Gå til innhold
Hundesonen.no

Citroen Berlingo, VW Caddy -erfaringer?


Artemis
 Share

Recommended Posts

Berlingo: Jeg vet jo at det er en bil som en del hundefolk liker, så derfor spør jeg her. Jeg har så smått begynt å tenke på ny bil ettersom jeg trenger en med mer bagasjeplass enn den jeg har. Må ha plass til to store hunder og mye utstyr, men trenger bare to seter, så derfor tenker jeg på berlingo. Bilen vil bli brukt mye.

Noen som har noen innspill? Se jo at bilen er billig, så derfor lurer jeg på om det er mye bil for pengene eller katta i sekken. :P

Jeg lurer spesielt på hvordan den er på vinterføre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da endte jeg opp med en VW Caddy med 4WD. De skulle skifte til bakvegg med gitter til meg, og nå håper jeg at jeg blir fornøyd med valget.

Trodde partner var lik berlingoen, jeg.. Jeg har hatt berlingo, og hadde multispace-versjonen og var kjempefornøyd med den. Til to hunder er det goood plass. Jeg hadde dobbeltbur bakerst og hadde no

Jeg tror nok jeg kunne ha fått i en god del bagasje og mine tre hunder i yarisen til svigerbestemor.. Hun har 5-seter, men slår ned eller tar ut baksetene - det er i alle fall helt flatt.. Men nå

Jeg ville heller ha sett på de bilene som er hakket større..

Feks partner er veldig vanlig hundebil, men de jeg kjenner og som kjenner til bilene, hevder at Expert er en veldig mye bedre modell. Partner er bare en "billigversjon".

Men som jeg foreslo til Lola, jeg ville ha sjekket ut yaris :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ha sett på de bilene som er hakket større..

Feks partner er veldig vanlig hundebil, men de jeg kjenner og som kjenner til bilene, hevder at Expert er en veldig mye bedre modell. Partner er bare en "billigversjon".

Men som jeg foreslo til Lola, jeg ville ha sjekket ut yaris :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Trodde partner var lik berlingoen, jeg..

Jeg har hatt berlingo, og hadde multispace-versjonen og var kjempefornøyd med den. Til to hunder er det goood plass. Jeg hadde dobbeltbur bakerst og hadde nok av plass mellom bur og skillevegg. Liker så mange av fordelene til multispacen, som f.eks bakluke (ikke dører), skyvedører på begge sider, gitter (ikke hel vegg), også syns jeg det er en pen varebil.

Byttet ut min fordi jeg rett og slett ikke trengte god plass lengte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har berlingo multispace 2010 modell. Den ble kjøpt brukt høsten 2013 og sådant er vi veldig fornøyd. Behagelig å kjøre og lavt forbruk. Har kjørt 2 ganger østover på vinterstid, samt en tur til Geilo og det har vært helt uproblematisk så lenge man kjører etter forholdene. Kolonnekjøring og omkjøring pga vind og glatte veier gikk helt fint.

(Har ikke piggdekk.)

Har tidligere hatt pegout partner, og selv om det i teorien er samme bil så var det stor forskjell på kjørekomforten fra varebil utgaven til multispace.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde partner var lik berlingoen, jeg..

Jeg har hatt berlingo, og hadde multispace-versjonen og var kjempefornøyd med den. Til to hunder er det goood plass. Jeg hadde dobbeltbur bakerst og hadde nok av plass mellom bur og skillevegg. Liker så mange av fordelene til multispacen, som f.eks bakluke (ikke dører), skyvedører på begge sider, gitter (ikke hel vegg), også syns jeg det er en pen varebil.

Byttet ut min fordi jeg rett og slett ikke trengte god plass lengte.

Det er det.. Jeg mente at jeg ville heller ha sjekket ut storebroren "Expert" (tror den heter det) enn å velge partner :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill. :)

Regner med at du mener yaris vero, @Krutsi ? Yarisen jeg har nå har i alle fall ikke mye bagasjeplass. :P Synes at yaris verso ser så liten ut på bilder, men er kanskje ikke det i virkeligheten? Kan man få den uten bakseter?

Denne berlingo multispace som dere sier har god bagasjeplass, er det med setene ned?

Kan man få gitter bak forsetene på verso og berlingo multispace? Tenker på trafikksikkerhet og utstyr som kommer flygende frem ved bråbrems/kollisjon. Burde vel kanskje spurt alle disse rare spørsmålene hos en bilforhandler. :P

Er som sagt ikke bare hunder, men mye utstyr og bagasje som jeg vil ha plass til. Utstyret tar nok opp mer plass enn hundene. Aller helst vil jeg ha en toyota hilux, men den er dyrere. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill. :)

Regner med at du mener yaris vero, @Krutsi ? Yarisen jeg har nå har i alle fall ikke mye bagasjeplass. :P Synes at yaris verso ser så liten ut på bilder, men er kanskje ikke det i virkeligheten? Kan man få den uten bakseter?

Denne berlingo multispace som dere sier har god bagasjeplass, er det med setene ned?

Kan man få gitter bak forsetene på verso og berlingo multispace? Tenker på trafikksikkerhet og utstyr som kommer flygende frem ved bråbrems/kollisjon. Burde vel kanskje spurt alle disse rare spørsmålene hos en bilforhandler. :P

Er som sagt ikke bare hunder, men mye utstyr og bagasje som jeg vil ha plass til. Utstyret tar nok opp mer plass enn hundene. Aller helst vil jeg ha en toyota hilux, men den er dyrere. :(

Jeg tror nok jeg kunne ha fått i en god del bagasje og mine tre hunder i yarisen til svigerbestemor.. Hun har 5-seter, men slår ned eller tar ut baksetene - det er i alle fall helt flatt..

Men nå har jeg hiace og vant med den.. Så alt er jo trangt i forhold :lol:

Nå vet ikke jeg hva dy har tenkt å bruke, men feks vi betalte 45 000kr for hiace 5-seter.. Eller, det er vel ikke hiace men hiclass.. Klart ikke særlig ny, og ikke strøken, men den starter og går og har egentlig ikke trengt noe annet enn service :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill. :)

Regner med at du mener yaris vero, @Krutsi ? Yarisen jeg har nå har i alle fall ikke mye bagasjeplass. :P Synes at yaris verso ser så liten ut på bilder, men er kanskje ikke det i virkeligheten? Kan man få den uten bakseter?

Denne berlingo multispace som dere sier har god bagasjeplass, er det med setene ned?

Kan man få gitter bak forsetene på verso og berlingo multispace? Tenker på trafikksikkerhet og utstyr som kommer flygende frem ved bråbrems/kollisjon. Burde vel kanskje spurt alle disse rare spørsmålene hos en bilforhandler. :P

Er som sagt ikke bare hunder, men mye utstyr og bagasje som jeg vil ha plass til. Utstyret tar nok opp mer plass enn hundene. Aller helst vil jeg ha en toyota hilux, men den er dyrere. :(

Ja. Venninnen min har berlingo multispace som 2 seter og med gitter :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en ny Berlingo (lang) nå og hadde Partner lang før denne,har byttet når nybil garantien har gått ut. Den lange Berlingo/Partner er like stor som Expert/Jumpy i kort :) men litt kipere/rimligere. Om du bestiller ny bil kan du velge gitter i stedenfor helvegg. Alle bilene kommer til Norge med gitter men de blir kjørt til Drammen og veggen blir byttet før de går ut til forhandlere om ikke bilen er bestilt med gitter. Veldig fornøyd. Vi kjører mye og langt ,har store hunder og får med oss alt vi trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Har Berlingo multispace varebilutgaven og ELSKER bilen min. God å kjøre, snål på drivstoff og god plass til ræl.

Og det er faktisk forbausende hvor mye dritt som går i den - var på dynga på onsdagen og kastet to/tre år med oppspart søppel - dvs. papp, kartong, gamle klær, gamle hundetepper, kjeler som ikke var brukanes lenger, gamle bakevarer og ting og tang som man bare ikke bruker men som man følte var lurt når man kjøpte det, sko og i det hele tatt - pluss hagemøblement.

Hadde 13 fulle svartsekker, to sånne plastkasser med lokk, et digert hagebord og fire stoler og jeg hadde nok kunnet fått truet inn en sekk til.

Jeg har gitter inn til førerdelen, super i forhold til lufting og oppvarming.

Liker Berlingoen min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill. :)

Regner med at du mener yaris vero, @Krutsi ? Yarisen jeg har nå har i alle fall ikke mye bagasjeplass. :P Synes at yaris verso ser så liten ut på bilder, men er kanskje ikke det i virkeligheten? Kan man få den uten bakseter?

Denne berlingo multispace som dere sier har god bagasjeplass, er det med setene ned?

Kan man få gitter bak forsetene på verso og berlingo multispace? Tenker på trafikksikkerhet og utstyr som kommer flygende frem ved bråbrems/kollisjon. Burde vel kanskje spurt alle disse rare spørsmålene hos en bilforhandler. :P

Er som sagt ikke bare hunder, men mye utstyr og bagasje som jeg vil ha plass til. Utstyret tar nok opp mer plass enn hundene. Aller helst vil jeg ha en toyota hilux, men den er dyrere. :(

Jeg syns det virket som yaris verso har dårligere plass enn berlingoen, men kan jo bare virke sånn fordi jeg syns også bilen ser liten (og trang) ut.

Glemte å presisere at jeg hadde grønne skilter på min multispace.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Berlingo med 5-seter, helt utrolig hvor mye som får plass inni den bilen. Men helt forferdelig på vinterføre! Nå bor jo jeg nærmest i Østfold, så det er ikke de verste vintrene her nede, men jeg byttelåner alltid bil med mamma og pappa eller broren min når jeg skal på fjellet, og er like takknemmelig for det hver gang vi kommer til fjells. "Tenk å kjørt berlingoen HER a!" har liksom blitt en fast setning når vi kommer opp dit :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill. :)

For meg er det meget viktig at bilen egner seg på vinterføre og kan tåle å kjøre på en humpete grusvei. Bilen vil bli brukt i jobbsammenheng så det er ikke et alternativ å la bilen stå hvis det er dårlig føre...

Og ja, jeg er ute etter en litt nyere bil. Trenger ikke å være årets modell, men ikke hauggammel heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill. :)

For meg er det meget viktig at bilen egner seg på vinterføre og kan tåle å kjøre på en humpete grusvei. Bilen vil bli brukt i jobbsammenheng så det er ikke et alternativ å la bilen stå hvis det er dårlig føre...

Og ja, jeg er ute etter en litt nyere bil. Trenger ikke å være årets modell, men ikke hauggammel heller. :)

Hvor mye tenker du å bruke da, ca?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Berlingo 2007 modell, den er litt liten. Men den er også mindre en multispace modellene. Dvs den er litt liten NÅ, men jeg får 7 hunder inn der + utstyr og bagasje. Har planer om en lang Jumpy neste gang.

Savner sidedører på Berlingoen gjør jeg også.
Men den er en god bil å kjøre, den har for meg vært veldig driftsikker og fin (og de nyere er neppe dårligere). Jeg har kjørt langt og variert med min og kommer alltid frem. Gamle piggfrie vinterdekk bød på litt problemer, men nå som den har nye vintersko er den god nok til mitt bruk i alle fall. Og jeg kjører en del på humpete grusveier.

Liker bilen jeg, har bare vokst fra den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berlingo Multispace (2011) her også. Forskjellen på den og varebilmodellen er at multispace har interiør som personbil, og mulighet for å sette inn bakseter (evt har det). Det gir veldig mye mindre støy i bilen ved kjøring.

Vi gikk fra en Opel Zafira 150hk motor som var kraftig og god å kjøre, så jeg var veldig spent på kjørecomforten, ikke minst vinterstid. Multispacen er omtrent like bra (120 hk motor) og jeg er kjempefornøyd både med kraften og comforten. Vi kjører mellom Oslo og Molde eller Oslo - Hemsedal vinterstid uten problemer, samt ymse småveier.

Vi hadde bilen på garantiutløpstest i påska, og NAF-mannen sa at Berlingo generelt sett er gode, pålitelige biler som det er lite tull med og minimalt med rust.

Vær obs på at Multispace og lignende varebil-typer med bakseter slutter å produseres pga nye regler eller noe sånt, så de vil ikke være enkle å få tak i fremover, og muligens stige i pris pga etterspørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berlingo multispace er det bedre plass i enn yarisen. Var med når Marianne kjøpte ny bil og tok da alt fra yarisen over i berlingoen og plutselig var det danseplass! :P

Får de også i 4*4 versjon forøvrig artemis. Da kommer du deg nok rundt overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du mener yaris vero, @Krutsi ? Yarisen jeg har nå har i alle fall ikke mye bagasjeplass. :P Synes at yaris verso ser så liten ut på bilder, men er kanskje ikke det i virkeligheten? Kan man få den uten bakseter?

Jeg har yaris verso, fy søren jeg elsker den bilen altså :wub:

Jeg har lagt ned baksetene. Da blir det som en varebil bak der, gulvet blir helt flatt. Du kan og ta ut setene helt, da får du oppevaringsplass i hulrommene der setene ligger.

Jeg har det største (eller nest største?) gitterburet fra dogman inni der. Fortsatt plass til en god del bagasje, og pleier å ha kickbiken liggende oppå buret (må ta av forhjulet). Om vinteren har jeg plass til kicksparken ved siden av buret.

Det jeg synes er så fint med yaris verso er at det egentlig er en ganske så liten bil, den er kort og kompakt, enkel å parkere osv, men inni er det mye mer plass enn man skulle tro. Men altså, berlingoen er jo mye større da, spørs jo akkurat hvor mye pikkpakk du skal ha med deg. Jeg har iallefall aldri hatt problemer med å få plass til det jeg trenger, og buret jeg har er tre ganger så stort som det egentlig hadde trengt å være tror jeg. Er nok ikke noe problem å få plass til to hunder + bagasje. Den er ganske høy inni, så er fullt mulig å ha hevede bur og.

Som sagt, elsker bilen, så om du vil ha en liten bil som samtidig er stor, er den super. Men som sagt, den er jo endel mindre enn berlingo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har yaris verso, fy søren jeg elsker den bilen altså :wub:

Jeg har lagt ned baksetene. Da blir det som en varebil bak der, gulvet blir helt flatt. Du kan og ta ut setene helt, da får du oppevaringsplass i hulrommene der setene ligger.

Jeg har det største (eller nest største?) gitterburet fra dogman inni der. Fortsatt plass til en god del bagasje, og pleier å ha kickbiken liggende oppå buret (må ta av forhjulet). Om vinteren har jeg plass til kicksparken ved siden av buret.

Det jeg synes er så fint med yaris verso er at det egentlig er en ganske så liten bil, den er kort og kompakt, enkel å parkere osv, men inni er det mye mer plass enn man skulle tro. Men altså, berlingoen er jo mye større da, spørs jo akkurat hvor mye pikkpakk du skal ha med deg. Jeg har iallefall aldri hatt problemer med å få plass til det jeg trenger, og buret jeg har er tre ganger så stort som det egentlig hadde trengt å være tror jeg. Er nok ikke noe problem å få plass til to hunder + bagasje. Den er ganske høy inni, så er fullt mulig å ha hevede bur og.

Som sagt, elsker bilen, så om du vil ha en liten bil som samtidig er stor, er den super. Men som sagt, den er jo endel mindre enn berlingo.

og veldig obs om man kjøper i 2 seter utgaven, er man lang i bena er den vond! :P kan @SandyEyeCandy og jeg skrive under på :lol:

langturene ble foretatt i touranen :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og veldig obs om man kjøper i 2 seter utgaven, er man lang i bena er den vond! :P kan @SandyEyeCandy og jeg skrive under på :lol:

langturene ble foretatt i touranen :P

Ja pappa skulle prøvekjøre en på grønne skilter for meg siden han allerede var i området der den befant seg... han måtte bare gi opp, kom seg ikke inn i bilen engang :lol:

Så kjøp personbil, det å legge ned setene er gjort i en liten hånvending (eller bare ta dem ut). Men gulvet blir jo helt flatt uansett, så spiller ingen rolle om de er der eller ei. Masse plass til beina i personbilen, pappaen min som er ganske lang synes den er veldig behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Vel, jeg er fremdeles på utkikk etter bil. :P Har kikket litt på VW Caddy. Noen som har erfaringer der?

Evt. andre forslag? Har bestemt meg for makspris på 200 000kr. Vil ha firhjulstrekk og grønne skilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Vel, jeg er fremdeles på utkikk etter bil. :P Har kikket litt på VW Caddy. Noen som har erfaringer der?

Evt. andre forslag? Har bestemt meg for makspris på 200 000kr. Vil ha firhjulstrekk og grønne skilter.

Vil du betale det lille ekstra for Caddy så er det vel ikke noe å lure på, den er ett godt valg.

Jeg ville dog ikke hatt 4motion hvis ikke de har gjort noe med opphenget de siste åra, mye stivere fjæring. Den var i hvertfall veldig mye stivere å kjøre, så det blir kompromiss med komfort. Noe å tenke på med hund(er) baki?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...