Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til valg av førstegangshund


LindaT
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har alltid ønsket meg en hund, men har lenge vært usikker på valg av hunderase. Hverken jeg eller mannen min har hatt hunder før, men vi har lekt og passet på både store og små hunder av andre familiemedlemmer.

Jeg ønsker meg en liten til medium stor hund som både er lydig og snill, lett lært, rolig, aktiv (den ene hunden vi passet på var svært lat. Den orket ikke engang å løpe 10 meter), og som er flink blant barn, andre hunder og større folkemengder da mannen min har en svært stor familie.

Jeg anser meg selv som noe aktiv. Jeg liker å tilbringe mye tid ute. På sommeren blir det både sykling, gå- og joggeturer, fisketurer, og jeg kan ta med hunden ut for å leke med ball og lignende.

På vinteren er jeg litt mindre aktiv enn mannen som går mye på ski, rundt 5-6 ganger i uka, men jeg er med på de fleste skiturene. Så jeg tenker hunden kommer til å få godt med mosjon med oss begge. Problemet er bare at vi ikke har så veldig stort hus - dermed ikke så stor inneplass å tilby hunden. Vi jobber/studerer, så hunden må kunne være hjemme alene eller med våre gamle foreldre en vanlig arbeidsdag.

Jeg har lest meg litt opp på Border Collier og Alaskan Husky hunder, men de er vel litt store? Jeg har også lest litt om Papillon, men noen sier de ikke er så aktive. Så om det er noen der ute som kan hjelpe meg å anbefale meg en hund som du/dere tror vil passe oss, så hadde jeg satt veldig stor pris på det.

Tusen takk på forhånd.

- Linda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nova scotia duck tolling retriever? Shetland sheepdog? Lancashire heeler? :)

For å ha hund trenger du ikke ha så stor plass inne forøvrig, da hunden (etter min mening) skal være i aktivitet ute og rolig inne, og til å spise og sove trengs ikke mye plass. Ikke med mindre du har en irsk ulvehund eller noe sånt på en studenthybel. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om ei som hadde leonberger på studenthybel, så alt går ;)

Jeg synes dere høres rimelig aktive ut, så jeg ville gått for noe med litt futt i. Dvs ikke en bedagelig selskapshund, men noe med en viss størrelse som henger med på ski osv. Toller? En terrier av noe slag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lest litt om Papillon, men noen sier de ikke er så aktive.

Dette kan jeg avkrefte med en gang i alle fall. Papillon skal være en aktiv rase. De krever lite, men det betyr ikke at de ikke er aktive. De er med på det du vil de skal være med på, og aktiviserer seg selv hvis de får for lite. Eksempelvis leker og herjer inne. De er jo små, så de merkes på den måten ikke så mye som du ville merket at en underaktivisert border collie herjet inne. Ville bare kommentere den :)

Tenker forøvrig at mange raser kan passe. Aktiviteten er ikke nødvendig vis det viktigste. Jeg ville tatt hensyn til dette med barn og andre hunder. Velg en rase som omgås andre godt heller enn en som er aktiv, men som er mer usikker hva gjelder barne- og hundevennlighet.

Hva slags pels liker dere? Hva tenker dere om pelsstell? Noen spesiell størrelse dere liker? Utfordringer i hverdagen deres som hunden må takle spesifikt?

Personlig tenker jeg at "en terrier av noe slag" er et vagt forslag, @rosinbolle . Terriere er så ulike som bare det. Spennet er stort. Dessuten er vel ikke mange terriere et spesielt sikkert kort hva gjelder å omgås andre hunder.

Når det gjelder ski. En papillon er for liten. Jeg snakker av erfaring. Uansett hvor mye jeg skulle ønske at min passet til å være med på skiturer så passer hun faktisk ikke særlig godt. Ikke fordi hun ikke gidder, men fordi hun er for liten. Tenk litt over størrelsen i lys av hvilke aktiviteter dere bedriver mest. Hvis sykling og ski er viktige aktiviteter for dere ville jeg gått for en hund med litt størrelse på. Det som slo meg som en god kandidat er faktisk collie, enten kort- eller langhåret. De rasene kan sikkert @ eller noen andre fortelle mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er mye jogging og ski du snakker om så kan en husky være helt fint. Siberian husky er vel litt mindre enn alaskan, om jeg ikke husker feil. Så lenge det ikke er viktig for dere at hunden kan gå løs overalt, disse har mye jaktinstinkt. Den er heller ikke veldig lettlært.

Kanskje vorsteh eller setter kunne vært noe å ta en titt på?

Så lenge hunden får aktivitet ute så har ikke størrelsen på leiligheten så mye å si, de fleste hunder er rolige inne (når de har lært det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små hunder tar nesten opp større plass innendørs enn store hunder, syns jeg i allefall. Så liten leilighet og mye aktivitet kan passe ganske godt til en (halv)stor hund (typ siberian/alaska husky eller border collie).

Ei jeg kjente hadde alaskan malamute på bitteliten hybel, og hun mente at det eneste problemet var at hun ikke hadde muligheten til å la hunden ligge ute innimellom, som den egentlig ønsket, siden det ble litt varmt inne for den om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border collie og Alaskan husky er to veldig ulike raser, da. Eller, AH er strengt tatt ikke en rase heller og begge er veldig lite homogene, altså finnes det ekstremt mange forskjellige type hunder innenfor en og samme rase.

F.eks vil du høyst sansynlig ikke kunne ha en AH løs, mens en BC som er en gjeterhund stort sett er enkel å ha løs. Er sånt viktig for deg?

Når jeg leser teksten din så syns jeg det høres ut som en papillon kan passe på de fleste områdene, men siden den er såpass liten kan den få problemer med å følge med på f.eks ski.

Jeg tror jeg ville sett nærmere på collie, jeg. Eller hvis du syns den blir for stor, så kan Shetland sheepdog være en god kandidat (sier jeg, som ikke er helt objektiv i saken :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

En border collie passer sikkert fint for dere. Hva man definerer som stort er jo subjektivt. Mine border collier er ca 50 cm høye og veier 16-19 kg. Det er ikke så stort, passe så de trekker på ski, men ikke større enn at det er kontrollerbart. Det er en snill og ukomplisert rase, som hvis den får nok mosjon er glad og fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border Collie tar ikke så mye plass inne om du lærer den at inne er vi rolige. Min er 56cm ca. og veier rundt 20-22kg (ikke helt sikker) De har akkurat passe størrelse til å være en skikkelig hund, men ikke så stor at det er ett ork. Han elsker å trekke så har en god sele og magebelte og turer avgårde. De er morsomme å trene triks med også, den iveren de har med seg i alt de gjør er noe helt spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er mye jogging og ski du snakker om så kan en husky være helt fint. Siberian husky er vel litt mindre enn alaskan, om jeg ikke husker feil. Så lenge det ikke er viktig for dere at hunden kan gå løs overalt, disse har mye jaktinstinkt. Den er heller ikke veldig lettlært.

Kanskje vorsteh eller setter kunne vært noe å ta en titt på?

Så lenge hunden får aktivitet ute så har ikke størrelsen på leiligheten så mye å si, de fleste hunder er rolige inne (når de har lært det).

Alaskan husky er jo veldig uhomogene. Man har alt fra bittesmå tisper på 15-20kg opp til store rugger på 30-35kg, så ingen "regel" at AH er større enn SH. SH er somregel tyngre og mer kompakt enn den gjengse AH, derfor AH brukes mer enn SH i løp fordi AH blir lettere og raskere i sporet..
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte på toller jeg :) Om dere er nøye med oppdretter og finner linjer som ikke er stresset kan det være en fin rase til dere. Kan både bli med på ski og sykling og er liten nok til at dere kan ta den med overalt.

Ellers enig i at dere ikke bør ha for liten hund når dere tenker å ta den med på skitur.

Jeg ville og vært forsiktig med shetland sheepdog, har aldri møtt en som ikke er nervøs og stresset. (de finns sikkert, jeg har bare aldri truffet dem :no: )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! Jeg tenker at hunden skal få gå løst ved siden av meg når jeg går på ski. Har ikke noe særlig behov for at den skal trekke meg. Vi er litt aktive ja, og driver med flere typer sport. Blant annet tennis og fotball, men det er kanskje noe hunden ikke får så stor utbytte av å være med på (?). Jeg ønsker meg en hund som er rolig blant barn og andre hunder, derfor må den kunne gå uten bånd uten å skape problemer. Vi har ofte familiesammenkomster med mange mennesker tilstede, og det ville vært dumt med en rase som da må sitte i bånd fordi jaktinstinket er så stort. Det er så utrolig mange forskjellige raser, og så vanskelig å velge mellom! Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min collie takler dårlig store folkemengder som i familiebesøk. Han får et stort kontrollbehov og virker som han helst vil gjete alle sammen i en haug midt i rommet.

Derfor blir han noe stresset i slike sammensetninger selvom jeg har jobbet mye med å slappe av og ligge på plassen sin.

Men jeg har inntrykk av at min er litt mye på akkurat det området, i forhold til gjennomsnittet. Syntes dog allikevel at det er et viktig punkt å få med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke problemet som blir skissert ovenfor, verken med mine korte eller langhårede. Har med mine nå annenhver dag på jobb der vi har mellom 10-15 brukere med psykisk funksjonshemning til tider så det er viktig at hundene er sanset og ikke stresser seg opp eller ukomfortable, ingen problemer verken der eller typ familieselskap.

En Collie kan fint passe innenfor kravene dine, men følg magefølelsen på hva du/dere vil trives med. Ikke alt kan man finne ut teoretisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg ville og vært forsiktig med shetland sheepdog, har aldri møtt en som ikke er nervøs og stresset. (de finns sikkert, jeg har bare aldri truffet dem :no: )

Mange er dessverre det, ja. Mens dersom man ser mot sheltier av amerikanske linjer har jeg enda til gode å møte et utrivelig, nervøst individ, og nå har jeg møtt på endel. Er selvsagt ikke helt objektiv i saken da jeg har en selv, men det er en grunn til at jeg valgte som jeg gjorde, og det er jeg storfornøyd med ;) så om alt annet føles riktig så ville jeg ikke latt meg skremme av at det finnes nervøse individer, for det er ikke så veldig vanskelig å ende opp med en trygg og stabil hund heller.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Siden dere har barn og full jobb vil jeg anbefale at dere bruker god tid på å sette dere inn i teori, hunderaser og kanskje enda mer tid i selve utvelgelsen. En hund er en lang forpliktelse, de kan leve opp til 15 år, et feil valg kan være dyrekjøpt.

Hva tenker dere om vokt?

Hva tenker dere om gjeteadferd?

Hva tenker dere om bjeffing?

Pelsstell?

Av det jeg leser vil dere ha en lettrent hund som er førerorientert og med liten radius. Da ville jeg konsentrert meg om gruppe 1 og 8. Deretter må man bruke eliminasjonsmetoden og se hva som passer en best. Hvordan har dere tenkt å gjøre det de første månedene? Har hunden mulighet til å bli med på jobb? Det tar litt tid før en hund kan være hjemme alene i 8 timer. Og det krever også litt jobb å lære barn å respektere hunder, rotrening er enormt viktig for for eksempel retrieverne.

Jeg tenkte automatisk på en flatcoat eller en hannlabrador, hvis mannen din liker fiske er jo ikke veien lang til jakt. Og jakt med hund er noe av det mest gøyale man kan gjøre i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere har barn og full jobb vil jeg anbefale at dere bruker god tid på å sette dere inn i teori, hunderaser og kanskje enda mer tid i selve utvelgelsen. En hund er en lang forpliktelse, de kan leve opp til 15 år, et feil valg kan være dyrekjøpt. 

 

Hva tenker dere om vokt? 

Hva tenker dere om gjeteadferd? 

Hva tenker dere om bjeffing?

Pelsstell?

 

 

Av det jeg leser vil dere ha en lettrent hund som er førerorientert og med liten radius. Da ville jeg konsentrert meg om gruppe 1 og 8. Deretter må man bruke eliminasjonsmetoden og se hva som passer en best. Hvordan har dere tenkt å gjøre det de første månedene? Har hunden mulighet til å bli med på jobb? Det tar litt tid før en hund kan være hjemme alene i 8 timer. Og det krever også litt jobb å lære barn å respektere hunder, rotrening er enormt viktig for for eksempel retrieverne. 

 

Jeg tenkte automatisk på en flatcoat eller en hannlabrador, hvis mannen din liker fiske er jo ikke veien lang til jakt. Og jakt med hund er noe av det mest gøyale man kan gjøre i livet. 

Vi har ikke barn, og det er enda en god stund til vi får et. Men vi har en niese på 8 år som kommer og overnatter annen hver helg.

Bjeffing er greit når den merker noen kommer på døra osv, men ikke konstant bjeffing, hverken inne eller mot andre, men det tenker jeg kan trenes opp.

Jeg er fortsatt student, og er derfor hjemme hele sommerferien og kan være med- og passe på hunden. Trene den til å bli husren osv. Men jeg må nok vente med hund til neste år hvis jeg ikke finner ut hvilken rase jeg skal ha. Det er selvfølgelig noe jeg vil tenke godt igjennom før et evt kjøp. Jeg må også være hundre prosent sikker på at jeg kan tilby hunden det beste.

Tusen takk for svar :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...