke mot.. og bjeffa.. og da fikk vi 0 pga aggressiv hund hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...