Gå til innhold
Hundesonen.no

"ploging" i FVF


HeraHiromi
 Share

Recommended Posts

Kom ikke på noe bedre utrykk :D

Jeg passer en hund for tiden som er trent en del i LP, men det er vel minst et år siden den ble trent aktiv tror jeg. Har testet ut litt FVFog hunden er veldig på. men den går litt for langt foran og bakenden sklir ut til venstre.

Jeg har ikke hatt det problemet før, har enten hatt en hund som hopper eller er for treg og henger.

Har prøvd å belønne på utsiden av hunden, altså at hun må vri seg mot vestre for å få belønningen. Virker som det hjelper litt.

Noen som har hatt dette problemet? Og hvordan løste dere det?

Nå er ikke dette en hund jeg skal fortsette å trene med, men er kjekt å teste ut litt problemløsninger likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyx hadde det samme problemet; hun var så ille at jeg gikk på henne hele tiden :P Jeg gjorde som du gjør nå, og bare belønnet med ball mot venstre og litt bakover. Gi det litt tid så skjønner de det som regel :)

Du kan jo også bruke avstandsbelønning, og da belønne i samme vinkel (litt bak og mot venstre) for å få samme effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær henne å gå bak deg for å få belønning som du holder i din høyre hånd. Da burde hun få forventning bakover etterhvert, og antagelig blir både ploging og posisjon bedre. Det jeg har sett ihvertfall så kommer gjerne ploging i sammenheng med at hunden går for langt frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg trente med fikk et tips på kurs om en øvelse som kunne hjelpe.
Gå i et kvadrat, med en avstandsbelønning midt i firkanten du går. Hunden vil ha drag inn mot midten og da ofte poppe inn rumpa og skulderen. Når hunden går fint, første par gangene gjerne rett etter at du kommer ut av en sving, sender du den på belønningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Putte noen godbiter i venstre lomme og gi med venstre hand bruker å få dem til å ikke gå så langt framover. Få inn bakparten kan en også bruke en lang husvegg til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ploginga kan komme av flere årsaker. Med tanke på at hunden kanskje ikke har blitt trent aktivt på en stund er iveren så stor at den kanskje blir slurvete. Uansett er det viktig med belønningsplassering :) Enten kan du belønne med godbiter til venstre, bruke avstandsbelønning bak hunden (gå fra en leke eller godbitskål feks) eller avlever belønningen bak deg som gjerne er en leke hunden må fange :)
Etterhvert vil hunden få drag bakover og du kan begynne å jobbe mer med hundens forståelse av hvor den skal være på foten - her kan tips være å gå venstrevendinger og gi belønning på samme sted hver eneste gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...