Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips ønskes!


Veronica O
 Share

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg et Nikon kamera (D7100) og trenger sårt noen tips for å ta bra bilder av hunder/valper!

Jeg har prøvd meg en del frem med diverse innstillinger, men det jeg sliter mest med er å få hele hunden klar (i fokus) og ikke bare hode eller kroppen.. en annen ting er hunder i bevegelse..

Jeg hadde tidligere ett Sony kamera som var for "dummies", det var ikke mulig å gjøre alt manuelt på det, selv på M, så det var igrunn ganske enkelt... Er nesten så jeg angrer jeg byttet det ut innimellom :icon_confused::P

Hilsen blondis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags objektiv bruker du? For det kan virke som du har for stor blender om du sliter med å få hele hunden i fokus. Stor blender = lavt blendertall som eks f2.8 Ved å minske blenderåpning (sette høyere blendertall) vil du slippe inn mindre lys og derfor må lukkertiden økes. Så det kan være lurt og ha godt lys, evt sette opp ISO så høyt du kan (men pass på så det ikke blir kornete). På D7000 jeg har kan jeg sette den til ca 800 før det begynner å bli kornete, mens på D610 kan jeg nesten strekke meg til 2500 uten for mye korn. Så du må bare finne ut av hva som gjelder for ditt kamera ;) Legg gjerne ut et bilde eller ti som eksempler med spesifikasjonene og hva du er misfornøyd med ;) Da blir det enda lettere å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags objektiv bruker du? For det kan virke som du har for stor blender om du sliter med å få hele hunden i fokus. Stor blender = lavt blendertall som eks f2.8 Ved å minske blenderåpning (sette høyere blendertall) vil du slippe inn mindre lys og derfor må lukkertiden økes. Så det kan være lurt og ha godt lys, evt sette opp ISO så høyt du kan (men pass på så det ikke blir kornete). På D7000 jeg har kan jeg sette den til ca 800 før det begynner å bli kornete, mens på D610 kan jeg nesten strekke meg til 2500 uten for mye korn. Så du må bare finne ut av hva som gjelder for ditt kamera ;) Legg gjerne ut et bilde eller ti som eksempler med spesifikasjonene og hva du er misfornøyd med ;) Da blir det enda lettere å hjelpe.

Tusen takk for svar! :D

Jeg har et sigma 70-200 f:2,8 ;)

Hva er den beste justeringen ute når det er skyfri himmel? Jeg har kun justert iso ned på det laveste og åpning (?) til 1/800 ish..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :D

 

Jeg har et sigma 70-200 f:2,8 ;)

 

Hva er den beste justeringen ute når det er skyfri himmel? Jeg har kun justert iso ned på det laveste og åpning (?) til 1/800 ish..

Har samme objektivet faktisk ;)

Du kan godt sette opp blendertallet med skyfri himmel, bare pass på at lukkertiden er rask nok om du tar bilder av hunder i fart.

Ellers ville jeg bare lekt meg litt, se på linken vivere postet og prøv deg frem. Ta noen bilder av samme motiv, men helt forskjellige innstillinger, det syntes jeg er lærerikt og gøy ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Helianthus la ut denne linken på et annet forum. Jeg håper h*n ikke har noe imot at jeg deler den :)

Tuuuuuusen takk! :D

Har samme objektivet faktisk ;)

Du kan godt sette opp blendertallet med skyfri himmel, bare pass på at lukkertiden er rask nok om du tar bilder av hunder i fart.

Ellers ville jeg bare lekt meg litt, se på linken vivere postet og prøv deg frem. Ta noen bilder av samme motiv, men helt forskjellige innstillinger, det syntes jeg er lærerikt og gøy ;)

Takk for tips! :) Du bor ikke tilfeldigvis i nærheten av Porsgrunn og kan kurse meg litt? :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...