Gå til innhold
Hundesonen.no

Skille menneskespor og blodspor


Kristina
 Share

Recommended Posts

Jeg har en hund som har gått endel spor, både mine spor og fremmedspor. Jeg forsøker nå å lære henne blodspor, men siden hun er så innprenta på menneskespor velger hun heller å gå mine spor enn å ha interesse for blodet. Har dere noen idéer til hvordan jeg skal gå frem for å løse dette? Hun har ikke noe naturlig anlegg for vilt, og jeg har ikke så lange armer at jeg kan unngå å blande inn menneskelukt i sporet :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg trente blodspor aktivt, så lot jeg bestandig sporene ligge minst 4 timer.. Med mindre jeg hadde med meg folk for opplæring eller lignende.. Etter 4 timer er det få hunder som heller tar menneskespor istedenfor blodsporet ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har latt det ligge en drøy time vanligvis, for er redd for at godbitdepotene skal bli stjålet om det ligger lengre :-P Det er mulig jeg kanskje må gå litt tilbake til innlæring igjen eller gjøre det annerledes? Hvordan lærer dere inn interessen for blodspor sånn i starten? Jeg har brukt godbitdepoter som motivasjon i sporet, men kanskje det er dumt med den type spor? Hunden har også fått en sterk motivasjon for å gå menneskespor, så hun velger gjerne det om det er muligheten, naturlig nok. Skal prøve å øke liggetiden som dere sier og forsøke å stemple med pinne parallelt med mitt spor. Har dere forslag til en en "step-by-step"-metode for startprosessen? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har latt det ligge en drøy time vanligvis, for er redd for at godbitdepotene skal bli stjålet om det ligger lengre :-P Det er mulig jeg kanskje må gå litt tilbake til innlæring igjen eller gjøre det annerledes? Hvordan lærer dere inn interessen for blodspor sånn i starten? Jeg har brukt godbitdepoter som motivasjon i sporet, men kanskje det er dumt med den type spor? Hunden har også fått en sterk motivasjon for å gå menneskespor, så hun velger gjerne det om det er muligheten, naturlig nok. Skal prøve å øke liggetiden som dere sier og forsøke å stemple med pinne parallelt med mitt spor. Har dere forslag til en en "step-by-step"-metode for startprosessen? :-)
Har hunden interesse for blodet eller ikke? Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden lærer når du sørger for å belønne ved sporslutt (og som andre har nevnt, lar blodsporet ligge noen timer, gjerne over natten, før du lar hudnen går det). Og marker at sporet er slutt der (etter belønning) ved å feks ta av sporselen og sette på halskobbel, og gå annen veg enn dine tidligere fotspor ut av området - så fortsetter ikke hunden i dine fotspor der blodsporet slutter.
Og om du trener sammen med andre, la andre gå opp dine spor, så kobler ikke hunden DINE spor med blod. Om den kobler ID-spor med blod spiller egentlig ingen praktisk rolle mtp ettersøk, siden klovvilt i tillegg til blodspor også etterlater seg sin egenlukt.
Har jeg bla lært på kurs i helga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et blodspor er i praksis et menneskespor med blod som forsterker. Ingen hunder sporer utelukkende på blodet, de går etter en kombinasjon av inntrykk det blodet bare er en liten del av det. Det fikk jeg en tydelig bekreftelse på da frøkna mi gikk sin første blodsporprøve. Vi hadde aldri trent på 10 meter opphold, og i alle fall ikke i en vinkel, men sportap fikk hun aldri. For både sporet etter sporlegger, knust vegetasjon osv. var jo der hele tiden.

Synes dette er en fin innføring:

http://www.akita.no/blospor.pdf

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har latt det ligge en drøy time vanligvis, for er redd for at godbitdepotene skal bli stjålet om det ligger lengre :-P Det er mulig jeg kanskje må gå litt tilbake til innlæring igjen eller gjøre det annerledes? Hvordan lærer dere inn interessen for blodspor sånn i starten? Jeg har brukt godbitdepoter som motivasjon i sporet, men kanskje det er dumt med den type spor? Hunden har også fått en sterk motivasjon for å gå menneskespor, så hun velger gjerne det om det er muligheten, naturlig nok. Skal prøve å øke liggetiden som dere sier og forsøke å stemple med pinne parallelt med mitt spor. Har dere forslag til en en "step-by-step"-metode for startprosessen? :-)

Godbit depot kan legges i snusbokser feks, om de trengs da.

De hundene jeg har trent med har hatt så høy motivasjon for selve blodsporet at jeg aldri har brukt noe annet enn sluttbelønning i form av skank eller griseøre/hale/etc. Sluttgjennstanden legger jeg ut rett før sporet gies, passer bare på at jeg ikke går i sporet når jeg legger ut gjenstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...