Gå til innhold
Hundesonen.no

Nettopp født og en hund til i hus


Jonnydeppa
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg har et spørsmål, min hund har nettopp født 2 små valper, men jeg har en hund til som har vært med valpemamma siden hun var liten. Må vi holde dem separert eller kan de være i samme rom?

Det er grusomt at han må sitte alene på et rom hele tiden..

Sannsynligvis vil valpemamma bli stressa av en annen hund, selv en kjent en, mens valpene er svært små. Så jeg ville ha holdt dem adskilt noen uker, dvs holdt den andre unna valperommet og latt de to voksne heller treffes utenfor. Etterhvert kan du la den andre hunden slippe inn til valpene - så sant valpemor tillater det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis vil valpemamma bli stressa av en annen hund, selv en kjent en, mens valpene er svært små. Så jeg ville ha holdt dem adskilt noen uker, dvs holdt den andre unna valperommet og latt de to voksne heller treffes utenfor. Etterhvert kan du la den andre hunden slippe inn til valpene - så sant valpemor tillater det.

Takk for svar! Jeg har et spørsmål til (dette er mitt første kull, og ikke planlagt), kan mor og valper bli med hjem til min mor en tur feks, eller må de bli hjemme hele tiden? Og isåfall, klarer de å være alene en liten stund da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg har et spørsmål til (dette er mitt første kull, og ikke planlagt), kan mor og valper bli med hjem til min mor en tur feks, eller må de bli hjemme hele tiden? Og isåfall, klarer de å være alene en liten stund da ?

De 2 - 3 første ukene ville jeg ikke ha stressa mor og valper med unødvendig kjøring/flytting osv. Annet enn til vetrinær om du må. Når de etterhvert åpner øynene og begynner å orientere seg i verden kan du ta dem med på turer ut. Hvor mye alene de kan være avhenger av hvor godt tispa tar seg av valpene. Om dette er hennes første kull hadde jeg ikke latt dem være særlig alene i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett tispa og valpene på et annet rom heller enn den andre hunden. Tispa vil jo være mest opptatt av valpene og synes nok bare det er kjekt med litt ro i starten uansett. Vil du ikke stenge dem ute så sett en grind eller noe i døråpningen istedet for å stenge dem helt ute med å lukke døren. Jeg ville også latt dem være hjemme de 3 første ukene, de trenger ro å fred da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare bruker denne tråden, siden jeg har så mye spørsmål plutselig istedenfor å lage nye tråder hele tiden.

Hvor mye pleier egentlig "valpemor" ligge å gi valpene patte (eller hva det kalles) ? Jeg syns hun er mye utav kassen i forhold til når de var helt nyfødt, nå er de snart to uker. Hva er normalt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare bruker denne tråden, siden jeg har så mye spørsmål plutselig istedenfor å lage nye tråder hele tiden.

Hvor mye pleier egentlig "valpemor" ligge å gi valpene patte (eller hva det kalles) ? Jeg syns hun er mye utav kassen i forhold til når de var helt nyfødt, nå er de snart to uker. Hva er normalt ?

Jeg har kun hatt ett kull selv og følte litt som deg. Valpemamma beveget seg ganske mye bort fra kassen i forhold til den første uka. Men det gikk gradvis og var nok helt normalt. Hun tok seg godt av de likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun hatt ett kull selv og følte litt som deg. Valpemamma beveget seg ganske mye bort fra kassen i forhold til den første uka. Men det gikk gradvis og var nok helt normalt. Hun tok seg godt av de likevel.

Det var litt betryggende at det ikke bare er her det skjer, men at det likevel gikk bra. Takk for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et veldig stort spenn i hva som er normalt. Så lenge valpene virker fornøyde (at de ikke hyler mye og/eller beveger seg "hvileløst" omkring) og legger på seg som de skal, så gjør moren det hun skal :)

Post gjerne bilder av de små da, alltid koselig å se :)

Det skal jeg gjøre :)

De veide 140 og 150 gram når de ble født, og veier nå 450 og 480 gram. Så det går iallefall riktig vei :)

post-12184-0-61090800-1437999636_thumb.j

post-12184-0-36192300-1437999689_thumb.j

post-12184-0-67582200-1437999775_thumb.j

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...