Gå til innhold
Hundesonen.no

Helt tett Norgesglass


Ingvild
 Share

Recommended Posts

Jeg lagde kirsebærlikør på et stort Norgesglass i går. Glasset må snus en gang i blant for å sikre at sukkeret blander seg og blir oppløst. Så før i dag snudde jeg glasset på hodet, og da innså jeg at det er jo ikke helt tett. Har prøvd to ganger nå å vaske og tørke helt både kanten på glasset og lokket (dvs strikken, glasslokket og skrulokket), men det er fremdeles ikke helt tett - det renner litt kirsebærlikør ut. Og det er jo ikke noe særlig! Både mtp at det bør være helt tett for konserveringens del, men ikke minst fordi glasset må stå på hodet en del og da er det litt dumt at likøren renner ut.

Så da lurer jeg på om noen har peiling på triks eller tips for å få et Norgesglass helt tett? Kan det for eksempel hende at strikken begynner å bli litt slarkete og at jeg bør kjøpe ny? (Hvor får jeg i så fall kjøpt det?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare ett glass her på Østlandet, så blir liksom dette eller ingenting. Hadde vært kjekt å finne strikk i butikk framfor å bestille fra dansk nettbutikk, egentlig. Litt googling sier meg at det bør være mulig å få tak i på Jernia, så da skal jeg se om jeg ikke finner noe der først i alle fall. :) I mellomtiden har jeg satt på litt plastfolie for å få det som tett som mulig. Det er vel kanskje ikke krise mtp konserveringa sammenlignet med syltetøy/saft - 60% sprit gjør jo noe med prosessen. Men jeg må jo få snudd dette glasset etterhvert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare ett glass her på Østlandet, så blir liksom dette eller ingenting. Hadde vært kjekt å finne strikk i butikk framfor å bestille fra dansk nettbutikk, egentlig. Litt googling sier meg at det bør være mulig å få tak i på Jernia, så da skal jeg se om jeg ikke finner noe der først i alle fall. :) I mellomtiden har jeg satt på litt plastfolie for å få det som tett som mulig. Det er vel kanskje ikke krise mtp konserveringa sammenlignet med syltetøy/saft - 60% sprit gjør jo noe med prosessen. Men jeg må jo få snudd dette glasset etterhvert.

Jeg vil tro spriten konserverer rimelig bra ja :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte strikk i dag, Jernia hadde. :) Men det er fremdeles ikke tett! :hmm: Tok av lokket, skylte det og tørket av kanten på glasset, og satte det deretter på igjen med ny strikk. Snudde glasset på hodet med en gang, og da rant det altså fremdeles ut. Det skal da ikke være så hokus pokus å få satt på lokket riktig? :icon_confused: Bør jeg vente litt før jeg snur glasset så det får bygget seg opp vakuum eller et eller annet? (Nei, jeg er ikke så god i fysikk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Sikkert dumt spørsmål, men har du riktig rekkefølge? Sett ovenfra: metall, glass, strikk. Sikker på at glassplaten er riktig str? Det skal være tett selv om det er kaldt innhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert dumt spørsmål, men har du riktig rekkefølge? Sett ovenfra: metall, glass, strikk. Sikker på at glassplaten er riktig str? Det skal være tett selv om det er kaldt innhold.

Ja, først strikk, så glassplate og så metallring utenpå. Morfar har lagd kirsebærlikør på samme glasset flere ganger tidligere og har jo måttet snu glasset da, så glassplaten burde jo være riktig størrelse. (Er ikke det uansett ganske standard på Norgesglass?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

 

Ja, først strikk, så glassplate og så metallring utenpå. Morfar har lagd kirsebærlikør på samme glasset flere ganger tidligere og har jo måttet snu glasset da, så glassplaten burde jo være riktig størrelse. (Er ikke det uansett ganske standard på Norgesglass?)

Jo men jeg har opplevd at glassplaten til norgesglass laget ved Christiania glassverk er en mm mindre enn platen laget ved Drammen glassverk, så plate og glass må være fra samme produsent. Men siden dette har vært brukt tidligere burde det ikke vært et problem. Skrur du godt nok til da? Det var en problemstilling jeg ikke har opplevd på de 15 årene jeg har syltet ihvertfall. Da har det kun vært dårlig strikk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men jeg har opplevd at glassplaten til norgesglass laget ved Christiania glassverk er en mm mindre enn platen laget ved Drammen glassverk, så plate og glass må være fra samme produsent. Men siden dette har vært brukt tidligere burde det ikke vært et problem. Skrur du godt nok til da? Det var en problemstilling jeg ikke har opplevd på de 15 årene jeg har syltet ihvertfall. Da har det kun vært dårlig strikk.

Akkurat! Glasset er fra Drammen, men lokket vet jeg ikke. Skrudde opp for forhåpentligvis siste gang nå og satte på et strikk til. Skrudde igjen (skrur såpass hardt at jeg sliter med å få opp glasset igjen), satte glasset på hodet og foreløpig har det ikke rent ut noe. Så da satser vi på at det er i orden nå så det blir god likør til jul! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...