Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundeutstilling på TV


Guest vivere
 Share

Recommended Posts

Flirte godt da den kom, for det er vel bare vi hundeeiere som har et så "naturlig" forhold til fis vel?

Angående følehårene på boston, så kan det godt hende du så helt rett.

Det er dessverre mange som klipper de bort for å få et mer ryddig utseende.

Jeg tenker at om dommern ikke klarer å se forbi følehårene, som faktisk er en naturlig del av hundens hode, så får det heller bare være.

Jeg er ikke utstillingsmenneske selv, men jeg har hørt at det stusses litt på en del korthårede raser også, og det er greit "så lenge ikke dommeren kan se at det er gjort," men vet ikke om dette er sant? Jeg satt å prøvde å se ekstra godt på den bostonen, for hun så veeeeldig ren og pen ut. Ikke noe fjon på halestumpen eller på baksiden av lårene, og "pelskanten" på halsen så også veldig kort og pen ut. Jeg har til og med hørt at det stusses rundt øynene (!) for å få dem til å se større ut. Er dette bare rykter, eller skjer det?

Jeg har boxer, og besøk av to franske bulldoger. Mulig bostonen er litt kortere i pelsen enn dem, men jeg skvatt litt over hvor striglet den så ut i forhold til de franske som ligger på gulvet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 265
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Så, jeg har ikke tv-kanaler, men det fiksa Janka! Hun satte opp laptopen sin foran tv-en, også Skypa vi. :lol:

Uthevet/understreket = helt enig. Og tenker de burde hatt med en sånn som meg som "joda, jeg bader nå hunden så den er ren" og "trene utstilling? Neida, putter på en utst lenke så går det som det går"

Det verste er jo at man synes dette er helt normalt... ....

Jeg er ikke utstillingsmenneske selv, men jeg har hørt at det stusses litt på en del korthårede raser også, og det er greit "så lenge ikke dommeren kan se at det er gjort," men vet ikke om dette er sant? Jeg satt å prøvde å se ekstra godt på den bostonen, for hun så veeeeldig ren og pen ut. Ikke noe fjon på halestumpen eller på baksiden av lårene, og "pelskanten" på halsen så også veldig kort og pen ut. Jeg har til og med hørt at det stusses rundt øynene (!) for å få dem til å se større ut. Er dette bare rykter, eller skjer det?

Jeg har boxer, og besøk av to franske bulldoger. Mulig bostonen er litt kortere i pelsen enn dem, men jeg skvatt litt over hvor striglet den så ut i forhold til de franske som ligger på gulvet her.

Joda det er mange med "korthårsraser" som stusser haler og overganger.

Samt følehår.

Jeg ser ikke noe problem med å stusse haler og overgangen der pelsen "snur", men gjør det ikke selv.

Synes dog ikke man skal ta følehårene.

Stusser ingen av mine 4 hunder, og har da kommet ganske så langt med de både i Norge og rundt omkring både i og utenfor Norden.

Det er vel også en av grunnene til at jeg har korthåra hunder, lite pelsstell utover det å holde dem rene...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke utstillingsmenneske selv, men jeg har hørt at det stusses litt på en del korthårede raser også, og det er greit "så lenge ikke dommeren kan se at det er gjort," men vet ikke om dette er sant? Jeg satt å prøvde å se ekstra godt på den bostonen, for hun så veeeeldig ren og pen ut. Ikke noe fjon på halestumpen eller på baksiden av lårene, og "pelskanten" på halsen så også veldig kort og pen ut. Jeg har til og med hørt at det stusses rundt øynene (!) for å få dem til å se større ut. Er dette bare rykter, eller skjer det?

Jeg har boxer, og besøk av to franske bulldoger. Mulig bostonen er litt kortere i pelsen enn dem, men jeg skvatt litt over hvor striglet den så ut i forhold til de franske som ligger på gulvet her.

Det stusses av mange ja, inkludert meg selv. På boxer tar jeg det som stikker ut der pelsen skifter retning bak på låra, under buken klipper jeg så det ikke henger lange hår, haletuppen skal ikke se ut som en piasavakost så den får en liten stuss, og så tar jeg barter og sånne pigghår som stikker ut her og der i fjeset.

Liker at de ser "glatte" og velfriserte ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det lov? Og med det mener jeg om man kan få trekk for å ha stusset?

Ellers så liker jeg tydeligvis at hundene er naturlig bustete. :D

Ja jeg tror ikke det er ulovlig. Utstillingsreglementet sier dette:

Det er ikke tillatt å fremføre hund til bedømmelse som har gjennomgått inngrep i den hensikt å forbedre eksteriør (utseende, bygning) og/eller prestasjon. Eksempler på slike inngrep er tannregulering, tatovering av kosmetisk årsak som endring av snutefarge eller annen pigmentering, kosmetisk kirurgi eller kirurgisk korrigering av feilplasserte testikler, inkludert testikkelimplantater.

Det er ikke tillatt å fremføre hund til bedømmelse som har fått tilført/påført farge, kritt, hårspray, snutesverte e.l. i den hensikt å endre pelsens eller hundens utseende, farge eller struktur. Normal børsting, napping/trimming og klipping ut fra rasens behov er tillatt. Likeledes er vask/bad med vanlig hundeshampo/balsam, samt tørking med eller uten føning, tillatt. På utstillingsplassen/området er det kun tillatt å tilføre pelsen vann, ingen øvrige midler er tillatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstillingsreglementet sier dette:

Det er ikke tillatt å fremføre hund til bedømmelse som har fått tilført/påført farge, kritt, hårspray, snutesverte e.l. i den hensikt å endre pelsens eller hundens utseende, farge eller struktur. Normal børsting, napping/trimming og klipping ut fra rasens behov er tillatt. Likeledes er vask/bad med vanlig hundeshampo/balsam, samt tørking med eller uten føning, tillatt. På utstillingsplassen/området er det kun tillatt å tilføre pelsen vann, ingen øvrige midler er tillatt.

Dette er interessant.

På utstilling lukter det jo noen ganger værre enn en hårsalong :)

På Nordisk vinner i fjor sto det noen å gjorde klar en Aussie ved belger ringen.

Rett foran sto det en groenendal.

Aussiefolkene pudret hele hunden med babypudder og fant frem blåseren.

Den groenendalen ble rimelig hvit da alt puddret blåste ned på den.

Andre bruker spray og andre produkter.

Slik jeg leser reglene så er ikke dette lov, men ingen sier noe på utstillingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trakk Ali fra NKK Drammen faktisk, fordi hun ble pisseblaut på turen fra bilen til ringen. Det blir meningsløst å gå i ringen med en puddel som så ut som den kom rett fra dusjen :P

Med belger hadde jeg stilt allikevel. Det er bare å få de til å riste seg, så ser de sånn tålelig tørre ut igjen :lol:

Du må jo ha barnevogn med vettu, så slipper puddelen å bli klissvåt :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på reprisen nå. Flaut. :P Spesielt flaut med hun som får det til å høres ut som det er kjempevanlig at hunder blir forgiftet på utstilling. :P

Haha, ja, den reagerte jeg også på, men etter å ha sett hvordan dama totalt endret oppførsel på utstillingsområdet og til og med kalte sin venn og medhjelper for "merr," så skjønner hvorfor ingen tok i mot kjøttbollene hennes. :D

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja, den reagerte jeg også på, men etter å ha sett hvordan dama totalt endret oppførsel på utstillingsområdet og til og med kalte sin venn og medhjelper for "merr," så skjønner hvorfor ingen tok i mot kjøttbollene hennes. :D

"Gleder" meg til neste episode, når hun kaller handleren bak seg for en "kødd" :huh: Er det mulig å oppføre seg så ufint? :|

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt og underholdende program, og heldigvis ikke like flaut som jeg fryktet at det kunne bli. :) Det var en del fargerike og spesielle folk som var med i denne episoden hvertfall, men så er vel mange av disse også blant de som er over snittet opptatt med utstilling, i tillegg til at det blir jo såklart klippet litt til også.

Jeg reagerte i grunnen ikke så mye på hun med malteserne og det hun nevnte om pelsstellet, og utstillingen i Drammen er vel kjent for at det kan regne en del når den går av stabelen også. Jeg kunne kanskje tenkt meg f.eks malteser eller lhasa apso, men siden jeg vil stille ut også, orker jeg bare ikke alt det pelsstellet som følger med de rasene. Likte ikke hun Adriane så godt i grunnen, men er forsåvidt litt enig i at hun gjør seg foran kamera.

Var jo forresten flere "kjentfolk" som jeg så der, og kommer garantert til å følge med på neste episode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gleder" meg til neste episode, når hun kaller handleren bak seg for en "kødd" :huh: Er det mulig å oppføre seg så ufint? :|

Var det ikke fordi han bak kjørte hunden helt oppi rævva på hunden hennes? Har vært borti det tidligere, spesielt handlere fra utlandet som med vilje har kjørt hunden helt oppi hunden foran for å ødelegge. Hun spurte han jo om han vær så snill kunne holde avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...