Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp 5 uker


Jonnydeppa
 Share

Recommended Posts

Hallo! Jeg har et lite valpekull som nå er 5 uker, men siden dette er mitt første har jeg en del spørsmål, det sies at valpene skal sosialiseres mye. Vil det si at folk og dyr må komme til oss? Eller kan jeg ta dem med meg ut på besøk til folk ? Om ikke, hvor gammel må dem være før jeg tar de med utenfor døren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dette er sikkert surmaga sagt, men dette burde du helt klart sette deg inn i lenge før valpene er blitt hele 5 uker.


Få folk til å komme til deg, ha dem ute i en innhengning i hagen, ta de med i en dyrebutikk/klinikk, ta med to og to i byen, ha på tv, støvsug, sett på vannkokeren, musikk, radio, mist ting på gulvet, ring på døra. Alt slikt.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor valgte du å beholde kullet på en tispe som ikke er ett år en gang, når du visste at hun ble tyvparret? 9 måneder gammel eller noe sånt?

Redigert: Jeg er i likhet med Red Merle faktisk helt forundret over at du virker som du ikke engang har googlet dette tidligere eller tenkt over hva det innebærer å ha valpene hjemme?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har googlet og lest mye, men finner ikke noe om akkurat det jeg lurte på. Jeg valgte å beholde etter en prat med dyrlegen hvor jeg fikk beskjed om at dette kom til å gå helt fint og jeg ikke skulle bry meg om hva andre mente og sa. For i naturens gang hadde hun allerede hatt valper likevel.

Takk for det ene saklige svaret jeg fikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesiell veterinær. Men, en veterinær er ikke en oppdretter! Du burde heller ta til deg råd fra oppdrettere ang sosialisering, enn i fra en veterinær. Det blir som å få psyklisk hjelp fra fastlegen, og ikke fra en psykolog. Skjønner du hvor jeg vil?

Du har sikkert googlet, og det er bra at du spør. Men du burde nevne at du faktisk har lett, for det kan jo ikke forumbrukere vite.

Om du ikke har sosialisert, begynne straks, så ikke du belemrer andre med dårlig sosialiserte valper. Jeg har hatt en selv, som ikke ble sosialisert noe særlig av ''oppdretter''; hun ble bare 2 år! Hun var en blandingshund. Sosialisering er ekstremt viktig, og som oppdretter er man pliktet til å sette seg inn i alle sider ved avl, uavhengi av rase/blanding og planlagt/uplanlagte valper.


I naturen ville den foratt valpene sine, eller ikke hatt nok melk mtp at den selv er ung og uerfaren. Uansett, bikkja di hadde ikke fått valper i naturen. Den er et tamdyr, og lever ikke villt i naturen. Så å dra en sånn sammenlikning virker for meg, meget uproffesjonellt og kunnskapsløst fortalt av en veterinær. Bytt til et annet kontor.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herremåne da, folkens? Så vidt jeg har fått med meg, er valpene resultatet av en tjuvparring, og sånt kan faktisk skje. Så er det faktisk sånn at folk flest stoler på veterinærene sine, så om en veterinær sier at det går bra, og veterinærer skal liksom være fagpersonell, så hvorfor skulle hun ikke tro på veterinæren sin? Det er snakk om en miniatyrhund-blanding, er det ikke? Som har to valper? De er tidligere voksne enn store raser/blandinger er, så helt krise er det ikke, selv om det ikke er å anbefale. Og tro det eller ei, det er ingen heksekunst å ha valper, og en valp som har en god mental bagasje, blir ikke pip hakke gæern og må avlives 2 år gammel bare fordi den ikke ble sosialisert. Det er faktisk langt mellom hunder som blir gærne og må avlives 2 år gamle, og det har svært sjeldent noe med miljø å gjøre, det har med arv å gjøre.

--

For å svare på det J3nni spør om, så nei, valper på 5 uker skal ikke sosialiseres masse. De kan være med ut og oppleve ting, men de er små og det skal ikke så mye til før de er trøtte av inntrykk og bør få hvile. Etterhvert som de blir 6 og 7 uker, får de være med på litt mer. Det viktigste er ikke kvantiteten, men kvaliteten. Pass på at de ikke blir utsatt for miljø og folk/dyr som er voldsomme, man må finne den hårfine balansen der man utfordrer de mentalt, men ikke skremmer dem.

Lykke til, og kos deg med valpene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastleger hjelper på psykiske lidelser dem. Jeg har gått til fastlegen, psykologer, psykiater, sosionom, psykomotorisk fysioterapeut, psykiatrisk sykepleier, kunst og utrykksterapaut, vernepleiere. Det er ikke kun psykologer som hjelper folk psykisk. Hilsen en som har vært innom psykiatrien i årevis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er du ikke alene om.

Klart min tidligere hund var føkd pga arv, dårligere mentalt hund har jeg aldri møtt før/etter. Den hunden var noe for seg selv, det er sikkert og visst. Unner ingen samme elendighet.

Uhell skjer, men det virker som at eier her var klar over drektighet tidlig nok til å kunne velge abort ? Da har man ganske mange uker til å sette seg inn i hva sosialiseing innebærer da bikkja faktisk går i 61 dager og har valpene hos seg i minimum 7-8 uker..

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart min tidligere hund var føkd pga arv, dårligere mentalt hund har jeg aldri møtt før/etter. Den hunden var noe for seg selv, det er sikkert og visst. Unner ingen samme elendighet.

En av mine mest miljøsterke hunder var en hund som bodde i skogen til han var 6 mnd, og på de 6 første månedene av sitt liv så han bokstavelig talt en håndfull mennesker, og av andre dyr så han kun andre alaska huskyer, samt 1 collie. Arv har mer å si enn sosialisering, og sosialisering vil være mest viktig for valper med ikke så bra arv. Jeg går ut fra at du veit hvordan tispa er, siden du er helt sikker å at valpene kommer til å ende opp som din?

Uhell skjer, men det virker som at eier her var klar over drektighet tidlig nok til å kunne velge abort ? Da har man ganske mange uker til å sette seg inn i hva sosialiseing innebærer da bikkja faktisk går i 61 dager og har valpene hos seg i minimum 7-8 uker..

Tro det eller ei, men det er faktisk bivirkninger vad abort også. Man kan helt klart rekke å sette seg inn i hva sosialisering innebærer, men hva sosialisering er og hva det bør inneholde, er omdiskutert. Det er uansett ingen her som faktisk svarte på det hun spurte om bortsett fra Simira, som anbefaler en bok, så fremfor å fortelle J3nnie hva hun burde ha gjort, så kunne f,eks du fortalt hva J3nnie burde gjøre. Siden du åpenbart har mange sterke meninger om sosialisering..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du har fått fint svar fra 2ne.

Kos deg med valpene dine, la de bli en naturlig del av familien din og det daglige livet ditt. Sosialiseringen kommer av seg selv det, det er ingenting å stresse med. Valpekjøpere kommer på besøk, kanskje venner vil komme innom, eller så kan du ta dem med deg dersom du skal på besøk til noen. Er det fint vær kan dere dra i parken eller en liten tur i skogen, eller kanskje dere har en fin hage i nærheten der de kan få kost seg. Bil/buss får de prøvd seg i når de skal til veterinæren. Det viktigste er ikke flest mulige forskjellige opplevelser, men at hver opplevelse er god :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine mest miljøsterke hunder var en hund som bodde i skogen til han var 6 mnd, og på de 6 første månedene av sitt liv så han bokstavelig talt en håndfull mennesker, og av andre dyr så han kun andre alaska huskyer, samt 1 collie. Arv har mer å si enn sosialisering, og sosialisering vil være mest viktig for valper med ikke så bra arv. Jeg går ut fra at du veit hvordan tispa er, siden du er helt sikker å at valpene kommer til å ende opp som din?

Tro det eller ei, men det er faktisk bivirkninger vad abort også. Man kan helt klart rekke å sette seg inn i hva sosialisering innebærer, men hva sosialisering er og hva det bør inneholde, er omdiskutert. Det er uansett ingen her som faktisk svarte på det hun spurte om bortsett fra Simira, som anbefaler en bok, så fremfor å fortelle J3nnie hva hun burde ha gjort, så kunne f,eks du fortalt hva J3nnie burde gjøre. Siden du åpenbart har mange sterke meninger om sosialisering..

Nei det har jeg ikke sagt at jeg er sikker på. Nei jeg kjenner hverken trådstarter eller bikkja. Siden det er uplanlagt blandingsvalper så vet man vel ikke akuratt nok om mentaliteten til å kunne si noe som helst ang mentaliteten på valpene hverken i posetiv retnming eller i negativ retning. Joda, har selv tatt abort på tispe, den fikk kreft når den var 6 år, men levde til den ble 13. Blandingshund det også. Og leser du hva jeg skrev, så skrev jeg til henne hva hun burde gjøre, se litt lenge opp, inlegg nr 2 i denne tråden.

:rolleyes:

Jeg synes igjen, det er latterlig, i denne tråden er det opplagt greit med blandingsvalper(som kanskje er lite sosialisert) mens i andre slaktes den ned bit for bit. Ikke se på meg, jeg er ikke posetiv til noen blandingskull (kanskje for 10 år siden da jeg hadde blandingshund selv?). Jaja, Sonen er sonen med sine klaner og saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Og tro det eller ei, det er ingen heksekunst å ha valper, og en valp som har en god mental bagasje, blir ikke pip hakke gæern og må avlives 2 år gammel bare fordi den ikke ble sosialisert. Det er faktisk langt mellom hunder som blir gærne og må avlives 2 år gamle, og det har svært sjeldent noe med miljø å gjøre, det har med arv å gjøre.

--

For å svare på det J3nni spør om, så nei, valper på 5 uker skal ikke sosialiseres masse. De kan være med ut og oppleve ting, men de er små og det skal ikke så mye til før de er trøtte av inntrykk og bør få hvile. Etterhvert som de blir 6 og 7 uker, får de være med på litt mer. Det viktigste er ikke kvantiteten, men kvaliteten. Pass på at de ikke blir utsatt for miljø og folk/dyr som er voldsomme, man må finne den hårfine balansen der man utfordrer de mentalt, men ikke skremmer dem.

Lykke til, og kos deg med valpene :)

Dette er helt riktig. Det er ikke masse sosialisering som skal til for å få mentalt bra hunder, den biten er arv.

Med et valpekull holder det lenge å leve et helt normalt familieliv. La folk komme på besøk og hilse på valpene. Ta de med ut i hagen, lek med dem og kos dere masse!

Er den genetiske pakka bra, blir det hyggelige hunder uansett om de så vokser opp i en hundegård i skauen. I motsatt fall, ja så hjelper det lite hvor mye man miljøtrener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes: Jeg synes igjen, det er latterlig, i denne tråden er det opplagt greit med blandingsvalper(som kanskje er lite sosialisert) mens i andre slaktes den ned bit for bit. Ikke se på meg, jeg er ikke posetiv til noen blandingskull (kanskje for 10 år siden da jeg hadde blandingshund selv?). Jaja, Sonen er sonen med sine klaner og saker.

Jeg synes nå ut ifra innlegg (og likes på innlegg) at sonen er rimelig splittet på sitt syn på denne saken?

Selv hadde jeg samme reaksjon som deg (Hadde den tispen vært min hadde jeg tatt abort, og hvorfor har ikke vedkommende tenkt på dette med miljøtrening og sosialisering før?!), men nå som valpene er født og eier spør om råd, så må man jo bare hjelpe trådstarter til å gjøre det beste ut ifra situasjonen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå ut ifra innlegg (og likes på innlegg) at sonen er rimelig splittet på sitt syn på denne saken?

Reint generellt er jeg ikke for avl av blandingshunder her. Og når en trykker liker på et inlegg, er ikke det ensbetydene med at man er enig, men at brukeren evnt har et godt poeng. Men enig? Nei. For det? Nei. Avl uten mål i seg selv synes jeg ikke noe om, være seg rase eller ikke rase. Men jeg vet at om man leiter lenge nok, så er det sikkert noen inlegg her inne som er noen år gamle, der jeg hadde et annet syn på saken ja. Årsaken var mangel på kunnskap. Å klrysse en rase inn i en annen for å bedre genpool (f.eks lunehund prosjektet) er jeg for. Det har et mål og en mening. Doodlepoodlecheesedoodle, blandingshund og kull som skulle vært aborter - nei det er jeg ikke for.

Hadde det vært min tispe, hadde jeg gjort som du sier, tatt abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes igjen, det er latterlig, i denne tråden er det opplagt greit med blandingsvalper(som kanskje er lite sosialisert) mens i andre slaktes den ned bit for bit. Ikke se på meg, jeg er ikke posetiv til noen blandingskull (kanskje for 10 år siden da jeg hadde blandingshund selv?). Jaja, Sonen er sonen med sine klaner og saker.

Er det det du får ut av hva jeg svarer? At jeg er for blandingshundavl?

Disse valpene er 5 uker gamle. Å si at hun burde ha tatt en abort er meningsløst, fordi valpene er født, da kan de ikke aborteres lenger.

Hvilken klan er du i, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reint generellt er jeg ikke for avl av blandingshunder her. Og når en trykker liker på et inlegg, er ikke det ensbetydene med at man er enig, men at brukeren evnt har et godt poeng. Men enig? Nei. For det? Nei. Avl uten mål i seg selv synes jeg ikke noe om, være seg rase eller ikke rase. Men jeg vet at om man leiter lenge nok, så er det sikkert noen inlegg her inne som er noen år gamle, der jeg hadde et annet syn på saken ja. Årsaken var mangel på kunnskap. Å klrysse en rase inn i en annen for å bedre genpool (f.eks lunehund prosjektet) er jeg for. Det har et mål og en mening. Doodlepoodlecheesedoodle, blandingshund og kull som skulle vært aborter - nei det er jeg ikke for.

Hadde det vært min tispe, hadde jeg gjort som du sier, tatt abort.

Men seriøst, hva har diskusjonen om abort i denne tråden å gjøre? Valpene er kommet til verden, og alternativet er jo å avlive friske valper. Har man ikke noe hyggelig (eller konstruktivt) å si, så kan man noen ganger la vær.

Håper TS overser innleggene dine, og tar til seg gode råd fra Simira og 2ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det det du får ut av hva jeg svarer? At jeg er for blandingshundavl?

Disse valpene er 5 uker gamle. Å si at hun burde ha tatt en abort er meningsløst, fordi valpene er født, da kan de ikke aborteres lenger.

Hvilken klan er du i, forresten?

Nei.

Men seriøst, hva har diskusjonen om abort i denne tråden å gjøre? Valpene er kommet til verden, og alternativet er jo å avlive friske valper. Har man ikke noe hyggelig (eller konstruktivt) å si, så kan man noen ganger la vær.

Håper TS overser innleggene dine, og tar til seg gode råd fra Simira og 2ne.

Dukket opp som i et svar til en annen bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...