Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrlegeassistent/sekretær spørsmål


siljestokka
 Share

Recommended Posts

Jeg jobber som assistent ved siden av veterinærstudiet. Jeg tjener ikke noe særlig penger på det (135 kr i timen). Jobben innebærer mye vasking, men jeg synes det er greit fordi jeg får en del faglig ut av det. Tror ikke det er så gode muligheter for å få jobb om man ikke har noe relevant utdanning. Tror jeg ville sett på dyrepleierstudiet om man er interessert i den type jobb, slikk at man er i stand til å overvåke anestesi, etc. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet på dyreklinikk, men det var i forbindelse med utdannelse som dyrepleier.

Trivdes veldig godt, men valgte å avbryte studiet da teoridelen var i Danmark, og jeg ikke trivdes der.

Lønnsmessig er det ikke så veldig god lønn.

Jeg tjener mer i min jobb på kundeservice hos en telefonileverandør, enn jeg ville tjent som utdannet dyrepleier. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok . Takk for svar. Jeg ønsker bare å forhøre meg litt =)

Dersom noen jobber med dyrerelaterte yrker, kan dere si noe om hva dere tjener i timen og hva dere jobber med =) Hadde vore kjekt å vite. Eller det trenger heller ikke være dyrerelaterte yrker. Jeg er bare nysgjerrig =)

Jeg jobber nå som pakkerimedarbeider

Timelønn 180 kr + skifttilegg (husker ikke hvor mye dette er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, mulig uten utdannelse :)

Timelønna husker jeg rett og slett ikke, men jeg tjener nok til å eie egen leilighet, ha to hunder og ha det bra.

Dagene går i å ta telefon, hjelpe kunder med å finne riktig fôr (vi selger MYE fôr), ta betalt, ordne forsikringsoppgjør, hjelpe til med småtteri som røntgen, ta og kjøre blodprøver, gi medisiner med mer, samt at det er en del papirarbeid. I tillegg har jeg ansvaret for mer eller mindre alt av bestillinger til klinikken. Så, dagene går :)

@PsychoLynx har sikkert også noe å bidra med her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, mulig uten utdannelse :)

Timelønna husker jeg rett og slett ikke, men jeg tjener nok til å eie egen leilighet, ha to hunder og ha det bra.

Dagene går i å ta telefon, hjelpe kunder med å finne riktig fôr (vi selger MYE fôr), ta betalt, ordne forsikringsoppgjør, hjelpe til med småtteri som røntgen, ta og kjøre blodprøver, gi medisiner med mer, samt at det er en del papirarbeid. I tillegg har jeg ansvaret for mer eller mindre alt av bestillinger til klinikken. Så, dagene går :)

@PsychoLynx har sikkert også noe å bidra med her :)

Mulig ja, men du jobber i samme kjede som meg så vidt jeg vet, og det er vel ikke akkurat mange som jobber i kjeden som ikke har utdannelse/holder på med utdannelsen sin. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Assistent, har mye av de samme oppgavene som en dyrepleier, men har klart noe lavere lønn. Har selvsagt fått opplærng under praksisperioden. Gjør alt fra sårstell, vaksiner, prepper før operasjoner, assisterer under operasjoner, resepsjonsarbeid, kundebehandler, vasker, vasker og vasker. Tar meg av inneliggende pasienter. I tillegg er jeg hundefrisør med egen salong på klinikken. Spennende og givende jobb. Men tungt og krevende. Ville for øvrig ikke byttet slik forholdene er i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok . Takk for svar. Jeg ønsker bare å forhøre meg litt =) 

 

Dersom noen jobber med dyrerelaterte yrker, kan dere si noe om hva dere tjener i timen og hva dere jobber med =) Hadde vore kjekt å vite. Eller det trenger heller ikke være dyrerelaterte yrker. Jeg er bare nysgjerrig =)

 

Jeg jobber nå som pakkerimedarbeider

Timelønn 180 kr + skifttilegg (husker ikke hvor mye dette er) 

Som ufaglært så vil tro at du skal ha litt flaks å finne en annen jobb som tjener mer enn det du gjør nå ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig ja, men du jobber i samme kjede som meg så vidt jeg vet, og det er vel ikke akkurat mange som jobber i kjeden som ikke har utdannelse/holder på med utdannelsen sin. :)

Nei, men så spurte vel ikke trådstarter om det var mengder av sånne jobber. Hun spurte om det var mulig å få jobb som ufaglært. Og det er det. Det er forresten ikke bare meg i kjeden som er ufaglært.

Det sto også et sted her om at ufaglærte assistenter tjener mindre enn DP, og det er ingen ting som tilsier at dette er en "regel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ca 150 kr i timen da jeg assisterte for 10 år siden, preppet før operasjon, tok i mot kunder, gjorde innkjøp, men mest av alt vasking og sterilisering i oppstallingsburene og på operasjonsrom og undersøkelsesrom. Første dagen min måtte jeg flytte en avlivet gammel flatcoat til fryseren :-( Ble veldig emosjonell, det var noens hund og noen hadde vært veldig glad i den. Og der gikk jeg med hunden i "likpose". Behandlet den jo varsomt og tenkte at jeg må behandle den slik som jeg ville gjort med min egen hund, men ble en morbid første dag. Gav meg etter 1,5 år og la fra meg dyrepleier studiet. Var lite "redde søte kattunger" og mer "avlive påkjørt hund".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ca 150 kr i timen da jeg assisterte for 10 år siden, preppet før operasjon, tok i mot kunder, gjorde innkjøp, men mest av alt vasking og sterilisering i oppstallingsburene og på operasjonsrom og undersøkelsesrom. Første dagen min måtte jeg flytte en avlivet gammel flatcoat til fryseren :-( Ble veldig emosjonell, det var noens hund og noen hadde vært veldig glad i den. Og der gikk jeg med hunden i "likpose". Behandlet den jo varsomt og tenkte at jeg må behandle den slik som jeg ville gjort med min egen hund, men ble en morbid første dag. Gav meg etter 1,5 år og la fra meg dyrepleier studiet. Var lite "redde søte kattunger" og mer "avlive påkjørt hund".

Ja, det er nok veldig individuelt hvordan man takler en slik type jobb, for de fleste dyrene koser seg jo ikke akkurat på en klinikk. Når det gjelder avlivinger er jeg blitt ganske kynisk og klarer dermed lettere å fokusere på å støtte sønderknuste eiere. Men når eierne er gått så er det bare en død kropp som puttes i posen og fryses ned og så tenker jeg ikke mer over det. Når det er sagt så er følelsene litt annerledes om jeg kjenner til dyret og om det har vært et vennlig og trivelig individ. Da kan det gjøre vondt. Og jeg er jo ikke mer kynisk enn at om det hadde vært et av mine dyr så hadde det raknet fullstendig for meg. Det er rart med det. Men så lenge ikke ting blir for personlig så er det lettere å forholde seg profesjonell og "kald". (Altså ikke være kjølig mot eiere med sine elskede kjæledyr, men kald i forhold til det å knytte seg til hver enkel pasient.) Og selvsagt, selv om man holder en viss distanse til pasientene betyr det ikke at man ikke skal gjøre sitt ytterste for at hver enkelt pasient skal ivaretas og behandles på best mulige og skånsomme måte. Selv om man ikke er veldig emosjonell så er det godt å kunne hjelpe, pleie og støtte dyr som trenger det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte ikke å legge fra meg alle inntrykkene når dagen var over, så byttet til IT i stedet :-) Lettere å holde avstand i det yrket, hehe.

Helt forståelig. Å jobbe på klinikk er ikke for alle, i likhet med alle andre jobber :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...