Gå til innhold
Hundesonen.no

Privatist


Ozzy
 Share

Recommended Posts

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Litt morsomt at jeg blir klokere av en tråd på et hundeforum enn i et møte på nesten en time på karrieresenteret

Da har jeg fått sendt mail til den videregående skolen jeg gikk på om at jeg vil ta naturfag som privatist. Håper jeg får grei info på mail, er vanskelig for meg å få avtalt time ogsånt.. Tenker det

Tror det er gratis om man kommer inn. Mer info og der er det linker til hvert fylkes opplegg. Gratis å ringe og snakke med de

Forskjell på fagbrev og studiekompetanse.

Går blandt annet på antall timer/mengden norsk og naturfag.

Jeg fikk i hvertfall beskjed om at jeg ikke kan få dekket undevisninga for å få studiekompetansen etter at jeg tok fagbrev.

De eneste fagene jeg trenger å ta for studekompetansen etter fagbrev er norsk, matte, naturfag og historie.

(ozzy har samme fagbrev som meg mener jeg å huske)

( 2 venninner av meg med helt andre fagbrev gjorde også som meg)

Edit: vet at det er forskjell på fagbrev og studiekompetanse altså, men fagbrev regnes (gjorde i hvertfall) som bestått vgs. Men uten studiekompetanse, så man må ta de 4 fagene jeg skrev over for å få studiekompetansen, man trenger ikke hele vgs 3 for det når man har tatt fagbrev.

Edit2: nei Ozzy hadde ikke fagbrev likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke å ha et antall faktiske timer med undervisning. Fagene har et timeomfang, men man kan bestå disse fagene ved å kun ta dem som privatist, uten undervisning. For å få bestått eksamen må du vise kompetanse tilsvarende det du ellers ville oppnådd gjennom x antall timer skole.

Jeg vet ikke om planen videre er å studere, eller om du i første omgang vil få et vitnemål på bestått vgs. Om du vil studere trenger du kun å ta de studiekompetansefagene du mangler og vurderes etter 23/5-regelen. Du trenger ikke å ta f.eks hele vg3. Sørg for at du er sikker på at du tar riktige fag for å få studiekompetanse, f.eks ved å få god veiledning. Dersom du er født i 89 eller tidligere har du tatt fag i reform 94 og da må du være sikker på at overgangen mellom fagene blir riktig ettersom du nå tar fag i Kunnskapsløftet.

Går innunder 23/5 regelen. Jobbet i fem år (på dagen idag faktisk) og fylt 23år.

Om jeg ikke husker feil har @Ozzy tatt fagbrev og da har hun fulført vgs.

Har ikke fagbrev. Startet på helse og sosial, fullført vg1 minus naturfag. Har fått kompetansebevis i salg og service via jobbing og en slags eksamen :) Så har ikke fagbrev dessverre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går innunder 23/5 regelen. Jobbet i fem år (på dagen idag faktisk) og fylt 23år.

Har ikke fagbrev. Startet på helse og sosial, fullført vg1 minus naturfag. Har fått kompetansebevis i salg og service via jobbing og en slags eksamen :) Så har ikke fagbrev dessverre.

Ahh, var helt sikker på at du hadde fagbrev jeg, my bad.

(Men hvorfor hadde du eksamen da? Fikk/ får du noe ekstra ut av det? Bare nysgjerrig altsp, for ikke hørt om det før)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk i hvertfall beskjed om at jeg ikke kan få dekket undevisninga for å få studiekompetansen etter at jeg tok fagbrev.

De eneste fagene jeg trenger å ta for studekompetansen etter fagbrev er norsk, matte, naturfag og historie.

(ozzy har samme fagbrev som meg mener jeg å huske)

Studiekompetanse etter fylte 23 år er egentlig bare 5 fag; Matte, samfunnsfag, naturfag, historie og norsk. Etter to år på yrkesfag har man noen av timene, men mangler også en del.

Jeg kjenner forøvrig flere som har tatt fagene nevnt over som privatister, og klart seg veldig bra. Eneste problemet er norskfaget, som er ett svært fag. Der må man jobbe strukturert ei god stund for å få ok resultat. Er man privatist innvolverer norsk hele 3 eksamener, 2 skriftlige og 1 muntlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, var helt sikker på at du hadde fagbrev jeg, my bad.

(Men hvorfor hadde du eksamen da? Fikk/ får du noe ekstra ut av det? Bare nysgjerrig altsp, for ikke hørt om det før)

Nei jeg fikk et lite papir da som det står at jeg har meget god kompetanse i salg og service :lol: Er bedre enn ingenting,som var det jeg hadde :) Får litt mer i timen enn uten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studiekompetanse etter fylte 23 år er egentlig bare 5 fag; Matte, samfunnsfag, naturfag, historie og norsk. Etter to år på yrkesfag har man noen av timene, men mangler også en del.

Jeg kjenner forøvrig flere som har tatt fagene nevnt over som privatister, og klart seg veldig bra. Eneste problemet er norskfaget, som er ett svært fag. Der må man jobbe strukturert ei god stund for å få ok resultat. Er man privatist innvolverer norsk hele 3 eksamener, 2 skriftlige og 1 muntlig.

Da slipper man med fagbrev ett fag, samfunnsfag.

Jeg vet, har begynt på norsken men klarer ikke å komme i gang, er såååå demotiverende med 3 eksamner i det store faget dee, som jeg heller ikke er spesielt sterk i fra før :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da slipper man med fagbrev et fag, samfunnsfag.

Jeg vet, har begynt på norsken men klarer ikke å komme i gang, er aå demotiverende med 3 eksamner i det store fager det, som jeg heller ikke er spesielt sterk i fra før :P

Som sagt, melder du deg på voksenopplæringa i fylket ditt får du oppgaver og hjelp underveis. Har du flaks slipper du unna muntlig i norsk også ;)

Sammfunsfagen slipper du fordi du alt har tatt den, det er førsteklassefag. Så der har du avsluttende karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, melder du deg på voksenopplæringa i fylket ditt får du oppgaver og hjelp underveis. Har du flaks slipper du unna muntlig i norsk også ;)

Sammfunsfagen slipper du fordi du alt har tatt den, det er førsteklassefag. Så der har du avsluttende karakter.

Eneste fagene jeg mangler nå er norsk og matte, tok historie og naturfag i fjor :)

Men å få hjelp til norsken hadde vært lurt, å å kanskje slippe eksamen i tillegg hadde jo vært super genialt :D

Koster voksenopplæringa mye da? Sonans kosta en del, men funka veldig bra med jobben da og de lette faga, litt værre ned de tunge faga som jeg ikke er så fan av i utgangspunktet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er flink i Norsk heldigvis. Matte er det verre med. :P

Har en mor som er lærer og en far som er lektor på høgskole så tror jeg får greit med hjelp hvis jeg skulle trenge det heldigvis. :)

Pappa her er tidligere norsk lærer på vgs, men det er jo noen år siden, men han skulle liksom være "læreren" min men så skjedde det så mye at det ikke ble prioritert fra min side :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studiekompetanse etter fylte 23 år er egentlig bare 5 fag; Matte, samfunnsfag, naturfag, historie og norsk. Etter to år på yrkesfag har man noen av timene, men mangler også en del.

Jeg kjenner forøvrig flere som har tatt fagene nevnt over som privatister, og klart seg veldig bra. Eneste problemet er norskfaget, som er ett svært fag. Der må man jobbe strukturert ei god stund for å få ok resultat. Er man privatist innvolverer norsk hele 3 eksamener, 2 skriftlige og 1 muntlig.

Man må også ha engelsk. :)

393 timer norsk, 224 timer matte, 140 timer naturfag, engelsk og historie, og 84 timer samfunnsfag.

http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste fagene jeg mangler nå er norsk og matte, tok historie og naturfag i fjor :)

Men å få hjelp til norsken hadde vært lurt, å å kanskje slippe eksamen i tillegg hadde jo vært super genialt :D

Koster voksenopplæringa mye da? Sonans kosta en del, men funka veldig bra med jobben da og de lette faga, litt værre ned de tunge faga som jeg ikke er så fan av i utgangspunktet :P

Tror det er gratis om man kommer inn.

Mer info og der er det linker til hvert fylkes opplegg. Gratis å ringe og snakke med de :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må også ha engelsk. :)

393 timer norsk, 224 timer matte, 140 timer naturfag, engelsk og historie, og 84 timer samfunnsfag.

http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/index.html

sant. Jeg glemmer alltid ett fag siden jeg tenker at det bare er 5 fag man trenger innen 23/5 regelen, ikke 5 års arbeidserfaring og 6 fag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er gratis om man kommer inn.

Mer info og der er det linker til hvert fylkes opplegg. Gratis å ringe og snakke med de :)

Leste på linken du la ut nå, og for meg går det ikke (om ikke de har endret reglene siden jeg tok fagbrev og siden i fjor) siden jeg har fagbrev har jeg fullført vgs selvom jeg ikke har studiekompetansen.

Men for @Ozzy tenker jeg det kan være veldig lurt å sjekke ut :)

Edit: jeg kan søke men havne sist i køen da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hør med nav siden du ikke har fullført vgs. Det kan være du har rett på gratis undervisning.

Voksenretten ( fylkeskommunalt ) gjelder ikke for påbegynt vdg.

Nå akter ikke jeg lese hele tråden men http://www.kompetansebyggeren.no/i Tbg. er ett alternativ for å følge undervisning. Dog det koster uten voksenrett.

Jeg tok alt der, + studiespes realfag. Noen lærere er veldig bra der, noen suger. Verst er det vel at alle som går der ikke er voksne selvom de er mellom 18 og pensjonsalder. Samfunnsfag ble privatist da undervisninga var helt grusom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt hele VG2 barne og ungdomsarbeider som privatist, samt enkelte VG3 fag. Tok VG2 via NKI, men hadde ikke noe utbytte av det. Leste heller hjemme, i den grad jeg overhodet leste. VG3 fagene leste jeg utelukkende hjemme. Veldig greit dersom man er litt strukturert, eller tar enkle fag, men mine karakterer er nok litt preget av at jeg tok litt for lett på enkelte fag. Dyrt er det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Skal du ta alle fag er det vel for de færreste ( de begavede langt over snittet ) å ta alt som privatist(eksamen) uten undervisning å samtidig gjøre det bra. Nå svarte jeg litt raskt over, det var ikke ment som noen anbefaling å skulle ta all undervisning heller mer noe midt i mellom. Noen fag er mer privatistfag enn andre, også kommer personlige egenskaper og forkunnskaper. Selvom foreldre er lærere og gode hjelpere er det heller ikke sikkert de er like gode på å hjelpe deg i alle fag. Alle lærerne jeg hadde er stort sett dedikerte til 1 eller 2 relevante fag. Veldig glad i ettertid for noen av lærerne jeg hadde på kompetansebyggeren. Ikke ta deg vann over hodet, start med noe som er overkommelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når jeg snakket med rådgiverne på Sonans sa de at om man skulle jobbe og lese på egenhånd hjemme anbefalte de maks 2 fag i hvert skolesemester, evt 1 fag i et hav semester.

Jeg tok 2 fag på under et halvt semester, det gikk, fikk ikke noen veldig høye karakterer å skryte av, nen jeg bestod. Men det var innmari tøft med så mye lesing i tillegg til jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min tok "påbygg"-fagene forrige skoleår. Han gjorde det gjennom Bjørknes.

Han gikk på kveldsskole der, og jeg tror det absolutt kan anbefales. De prepper deg til eksamen fra dag én. Samboer klarte å ha 100% stilling som elektrikker og kveldsskole 100%. Det var et år jeg ikke så han så mye, og fritid kunne han bare glemme - men da tok det et år, samtidig som han enda tjente penger.

Om du har mulighet for feks kveldsskole ved siden av jobb, så hadde jeg heller tatt den, enn å skulle lese seg opp selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldsskole vil jeg helst ikke. Samboeren skal ta mesterprøven om et år og det da funger det ikke at jeg også er borte etter jobb pga bikkja. Jeg tror det er bedre for meg å lese ogsånt i helgene samt etter jobb de dagene jeg orker. Er ofte jeg ikke har så mye energi etter åtte timer jobb og å sitte på skolebenken i tre timer etter jobb også kjøre 35 min hjem og legge meg virker ikke veldig fristende. Jeg tror nok noe nettstudier er lurt men må sjekke opp litt. Tenkte uansett ikke å ta alt på et år, det blir for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis jeg nå bestemmer meg for å prøve å ta privatisteksamen i norsk til vinteren, hvordan finner jeg ut hvilke bøker jeg skal ha? Kjenner jeg er litt gira på å ihvertfall få starta på noe, men så går jeg litt i sirkler :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis jeg nå bestemmer meg for å prøve å ta privatisteksamen i norsk til vinteren, hvordan finner jeg ut hvilke bøker jeg skal ha? Kjenner jeg er litt gira på å ihvertfall få starta på noe, men så går jeg litt i sirkler :lol:

Ta kontakt med Greveskogen vgs f.eks. Mulig det står på hjemmesiden dems også. Jeg sjekket med sandefjord vgs, også skrev jeg mail til bibliotekaren der og dobbeltsjekket :)

Du har samme eksamen som elevene ved vgs. Så du har samme pensum som dem.

Edit: husk å melde deg opp til eksamen før fristen går ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...