Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til innkjøp ved valpekjøp


Eden
 Share

Recommended Posts

Vi blir mest sannsynlig eiere av en bichon havanais i sommer og lurer på om dere har lyst til å komme med noen råd om hva vi bør gå til innkjøp av i forkant. Hva trengs?

Vi har ikke hatt hund før og prøver nå å lese oss opp og ned på alt vi finner av info om havanaisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er en jungel av ulike seler og bånd. Hva slags typer bør vi velge?

Satser på å få innføring i pelsstellet hos oppdretter så utstyr til dette skal vi kjøpe inn også ja.

Vi kjører vel egentlig minimalt med bil, ihvertfall på turer som hunden trenger være med på. Bør vi likevel ha bur, eller kan vi bruke slik sele og med eller uten en slik "bag" til hunden med sela?

En annen ting vi tenker på er hvordan vi skal løse det nær vi er utendørs i hagen i starten. Hagen er ganske stor og ikke gjerdet inn. Har sett at noen bruker slike kompostgjerder, kan dette være lurt? Vi vil jo gjerne at valpen skal få være ute en del den også, uten bånd hele tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare kjøpt et billig lite halsbånd, og så heller tatt med valpen i butikk for å prøve sele når dere har hentet den. Vi kjøpte en veldig fin Hurttasele før vi hentet henne, fikk aldri brukt den fordi fasongen er helt feil på valpen :P . Mens et halsbånd klarer dere dere med i en eller to dager frem til dere evt. får kjøpt sele uansett :) .
Ekstra tepper/underlag til å ha med i bilen i tilfelle oppkast eller avføring, ikke uvanlig at de små kaster opp litt i starten. Våtservietter, papir og ekstra bæsjeposer!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Puppia (eller lignende type, søk på mesh harness på eBay så kommer det opp mange lignende og billigere alternativer) er fin som valpesele. Det finnes varianter som er regulerbare både rundt halsen og brystet, så har valpen litt å vokse i.

harness_example_280.jpg

Både halsbånd og kobbel bør være av det lette slaget til en valp av liten rase - pass på å kjøpe noe som ikke har tunge kroker, for eksempel.

Husk å kjøpe fôr til valpen. :) De fleste hunder tåler å bytte fôr helt fint, men du kan spørre oppdretter om hva valpen er vant til å få der og kjøpe det samme selv. (Det er heller ikke uvanlig å få med litt fôr til de første dagene fra oppdretter.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tissematter! Vi brukte slike kladder fra apoteket. Gikk med ganske mange av dem. Koda var veldig dårlig på å vise tegn til at han måtte på do (han bare plutselig satt seg ned og tissa/bæsja), så de kom godt med. Siden de absorberer likte han bedre å tisse på dem enn på gulvet, så etter kort tid gikk han mot dem når han måtte på do, hvis jeg ikke rakk å gå ut med ham. Spart oss for MYE vasking.

Anbefaler også å fjerne det som kan av tepper, av samme grunn som over - at de liker absorberende underlag å tisse på.

Langline har vi brukt masse, er også veldig fin å binde fast et sted å hagen så han kan tusle rundt uten at jeg må gå rundt etter ham med kort bånd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ikke å bruke matter til tissetrening hvis man kan unngå det - og det er jo relativt lett nå om sommeren. Det er potensielt en måte å forlenge treningen på, og risikerer å lære hunden å tisse på myke ting på gulvet. Klærne dine og sånt...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ikke å bruke matter til tissetrening hvis man kan unngå det - og det er jo relativt lett nå om sommeren. Det er potensielt en måte å forlenge treningen på, og risikerer å lære hunden å tisse på myke ting på gulvet. Klærne dine og sånt...

Kanskje greit å se an valpen, men for vår som var ute, kom inn og tisset enda et par ganger like etterpå, og aldri viste tegn til når han måtte på do, var det et veldig fint hjelpemiddel. Sparte oss for veldig mye. Tok uansett ikke lange tiden før han ble husren, selv om han var vintervalp. :-)

Men har man valp som er lettere å lese, er det selvfølgelig best å slippe.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du trenger er:

Halsbånd (regulerbart er kjekt)

Sele

Kobbel

Matskål og vannskål

Et teppe eller en seng å sove på

Bilbur

Noen leker valpen kan få tygge på. Det må ikke være fra dyrebutikk, kan godt være filler man har klipt opp og flettet sammen, en ball ++

Klotang

For og godis

Det er i hvertfall det jeg ser på som "obligatorisk", resten er jo litt smak og behag :) Det er ikke så mye man ha, men mye som er kjekt og lurt! Pluss at hundeholdet i grunnen kan gjøres så billig eller dyrt man selv vil, hvis man ser bort fra nødvendigheter som mat og veterinærutgifter.

Lykke til med valp! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående sele, anbefaler jeg en regulerbar h-sele eller noe slikt. Som passer på det strammeste når du kjøper den. Da slipper du kanskje å kjøpe 100 seler før valpen er voksen. :P

Dessverre passet ikke h-sele på kroppen til min, så vi har brukt brystsele som kun har vært regulerbar rundt magen, og han har vokst ifra en del seler nå...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shampo kan også være lurt å kjøpe. Anbefaler Optima PH som er helt naturlig :) Venn hunden til det tidlig.

Venn den også til håndtering. Ta ofte i munnen, ører, hale, labber osv :)

Meld deg gjerne inn i havanais-gruppen på Facebook. Bichon havanais i Norge. Der er det mye hjelp å få!

Lykke til med valp! Har havanais selv :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Shampo kan også være lurt å kjøpe. Anbefaler Optima PH som er helt naturlig :) Venn hunden til det tidlig.

Venn den også til håndtering. Ta ofte i munnen, ører, hale, labber osv :)

Meld deg gjerne inn i havanais-gruppen på Facebook. Bichon havanais i Norge. Der er det mye hjelp å få!

Lykke til med valp! Har havanais selv :)

Hvor får man kjøpt den shampoen?

Har meldt meg inn i gruppa. Masse nydelige hunder og gode råd der! Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder seler til valpen. Har dere lyst til å vise meg noen konkrete tips? Linker til alternative seler? Er jo så ny i denne jungelen... Jeg skal kjøpe både sele, halsbånd og kobbel.

Og hva slags kam/børster bør vi bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Puppia (eller lignende type, søk på mesh harness på eBay så kommer det opp mange lignende og billigere alternativer) er fin som valpesele. Det finnes varianter som er regulerbare både rundt halsen og brystet, så har valpen litt å vokse i.

harness_example_280.jpg

Både halsbånd og kobbel bør være av det lette slaget til en valp av liten rase - pass på å kjøpe noe som ikke har tunge kroker, for eksempel.

Husk å kjøpe fôr til valpen. :) De fleste hunder tåler å bytte fôr helt fint, men du kan spørre oppdretter om hva valpen er vant til å få der og kjøpe det samme selv. (Det er heller ikke uvanlig å få med litt fôr til de første dagene fra oppdretter.)

Takk for tips! Jeg søker! ;-) vet du om noen norske nettbutikker som selger slike seler?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan f.eks disse selene brukes? http://www.hundeutstyr.no/puppia-softsele-aharnes-p-632.html

Usikker på størrelse da. Skulle gjerne ha kjøpt inn før valpen kommer, men det er vel kanskje vanskelig å vite hvilken størrelse man bør gå for...

Du får kjøpt kopier av disse på ebay til absolutt ingenting. Nettopp kjøpt en i XS til 15 kr. Da kan du kjøpe en i hver størrelse, om du vil. :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse var søte! Hvor kjapt vokser pelsen i starten egentlig? Altså, når kan jeg regne meg å måtte starte å sette opp håret tro? Ah! Gleder meg sånn! :-D

Pelsen vokser relativt sakte den, men tror vi brukte de aller minste størrelsene fra vi hentet 8-9 uker gammel :) (Feks 1b og 3b viser de små klemmene)

Kan f.eks disse selene brukes? http://www.hundeutstyr.no/puppia-softsele-aharnes-p-632.html

Usikker på størrelse da. Skulle gjerne ha kjøpt inn før valpen kommer, men det er vel kanskje vanskelig å vite hvilken størrelse man bør gå for...

Jeg ville ikke kjøpt puppia siden den har så stor flate og det gnager/floker til pelsen. Vi har en puppia til havanaisen hjemme og den passer heller ikke til kroppsformen. (Har dessverre ikke noe forslag å komme med annet enn en regulerbar h-sele)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...