Gå til innhold
Hundesonen.no

Sjokoladekake


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Brownies med ostekrem:

100 g smør, smelt, slå av varmen og ha i

2 pl mørk kokesjokolade, rør forsiktig

2 egg og

1 3/4 dl sukker, pisk til eggedosis

2 ts vaniljesukker

4 ss kv.mjøl, bland alt og ha i form.

Ostekrem:

100 g kremost, naturell

3 ss sukker

1 egg, legg kremen i klattar oppå og dra ein gaffel gjennom, evt. bare la ligge i klattar. Steik ved 170 gr.(viss du steiker i rund form, i 35-40 min)

Avkjøl

Glasur:

1 pl kokesjokolade

2 ss smør

2 ss vatn el kaffi, smelt og hell over kaka.

Sånn her ble min seende ut i dag (uten glasur):

10838170_10152671653151735_3312526704750

Litegranne brent i kanten, stekte bare 25 min så ser at instruksen om 35-40 min kan være i meste laget ;) Men kommer vel helt an på ovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja så satte Margrethe igang med kakebakst i går. Ting ble jo som det alltid blir, jeg huska det meste men glemte noe. Så når jeg skulle starte fant jeg ut at jeg ikke hadde mel. Måtte råne bort før stengetid og fikk kjøpt det og satte igang.

Jeg er jo en sånn person at jeg ikke leser hele oppskriften. Byr ofte på problemer. Så jeg starta på en bolle, og når melken og melet var oppi fant jeg ut at jeg måtte bytte. Så bytta til en større bolle som også viste seg å være for liten. Alt dette sto forsåvidt i oppskriften. Men endte opp med å lage ferdig kaka i en kjele.

post-10791-0-96477900-1430644983_thumb.j

Fikk den ferdig og satte den i ovnen og møtte på et nytt problem. Skulle hatt 700 gr melis, jeg hadde kanskje 350 gr. Men da ble det å kutte ned på andre ting og lage mindre glasur.

post-10791-0-81068300-1430645003_thumb.j

Den ble god men hadde nok vært bedre med riktig glasur :P. Veldig saftig og veldig veldig kraftig.

post-10791-0-40158700-1430645024_thumb.j

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ozzy Du må jo lese hele oppskriften før du setter i gang! :lol: Det er jo omtrent det første man lærer i heimkunnskaptimene. :P

Jeg har forresten utrolig lyst på sjokoladekake nå.

Jeg vet, men klarer aldri å gjøre det :P må starte på nytt noen ganger men stort sett går det greit :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle uansett lage kake til navnefest imorgen - så ble kvikklunsjkake :D:D

11195540_983246218352203_936011547_n (1).jpg

Jeg syns denne kaka virker såå god, men har aldri skjønt meg på den. Hvordan deler man den opp i mindre stykker? Ramler ikke hele kaka fra hverandre med en gang båndet rundt fjernes og første stykke kuttes ut? Ser for meg non-stop over hele stuegulvet :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns denne kaka virker såå god, men har aldri skjønt meg på den. Hvordan deler man den opp i mindre stykker? Ramler ikke hele kaka fra hverandre med en gang båndet rundt fjernes og første stykke kuttes ut? Ser for meg non-stop over hele stuegulvet :P

Nonstopen som ikke får feste i glasuren ramler nok ut, men da han man jo hatt på ganske mye og kaken vil jo fortsatt være dekket til. Forutsatt at man heller på nonstop før glasuren stivner ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg er svak! Kroppen min trenger denne sjokoladekaka i dag, sier den. Dens ord, min lov eller noen sånt...

Men, den er jo himla stor. Har noen prøvd å halvere røra og har noe begrep om hvor stor form man da trenger? En liten rund, springform? Stor, rund springform? Liten langpanne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg er svak! Kroppen min trenger denne sjokoladekaka i dag, sier den. Dens ord, min lov eller noen sånt...

Men, den er jo himla stor. Har noen prøvd å halvere røra og har noe begrep om hvor stor form man da trenger? En liten rund, springform? Stor, rund springform? Liten langpanne?

Den kan fryses uten problem :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor går jeg inn i denne tråden stadig vekk??

*stappe eple i kjeften og tusle slukøret ut igjen*. Godt TJ har bursdag denne måneden, perfekt unnskyldning til kake. :aww: Må kanskje prøve den ondskapsfulle greia lengre opp her. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nonstopen som ikke får feste i glasuren ramler nok ut, men da han man jo hatt på ganske mye og kaken vil jo fortsatt være dekket til. Forutsatt at man heller på nonstop før glasuren stivner ;)

Men hva med kvikk lunsjen? Tenker jo at tyngdekraften gjør sitt med muren av sjokolade etter at barrieren (båndet og første rad av "muren" er brutt. Må nesten lage kaka selv og se hva som skjer :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei uff og huff så vond den sjokoladekaka var *plystre plystre*

Forøvrig var halv porsjon masse! Trengtes ei stor springform for å få plass, og det var faktisk litt i meste laget med kake for to pers... Utrolig nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med kvikk lunsjen? Tenker jo at tyngdekraften gjør sitt med muren av sjokolade etter at barrieren (båndet og første rad av "muren" er brutt. Må nesten lage kaka selv og se hva som skjer :lol:

Nja, skjedde ikke med min, glasuren holdt fast. :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...