Gå til innhold
Hundesonen.no

Lungeorm? Slapp hund etter lett sykdomsperiode..


jma
 Share

Recommended Posts

Bikkja har blitt mye roligere, sover mer og har fått mye dårligere utholdenhet etter ca 6-7 uker med betennelse et sted i luftveiene. Så nå prøver jeg å finne ut av om dette er normalt etter å ha vært i ro så lenge, eller om det kan ligge noe mer bak. Han var i veldig god form før dette, og har ikke vært veldig syk, bare nysi/snørra og vært roligere enn før. Det som er greia er at betennelsesverdiene på blodprøvene er blitt nesten helt bra, men han har hele tiden fått utslag på orm/parasitter, og har fått tre markkurer på ca to mnd nå, uten at det hjelper på prøvene.

Så snakket jeg med ei som jobber hos en veterinær som nevnte at orm i lungene ikke forsvinner av vanlig markkur. Jeg tviler på at han har det, fordi den vanligste symptomen er hoste,og det gjør han ikke, og denne type mark finnes vel så og si ikke i Norge. Vi var i Spania, men det er over to år siden.

Så da lurer jeg på om noen av dere har vært borti eller kan noe om lungeorm, og om dere tror at det er naturlig at han er blitt så mye roligere og i dårlig form av syv uker med kun veldig korte turer? Eller om det er grunn til bekymring.. Han er 5 år gammel og har ellers alltid vært frisk og rask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ta å ringe veterinæren min imorgen og spørre han.. Bikkja har jo ikke noen andre symptomer enn at han sover mer og blir mye fortere sliten, men er bedre å være på den sikre siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest, undersøkt og snakket mye med flere veterinærer i det siste da vi ikke finner ut av Monti sin tetthet i lungene, pesing og dårlig utholdenhet. En ting er i alle fall sikkert, og det er at symptomene er vage og noe ulike fra hund til hund, så ikke heng deg opp i manglende hoste. Nå har jeg ikke lest artikkelen om Mini, men har hatt kontakt med eieren. Og feks økt pustefrekvens, pesing, lite utholdenhet, etc er typiske symptomer.

Veterinærene jeg har snakket med har for det meste vært samstemte om at det bare er et tidsspørsmål før vi får tilfelles blant norske hunder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til veterinæren imorgen. Han skal ta allergitest og så høre på lunger og hjerte, og ta nye blodprøver på orm og betennelse. Så får vi ta det derfra. Han sa at den ene ormkuren vi har tatt burde ha tatt lungeorm også, og at det kunne ta lang tid før lungene ble restituert hvis det har vært noe galt med dem. Men vi får se hva som skjer imorgen.

Igår gikk vi ikke tur, gjorde ingenting, allikevel var bikkja helt rolig hele kvelden, sov nesten hele tiden. Det er ikke helt normalt her, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du hjerteorm?

Hvordan går det?

Symtomene er typisk for hjerteorm stadie 2 og tidlig stadie 3. I stadie 4 blir hunden veldig dårlig. De kan leve 7-8 år med hjerteorm. Ofte oppdages hjerteorm etter to år. Noen før.

Kart over hvor i Spania smittebærende mygg klarer,seg.

http://catdog.es/enfermedades-transmitidas-por-mosquitos-ii-la-filariosis-o-enfermedad-del-gusano-del-corazon/

Rød, ekstrem risiko nær 100%garanti at hund smittes i løpet av 0-3 mnd. Uansett, ved infeksjon i lungene skal hjerterom test tas umiddelbart så sant hunden bor i områder med risiko. Håper veterinær har gjort det nå, og fått avkreftet, men skriver dette siden kanskje en del reiser til risikoområder med hunden.

Stadie 1 ses ikke på prøver, egg har ikke løsnet til blodet. Hunden kan ha immunreaksjon som vises på blodprøve. Eier kan ha sett at hunden ofte tar snuten ett bestemt sted, uke-fjorten dager etter stikket og kjenne hevelse.

Stadie 2 mulig å se i mikroskop fire dråper blod.

Stadie 3 hjerteorm vises på røntgen av hjerte og lunger. Hoste om natten, diare eller løs mage ved fysisk aktivitet som avtar ved ro. Noen får mindre matlyst og vekttap. Og alvorlig talt. Veterinær må jo ta røntgen før evt behandling som skal drepe evt orm settes igang!

Stadie 4 hunden får veldig dårlig allmenntilstand. Hoster, og hvis mye orm, hoster blod. Vann i buken.

Hunden kan virke helt frisk og likevel hatt hjerteorm i to år.

Typisk første mistanke er at hunden får vanlig markkur og plutselig dårlig kondis, omtrent samme kveld. Og legger seg på siden for å puste best mulig, bena ut, tørr og blålig eller mørkere tunge.

Heartworm kan en lete opp på nettet. Heldigvis finns behandling for hjerteorm!

Håper han er frisk! Hvis en ellers frisk hund får lungeinfeksjon(!) vil en veterinær her, umiddelbart ta test evt røntgen for parasitten dirofilaria. Gjelder også når den er vaksinert eller får CardotexPlus. Så det skal veterinæren gjøre, hvis det ikke er gjort.

Hjerteorm er en alvorlig sykdom, hjerteorm-symptomer kan være andre ting, men det er viktig å komme i gang med behandling tidlig.

*krysse fingre* håper alt er ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke akkurat så veldig oppløftende nyheter vi fikk hos veterinæren. Vi tok masse blodprøver. Det var fremdeles høyt utslag på orm/parasitter, og det kan komme av allergi. Så vi har sendt inn en blodprøve for å finne ut av om han har allergi. Og vet skulle også sende en blodprøve for å sjekke orm (husker ikke om det var hjerteorm eller hva det var).

Hjertet jobba mer en normalt, så vi tok røngten og fant ut at hjertet er for stort. Det kommer enten av at lungene har for dårlig kapatitet av en eller annen grunn (kan være allergi), eller at hjertet rett og slett er vokst seg for stort av genetiske årsaker. Det var også en liten flekk på den ene lunga.

Så konklusjonen er at enten har bikkja allergi, og vi kan behandle han for det, og han vil mest sannsynlig bli bra. Eller så må han kanskje "pensjoneres"...

Får svar på allergiprøva om 1-3 uker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hug: Krysser fingra for at det bare er noe tull som kan behandles :)

Takk for det :)

Kjenner at jeg blir veldig lei meg om han må pensjoneres, men ingen vits i å ta sorgene på forskudd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen, hva skjer? Krysser fingre for at dette er mulig å gjøre noe med :flowers:

Takk for det :)

Men hva er egentlig odsa for at hjertet kan bli bedre når det først har vokst seg for stort? Jeg synes også det høres rart ut at allergi kan forårsake dette. Selv om det er liten sannsynlighet for å få hjerteorm i Norge, så hadde alle brikkene i sykdomsperioden falt på plass om det var det, mtp betennelse i luftveiene og at han gitt såpass lenge på antibiotika før det skjedde noe med prøveresultatene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :)

Men hva er egentlig odsa for at hjertet kan bli bedre når det først har vokst seg for stort? Jeg synes også det høres rart ut at allergi kan forårsake dette. Selv om det er liten sannsynlighet for å få hjerteorm i Norge, så hadde alle brikkene i sykdomsperioden falt på plass om det var det, mtp betennelse i luftveiene og at han gitt såpass lenge på antibiotika før det skjedde noe med prøveresultatene..

De sier jo for stort hjerte kan være et symptom på hjerteorm. Og at man ser rare ting på lungene. Med tanke på at flere tilfeller er oppdaget i Sverige så er det vel ikke såå usannsynlig at det dukker opp i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Fransk hjerteorm er påvist ved flere tilfeller i Sverige, og da dette på hunder som IKKE har vært utenfor Sveriges grenser, så er det ikke lenger "liten sannsynlighet" for at det duker opp i Norge.

Da jeg var hos veterinæren sist spurte jeg denne spesefikt om hjerteormen pga en bekjents hunds symptomer, som er i noe grad likt hva en rasevenninnes hund (Mini som hadde Fransk Hjerteorm) hadde.

Veterinæren fortalte meg at det ikke var uvanlig med hunder som kom inn fra utlandet (gatehunder fra all verdens hjørner) som hadde hjerteorm. Veterinæren mente også at å tro at dette ikke ville være noe problem i Norge snart, det var utopi.Derfor anbefalte veterinæren at skulle man utenfor Norges grenser med hunden, så burde man gi dem Milbemax for å hindre Fransk Hjerteorm.

Ang hjertet, så kan det, etter hva jeg er blitt fortalt, "roe" seg og normalisere seg. Men, dersom hunden har et voksende hjerte, er det i grunnen ikke så mye å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om han har hjerteorm, og blir behandlet for det, hva skjer med hjertet etterpå da? Vil lungene få varig skade? Prøver å finne info på nett, men det står bare kortfattet om symptomer og behandling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere linket til Minis historie. Jeg vet at Minis eier gjerne svarer på spørsmål og deler av seg av sin erfaring. Hun har nok også gode svar på hva som kan/skjer etter at ormen er vekke. Mitt råd er å ta kontakt med Malin Lindholm, Minis eier. Du finner henne på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at hjerteorm fremdeles er tema, men har hunden vært i et område i Spania, hvor myggen kan leve?

To år stemmer godt med tiden hvis den har fått ett eller to stikk fra infisert mygg, ikke tyve stikk, da kan den bli syk i løpet av ett år.

Det høres ihvertfall som hunden din har hjerteorm, og en veterinær uten kunnskap om det. Jeg vet ikke om det er forskjell på fransk hjerteorm og hjerteormen som finns i tropisk og subtropisk klima.

Hvis du har den aller minste mistanke at har hjerteorm og har fått hjerteormdrepende middel, skjerm hunden, den skal hvile, ha ro og så lite fysisk aktivitet som mulig (ikke andpusten) den vil komme seg etterhvert få bedre pust tilbake, uten økning i mosjon. Du vil merke at den tåler mer uten å bli sliten, og slik skal aktiviteten økes. Den skal ikke bli sliten men bruke de krefter den har til å tåle behandlingen, og bli frisk. Hvis den ligger og hviler, ikke dra den ut. Kos, ro, trygghet etc. Når den vil ut, en rolig, sakte tur uten sinnsbevegelser, fem - ti minutter er nok, til den har fått gjort fra seg. De første ukene etter hjerteomrdrepende medisin.

De skal ha diettfôr, tror man pleier å gi våtfôr som skal være lett fordøyelig og ikke belaster nyrer, lever mm. Men dette vet en veterinær med spesialkompetanse på hjerteorm. Og bestemmes for hver enkelt hund.

Det er ingen grunn til å vurdere pensjonisttilværelse om hund har hjerteorm. Særlig ikke for din hund. Frisk inntil for noen uker siden.

Hvis det ikke er hjerteorm er det jo en annen sak.

Hvis det forstørret hjerte pga hjerteorm vil det gå noe tilbake, muligens, det avhenger av mye. Lungene vil også bli bra, én flekk på lungen. Hunder som ikke er alvorlig infisert kan bli helt friske etter hjerteorminfeksjon, med riktig behandling. Det som er ille med hjerteorm er at behandlingen er dyr, tidkrevende, og i starten, veldig tøff for hunden. Så må en jo se underveis. Det avhenger av hvor mye voksen hjerteorm den har og hvor den har slått seg til.

Problemet er vel helst at det oppdages så sent at hunden ikke tåler behandlingen, eller behandlingen går så mye utover livskvaliteten. Men det ser en på hunden og vurderer likt med brekte bein og andre ting som hunden må lide seg igjennom av behandlinger. En hund som din vil jo ha alt på sin side: Presa, antakelig i god form med muskler og i sin beste alder, fem år. Ikke særlig infisert da ville den blitt veldig, veldig syk når den fikk hjerteorm drepende medisin.

Det tar i snitt ett år før en hund med hjerteorm blir frisk. Jeg ville da ikke vurdert å vurdere å avlive min Donna fordi om hun var veldig syk, og syk lenge, det var stritt for oss og henne hun kunne ikke ha den fysiske aktiviteten hun trengte. Men det var infeksjon altså. Men klart, hvis livet hennes skulle fortsette sånn, da går man over i en annen modus. En hund skal ha et godt liv. Men en må regne med at hunder kan bli syk i perioder. Hvis hunden din har hjerteorm, så er dette at han er så dårlig nå, midlertidig. Og kommer antakelig av behandlingen.

Ikke gi hunden flere hjerteormedrepende kurer nå. Eller ormekur. Veterinær med kunnskap, først.

Hjerteorm vil ikke lengre vises på blodprøve når den har fått hjerteormdrepende middel. Micro-cellene er drept.

Hunden vil ha utslag på allergi og orm og parasitter i lang tid.

Veterinær bør avklare hva flekken på lungen er, det kan vær død orm, eller levende.

Det blir vanskelig å utelukke om hunden har hjerteorm nå, i og med det gitt hjerteormdrepende medisin.

En veterinær her, ville utfra klinisk bilde forholdt seg som om dette er hjerteorm, selvsagt ta høyde for at en hund kan ha flere sykdommer.

Jeg vet ikke om det ultralyd eller røntgen veterinærer tar, hvis mistanke om hjerteorm (hvis en ikke kan påvise micro-celler i blodet) men trodde de tok både ultralyd og røntgen av lever, nyrer, lunger og hjertet og buken for å se etter orm, og hvor stor den er, hvor mange etc, og antall og om de sitter mange i lungen eller i hjertet, eller på lever, slikt bestemmer behandlingsmetoden.

Det viktigste er vel at veterinæren din tar kontakt med veterinær i Norge med spesialkompetanse og erfaring på behandling av hund med hjerteorm, eventuelt i utlandet. Nå er det jo ikke skråsikkert den har det i og med at veterinær ikke testet for immunreaksjon på akkurat den parasitten, og heller ikke tok blodprøve og så etter micro-celler før det ble gitt hjerteormdrepende middel. Men i og med det er så mye som stemmer med hjerteorm her, bl a forstørret hjerte, så ville jeg hvis det var min hund, handlet som om, den har det. For hvis den har, og får behandling som kan skade, så er det jo ille. En hund skal jo ikke ha hjerteormdrepende medisin uten at man VET at den har hjerteorm. Og da undersøkes først. Og fremst av alt, holdes helt i ro.

Jeg har forhørt meg litt her med hundeeiere, av nysgjerrighet selv, hva folk svarer. Folk er skråsikre at hunden din har hjerteorm. Det som taler i mot det er at den har overlevd to hjerteormdrepende kurer, på åtte (!) uker, pluss fysisk aktivitet, da er det i hvertfall en sterk hund, eller den er lite infisert. Hvilken medisin har den fått? Hjerteorm dør etterhvert, av arsenikk, mens hunden får smertestillende og man håper den overlever. Men det skal finnes en annen medisin også, som visstnok skal drepe orm straks, jeg syns du eller veterinæren din helst, bør ta kontakt med en veterinær som har greie på dette. Som har behandlet en del hunder med hjerteorminfeksjon. Som kan gi råd underveis, og ikke minst, hva gjøre nå når hjerteorm ikke lengre kan påvises ved å se microceller i blodet, fordi det ble gitt hjerteormedrepende før veterinær sjekket blodet under mikroskop. Men det er ingen vits at norske hunder skal være prøvekaniner for diagnostisering og behandling mot hjerteorm når dette er et fagfelt hvor det finns omfattende ekspertise.

Til slutt: Hvilken medisin har han fått som "skulle ha drept hjerteorm nå"? For jeg har aldri hørt om medisiner som tar hjerteorm, sånn uten videre. Og hvordan er det med han nå, har han kommet seg litt?

Edit: kuttet dette ned noe, da jeg fant brukbar informasjon til slutt, hva som er behandlingsforløpet, postet under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spanske linker men.

http://www.veterinario-vetersalud.com/informacion-filariosos-o-gusano-del-corazon-en-perros-186.html

Behandling skjer i to trinn: Først drepes larvene i blodet. Så drepes voksne ormer som lever i hjertet.

Behandling skal aldri skje før undersøkelser av hjertet, og blodprøver av nyre funksjon, lever etc. For å sikre at behandlingen er riktig, og hunden i best mulig konstitusjon. Behandlingen er svært tøff for hunden.

Hjerteorm diagnostiseres enkelt på dyrlegekontoret, via en test. (Velkjent for meg. For rett som det er hvis hundene feiler noe, tar man for sikkerhetsskyld en immunreaksjontest, samt noen dråper blod og ser under mikroskop).

Står også at hjerteorm er mulig å få i hele spanske fastlandet, under gode forhold for myggen (fuktighet, varme).

http://www.banfield.com/getmedia/ffd62362-babe-4c2b-9c0f-e9ab9e355c19/El_Tratamiento_Contra_la_Enfermedad_del_Gusano_del_Corazon_en_Perros.pdf

Her står det detaljert om behandlingen. Hvis du kjenner noen som snakker spansk, men i korte trekk:

Dag 1:

Veterinær tar blodprøver for å konstantere at infeksjonen ikke har skadet vitale organer som nyrer og lever. Tar elektrokardiogram for hjertefunksjon, og radiografi for å se hjertets størrelse. Hvis undersøkelsene indikerer at hunden kan behandles, gi en dose melarsomina, hunden skal være hos veterinær, medisinen kan forårsake smerte og hunden får smertestillende. Restriksjoner på aktivitet, det er best å holde hunden på et lite rom, helst i bur første uken. Fysisk aktivitet (mosjon) kan forsårsake umiddelbar død.

Dag 30:

To doser melarsomina i løpet av 24 timer, hunden hospitalisert. Resept på smertestillende med hjem. Neste tretti dager, strenge restriksjoner på fysisk aktivitet.

Dag 60: En dose melarsomina, ett døgns innleggelse. Påfølgende tid avtales fysisk aktivitet med veterinær.

Dag 90: Fra nå av, månedlig dose prevantivt, mot hjerteorm.

Dag 270: Nye tester for hjerteorm. Dersom de fremdeles er positive kan man eventuelt gjenta behandlingen, som er beskrevet over.

Og det jeg vet, og som enhver dyrlege informerer om:

Aldri gi hunden forebyggende (som drepet larver i blodet) mot hjerteorm' eller vaksine mot hjerteorm, uten at det er SIKKERT at den ikke er infisert. Hunden kan dø umiddelbart. Dette er altså hjerteormen som finns i tropisk og subtropisk klima.

Så dette var litt mer ryddig informasjon om behandlingen av denne typen hjerteorm.

Du må vel sette alt inn på å avklare om det er hjerteorm. Hvis det ikke lengre er mulig påvise, etter behandlingen veterinær har gitt, eller få avkreftet sikkert, tenke at den har hjerteorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PrimaDonna, tusen takk for mer info!

Vi var i Spania for to og et halvt år siden, hovedsakelig Madrid, men vi kjørte litt rundt.

Hunden fikk påvist betennelse i luftveiene i februar. Så fra februar og til nå så har han vært veldig mye i ro, gått kun 10-15 minutters rolige turer. For to uker siden trodde jeg han begynte å bli frisk, så da gikk jeg noen lengere turer, og lekte med han i hagen, men før og etter det har han vært veldig mye i ro. Han har også hatt ganske lavt imunforsvar i denne perioden.

Han fikk en ormekur fra veterinæren i februar og en i april som veterinæren sa på onsdag skulle ha tatt hjerteorm, om han hadde det (har ikke fått noe mer info om det), og det ble på onsdag også tatt blodprøve som skal sendes avgårde for å teste for hjerteorm.

Hjerteorm har ikke vært tema før jeg ringte og nevnte det, men veterinæren var veldig åpen for at det kunne være det, men han snakker som sagt også om allergi.

Jeg skal tilbake til veterinæren neste onsdag. Nå går bikkja på kortison og idag virker det som om han har bittelitt mer energi. :)

Jeg får bare fortsette å holde han i ro, og vente på svar på blodprøvene..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller ta kontakt og si du har fått nye opplysninger, for det høres som veterinær ikke har mye kunnskap om dirofilaria immitis(?)

Spør om dirofilaria immitis og evt fransk hjerteorm er mulig å påvise i blodprøve tatt i mai, etter hjerteormdrepende medisin i april.

Hvis du vet virkestoffet i hjerteormdrepende medisin som ble gitt, så kan jeg sjekke det på spanske nettet siden mye av informasjonen på engelsk så langt jeg greide finne, virker mer overfladisk. Klem til Damian, og fint å høre han er kvikkere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi fått svar på to av blodprøvene. Hjerteormprøven var negativ. Men han har anaplasmose, en bakterie som kommer fra flåttbitt. Dette kan visstnok behandles med en annen type antibiotika enn den vi brukte tidligere, men veterinæren ville vente med å begynne behandlingen til vi får svar på resten av prøvene (med mindre han blir dårligere da).

Men jeg vet ikke om dette kan ha sammenheng med at hjertet er for stort eller utslaget på orm/parasitter på blodprøvene, så. Litt mer venting så kanskje vi får enda fler svar. :)

Har igrunn aldri hørt om anasplasma, men ser på nettet at det kan gi mangel på røde blodlegemer og blodmangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Påska er over oss. og den er både god og vond. Familie er ikke lett.  
    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
×
×
  • Opprett ny...