Gå til innhold
Hundesonen.no

Røntgenbilde av nakke


Gjest
 Share

Recommended Posts

Noen som har sett noe lignende dette før, eller kjenner igjen hva det kan være? Skyggene under halsvirvlene.

(Er veldig klar over at jeg ikke skal ta svarene jeg får her som noen fasit altså, er bare nysgjerrig da min veterinær ikke greide si noe om hva hun så, utenom at noe var galt. Vi skal til veterinærhøgskolen neste mandag for nærmere undersøkelse.)

post-13455-0-27646800-1440261461_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et par andre som har foreslått prolaps også, men jeg synes liksom ikke det ligna på bildene når jeg googla? Men det kan sikkert se ulikt ut. Jeg har virkelig null peiling, så det blir "spennende" å se hva de finner !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syringomyelia? Da må det mr til for å sjekke. Håper det ikke er det.

Det håper for guds skyld ikke jeg heller. Han har ikke det typiske kløingen i lufta ved hodet som man ofte ser på hundene som er rammet av SM, men han unngår for alt i verden å bli rørt på nakken av fremmede folk. I tillegg halter han på diagonale frambein og bakbein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det håper for guds skyld ikke jeg heller. Han har ikke det typiske kløingen i lufta ved hodet som man ofte ser på hundene som er rammet av SM, men han unngår for alt i verden å bli rørt på nakken av fremmede folk. I tillegg halter han på diagonale frambein og bakbein.

Ville nok tatt mr altså. Man ser ikke SM på CT, det er det ikke alle veterinærer som er klar over.

Forhåpentligvis er det noe som er lett å fikse. :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syringomyelia? Da må det mr til for å sjekke. Håper det ikke er det.

Mener du at SM kan synes på vanlig røntgen og på MR, men ikke på CT? Her ser man jo at det er "noe". Jeg spør av nysgjerrighet :-)

Har selv en langtidssyk hund med symptomer fra bevegelsesapparatet. Der synes også en skygge lik den på rtg.bildet over mellom C6 og C7(lenger bak i nakken). Den er bemerket i CT-rapport, men som noe som sannsynligvis ikke gir plager. Spent på hva veterinærhøyskolen finner ut med din hund @bie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at SM kan synes på vanlig røntgen og på MR, men ikke på CT? Her ser man jo at det er "noe". Jeg spør av nysgjerrighet :-)

Har selv en langtidssyk hund med symptomer fra bevegelsesapparatet. Der synes også en skygge lik den på rtg.bildet over mellom C6 og C7(lenger bak i nakken). Den er bemerket i CT-rapport, men som noe som sannsynligvis ikke gir plager. Spent på hva veterinærhøyskolen finner ut med din hund @bie.

Sånn i utgangspunktet ser man ikke sm på røntgen, såvidt jeg vet, men man kan se skygger eller mellomrom som ikke skal være der. På min ene så vi forstørret mellomrom mellom nakkevirvler, ble sent på ct. Null funn. Mr viste fremskreden sm med store syrinxer. Så både ja og nei? Man ser vel gjerne "noe", som kan være mange ting, og så er det bare å fortsette jakten. Men ikke alle veterinærer kjenner til sm og vet ikke at man ikke ser det (kan hende man ser "noe" på ct og, men ikke nok til en diagnose) på ct, så har man en rase der det kan være naturlig å tenke at sm er en mulig diagnose så er det greit å vite selv. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i utgangspunktet ser man ikke sm på røntgen, såvidt jeg vet, men man kan se skygger eller mellomrom som ikke skal være der. På min ene så vi forstørret mellomrom mellom nakkevirvler, ble sent på ct. Null funn. Mr viste fremskreden sm med store syrinxer. Så både ja og nei? Man ser vel gjerne "noe", som kan være mange ting, og så er det bare å fortsette jakten. Men ikke alle veterinærer kjenner til sm og vet ikke at man ikke ser det (kan hende man ser "noe" på ct og, men ikke nok til en diagnose) på ct, så har man en rase der det kan være naturlig å tenke at sm er en mulig diagnose så er det greit å vite selv. :)

Takk for utfyllende svar :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En liten oppdatering til de som er nysgjerrig: Melvin var på veterinærhøyskolen fra mandag til tirsdag for utredning, og de endte opp med å ta CT. De skal lese av bildene enten i dag eller i morgen, så jeg holder nøye vakt ved telefonen om dagen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så treige de er? Men mulig jeg bare var heldig da, som hadde en veterinær som så på bildene med en gang. Synes liksom at til den prisen CT koster skulle det bare mangle.

Håper det ikke er noe alvorlig! Krysser fingrene!

Tja, i Tromsø må vi sende inn bildene fra ct til avlesing og det tar som oftest en dag. De fleste veterinærene kan se at det er "noe" på bildene, men greit å ha det avlest av noen som kan det ekstra godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til! :flowers:

Tusen takk :)

Så treige de er? Men mulig jeg bare var heldig da, som hadde en veterinær som så på bildene med en gang. Synes liksom at til den prisen CT koster skulle det bare mangle.

Håper det ikke er noe alvorlig! Krysser fingrene!

Ja jeg var også skikkelig forberedt på å få vite hva det hadde funnet ut når jeg henta han, men hun som leverte han ut til meg visste ingenting annet enn at han mest sannsynlig hadde fått kveldsmat mandag kveld og kanskje litt mat tirsdag morgen :P

Ble nesten litt overrasket over prisen da, i positiv retning - kom på 8200,- for røntgen, overnatting og CT. Hadde trodd det kom på minst 10! Takk og lov for forsikring sier jeg bare, ellers hadde jeg aldri hatt mulighet til å gjøre dette.

Tja, i Tromsø må vi sende inn bildene fra ct til avlesing og det tar som oftest en dag. De fleste veterinærene kan se at det er "noe" på bildene, men greit å ha det avlest av noen som kan det ekstra godt.

Vil jo tro de har avlesere på vet.hs? Men kan jo hende de ikke var ledige akkurat i går..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommet noe svar?

Gaaah, nei :gaah: Er det mulig å være så himla treige? De sa "i morgen eller torsdag" når vi dro derfra på tirsdag. Jeg ringer de på minuttet kl 9 når de åpner i morgen :P Har sittet og knuget på telefonen min i hele dag, satt meg nærmest utgangen på forelesninger sånn at jeg kan snike meg ut og ta telefonen. Men neida, ingen telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. jeg tenkte å gi de litt mer tid på seg, men nå litt over 10 ringte jeg - fikk beskjed om at veterinæren skulle ringe meg opp igjen straks. Så ringer de "Hei! Jeg glemte rett og slett å ringe deg jeg!" WTF? Jeg har sittet i to dager og knuget om telefonen min og vært forberedt på det verste, også har det bare gått å glemmeboka hos de liksom? Fy fader.

UANSETT. Melvin har AD han. Ingenting galt med nakken, ingenting galt med bakparten (selvom han halter der). Jeg hadde ikke sett den komme for han ble jo avlest til AD A på begge frambeina rett før påske. Men det var ifølge veterinæren ikke alt som kunne oppdages på røntgen, og han har en sprekk fra brusken og inn i beinet. Hun sa "noen hunder kan få effekt av operasjon, men da må han i full narkose og det er kostbart". Sååå jeg er liksom ikke så mye klokere jeg :P

Mailen forklarer det sikkert litt bedre enn meg :P

"Vi antar at hundens halthet på venstre forben kan skyldes forandringer på prosessus coronoideus i venstre albueledd. For videre undersøkelse og behandling anbefales arthroskopi (kikkehullsundersøkelse)"

Såå på en måte lettet over at det ikke er prolaps? Men på den andre siden aner jeg jo ikke hva dette vil si.

De skulle sende alt videre til min veterinær så tenker jeg tar det videre med de jeg. Veterinæren der kommenterte jo faktisk ganske tidlig i undersøkelsen at han så forandringer i albuen, men ikke store nok å gjøre vondt, mente han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er AD han har, så er det kanskje ikke arvgangen på AD som er vanskelig, men alle tilfellene blir kanskje ikke oppdaget....? :-/

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja det slo meg også, hvor mange hunder som har AD A som egentlig kan være syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...