Gå til innhold
Hundesonen.no

Blondie's hofte og ryggsmerter


Recommended Posts

Kjedelig at hun viser tegn på å ha det vondt. Casper er skikkelig snublete for tiden, tryner rett som det er, alle bein ut til siden. Ser når han har vondt, og det er heldigvis ikke hver dag. Har funnet ut at det er best å gi metacam sen ettermiddag, for da blir morgenen så mye bedre. Noen ganger går han bare å legger seg igjen. Gir ikke det hver dag da, men kan være noen dager der jeg ser det blir nødvendig. Lærer å lese ham på den måten. bestille ct i morgen. Blir spennende å se hva de finner, og hva som kan gjøres. Kanskje noen av tipsene kan brukes på Blondie og. Sent fra min SM-T525 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Takk igjen, alle sammen. Sonen er god <3 Nå er hun blitt mye bedre. Hun hadde en runde i hagen der hun løp rundt og var så glad og fornøyd  Hun hopper opp og ned av sofaen av og til, og virker mye

Jeg har merket bedring hos Blondie allerede etter andre sprøyte Nå kan jeg presse på punktet hvor hun har vondt og det skal mye mer til før hun viser ubehag. Ingen lyd lengre, hun bare snur seg og be

Nå har vi gått over til bare onsior. Hun virker mye bedre fremdeles ? De siste dagene har hun vært veldig ustød i bakparten og jeg har vært redd det har vært en slags begynnende lammelse, uten at jeg

Posted Images

I dag tidlig var hun bedre. Jeg kunne stryke og trykke lett over ryggen hennes uten at hun hylte :) Hun har fått smertestillende i dag også.

Etter noen timers tur med bare Tidi kom jeg hjem og hun var tydelig i store smerter! Hun satt og løftet beina opp mot buken på en veldig merkelig måte, som om hun gjorde det for å prøve å få bort smerten. Hun gikk rundt med krommet rygg, lå seg ned og peste og viste tydelig ubehag. Jeg var klar for å dra rett til veterinæren, men skulle først ta henne ut en tur og la henne gå på do og se om det hjalp for henne å bevege seg litt. Etter at hun hadde gått på do ble hun mye bedre. Hun travet rundt og logret og jeg kunne stryke henne oppå ryggen igjen uten at hun hylte. Muligens noe trykk bak fra fulle tarmer som presset på et sted så det gjorde vondt i ryggen? Nå har hun fått back on track dekken på inne og jeg får bare se henne an :) Hun virker heldigvis til å være tilbake i den formen hun var i dag tidlig som er litt bedre enn i går.

Jeg tror Venus har mye det samme som Blondie, men hun fikk også påvist noe forkalkninger i korsryggen allerede som fireåring.

Ja, det kan godt være mye av det samme. Jeg merket virkningen av cathrophen allerede etter 2 sprøyte :)

Kanskje noen av tipsene kan brukes på Blondie og.

Uff, dumt at Casper har så vondt :( Håper han blir bedre. Skriv gjerne om tips du får her :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal kutte ut alt som har med AG å gjøre, og satse på noe som ikke er så belastende for rygg og ledd? Ikke greit å se at hunden har det vondt, skjønner godt at du er bekymret.

Vi har ikke trent noe særlig i det siste. På agility hopper hun ikke lenger og har kun pinner på bakken. Syns ikke vi skal kutte det ut heller i og med at jeg tar hensyn til henne og ikke belaster henne for mye og hun enda viser glede av å drive med det :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke trent noe særlig i det siste. På agility hopper hun ikke lenger og har kun pinner på bakken. Syns ikke vi skal kutte det ut heller i og med at jeg tar hensyn til henne og ikke belaster henne for mye og hun enda viser glede av å drive med det :)

Jeg ville ha kuttet alt i en periode og kun gått tur i bånd og minimalt på asfalt. Så kan du se ann etter en stund om det er noen forskjell. Hun kan jo få vondt etter treningen eller voldsomme turer/lek, ikke kun underveis.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha kuttet alt i en periode og kun gått tur i bånd og minimalt på asfalt. Så kan du se ann etter en stund om det er noen forskjell. Hun kan jo få vondt etter treningen eller voldsomme turer/lek, ikke kun underveis.

Det er klart hun kan få vondt etterpå og. Jeg gransker henne hver dag etter ulike aktiviteter for å se om det er noe hun blir verre av. Vi har som sagt ikke trent på lenge og kommer sikkert ikke til å trene på en god stund heller, så det blir omtrendt det samme som å kutte det ut en periode selv om det ikke er et bevisst valg. Det er nok ikke agility som har gjort at hun har fått så vondt nå. Det var noe som skjedde akutt under lek. En strekk, noe hun har slått opp, en låsning, ett eller annet som kom akkurat under lek. Ikke noe som har bygget seg opp over tid pga litt agilitytrening. Før hun lekte med Tidi har jeg bare sett at hun var bedre, selv med lange fjellturer og en agilitytrening i ny og ne, så jeg skjønner ikke hvorfor alt skal kuttes ut nå pga noe akutt som oppstod. Selvfølgelig tar jeg hensyn akkurat nå som det står på, håper ingen tviler på det.
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til imorgen! Håper det "bare" er magen og at den kanskje gjør almenntilstanden hennes værre. Emma blir veldig lik som du beskriver Blondie når Emma har vondt i magen, og Emma har jo også noe rare greier med ryggen av og på som ingen veterinærer finner ut av.

:heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren gav oss ikke så mye nytt. Det er umulig å undersøke og vurdere smerten hennes når hun hyler for alt. Men vi har fått Onsior, tillegg (glucosamin tror jeg) og nytt for som skal hjelpe ledd. Så får vi se hvordan det går. Veterinæren snakket om at hvis jeg ville finne ut hva det var måtte vi ta MR og om det var noe kunne det gjøres kompliserte operasjoner, men hun er 10 år og har vært gjennom nok. Så det blir å lindre smerten, holde henne i ro og håpe det går bedre. Jeg syns hun er bedre i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Etter totalt ro i to uker har vi nå våget oss ut på våre 2 første turer igjen. I forgårds gikk vi en liten runde i nabolaget på 10-15 minutter. Det gikk kjempe fint, ingen problemer :) Turen gikk stort sett på asfalt, litt opp og ned, men veldig slakt opp og ned.

I går gikk vi en tur på ca 15 minutter. Blondie gikk stort sett på gresset hele tiden, og det var helt flat mark. Ikke noe oppover eller nedover. Turen begynte med henne i friskt trav og senere litt galopp når hun fikk løpe løs. Litt over halvveis ble ting tydeligvis veldig vondt. Hun gikk kjempe sakte, hun pleier aldri å gå på tur, hun traver alltid. Hun strakk ikke ut bakbeina som hun pleier å gjøre i gangen sin, hun gikk krøket med ryggen og hadde det så ubehagelig at hun på et tidspunkt la seg ned :( Jeg gikk litt videre, for jeg trodde det bare ville bli verre for henne om jeg berte henne. Hun gikk på do og bæsjet litt, og etterpå var hun en totalt annen hund. Plutselig kunne hun strekke på beina igjen, og plutselig kunne hun trave. Men hun hadde litt vondt enda så jeg, da hun peste en del og skalv litt. Hun fikk smertestillende med en gang jeg kom hjem og ble helt seg selv igjen etter et par timer.

Sånn at jeg kunne ha noe å vise til dyrelegen om vi eventuelt må dra dit igjen, så filmet jeg det.

https://www.youtube.com/watch?v=23Mxm3zut9I

Etter at hun har gått på do. Friskt trav, strekker ut beina litt mer bak, men fremdeles ikke helt som det skal være.

https://www.youtube.com/watch?v=4_kCm33iCNQ

Ekkelt at en så liten tur kan gjøre så mye. Burde jeg holde henne i ro enda lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det ville være bedre å fortsette med korte turer i bånd og ikke slippe henne løs igjen med det første? Etter to uker med total ro og så plutselig løping, det er jo en brå overgang. Skjønner at det er frustrerende og fristende! :) Video til veterinæren var lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma og pappa hadde Blondie fra torsdag til mandag i helgen mens jeg var i Oslo. De gikk ikke særlig mye på tur med henne, men de dagene de gikk hadde hun visst ikke vist noen tegn til smerte og hun hadde fått gå løs etter et godt stykke i bånd, noe som heller ikke bydde på problemer. Mamma sa at de første dagene hun var hos dem var hun veldig stiv om morgenen, men at hun kom seg etterhvert de dagene de hadde henne.

I går var jeg ute i hagen med Blondie for å la henne lufte seg. Jeg har henne i bånd, for hun er så frekk og kan finne på å stikke av om hun ser noe mer spennende et annet sted. På et tidspunkt klarte hun å vikle seg inn i båndet med ene bakfoten. Hun hylte til skikkelig og holdt hylingen gående lenge. Etterpå hadde hun tydelig vondt og hadde vondt resten av kvelden. I dag er hun litt bedre, men fremdeles føler jeg at hun har ganske vondt. Smertestillende er gitt.

Det skal tydeligvis veldig lite til før hun får vondt. Og jeg føler kanskje ikke smertestillende helt gjør jobben sin om hun har vondt selv om hun går på de. Kanskje en ny tur til veterinæren og rådføre oss om andre muligheter? Veterinæren snakket om å kanskje kombinere smertestillende med noe for leddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma og pappa hadde Blondie fra torsdag til mandag i helgen mens jeg var i Oslo. De gikk ikke særlig mye på tur med henne, men de dagene de gikk hadde hun visst ikke vist noen tegn til smerte og hun hadde fått gå løs etter et godt stykke i bånd, noe som heller ikke bydde på problemer. Mamma sa at de første dagene hun var hos dem var hun veldig stiv om morgenen, men at hun kom seg etterhvert de dagene de hadde henne.

I går var jeg ute i hagen med Blondie for å la henne lufte seg. Jeg har henne i bånd, for hun er så frekk og kan finne på å stikke av om hun ser noe mer spennende et annet sted. På et tidspunkt klarte hun å vikle seg inn i båndet med ene bakfoten. Hun hylte til skikkelig og holdt hylingen gående lenge. Etterpå hadde hun tydelig vondt og hadde vondt resten av kvelden. I dag er hun litt bedre, men fremdeles føler jeg at hun har ganske vondt. Smertestillende er gitt.

Det skal tydeligvis veldig lite til før hun får vondt. Og jeg føler kanskje ikke smertestillende helt gjør jobben sin om hun har vondt selv om hun går på de. Kanskje en ny tur til veterinæren og rådføre oss om andre muligheter? Veterinæren snakket om å kanskje kombinere smertestillende med noe for leddene.

Når det kommer til ledd og smerter ved bevegelse er jeg veldig fornøyd med AK Milde på Myrbø dyreklinikk.

Ved behov blir hun med eier og hund ut for å se på bevegelser i mer naturlige omgivelser enn inne på klinikken.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var hun skikkelig ille når jeg kom hjem fra skolen :( Slik hun var før vi gikk til veterinæren forrige gang. Uff, ekkelt å bare måtte se på å ikke kunne gjøre noe. Tok henne først med ut på do, så fikk hun smertestillende og på med back on track dekken. Det tar jo litt tid før smertestillen begynner å virke. Hvis hun ikke blir bedre om ikke så alt for lenge og holder seg bra lenge, så må vi nok ta en tur til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, alldeles ikke kjekt når de har det sånn og man føler seg så skrekkelig hjelpeløs. Men vi har også vært kjempefornøyd med Myrbø med alle hundene, og Nemi, som gradvis sluttet å fungere på metacam, har fungert kjempefint på carthrophen. Hun hadde ofte bakbeinsbevegelser som stoppet loddrett, hadde tydelige smerter når man kom ani krysset (kastet på hodet, rygget og "bølget" huden), og hun greide ikke stå i ro når hun skulle på do (begge deler). Jeg syns det er veldig veldig mye bedre, nå rygger hun faktisk inntil deg for å få kos... :)

Krysser fingrene for at det løsner snart for dere og, masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, alldeles ikke kjekt når de har det sånn og man føler seg så skrekkelig hjelpeløs. Men vi har også vært kjempefornøyd med Myrbø med alle hundene, og Nemi, som gradvis sluttet å fungere på metacam, har fungert kjempefint på carthrophen. Hun hadde ofte bakbeinsbevegelser som stoppet loddrett, hadde tydelige smerter når man kom ani krysset (kastet på hodet, rygget og "bølget" huden), og hun greide ikke stå i ro når hun skulle på do (begge deler). Jeg syns det er veldig veldig mye bedre, nå rygger hun faktisk inntil deg for å få kos... :)

Krysser fingrene for at det løsner snart for dere og, masse lykke til!

Jeg har dessverre ingen gode tips eller anbefalinger, men jeg sender en klem til deg og Blondie :hug:

Takk for lykkeønskinger og klemmer :)

Jeg gav henne ekstra smertestillende i går kveld fordi jeg syntes hun var så ille. Det stod ingenting om at det var dumt i pakningsvedlegget, så jeg kjørte på. I dag syntes jeg hun var litt bedre, hun ville ha kos og gikk litt bedre. Men da jeg kom hjem fra skolen var hun virkelig virkelig ille. Romien min hadde ringt meg, men jeg hadde telefonen på lydløs. Hun hadde kommet hjem før meg og Blondie ville ikke spise godbiter, og hun bare peste og hadde veldig vondt. Hun kunne ikke gå i trapper, kunne nesten ikke gå i det hele tatt og hadde tisset inne (dette har hun gjort et par ganger det siste). Så da var det rett til nærmeste veterinær som hadde ledig time.

De fikk se på røntgenbildene og for første gang på lenge kunne vi endelig undersøke henne skikkelig uten at hun hylte for alt. Jeg tror rett og slett hun hadde så vondt i dag at hun ikke skapte seg, for det er jo bare tull det hun vanligvis holder på med. Så de fikk lokalisert hvor hun hadde vondt og de mente det var en skiveprolaps. Igjen, eneste muligheten er MR eller CT og deretter potensielt en stor operasjon. I hennes alder og etter alt hun har vært gjennom før så syns ikke jeg det er et alternativ. Hun fikk sterkere smertestillende som jeg skal gi henne, også må vi rett og slett se an hvor lenge vi skal la det gå.

Jeg har hørt at prolaps er noe kan bli bedre av seg selv med tiden, så det er jo et lite håp.

Det var veldig deilig å komme inn på veterinærkontoret og kjenne noen som jobbet der da, selv om det var et helt nytt veterinær kontor :) Takk for det, @Emilie. Det hjalp litt på kjente jeg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...