Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva kan du gjøre for flyktningene?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Det kom 600-1000 pakistanere på 70-tallet (http://www.kildenett.no/artikler/2009/1236597403.29). Nå er det snakk om 20,000-50,000 mennesker. Deretter får man også ta høyde for kulturforskjellen, det er forskjell på mennesker fra Vietnam, Balkan og midtøsen.

Det kom 8000 i løpet av 3 måneder fra Balkan i 1993.

De har også en annen kultur enn oss.

Flere av mine kollegaer er moderate muslimer fra Balkan.

Det har vært særdeles lite bråk med disse flyktningene så vidt jeg har oppfattet, jeg bodde også selv rett ved et asylmottak på den tiden..

Det eneste bråket som var kom fra nynazist -gjenger. De hadde jo selvfølgelig en oppblomstring på denne tiden.

Det får de sikkert nå også dessverre.

Nå er som sagt flere av de gode kollegaer og godt integrerte selv om de har bevart sin høylytte natur og sinnssyke humor.

Alle kollegaene mine fra det området er totalt gale. På en positiv måte. Tror det er noe kulturelt.

Merkelig nok har de ingen problemer med å jobbe sammen, selv om de sto på hver sin side av konflikten.

Som den ene serberen sa om den ene bosniern " jeg er opplært til å skyte den dritten, nå må jeg jobbe med faenskapet "

Også lo de seg begge halvt i hjel..

De er bestevenner forøvrig.

Vi har en høy andel utenlandske medarbeiere, rett og slett fordi de ofte har høyere arbeidsmoral og de skaper et godt arbeidsmiljø. De som funker best får bli etter prøveperioden, liksom. Og vi ansetter ikke etter nasjonalitet slik mange andre gjør.

Språket kommer raskt når de er ute i jobb.

Det er selvfølgelig noen kunder som har reagert på at det høres ut som man er på en indonesisk flyplass når det snakkes over høyttaleranlegget til tider, men selv Carl I Hagen er fornøyd stamkunde til tross for at det ofte snakkes passelig gebrokkent hos oss.

Sist vi hadde opptelling var det 52 forskjellige nasjonaliteter under samme tak, nå er det nok noen flere . Sjokkerende nok bare en svenske :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 133
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg personlig bruker aller helst ikke uttrykket flyktning, da jeg synes det er dehumaniserende på norsk. Jeg liker derimot engelske refugee mye bedre, "en som søke beskyttelse". Her har jeg skrevet fl

Dette er ikke økonomiske flyktninger, det er krigsflyktninger. Det er variabelt hvor god økonomi de har. Jeg forstår helt ærlig ikke hvorfor det er et spørsmål man stiller seg en gang, Syria va

Ok, for ikke å dvele for mye med noe som egentlig ikke har noe med saken å gjøre : vi har regler for lønn i Norge. Polakker får ikke polske lønninger. Den jevne polakk er ikke jordbærplukkere, jeg

Blir det gjort noe for å dempe/stoppe konflikten i Syria? Jeg lurer litt på hva planen fremover er. Man kan ikke bare sitte på hendene og vente på at landet blir tømt. Til slutt er det kun de uten midler og IS igjen i Syria.

All slags folk flykter fra Syria. Både de med og de uten midler. "Konflikten" er ingen konflikt men en borgerkrig/innbyrdeskrig hvor alle midler blir brukt. al-Assads styrker bruker f eks tønnebomber. Dersom du lurer på hva det er så tenk deg ei stor tønne fylt med store spiker hvor det også er plassert en sprengladning. Når tønna slippes ut fra et helikopter detoneres den i en forhåndsbestemt avstand over bakken ( 50 meter, 10 meter eller den avstanden som gir mest effekt). Så utløses sprengladningen og kanskje 10 000 store spiker flyr i alle retninger og rammer alt innenfor en gitt avstand. Slike bomber brukes når som helst og hvor som helst over områder hvor det finns sivile (eldre, voksne og barn) hvor al-Assads styrker mistenker at det finns fiendtlige grupperinger. Men det er stort sett de sivile som rammes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All slags folk flykter fra Syria. Både de med og de uten midler. "Konflikten" er ingen konflikt men en borgerkrig/innbyrdeskrig hvor alle midler blir brukt. al-Assads styrker bruker f eks tønnebomber. Dersom du lurer på hva det er så tenk deg ei stor tønne fylt med store spiker hvor det også er plassert en sprengladning. Når tønna slippes ut fra et helikopter detoneres den i en forhåndsbestemt avstand over bakken ( 50 meter, 10 meter eller den avstanden som gir mest effekt). Så utløses sprengladningen og kanskje 10 000 store spiker flyr i alle retninger og rammer alt innenfor en gitt avstand. Slike bomber brukes når som helst og hvor som helst over områder hvor det finns sivile (eldre, voksne og barn) hvor al-Assads styrker mistenker at det finns fiendtlige grupperinger. Men det er stort sett de sivile som rammes.

Det er helt utrolig brutalt :(

Det er vanskelig å vite hvem man skal støtte. De er alle brutale mot sivilbefolkningen, det er bare det at Assad-regimet har mer midler og kontrollerer flyene.

Jeg hadde flyktet fort som f selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

All slags folk flykter fra Syria. Både de med og de uten midler. "Konflikten" er ingen konflikt men en borgerkrig/innbyrdeskrig hvor alle midler blir brukt. al-Assads styrker bruker f eks tønnebomber. Dersom du lurer på hva det er så tenk deg ei stor tønne fylt med store spiker hvor det også er plassert en sprengladning. Når tønna slippes ut fra et helikopter detoneres den i en forhåndsbestemt avstand over bakken ( 50 meter, 10 meter eller den avstanden som gir mest effekt). Så utløses sprengladningen og kanskje 10 000 store spiker flyr  i alle retninger og rammer alt innenfor en gitt avstand. Slike bomber brukes når som helst og hvor som helst over områder hvor det finns sivile (eldre, voksne og barn) hvor al-Assads styrker mistenker at det finns fiendtlige grupperinger. Men det er stort sett de sivile som rammes.

Men blir noe gjort for å stoppe det? Eller sitter man bare på andre siden og tar i mot flyktninger...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de 8000 er vel de som blir bestemt at får komme hit? Altså valgt ut på en eller annen måte. I tillegg til dem får vi vel noen tusen? Kanskje ikke 50 000, men.

Det er i første omgang bestemt at vi skal ta inn 8000 flyktninger over 3 år, det er ikke uhorvelig mange med tanke på hvor mange flyktninger det er, og hvor mange som bor i flyktningeleire i landene rundt Syria. Så får vi kanskje familiegjenforening - er det ikke de som brukes som skrekkpropaganda da? Det vanlige er vel at det kommer 0.7 flyktninger inn på familiegjenforening, det er 5800 flyktninger til. Da er vi oppe i 12-13 tusen flyktninger, og fortsatt et godt stykke unna 20-50 tusen..

Det er ikke sånn at vi ikke har plass til de i Norge, det er flust av bygder som er mer eller mindre folketomme. Vi har bare ikke et apparat til å ta de i mot, sånn det er pr i dag. Så det må vi bygge ut, samtidig som vi tar inn flyktninger. Der har jo regjeringa lovet å bevilge mer penger. Men så lovet de også "mer penger til der de er", og det har vel ingen sett så mye til enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel i første omgang snakk om 8000 mennesker.

Jeg snakker vel så mye om Sverige som Norge. Sverige har tatt i mot 30,000 ekstra flyktninger så langt i år?

Sverige har også fysisk plass. Men det nytter ikke å ha plass om du ikke kan integrere. Det blir som å bruke argumentet "men jeg har jo plass" når man redder sin 40ende hund fra gata. På et eller annet tidspunkt renner det over. Når Sverige har store problemer med integrering allerede før de 50,000 ekstra kommer inn i år - så skjønner jeg ikke hvordan det skal gå seg til. Ghettoer vil oppstå, folk får nada å gjøre. Arbeidsledigheten er gigantisk hos sveriges innbyggere fra før av, ikke bare hos innvandrerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker vel så mye om Sverige som Norge. Sverige har tatt i mot 30,000 ekstra flyktninger så langt i år?

Sverige har også fysisk plass. Men det nytter ikke å ha plass om du ikke kan integrere. Det blir som å bruke argumentet "men jeg har jo plass" når man redder sin 40ende hund fra gata. På et eller annet tidspunkt renner det over. Når Sverige har store problemer med integrering allerede før de 50,000 ekstra kommer inn i år - så skjønner jeg ikke hvordan det skal gå seg til. Ghettoer vil oppstå, folk får nada å gjøre. Arbeidsledigheten er gigantisk hos sveriges innbyggere fra før av, ikke bare hos innvandrerene.

Men jeg bor ikke i Sverige, så jeg forholder meg til Norge og norske politikere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg bor ikke i Sverige, så jeg forholder meg til Norge og norske politikere :)

Handler ikke om at man må bo i et land. Men å se hva som er resultatet av det f.eks SV ønsker i Norge. Å bare åpne dørene og la alle som måtte ønske det få lov til å flomme inn. Hvorfor er det å se på erfaringer fra andre land er helt uvesentlig? Sverige har historisk tatt i mot store mengder flyktninger/asylsøkere/migranter - og ligger helt i topp i "antall flyktninger per innbygger" i Europa. Sverige har en mer stabil økonomisk situasjon enn Norge (som nå kommer til å slite om oljebransjen ikke bygger seg opp igjen) - og har allikevel slitt med å integrere de moderate mengdene flyktninger/asylsøkere/migranter de har tatt i mot de siste årene. Sverige har slitt med arbeidsledighet i noen år, hvordan skal situasjonen bedres av at Sverige mottar 80,000 mennesker i år alene (30,000 syrere) som trenger integrering? Og hva forteller det oss i Norge, hvor arbeidsledigheten kommer til å skyte i været som bare farkern det neste året (alle vennene mine som ble ferdigutdannet samtidig som meg har mistet jobben sin i oljebransjen, og det er kamp om de få jobbene kommunalt som er tilgjengelig). Hvordan skal samfunnet gå rundt? Hjelper vi egentlig folk hvis vi bare må plassere de i ei hytte i skogen og la de vente der i åresvis uten noe hjelp? (Noe som har skjedd i Sverige, og når vedkommende fikk beskjed om at asylsøknaden ikke gikk igjennom og utsendelsesvarsel gikk han på IKEA og knivstakk en tilfeldig mor og sønn for å få lov å sitte i fengsel i Sverige og ikke bli sendt vekk). Eller ungdomsgjengene som blir så frustrerte at de utøver vold mot politiet, tenner på biler og skaper områder hvor selv politiet i Sverige er redde for å være i, hvor de har mistet grepet?

http://www.svd.se/55-no-go-zoner-i-sverige-minner-om-parallellsamhallen_4051399

"Antalet bostadsområden i Sverige där polisen inte kan upprätthålla lag och ordning uppgår nu till 55. Rikskriminalpolisens underrättelsesektion har identifierat de geografiska områden där lokala kriminella nätverk anses ha en stor negativ påverkan på omgivningen. Det är områden där uppgörelser bland kriminella kan resultera i skottlossning på öppen gata, där invånarna inte törs avge vittnesmål och där polisen inte är välkommen."

Og hvor skal Norge hente pengene fra? I kommune-Norge har de ikke råd til å la eldre få luft, så de oppbevares som hunder som puttes i bur 24/7 "fordi man ikke klarer å gi de noe mer" med de bevilgningene som er gitt. Barn får ikke beholde skolene sine, folk dør i sykehuskøer - men allikevel skal man ha nok penger i allerede presset kommuneøkonomi til å forbedre en integreringspolitikk som fra før av har vært langt fra ideell eller velfungerende. Bare å hente fram seddelpressa kanskje? Kjøre inflasjonen i Norge riktig i taket, siden vi allerede er godt i gang med devaluering av krona vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp i en såkalt "ghetto" og har bodd store deler av mitt voksne liv i en "ghetto " og skjønner at Norge er langt bedre på integrering enn Sverige.

Jeg så aldri en voldsepisode før jeg studerte på bøgda et år.

Jeg har hørt mye rart fra andre om hvordan det er å bo på fjell i Drammen og Tøyen i Oslo, men jeg kjenner sjelden de beskrivelsene igjen gitt.

Og siden finnmark har høyest andel anmeldt voldskriminalitet per innbygger og nord Norge som kjent har lavest antall ikke-vestlige per innbygger er jeg ikke fryktelig redd for økt kriminalitet.

Norge har generelt for LAV arbeidsledighet, det er derfor vi importerer arbeidskraft fra b.l.a polen og Sverige. At såpass mange nordmenn insisterer på å være ingeniører eller arbeidsløse sier mest om nordmenns manglende arbeidslyst og oppblåste selvbilde.

Jeg ønsker arbeidskraften til disse flyktningene Velkommen, faktum er at vi trenger flere arbeidsføre skattebetalere i dette landet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp i en såkalt "ghetto" og har bodd store deler av mitt voksne liv i en "ghetto " og skjønner at Norge er langt bedre på integrering enn Sverige.

Jeg så aldri en voldsepisode før jeg studerte på bøgda et år.

Jeg har hørt mye rart fra andre om hvordan det er å bo på fjell i Drammen og Tøyen i Oslo, men jeg kjenner sjelden de beskrivelsene igjen gitt.

Og siden finnmark har høyest andel anmeldt voldskriminalitet per innbygger og nord Norge som kjent har lavest antall ikke-vestlige per innbygger er jeg ikke fryktelig redd for økt kriminalitet.

Norge har generelt for LAV arbeidsledighet, det er derfor vi importerer arbeidskraft fra b.l.a polen og Sverige. At såpass mange nordmenn insisterer på å være ingeniører eller arbeidsløse sier mest om nordmenns manglende arbeidslyst og oppblåste selvbilde.

Jeg ønsker arbeidskraften til disse flyktningene Velkommen, faktum er at vi trenger flere arbeidsføre skattebetalere i dette landet.

På 1,5 år i en svensk ghetto har jeg allerede rukket å se 2 bilbranner, stadige seksuelle handlinger i smug og voldshandlinger. Men det er sikkert helt tilfeldig...

Jeg skjønner ikke hvordan norge har LAV arbeidsledighet, jeg har venner med spesielle behov (borderline uføre-cases) som sliter med å få jobber som ikke krever noe utdanning fordi det er ekstrem konkurranse om det. Butikkjobber er nesten umulig å få. Jeg vet at det i Hønefoss (hvor det er et mottak for innvandrere mener jeg?) var 300 søkere på en enkel deltidsjobb på rema 1000. Jobbene går som oftest til folk som arbeider "gratis" og hvor bedriften mottar penger fra NAV fordi regjeringen har program hvor folk "skal få prøve seg i jobb".

Men det er jo kjempeflott om det er plenty av jobber, hvor de er må du gjerne tipse om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1,5 år i en svensk ghetto har jeg allerede rukket å se 2 bilbranner, stadige seksuelle handlinger i smug og voldshandlinger. Men det er sikkert helt tilfeldig...

Jeg skjønner ikke hvordan norge har LAV arbeidsledighet, jeg har venner med spesielle behov (borderline uføre-cases) som sliter med å få jobber som ikke krever noe utdanning fordi det er ekstrem konkurranse om det. Butikkjobber er nesten umulig å få. Jeg vet at det i Hønefoss (hvor det er et mottak for innvandrere mener jeg?) var 300 søkere på en enkel deltidsjobb på rema 1000. Jobbene går som oftest til folk som arbeider "gratis" og hvor bedriften mottar penger fra NAV fordi regjeringen har program hvor folk "skal få prøve seg i jobb".

Men det er jo kjempeflott om det er plenty av jobber, hvor de er må du gjerne tipse om :)

Veldig mange ansetter via NAV o.l fordi man da får prøvd ut den ansatte over lengre tid.

Ingenting er dyrere for en bedrift enn en feilansettelse.

Det ER lav arbeidsledighet i Norge. Noen enkelthistorier endrer ikke dette.

Det er derfor det bor såpass mange polske og svenske arbeidere her.

Vi trenger dem for å få landet til å gå rundt.

Dessverre har nordmenn også opparbeidet seg et ( velfortjent ) dårlig rykte som arbeidstakere , spesielt i servicenæringen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange ansetter via NAV o.l fordi man da får prøvd ut den ansatte over lengre tid.

Ingenting er dyrere for en bedrift enn en feilansettelse.

Det ER lav arbeidsledighet i Norge. Noen enkelthistorier endrer ikke dette.

Det er derfor det bor såpass mange polske og svenske arbeidere her.

Vi trenger dem for å få landet til å gå rundt.

Dessverre har nordmenn også opparbeidet seg et ( velfortjent ) dårlig rykte som arbeidstakere , spesielt i servicenæringen.

Høres ut som drømmescenarioet til noen ala Bjørn Kjos - fritt spillerom for å få gratis ansettelse over lengre tid under unnskyldningen "det koster så mye å gjøre feil ansettelser". (Merkelig at mange bedrifter helt fint klarer å ansette folk uten at de går konk). Når man er ferdig med én runde - er det bare å ta i mot neste batch of free workers. Ingen får faste ansettelser og alt er bare midlertidig - mens butikkeier sitter med et feit overskudd betalt direkte fra skattebetalerenes lomme via NAV. Polske og svenske arbeidere har generelt et lavere lønnsnivå enn norske, og mange pendler. Siden utgiftsnivået er lavere i både sverige i polen går det fint å drifte på den måten, men så kommer en dyr nordmann som må ha lønn som passer det norske samfunn (for vi skal jo trossalt betale skatter og moms inn sånn at vi kan støtte statskassa så vi har råd til å integrere alle flytkningene vi tar i mot) og han havner neders i prioriteringskøa for å få jobb siden han er så dyr. Go figure, den samfunnsstrukturen funker ikke. Folk må ha *faste ansettelseskontrakter* og en lønn som er balansert mot det generelle utgiftsnivået i samfunnet.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler ikke om at man må bo i et land. Men å se hva som er resultatet av det f.eks SV ønsker i Norge. Å bare åpne dørene og la alle som måtte ønske det få lov til å flomme inn. Hvorfor er det å se på erfaringer fra andre land er helt uvesentlig? Sverige har historisk tatt i mot store mengder flyktninger/asylsøkere/migranter - og ligger helt i topp i "antall flyktninger per innbygger" i Europa. Sverige har en mer stabil økonomisk situasjon enn Norge (som nå kommer til å slite om oljebransjen ikke bygger seg opp igjen) - og har allikevel slitt med å integrere de moderate mengdene flyktninger/asylsøkere/migranter de har tatt i mot de siste årene. Sverige har slitt med arbeidsledighet i noen år, hvordan skal situasjonen bedres av at Sverige mottar 80,000 mennesker i år alene (30,000 syrere) som trenger integrering? Og hva forteller det oss i Norge, hvor arbeidsledigheten kommer til å skyte i været som bare farkern det neste året (alle vennene mine som ble ferdigutdannet samtidig som meg har mistet jobben sin i oljebransjen, og det er kamp om de få jobbene kommunalt som er tilgjengelig). Hvordan skal samfunnet gå rundt? Hjelper vi egentlig folk hvis vi bare må plassere de i ei hytte i skogen og la de vente der i åresvis uten noe hjelp? (Noe som har skjedd i Sverige, og når vedkommende fikk beskjed om at asylsøknaden ikke gikk igjennom og utsendelsesvarsel gikk han på IKEA og knivstakk en tilfeldig mor og sønn for å få lov å sitte i fengsel i Sverige og ikke bli sendt vekk). Eller ungdomsgjengene som blir så frustrerte at de utøver vold mot politiet, tenner på biler og skaper områder hvor selv politiet i Sverige er redde for å være i, hvor de har mistet grepet?

http://www.svd.se/55-no-go-zoner-i-sverige-minner-om-parallellsamhallen_4051399

"Antalet bostadsområden i Sverige där polisen inte kan upprätthålla lag och ordning uppgår nu till 55. Rikskriminalpolisens underrättelsesektion har identifierat de geografiska områden där lokala kriminella nätverk anses ha en stor negativ påverkan på omgivningen. Det är områden där uppgörelser bland kriminella kan resultera i skottlossning på öppen gata, där invånarna inte törs avge vittnesmål och där polisen inte är välkommen."

Og hvor skal Norge hente pengene fra? I kommune-Norge har de ikke råd til å la eldre få luft, så de oppbevares som hunder som puttes i bur 24/7 "fordi man ikke klarer å gi de noe mer" med de bevilgningene som er gitt. Barn får ikke beholde skolene sine, folk dør i sykehuskøer - men allikevel skal man ha nok penger i allerede presset kommuneøkonomi til å forbedre en integreringspolitikk som fra før av har vært langt fra ideell eller velfungerende. Bare å hente fram seddelpressa kanskje? Kjøre inflasjonen i Norge riktig i taket, siden vi allerede er godt i gang med devaluering av krona vår.

Jeg snakker om Norge fordi Norge har sagt ja til å ta inn 8000 syriske flyktninger, ikke 50.000. Vi har ikke gettoer i norge, selv om de har det i Sverige.

Å sette svake opp mot hverandre er ufint. Vi har penger til å stelle våre eldre mer humant, men vi prioriterer dem ikke, og det er mye som står foran i køen over hvor man burde ta penger fra, evt hente penger inn, enn av asylsøkere og bistandspenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er da visserligen ikke jeg som vrei diskusjonen over på det heller.

For å ta dine siste påstander først: Nei staten Norge har ikke brukt tallet 25 - 50 000 flyktninger som Norge skal kunne motta. Norge har satt et (foreløpig) tak på 8000 fordelt over 5 år.

Dernest: Storsamfunnet (verden) har aldri stanset noen kriger i Afrika. Det er feil.

Hva har lønnsforskjellene i Norge, Sverige og Polen å gjøre med hva staten Norge og enkeltpersonene som bor her kan bidra med m h t å møte de flyktningene som kommer hit?

Petter Stordalens siste utspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi står foran eller er i starten av den største humanitære katastrofen i senere tid uten å kunne endre årsaken til den. Årsaken er som kjent borgerkrig/innbyrdeskrig hvor de stridende partene bruker de fleste lovlige og ulovlige midler inkludert stridsgass, tønnebomber og granater mot Syrias sivile befolkning. Folk drepes daglig, byer er lagt i grus og ruiner, logistikk og infrastruktur er brutt sammen og folk rømmer stort sett med det de står og går i, noen med en sekk med personlige eiendeler på ryggen. Og så - for å sette det på spissen - blander du inn Kjos og lønnsnivået mellom Norge og Sverige/Polen.

Jeg er selvfølgelig enig med deg i at det foregår uhyrligheter overalt i verden som det burde settes større fokus på og som det må gjøres noe med men akkurat denne tråden handler om hva man kan gjøre med de syriske flyktingene.

Endret av Nemi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers mener jeg fortsatt at å "begrave IS" uten samtidig å innse at det har andre og kanskje verre konsekvenser for sivilbefolkningen i Syria er svært dårlig fundert av årsaker som jeg har nevnt ovenfor.

Om Sverige åpner for inntil 50. 000 syriske flyktninger handler det om Sveriges forhold til krisen. Jeg tror at de fleste i denne diskusjonen diskuterer Norge og norske forhold.

Endret av Nemi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som drømmescenarioet til noen ala Bjørn Kjos - fritt spillerom for å få gratis ansettelse over lengre tid under unnskyldningen "det koster så mye å gjøre feil ansettelser". (Merkelig at mange bedrifter helt fint klarer å ansette folk uten at de går konk). Når man er ferdig med én runde - er det bare å ta i mot neste batch of free workers. Ingen får faste ansettelser og alt er bare midlertidig - mens butikkeier sitter med et feit overskudd betalt direkte fra skattebetalerenes lomme via NAV. Polske og svenske arbeidere har generelt et lavere lønnsnivå enn norske, og mange pendler. Siden utgiftsnivået er lavere i både sverige i polen går det fint å drifte på den måten, men så kommer en dyr nordmann som må ha lønn som passer det norske samfunn (for vi skal jo trossalt betale skatter og moms inn sånn at vi kan støtte statskassa så vi har råd til å integrere alle flytkningene vi tar i mot) og han havner neders i prioriteringskøa for å få jobb siden han er så dyr. Go figure, den samfunnsstrukturen funker ikke. Folk må ha *faste ansettelseskontrakter* og en lønn som er balansert mot det generelle utgiftsnivået i samfunnet.

Ok, for ikke å dvele for mye med noe som egentlig ikke har noe med saken å gjøre : vi har regler for lønn i Norge.

Polakker får ikke polske lønninger.

Den jevne polakk er ikke jordbærplukkere, jeg kjenner jeg er litt himmelfallen over nivået på fordommene dine.

De bor i Norge, har barn som går på skole i Norge og har helt vanlige hus.

Polakkene har bygd Norge de siste 10 årene, man skal bo rimelig landlig til for ikke å få med seg det.

Jeg bor i et dyrt område på sentrale Østlandet og har flere polske Naboer. A har flere polske kompiser. De pendler ikke...

Det er ikke slik at arbeidsgivere kan uhemmet misbruke folk fra NAV, da får man nemlig ikke tilsendt flere. Man ansetter de som fungerer best , det lønner seg for alle parter. De ansatte er de som skaper verdiene i en bedrift, og det koster penger å lære opp nye ansatte. Det er rett og slett dårlig butikk å ha høye utskiftninger.

Hvis folk hadde klart å ansette riktig etter cv og intervjurunder hadde ikke bedrifter brukt så mye penger på de - etter mitt syn - ubrukelige personlighetstestene forøvrig.

Feilansettelser er svindyrt og en hver bedrift har en eller annen de ikke blir kvitt. En sånn som ikke yter mer enn akkurat minstekravet for å miste jobben , sånn typ møter opp og drar hjem liksom.

Flyktninger generelt er en potensiell kjemperessurs for et land som er truet av eldrebølgen etc. Vi trenger flere skattebetalere og hender.

Dette trodde jeg var allmenn kunnskap. Folk skaper arbeidsplasser - ikke minst.

Jeg synes det er trist å se folk som ikke klarer å se ressursene de kommer med, men bare ser de som en utgift.

Det er slike holdninger som vanskeliggjør integrering.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meg, men eieren til hesten jeg lånte i noen måneder. Fantastisk menneske altså! :wub: Løp og kjøp islandshest folkens, og hjelp flyktningene i samme slengen. Utrolig kjekk hest så dette er win/win situasjon.

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=64061170&fks=64061170

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, for ikke å dvele for mye med noe som egentlig ikke har noe med saken å gjøre : vi har regler for lønn i Norge.

Polakker får ikke polske lønninger.

Den jevne polakk er ikke jordbærplukkere, jeg kjenner jeg er litt himmelfallen over nivået på fordommene dine.

De bor i Norge, har barn som går på skole i Norge og har helt vanlige hus.

Polakkene har bygd Norge de siste 10 årene, man skal bo rimelig landlig til for ikke å få med seg det.

Jeg bor i et dyrt område på sentrale Østlandet og har flere polske Naboer. A har flere polske kompiser. De pendler ikke...

Det er ikke slik at arbeidsgivere kan uhemmet misbruke folk fra NAV, da får man nemlig ikke tilsendt flere. Man ansetter de som fungerer best , det lønner seg for alle parter. De ansatte er de som skaper verdiene i en bedrift, og det koster penger å lære opp nye ansatte. Det er rett og slett dårlig butikk å ha høye utskiftninger.

Hvis folk hadde klart å ansette riktig etter cv og intervjurunder hadde ikke bedrifter brukt så mye penger på de - etter mitt syn - ubrukelige personlighetstestene forøvrig.

Feilansettelser er svindyrt og en hver bedrift har en eller annen de ikke blir kvitt. En sånn som ikke yter mer enn akkurat minstekravet for å miste jobben , sånn typ møter opp og drar hjem liksom.

Flyktninger generelt er en potensiell kjemperessurs for et land som er truet av eldrebølgen etc. Vi trenger flere skattebetalere og hender.

Dette trodde jeg var allmenn kunnskap. Folk skaper arbeidsplasser - ikke minst.

Jeg synes det er trist å se folk som ikke klarer å se ressursene de kommer med, men bare ser de som en utgift.

Det er slike holdninger som vanskeliggjør integrering.

Selv om det finnes regler, betyr ikke at de er fornuftige og at man ikke kan omgås de. Det vet du. Man trenger ikke være så naiv. Jeg har ikke sagt at alle polakker er jordbærplukkere, den fant du på helt selv og nok en gang ligger dere der som fluer og spreller i oppgittheten av scenarioer dere danner selv. Merkelige greier :) Poenget mitt var selvsagt at hvis du tar tverrsnittet av lønna til en nordmann vs lønna til en østeuropeer i hele arbeidsmarkedet, vil du se at de har lavere lønn. Akkurat som at damer har gjennomsnittlig lavere lønn enn menn. Dessverre er vårt samfunn slik. Og rike kapitalister elsker å ansette folk som ikke koster de så mye. Lavkostnadsproduksjon. Selv om vi tror vi sitter på vår høye hest i Norge og slikt bare finnes i skitne Asia, så er det utbredt bruk av slavekontrakter (altså folk som jobber uten å få betalt for det) i Norge og.

Selvsagt kan alle være en ressurs, men som jeg har forsøkt å peke på fra et land som har tatt i mot flere flyktninger enn den våteste drømmen til Moxnes og andre übersosialister.... Så er det ikke sånn at en masse flyktninger = masse folk i arbeid. Det har ikke fungert slik i Sverige. Hva får en til å tro at det skal skje i Norge? Utover at de kanskje ansettes på dårligere kontrakter enn hva en nordmann ville fått, selvsagt. Det er uhyre viktig å få inn skattebetalere - jeg håper selvsagt jeg tar feil - men jeg ser ikke noen eksempler på det her i Sverige. Tvert i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til lønnsforskjellene er fordi de har andre yrker...

I samme yrke er lønnen lik uansett hvor du kommer fra.

Du kommer med så masse myter uten noen rot i virkeligheten egentlig. Jeg forstår ikke hvor du tar det fra?

En Rema1000 ansatt fra Afghanistan ansettes med samme tariff som en nordmann, og de betaler skatt.

Ferdig snakka.

Jeg synes det er utrolig trist at du ikke har sett et eneste eksempel på at en flyktning har blitt en ressurs i Sverige, da regner jeg med at alle du møter på din vei av utenlandsk opprinnelse er arbeidsledige? Aldri en muslimsk bussjåfør en gang? Vaskehjelpen på kontoret er også svensk?

Du har tidligere nevnt at du har stor erfaring med muslimer siden du jobber med muslimer? Er det svensker som har konvertert?

Uansett så ser jeg ikke på Sverige som særlig relevant, det er tydeligvis helt kaotiske tilstander der i følge deg ( jeg vet om flere svensker som er uenig med deg, men de er sikkert bare naive ) , her i Norge er vi åpenbart utrolig mye heldigere med de som kommer.

Jeg har som sagt kollegaer fra minst 52 forskjellige nasjoner, de er hver og en en ressurs for landet vårt.

Selv om de sikkert ble sett på som en utgift og en byrde av deg når de kom..

Mennesker skaper verdier.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til lønnsforskjellene er fordi de har andre yrker...

I samme yrke er lønnen lik uansett hvor du kommer fra.

Du kommer med så masse myter uten noen rot i virkeligheten egentlig. Jeg forstår ikke hvor du tar det fra?

En Rema1000 ansatt fra Afghanistan ansettes med samme tariff som en nordmann, og de betaler skatt.

Ferdig snakka.

Jeg synes det er utrolig trist at du ikke har sett et eneste eksempel på at en flyktning har blitt en ressurs i Sverige, da regner jeg med at alle du møter på din vei av utenlandsk opprinnelse er arbeidsledige? Aldri en muslimsk bussjåfør en gang? Vaskehjelpen på kontoret er også svensk?

Du har tidligere nevnt at du har stor erfaring med muslimer siden du jobber med muslimer? Er det svensker som har konvertert?

Uansett så ser jeg ikke på Sverige som særlig relevant, det er tydeligvis helt kaotiske tilstander der i følge deg ( jeg vet om flere svensker som er uenig med deg, men de er sikkert bare naive ) , her i Norge er vi åpenbart utrolig mye heldigere med de som kommer.

Jeg har som sagt kollegaer fra minst 52 forskjellige nasjoner, de er hver og en en ressurs for landet vårt.

Selv om de sikkert ble sett på som en utgift og en byrde av deg når de kom..

Mennesker skaper verdier.

Nei vet du hva. Det er greit at du har sterke meninger, men vi er ikke ferdig snakka om det fram til det foreligger konkrete bevis på at det ikke finnes noen skjevheter i lønnsnivået i Norge. Dette er noe vi alle har opplevd, bare å google lønnsforskjell eller diskriminering under ansettelse - så får du ørti resultater.

Forøvrig, "Du har tidligere nevnt at du har stor erfaring med muslimer siden du jobber med muslimer?" - what the actual? :lol: Hvor i alle dager har jeg sagt at jeg har "stor erfaring med muslimer" og hva slags uttalelse er det? Høres ut som du snakker om hunder? Men ja, jeg har studert sammen med, og jobbet med mennesker fra midtøsten i snart 8 år, da jeg har studert om og jobbet innen oljebransjen. Som kjent har de en del petroleum der nede. Noen er praktiserende muslimer, noen ikke. Dette er ikke folk som har kommet hit fordi de er flyktninger, men fordi de har en utdannelse fra Iran, Irak, Pakistan, Qatar eller omegn og fortsetter å jobbe i Skandinavia. Dette gjelder også folk fra hele verden, fra Sør-Afrika via Peru til Kina - vi har representanter fra alle jordas hjørner. De fleste innvandrerene jeg møter som har jobber og er integrert i samfunnet er de som ikke kommer fra ekstrem elendighet - men de som kommer fra stabile forhold. Altså ikke alvorlige krigssoner. Av de som kommer fra alvorlige krigssoner er det utrolig mye tragiske historier, noen jeg kjenner har blitt alvorlig mishandlet av foreldrene sine mens vi gikk på barneskolen. Barnevernet plukket det aldri opp, antakeligvis i redsel for å bli anklaget for rasisme. Foreldrene fikk seg aldri jobber, men vedkommende har løftet seg pent vekk fra det h*****.

Hvor bor dine venner og bekjente i Sverige? Kan de ikke lese? Fornekter de IKEA-drapene? Fornekter de realitetene? Fornekter de det politiet i Sverige sier? Hvordan forklarer de at SverigeDemokraterna fosser fram mens ingen tør si et ord om integreringsproblematikken i Sverige? Jeg tipper det er folk som "ikke vil se", det er det mange av i landet som bærer hedersbetegnelsen "politisk korrekthets høyborg" - noe som også er nettopp årsaken til at SD snart sitter med 50% oppslutning her. Ingen tør si noe, ekstremismen blomstrer i den stummende stillheten.

Mennesker kan både skape og ødelegge verdier, spørs helt hvordan ting fordeles og gjennomføres. Store ord endrer ikke virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnsforskjellene i mellom kjønn i Norge kommer av at vi har et todelt arbeidsmarked.

Klassiske kvinneyrker er ofte lavere lønnet.

Mange arbeidere med utenlandsk bakgrunn har ofte yrker med lavere lønnsnivå.

Jeg forstår bare ikke hvilken virkelighet du refererer til her til lands, ergo er jeg veldig usikker på deg som kilde til svenske forhold også. Naturlig nok.

Det er utrolig lite fruktbart å diskutere med noen som argumenterer basert på headlinere.

Syrierene som kommer er rimelig høyt utdannet. Forhåpentligvis får vi se flere av disse i alle type yrker.

Flere norske kommuner har bedt om flere flyktninger fordi de sliter med fraflytting og trenger arbeidskraft.

Tyskland ønsker ressursene velkommen, og ser overhodet ikke på flyktningene som en byrde.

Merkel er ikke dum.

At SD har fremgang er irrelevant kjenner jeg. Det finnes utrolig mange idioter som liker å sette skylda på alle andre for sin egen utilstrekkelighet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...