Gå til innhold
Hundesonen.no

Innlæring av asfaltspor


roxie88
 Share

Recommended Posts

Har prøvd å bruke boka "Spårhunden och dofterna" sin grunntreningsmodell for å lære bikkja asfaltspor. Problemet er at jeg gjorde det de anbefaler å ikke gjøre; nemlig begynte å spore på mykt underlag først istedet for å starte med harde underlag. Uansett, når jeg prøver å legge spor på asfalt så skjønner bikkja ingenting. I dag gikk jeg ut et kort spor mens han så på, med tubeost smurt her og der i sporet men til ingen nytte. Virker som han ikke forstår at han kan spore på asfalt? For han oppfører seg helt annerledes når vi skal spore på åker eller i skogen da er han helt på. I dag ville han bare spise gress og pipe og stresse.

Noen med lignende erfaringer eller som har en fin innlæringsmetode på asfalt/grusspor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du kjent med H.I.T.T metoden? Den har jeg svært god erfaring med.

Hvordan reagerer han om du legger spor i skog/på gress og krysser en grus- eller asfaltvei?

Han pleier å løpe over veien og tar nytt sporoppsøk når han er kommet over på andre siden mener jeg å huske :P

Er du kjent med H.I.T.T metoden? Den har jeg svært god erfaring med.

Nei? "Hunden Einar er blitt en hit" sier google når jeg prøver å søke på det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, det står vel for hydation intensified tracking traning. Kanskje det gir flere treff?

Her er det beskrevet litt http://clickertrainingtoronto.net/2011/06/01/tracking-diary-1-getting-started-with-hydration-intensified-tracking-training-hitt/

Gå ut på å vanne sporet ditt mens du går det så lukten blir sterkere, også legge godbiter tett i tett (så tett at hunden ikke tar nesa opp mellom dem). Det blir i prakis mer et godbit spisespor, men gir hunden god erfaring med at på asfalten vokser det godbiter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at noen begynner å gå i bare sokkelesten for å få mer fert. Har ingen erfaring med asfaltspor selv, men vet mange som har startet med skogsspor uten problem å få til asfaltspor etterpå, tvert imot vet jeg mange som anbefaler å starte med skogsspor. Vet ikke hvordan du trener ellers, men lang liggetid på skogsspor så det blir lite fert og han må jobbe skikkelig for det kan kanskje hjelpe på. Evt også gradvis overgang til asfalt med å ta noen mellomsteg i vanskelighetsgrad på underlag, om det går. Har ikke så mye peiling der heller, men det burde jo finnes muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, det står vel for hydation intensified tracking traning. Kanskje det gir flere treff?

Her er det beskrevet litt http://clickertrainingtoronto.net/2011/06/01/tracking-diary-1-getting-started-with-hydration-intensified-tracking-training-hitt/

Gå ut på å vanne sporet ditt mens du går det så lukten blir sterkere, også legge godbiter tett i tett (så tett at hunden ikke tar nesa opp mellom dem). Det blir i prakis mer et godbit spisespor, men gir hunden god erfaring med at på asfalten vokser det godbiter!

Takk jeg skal lete litt, høres interessant ut! :)

Jeg vet at noen begynner å gå i bare sokkelesten for å få mer fert. Har ingen erfaring med asfaltspor selv, men vet mange som har startet med skogsspor uten problem å få til asfaltspor etterpå, tvert imot vet jeg mange som anbefaler å starte med skogsspor. Vet ikke hvordan du trener ellers, men lang liggetid på skogsspor så det blir lite fert og han må jobbe skikkelig for det kan kanskje hjelpe på. Evt også gradvis overgang til asfalt med å ta noen mellomsteg i vanskelighetsgrad på underlag, om det går. Har ikke så mye peiling der heller, men det burde jo finnes muligheter.

Får prøve i sokklesten selv om det ikke frister i 6 grader akkurat :P Ser det er noen instruktører som anbefaler å starte med skogsspor og noen som anbefaler å starte med asfaltspor. Hm... Vi får forsøke oss litt frem :)

Hvis flere har erfaringer tar jeg i mot med takk :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, det står vel for hydation intensified tracking traning. Kanskje det gir flere treff?

Her er det beskrevet litt http://clickertrainingtoronto.net/2011/06/01/tracking-diary-1-getting-started-with-hydration-intensified-tracking-training-hitt/

Gå ut på å vanne sporet ditt mens du går det så lukten blir sterkere, også legge godbiter tett i tett (så tett at hunden ikke tar nesa opp mellom dem). Det blir i prakis mer et godbit spisespor, men gir hunden god erfaring med at på asfalten vokser det godbiter!

@Trillian hvor lenge bruker man så mye godbiter i sporet egentlig? :) Og forstår hunden at det er menneskelukta den får belønning for å følge eller blir det sånn at hunden i praksis søker etter pølse? :) Tror vi må prøve dette for nå har vi prøvd oss på asfaltspor hver dag siden jeg oppretta tråden og vi har lite eller ingen fremgang :P Men jeg ser for meg at ved å bruke HITT metoden så lærer ikke bikkja å spore - bare å spore pølse? Håper jeg har feil altså for hvis det kan fungere så prøver jeg gjerne :D

Hilsen drittlei av at ingenting funker, nå har jeg prøvd å gå spor ut i sokker, uten sko, har prøvd å spraye med vann m biter av hov fra hest i og godbiter + gjenstander. Prøvd å spore fra vegetasjon over på vei... Lite funker, han forstår ikke at jeg vil at han skal spore på asfalt han :icon_cry: Ikke på grus heller for det har vi testa i dag og det gikk ikke noe bedre :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det gjør vannet at lukta av sporet er mer intens og at hunden kjenner menneskelukta mens den spiser. Jo mer han får erfaring med at i sporet ligger det godbiter, jo mer motivert blir hunden til å spore på asfalten. Du skal gi hunden erfaring med at i sporet vokser det godbiter! Det virker kanskje litt kontra intuitivt men jeg har blitt forsikret om at det funker! Flinkeste sporhunden jeg kjenner er trent med denne metoden og går ID-spor på flere kilometer gjennom både bysentrum og togstasjoner.

Ang antallet godbiter så er målet av nesa skal være nede i sporet hele tiden mens den følger sporet. Etterhvert kan man øke avstanden mellom godbitene. Øk litt etter litt. Hvis hunden løfter hodet er avstanden for stor. Nesa skal holdes nede i sporet.

Spiser hunden godbitene?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det gjør vannet at lukta av sporet er mer intens og at hunden kjenner menneskelukta mens den spiser. Jo mer han får erfaring med at i sporet ligger det godbiter, jo mer motivert blir hunden til å spore på asfalten. Du skal gi hunden erfaring med at i sporet vokser det godbiter! Det virker kanskje litt kontra intuitivt men jeg har blitt forsikret om at det funker! Flinkeste sporhunden jeg kjenner er trent med denne metoden og går ID-spor på flere kilometer gjennom både bysentrum og togstasjoner.

Ang antallet godbiter så er målet av nesa skal være nede i sporet hele tiden mens den følger sporet. Etterhvert kan man øke avstanden mellom godbitene. Øk litt etter litt. Hvis hunden løfter hodet er avstanden for stor. Nesa skal holdes nede i sporet.

Spiser hunden godbitene?

Da har vi vært ute å gåttt verdens minste spor, kanskje 10 meter :P Brukte vann med sokken min i for det leste jeg en amerikansk fyr anbefalte når han brukte denne HITT metoden. Så la jeg godbiter tett i tett. Han spiste stort sett alle godbitene, men av og til gikk han over noen men da gikk han bakover og spiste de - det var kanskje ikke så lurt? Jeg var bare glad han viste interesse for asfalten så jeg lot ham få gjøre det jeg. Ble veldig konsentrert om jobben da i forhold til før men han løftet hodet noen ganger og gikk vekk fra sporet en gang så da må jeg sikkert ha enda tettere godbiter? Blir spennende å se om dette funker, har du brukt denne metoden på din hund @Trillian ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd å unngå at hunden går bakover, jeg pleier å ha kort line og styre med den. Det er ikke om og gjøre å gå så lange spor som mulig med denne med metoden altså.

Hvis han løfter hodet, legg godbitene så tett at når han står å spiser en godbit så er nesa allerede ved den neste godbiten. Hjelper også å ha en sulten hund ^_^

Jeg trener med denne metoden nå, ser stor framgang men er langt fra ferdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ville prøvd å unngå at hunden går bakover, jeg pleier å ha kort line og styre med den. Det er ikke om og gjøre å gå så lange spor som mulig med denne med metoden altså.

Hvis han løfter hodet, legg godbitene så tett at når han står å spiser en godbit så er nesa allerede ved den neste godbiten. Hjelper også å ha en sulten hund ^_^

Jeg trener med denne metoden nå, ser stor framgang men er langt fra ferdig!

I dag gikk vi vårt tredje spor med denne metoden, ca 15 cm langt. Gikk utrolig bra, løfta ikke nesa en gang fra bakken og prøvde ikke å snu seg denne gangen :D Tror det ble en fire fem godbiter igjen (av mange) men han hadde skikkelig sug ned mot bakken så det var gøy :) Gøy at han faktisk kan konsentrere seg om noe på asfalten og at han kanskje begynner å forstå at det vokser godis der? ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag gikk vi vårt tredje spor med denne metoden, ca 15 cm langt. Gikk utrolig bra, løfta ikke nesa en gang fra bakken og prøvde ikke å snu seg denne gangen :D Tror det ble en fire fem godbiter igjen (av mange) men han hadde skikkelig sug ned mot bakken så det var gøy :) Gøy at han faktisk kan konsentrere seg om noe på asfalten og at han kanskje begynner å forstå at det vokser godis der? ;)

Så gøy! Tommelfinger regelen er at hvis hunden spiser 80% av godbitene er det et "godt spor"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...