Gå til innhold
Hundesonen.no

Navn på hunderaser skrives med liten forbokstav


simira
 Share

Recommended Posts

Men navn skriver da med stor forbokstav?  :huh:  For meg ser det helt feil ut å skrive navn med liten forbokstav, samme om det er navnet på en rase eller en bil...

En rase er jo nettopp en rase, du skriver vel ikke at man er en Indianer, Azteker osv?

Merke på bil blir noe helt annet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det var det. Med fare for å være gretten, gammel kjerring. På norsk skriver man altså rasenavn med liten forbokstav. Ingen big deal, men ingen grunn til å ikke få det riktig heller?

Jeg er helt fascinert over hva man bruker energien sin på

Jeg synes det er litt synd at så mange gir blanke f i det norske skiftspråket? Jeg er ikke veldig flink i norsk rettskrivning, men jeg setter ihvertfall pris på hvis noen retter opp i feilene mine på

Men navn skriver da med stor forbokstav? :huh: For meg ser det helt feil ut å skrive navn med liten forbokstav, samme om det er navnet på en rase eller en bil...

Det er forskjell på navn som i egennavn, og navn som i betegnelse.

Kristin heter Kristin, og Sverige heter Sverige, det er egennavn.

Gaffel heter gaffel, ikke Gaffel, og whippet heter whippet, det er en betegnelse.

(Edit for å si at dette selvfølgelig er en meget forenklet forklaring :P )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på navn som i egennavn, og navn som i betegnelse.

Kristin heter Kristin, og Sverige heter Sverige, det er egennavn.

Gaffel heter gaffel, ikke Gaffel, og whippet heter whippet, det er en betegnelse.

(Edit for å si at dette selvfølgelig er en meget forenklet forklaring :P )

Ja man snakker jo altså om en *sett inn rase, men man snakker ikke om en Oda eller en Kristin, bare for å fortsette den enkle forklaringen :P bilmerke er jo et spesifikt, mens rasen er mer generell(dårlig sagt).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store og små bokstaver... Unnskyld, måtte bare når vi snakker om rettskriving :icon_redface:

Ehm, unnskyldningen er at jeg skrev på telefonen, og at litt trøndersk kom inn i bildet :whistle:

Jeg kan fikse det hvis du vil ha stor K, det er bare gi beskjed. :)

Vil jeg veldig gjerne, da hadde jeg blitt glad :flowers::flowers:

Angående rasenavn og forkortelser, blir jeg noen ganger litt forvirra av alt SBT, BC, AK osv...

Men synes det er helt greit å f.eks. forkorte nova scotia duck tolling retriever til "toller" eller "toller retriever". Eller at staffordshire bull terrier blir "staff", australian shepherd blir "aussie" eller at australian kelpie blir bare "kelpie" :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men navn skriver da med stor forbokstav? :huh: For meg ser det helt feil ut å skrive navn med liten forbokstav, samme om det er navnet på en rase eller en bil...

"Hei, jeg heter Kristin, jeg har en Engelsk Setter som heter Milla, og bilen vi kjører en en Mercedes Benz, en kjempefin hundebil. " Skriver du slik? :P

Men kelpie er som å skrive setter. Det er to forsjellige raser som har det navnet ;)

Du har kanskje rett i den, men synes trenden har blitt litt slik at har man australian kelpie, blir fort bare "kelpie" brukt, har man working kelpie, spesiserer folk det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje rett i den, men synes trenden har blitt litt slik at har man australian kelpie, blir fort bare "kelpie" brukt, har man working kelpie, spesiserer folk det :P

Folk sier nå så mangt - jeg har fått høre flere ganger at sennen er en kjempefin rase :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da så... (skriver noen ganger med liten bokstav, men synes det ser feil ut, så får det ikke helt til :P ) MEN; hva så med alle rasehundklubbene, de har fått feil navn fra NKK de, da :o

Rasenavn ble skrevet med stor bokstav før, og eldre klubber har derfor klubbnavn etter datidens grammatikk. En endrer jo ikke et klubbnavn kun på grunn av det, i så fall skulle jo også NKK ha endret navn og fått på en ekstra B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasenavn ble skrevet med stor bokstav før, og eldre klubber har derfor klubbnavn etter datidens grammatikk. En endrer jo ikke et klubbnavn kun på grunn av det, i så fall skulle jo også NKK ha endret navn og fått på en ekstra B.

Hmmmm, nye raseklubber også ;) Når endret "reglene" seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg noen ganger skriver Siberian Husky, fordi om jeg er veldig klar over at det er feil på norsk. Forkortelsen for meg er siberian, ikke husky. Husky blir også som "setter" det er en type hund som både alaska malamute, grønlandshund, samojed, canadian eskimo dog og da blandingsrasen alaska husky fint kan dekkes av. Ser mange forkorter rasen med nettopp husky. Men for meg blir det helt feil, så jeg har siberians ;)
Er klar over at det også er engelsk flertall, men å fornorske det ordet høres helt feil ut i mine ører, sibirer? neh. Holder meg til siberians.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk det er vanskelig å gå mellom norske uttrykk og engelske ettersom hvor/hvem jeg skriver med. Prater med for den saks skyld også.

Så hvorfor man må være så korrekt på internett skjønner jeg ikke helt. Jeg skjønner at noen er mer påpasselig med å være korrekt hele tiden, men alle har ikke like god grammatikk, sånn er det bare. Og når så mange har adoptert mange engelske uttrykk må det nesten stå spesifikt i reglene at man ikke får bruke dem.

Noe jeg er enig i er at folk her inne kan være flinkere å skrive hva slags rase det er de har eller snakker om, ikke bare forkortelser. Det er irriterende og man vet jo så vidt hva salgs rase det snakkes om, spesielt når jeg nettopp hadde funnet sonen. Det er skikkelig flaut å måtte spørre for alle forkortelsene.

@Snøfrost sibirer da tenker jeg på sibirkatter, så nei, man kan ikke si "jeg har sibirer" om Siberian Huskies xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk det er vanskelig å gå mellom norske uttrykk og engelske ettersom hvor/hvem jeg skriver med. Prater med for den saks skyld også.

Så hvorfor man må være så korrekt på internett skjønner jeg ikke helt. Jeg skjønner at noen er mer påpasselig med å være korrekt hele tiden, men alle har ikke like god grammatikk, sånn er det bare. Og når så mange har adoptert mange engelske uttrykk må det nesten stå spesifikt i reglene at man ikke får bruke dem.

Noe jeg er enig i er at folk her inne kan være flinkere å skrive hva slags rase det er de har eller snakker om, ikke bare forkortelser. Det er irriterende og man vet jo så vidt hva salgs rase det snakkes om, spesielt når jeg nettopp hadde funnet sonen. Det er skikkelig flaut å måtte spørre for alle forkortelsene.

@Snøfrost sibirer da tenker jeg på sibirkatter, så nei, man kan ikke si "jeg har sibirer" om Siberian Huskies xD

Jeg bare blåser i å lese hva folk skriver om sine hunder når de bruker sånne dustete forkortelser jeg ikke skjønner :lol: Hva er en sch, nuffe, mutt, hoffe, lakke, NEG, chessie, papi, bedlis, dobbe, pyrre, fralle, noffe... Hilsen ikke-hundenerden :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg synes det er synd at det engelske språket skal dominere mer og mer. Det er jo strengt tatt ikke så fryktelig vanskelig å bruke norske ord når man snakker/skriver med nordmenn og engelske når man kommuniserer med engelskspråklige da. Engelsk er faktisk hverken kulere eller mer høyverdig enn norsk.

Hvis jeg skriver Boxer i stedet for boxer så er det jo ikke et engelsk ord engang. Eller, jo, det er det, men du skjønner hva jeg mener. ;)

Jeg liker bare ikke at det skal bety noe. Dette er et internettforum. Poenget er å kommunisere raskt og enkelt, ikke å skrive helt korrekt. Så lenge man gjør seg forstått, uten at andre sliter med å skjønne hva man sier, så synes i allefall jeg det godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt synd at så mange gir blanke f i det norske skiftspråket? Jeg er ikke veldig flink i norsk rettskrivning, men jeg setter ihvertfall pris på hvis noen retter opp i feilene mine på en ok måte. Fordi jeg har veldig lyst til å faktisk skrive korrekt :)

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg syns det er synd at man skal henge seg så opp i om man har liten eller stor bokstav i rasenavn fremfor å bare kunne diskutere hund. Jeg vet ikke med dere men jeg er faktisk ikke på Hundesonen for å forbedre rettskrivingen min. Språket er mer uhøytidelig her inne enn dersom man skriver en artikkel på skolen, og sånn skal det være. Jeg liker hvertfall at det er såpass romslig at man ikke føler man må bruke kjempelang tid på å lese gjennom for å unngå å føle seg teit fordi man "gir blanke f i rettskriving".

Jeg er sta. Jeg kommer til å fortsette å skrive Shetland Sheepdog på den engelske måten frem til navnet blir fornorsket. Det har ikke noe med å gi blanke f i rettskriving. Jeg går ut av vgs med 5 i norsk så jeg kan når jeg vil, eller rettere sagt når det gjelder. Jeg syns bare ikke at et diskusjonsforum skal være så himla høytidelig at det ikke tar høyde for at folk f.eks diskuterer hund på engelsk og at det dermed da dukker opp slike grammatiske feil. Eller at noen faktisk bare liker å skrive det på den måten. Så irriter dere gjerne, men så lenge ikke forumreglene spesifiserer at det ikke er lov til å bruke engelske skrivemåter på rasenavn så blir det store bokstaver på de rasene som har engelske navn. Ta heller og pirk på meg på nytt når rasen min heter shetlandsk fårehund og jeg fremdeles skriver det med store bokstaver ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da så... (skriver noen ganger med liten bokstav, men synes det ser feil ut, så får det ikke helt til :P ) MEN; hva så med alle rasehundklubbene, de har fått feil navn fra NKK de, da :o

Egennavnet til klubben skal starte med stor forbokstav uansett.

...og bare fordi man er en stor organisasjon betyr ikke det at man er flink/korrekt i rettskrivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg syns det er synd at man skal henge seg så opp i om man har liten eller stor bokstav i rasenavn fremfor å bare kunne diskutere hund. Jeg vet ikke med dere men jeg er faktisk ikke på Hundesonen for å forbedre rettskrivingen min. Språket er mer uhøytidelig her inne enn dersom man skriver en artikkel på skolen, og sånn skal det være. Jeg liker hvertfall at det er såpass romslig at man ikke føler man må bruke kjempelang tid på å lese gjennom for å unngå å føle seg teit fordi man "gir blanke f i rettskriving".

Men grunnen til at man må bruke kjempelang tid på å lese gjennom er jo nettopp fordi man tillater seg å skrive feil når det ikke er så farlig, slik at man aldri helt får "automatisert" hva som er rett?

Nå kaster jeg litt stein i glasshus her, jeg er fullt klar over at rettskrivingen min er blitt fryktelig mye dårligere med årene. Men da jeg var ung (en gang i forrige årtusen), møtte jeg stort sett bare på korrekt språk overalt - i bøker, blader, på TV, og stort sett alle andre steder. Jeg lærte meg omtrent ikke en eneste grammatikkregel, men jeg skrev stort sett riktig allikevel fordi jeg bare hadde lært de rette stavemåtene og formuleringene. Men i dag skriver nesten alle slurvete på nett (det gjør jeg også), så man både tillater seg å gjøre en hel masse feil, samtidig som man støter på alle feilene alle andre gjør. Dermed blir man like vant til å se feil som riktig skrivemåte, og det blir omtrent håpløst å huske på hva som er rett. Skal man da skrive noe formelt, må man sitte med ordbok og slå opp en hel masse. Folk hadde gjort det enklere for seg selv om de hadde lært seg hva som var rett med det samme og holdt seg til det.

(Når det er sagt, synes jeg det ser skikkelig snålt ut å skrive rasenavn med stedsnavn i med liten forbokstav, så jeg tipper jeg synder en del der selv :icon_redface: )

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg syns det er synd at man skal henge seg så opp i om man har liten eller stor bokstav i rasenavn fremfor å bare kunne diskutere hund. Jeg vet ikke med dere men jeg er faktisk ikke på Hundesonen for å forbedre rettskrivingen min. Språket er mer uhøytidelig her inne enn dersom man skriver en artikkel på skolen, og sånn skal det være. Jeg liker hvertfall at det er såpass romslig at man ikke føler man må bruke kjempelang tid på å lese gjennom for å unngå å føle seg teit fordi man "gir blanke f i rettskriving".

Det er veldig mange internettbrukere som ikke går på skole, ikke studerer og ikke har en jobb som krever at man stadig vekk skriver ordentlig og relativt formelt. Mesteparten av det disse skriver er kanskje i uhøytidelige fora på nett. Hvis de da ikke bryr seg om hvordan de skriver, tror jeg det er fort gjort å "miste" språket og den korrekte skrivemåten i andre settinger også.

Selv om man holder på med noe som gjør at man skriver "ordentlig" relativt ofte, tror jeg man gjør seg en stor bjørnetjeneste ved å slurve og legge til seg uvaner på internett. Det gjør jo bare at man blir mer usikker eller bruker mer tid når man faktisk skal skrive en artikkel eller sende en viktig e-post.

Kan ellers bare signere det Petra skriver i #68.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som synes det er teit, og skriver rasenavn med stor bokstav i protest mot norske språkregler, så vil jeg anbefale å rette engasjementet mot steder som har litt mer påvirkning på språkreglene enn det hundesonen har. ;) Jeg tror neppe språkrådet saumfarer alskens nettfora etter folks meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som synes det er teit, og skriver rasenavn med stor bokstav i protest mot norske språkregler, så vil jeg anbefale å rette engasjementet mot steder som har litt mer påvirkning på språkreglene enn det hundesonen har. ;) Jeg tror neppe språkrådet saumfarer alskens nettfora etter folks meninger.

Oh the irony! Eller, "Åh, ironien!", om du foretrekker det på norsk. Da burde vel kanskje du følge eget råd og rette engasjementet mot steder som har litt mer påvirkning på folks skrivefeil enn internettforum? Bli norsklærer, for eksempel? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh the irony! Eller, "Åh, ironien!", om du foretrekker det på norsk. Da burde vel kanskje du følge eget råd og rette engasjementet mot steder som har litt mer påvirkning på folks skrivefeil enn internettforum? Bli norsklærer, for eksempel? ;)

Tja, det er her jeg leser ganske mye i løpet av en dag, og her det spiller noen rolle for meg at det skrives riktig? Jeg henvender meg til det stedet jeg mener "problemet" ligger. Og det ser jo ut til at flere har vært usikker på dette, så da har jeg igrunn oppnådd målet mitt.

Norske språkregler gjøres det derimot lite med på forumet her, meg bekjent. ;)

(og norsklærere har åpenbart ikke særlig mye hell på enkelte områder) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men grunnen til at man må bruke kjempelang tid på å lese gjennom er jo nettopp fordi man tillater seg å skrive feil når det ikke er så farlig, slik at man aldri helt får "automatisert" hva som er rett?

Såklart er dette riktig, men jeg er faktisk ikke der at jeg syns det er så himla nøye om jeg skriver Border Collie i en tråd hvor noen lurer på rasen, jeg. Jeg prøver heller og passe på å bruke riktig form av og/å eller hun/henne, for DET er grammatikkfeil som gir meg sår i øynene. Ikke om noen syns det gir mening at engelske rasenavn eller raser med stedsnavn skal ha store forbokstaver.

Det er veldig mange internettbrukere som ikke går på skole, ikke studerer og ikke har en jobb som krever at man stadig vekk skriver ordentlig og relativt formelt. Mesteparten av det disse skriver er kanskje i uhøytidelige fora på nett. Hvis de da ikke bryr seg om hvordan de skriver, tror jeg det er fort gjort å "miste" språket og den korrekte skrivemåten i andre settinger også.

Selv om man holder på med noe som gjør at man skriver "ordentlig" relativt ofte, tror jeg man gjør seg en stor bjørnetjeneste ved å slurve og legge til seg uvaner på internett. Det gjør jo bare at man blir mer usikker eller bruker mer tid når man faktisk skal skrive en artikkel eller sende en viktig e-post.

Kan ellers bare signere det Petra skriver i #68.

Det er nok helt sant det du sier. Samtidig er det jo ikke her snakk om alvorlige grammatiske feil, vi diskuterer tross alt bruken av store bokstaver i rasenavn. Ellers ville jeg vært helt enig i det du skriver.

For de som synes det er teit, og skriver rasenavn med stor bokstav i protest mot norske språkregler, så vil jeg anbefale å rette engasjementet mot steder som har litt mer påvirkning på språkreglene enn det hundesonen har. ;) Jeg tror neppe språkrådet saumfarer alskens nettfora etter folks meninger.

Nei, nettopp! Så da kan man jo lure på hvorfor du orker å bruke energi på dette? ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nettopp! Så da kan man jo lure på hvorfor du orker å bruke energi på dette? ;)

Som sagt, fordi det åpenbart var flere som var usikre på det. Om det nå blir halvparten så mange skrivefeil så er jeg mer enn fornøyd jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...