Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp meg med bil


ingvildoline
 Share

Recommended Posts

Ford focus er kjekke biler, gode å kjøre, veldig god plass i bagasjerom og relativt billige i innkjøp. Om du finner noe så ville jeg dog gått for en med 1,8 eller 2,0 motorstørrelse isteden for 1,6 som du linker til. Ikke noen krise med 1,6 heller men de er litt daue og sliter med å holde farten i motbakker, akselerering ved forbikjøring osv. Samt at bensinforbruket gjerne er større.

Kjøpte meg en focus 2004,mod i fjor, betalte 45000 og har delkasko. Det koster noen lapper mindre hvert år og på sikt så blir nok det billigere uansett på relativt gamle biler. Har kjørt skadefritt i de 9 årene jeg har hatt lappen og det vil vell si at jeg har spart fort opp mot 30 000 eller mer og er det noen som kjører på deg så er det jo motparten sitt forsikrings selskap som dekker uansett. Nå et det jo også sjeldent man kræsjer bilen så den må repareres for like mye som man kjøpte den for og på mindre skader så lønner det seg uansett ikke å bruke forsikring da man mister bonus og premien kan øke mye så man taper mange ganger det man hadde måttet betale for reparasjon innen bonusen er arbeider ned til normal igjen noen år etterpå.

Kjørelengde er noe som koster en del på forsikringen så kjører man lite så blir det også mye billigere. Kan spare mange lapper i året der. Betaler 3500 eller noe i året på min med delkasko. Men jeg har full bonus og sånn forsikring om at bare personer over 25 år kjører bilen, pluss kort kjørelengde.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem med mange kilometer hvis slitedelene er skiftet når de skal :) jeg hadde gjerne kjøpt en bil med 200 000 km hvis jeg visste at feks registerreima var skiftet ganske nylig, pluss de delene jeg ikke kjenner til...

Når det gjelder forsikring: hvis du har mulighet til å bruke Jernbanepersonalets bank, er de helt klart billigst på markedet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enkle forklaringa er sånn; har du lån på bilen krever långiver (fx banken) at du har full kasko, slik at de har dekning for sine krav hvis bilen skulle bli kondemnert. Har du ikke lån på bilen, kan du gjøre som du vil. Ansvarsforsikring er lovpålagt, så den slipper du ikke unna.

Ang evt lån, sjekk med flere ulike långivere. Det er tildels store forskjeller i rentesatser og krav til egenkapital. Prut på rentene hvis du kan. Det samme gjelder forsikringspriser. Ring flere selskap. Sjekk om du har krav på rabatter fx med å være medlem i boligbyggelag (BOB, Vestbo), fagforening...

Biltyper, merker og sånt har forskjellige folk ulike preferanser på, så der vil du få ulike svar etter hvem du spør. Jeg ser biler på lista di jeg ville holdt meg unna, men som andre igjen kan synes er helt greie og har gode erfaringer med.

Red. definisjonsfeil

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enkle forklaringa er sånn; har du lån på bilen krever långiver (fx banken) at du har full kasko, slik at de har dekning for sine krav hvis bilen skulle bli kondemnert. Har du ikke lån på bilen, kan du gjøre som du vil. Ansvarsforsikring er lovpålagt, så den slipper du ikke unna.

Mange som har kaskofrie billån under en viss sum, 50.000, 100.000 osv

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

06_642306527.jpg

Jeg har en Kia Carens 2007 kostet 65.000 og hadde gått 65.500. De er ikke spesielt vanlige, men søk på finn, så finner du.

Ble advart av flere "bilsnobber" å kjøpe sånn bil, men onkel som er bilmekaniker ga grønt lys. Jeg har nå hatt den i over ett år, og kjørt langt og mye. Er dødsfornøyd. Super hundebil og blant de rimeligere å forsikre. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar om forsikring :) @Malamuten Hva vil full bonus si?

Biltyper, merker og sånt har forskjellige folk ulike preferanser på, så der vil du få ulike svar etter hvem du spør. Jeg ser biler på lista di jeg ville holdt meg unna, men som andre igjen kan synes er helt greie og har gode erfaringer med.

Hvilke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar om forsikring :) @Malamuten Hva vil full bonus si?

Full bonus vil si så mye bonus som det går an å få, tror det er 70 eller 75% Så det vil jo si at du måtte betalt en del mer enn meg for tilsvarende forsikring. Vet ikke hvor gammel du er, men det er vell noe forskjell på om man er over eller under 25 også, og muligens hvor lenge man har hatt førerkort? Kjører du skadefritt i 5 år får du tilbakebetalt 5-6000 fra de fleste selskap tror jeg. Men om du kjøper en "vanlig" bil uten noen ting som gjør at forsikringen blir unaturlig dyr og normal til kort kjørelengde (10-16000km i året) så kommer du nok unna med rundt 10 000 i året uansett tipper jeg.

Edit: http://www.abcnyheter.no/skadeforsikring/faktainnhold/090116/bonussystemet-i-bilforsikringom forsikringsbonus

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de bilene du har linket til, så ville jeg lagt fra meg begge Hyundai'ene. De er ikke særlig stor innvendig og hvis du skal ha hund med, så blir det veldig knapt med plass. Ofte har de liten motor også= lite hk og drakraft.

Jeg kjører en Mitsubishi Carisma 1997 modell som jeg er veldig fornøyd med. Jeg har kombiversjonen, så Teo har forholdsvis god plass baki bagasjerommet. Jeg kjøpte bilen min veldig billig, men har hatt veldig lite tull med den. Til nå har jeg kun byttet støtdempere foren. Skal snart ha den på service og EU-kontroll, og vil tro den går gjennom uten altfor mange feil.

Jeg har ansvar og delkasko på min og betaler 7212,- i året (600,- i mnd). Men jeg er over 25 da, ellers hadde det nok blitt dyrere. Det er dessverre en av ulempene med å kjøpe bil når man er så ung som du. Da blir ofte forsikringen dyr.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg absolutt gått for noe japansk. Dvs. Toyota, Nissan, Mitsubishi, Mazda. Innenfor de merkene bør det vel være mulig å finne noe bra. Jeg hadde Toyota før og var veldig fornøyd med den, men den hadde desverre mye rust. Og strøk på Eu-kontrollen så det sang. Så den vraket jeg. Men den var god å kjøre og startet alltid. Det er fordelen med japsebiler, de bare går og går og går.... :) Så lenge man gir dem jevnlige oljeskift og utskifting av slitedeler.

Lykke til med bilkjøp! Det kan nok virke som en jungel der ute, men jeg håper du finner en bil du vil bli fornøyd med :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på Nissan Note eller Subary Justy? Begge bilene har vi fått anbefalt av bilforhandler her i byen når vi snakket om hva slags bil jeg ville ha meg etterhvert :)

Nissan note: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=57713220&searchclickthrough=true

Subary Justy: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=57679231&searchclickthrough=true

I subaruen blir bagarsjerommet flatt om man legger ned to eller et sete(baksetet er delt 2/1) :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig hadde styrt unna japanerene(har Mitsubishi lancer 2000mod), og har hørt flere si det samme. Helt grei bil og god å kjøre, men delene er jevnt over veldig dyre(får nesten kun tak i originaldeler på den.. Som en gummislange til 3500kr.....)

Jeg betaler vel 4-5000kr for min i året på forsikring med 25000(?) km og delkasko. Husker ikke bonus, men ca 50%

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig hadde styrt unna japanerene(har Mitsubishi lancer 2000mod), og har hørt flere si det samme. Helt grei bil og god å kjøre, men delene er jevnt over veldig dyre(får nesten kun tak i originaldeler på den.. Som en gummislange til 3500kr....)

Jeg betaler vel 4-5000kr for min i året på forsikring med 25000(?) km og delkasko. Husker ikke bonus, men ca 50%

Det kommer vel også litt ann på hvilken japsebil du har og årsmodell. Jeg vil tro at jo nyere bilen er, jo dyrere deler. Jeg har hatt eldre japsebiler og jeg kan ikke si at jeg synes delene var sånn spesiell dyre. Bil er jo dyrt uansett og et pengesluk, enten bilen er fra 2000 eller 1997.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en suzuki grand vitara, tredørs for to mnd siden! Eeelsker den! MEN, den er liten! Jeg tok ut ene baksetet for å få plass til dyret(35kg boxer), da det manglet 3cm for å få inn buret når setet var vippet sammen;p

Om man ikke vipper frem baksetene, så har du aldri i livet plass til et bur, med mindre du har et lite bur til en chihuahua!

Men bilen er en super bybil pga str, samtidig som den er kraftig nok til å komme seg frem "overalt":)

Men trenger du 4 seter; velg en annen bil!

Ang forsikring, ring de forskjellige selskapene å be om prisforslag! Jeg fikk fullkasko forsikring hos nemi, for samme pris som tryg skulle ha for delkasko!

Flere banker tillater delkasko over 100 000,- også, mot at det settes høyere rente. Dumt på sikt, men det går an;p

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en suzuki grand vitara, tredørs for to mnd siden! Eeelsker den! MEN, den er liten! Jeg tok ut ene baksetet for å få plass til dyret(35kg boxer), da det manglet 3cm for å få inn buret når setet var vippet sammen;p

Om man ikke vipper frem baksetene, så har du aldri i livet plass til et bur, med mindre du har et lite bur til en chihuahua!

Men bilen er en super bybil pga str, samtidig som den er kraftig nok til å komme seg frem "overalt":)

Men trenger du 4 seter; velg en annen bil!

Ang forsikring, ring de forskjellige selskapene å be om prisforslag! Jeg fikk fullkasko forsikring hos nemi, for samme pris som tryg skulle ha for delkasko!

Flere banker tillater delkasko over 100 000,- også, mot at det settes høyere rente. Dumt på sikt, men det går an;p

Da faller den vekk, kan klare meg med en 2-seter, men da vil jeg ha en 2-seter som ER en 2-seter :P Bagasjerommet må ha plass til bikkje!

Har snakket med forsikringsselskapet til pappa, skal ta en ringerunde når jeg har fått svar på lånesøknad som jeg sendte inn i dag! Jeg er jo ikke så "bra stilt" forsikringsmessig, 22 år og har ikke hatt bil før. Så jeg og pappa skal se om vi kanskje kan få til noe lurt.

Hjelpes, så voksen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å nylig ha kjøpt bruktbil, så anbefaler jeg å kjøpe fra forhandler. Fikk 3 mnd bruktbilgaranti, og pga en skjult feil har de byttet deler for 11k, og skal nå bytte ut begge baklyktene pga kontaktfeil (2k per lykt) pluss arbeidstimer. Hadde jeg kjøpt denne bilen privat, hadde jeg måttet dekke dette selv, måtte jeg sikkert solgt bilen for å få råd til det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HOLD DEG LANGT UNNA LIANA - just sayin' :twitch:

Billig bil ja, men jæææævli dyr i bensin.. Bruker mer enn pappa i måneden og han kjører typ mye mye mye mer enn meg (jeg kjører normalt tur/retur jobb som er 10 min hver vei, og til trening som er 10 min unna) :sint_01: Han kjører overalt på jobb, og har stoooor bil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da faller den vekk, kan klare meg med en 2-seter, men da vil jeg ha en 2-seter som ER en 2-seter :P Bagasjerommet må ha plass til bikkje!

Har snakket med forsikringsselskapet til pappa, skal ta en ringerunde når jeg har fått svar på lånesøknad som jeg sendte inn i dag! Jeg er jo ikke så "bra stilt" forsikringsmessig, 22 år og har ikke hatt bil før. Så jeg og pappa skal se om vi kanskje kan få til noe lurt.

Hjelpes, så voksen :lol:

Der er x-trailen på den bedre siden av de små suv'ene. Går et helt ok bur baki uten å legge ned seter. Når jeg har nede et sete, har jeg inne et romslig bur til. Ingen problem å ha med 6-7 bikkjer med et baksete oppe... Muligens den bilen jeg har vært mest fornøyd med opp gjennom :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da faller den vekk, kan klare meg med en 2-seter, men da vil jeg ha en 2-seter som ER en 2-seter :P Bagasjerommet må ha plass til bikkje!

 

Har snakket med forsikringsselskapet til pappa, skal ta en ringerunde når jeg har fått svar på lånesøknad som jeg sendte inn i dag! Jeg er jo ikke så "bra stilt" forsikringsmessig, 22 år og har ikke hatt bil før. Så jeg og pappa skal se om vi kanskje kan få til noe lurt.

 

Hjelpes, så voksen :lol:

Kan ikke forsikringen og bil stå på din far? Det gjør min :) Billigere forsikring!
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke forsikringen og bil stå på din far? Det gjør min :) Billigere forsikring!

Det er det vi skal undersøke :) Så lenge det er ok for banken at lånet er på meg, men at bil + forsikring står på pappa, gjør vi det sånn :) Det er sånn mams og paps har gjort det med sin bil (lån på mamma, eier+forsikring på pappa), men man må visst snakke med banken om det og få det godkjent på noe vis. Får se når jeg får svar på søknaden, er veldig usikker på om jeg får låne den summen jeg vil med de "vilkårene" jeg kan tilby :P

Edit: Også flytter vi forsikring og eier over på meg når jeg er over den "magiske grense" aldersmessig som forsikringsselskapet har, da har jeg nok også jobb tilsvarende 100% også og har råd til en dyr forsikring (for i starten blir den jo dyr uansett).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da får jo aldri du opparbeidet bonus da ;)

Forsikring blir jo billigere når man kommer litt opp i alder (noen har grense på 23, andre 24, men de fleste har vel 25 år).

Personlig vil jeg heller begynne å tjene opp bonus om et par år, enn å betale over dobbelt så mye i forsikring som det pappa trenger i de årene det tar meg å bli "gammel nok" :P

Edit: Hør på meg, snakker som om jeg har peiling :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring blir jo billigere når man kommer litt opp i alder (noen har grense på 23, andre 24, men de fleste har vel 25 år).

Personlig vil jeg heller begynne å tjene opp bonus om et par år, enn å betale over dobbelt så mye i forsikring som det pappa trenger i de årene det tar meg å bli "gammel nok" :P

Edit: Hør på meg, snakker som om jeg har peiling :lol:

ja, nå kjøpte jeg min første bil rett før den 23 grensa. Men er veldig kjekt å få opparbeidet bonus for seg selv også :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford er gode biler. Når det gjelder forsikring,om du skal ha bil til 70-80 lapper og som er såpass ny som 2008 bør du ha full kasko. Jeg betaler 10000 i året på full kasko super forsikring med 50% bonus. Mener jeg var på rundt 13000 når jeg hadde 20% (som er det du starter med)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford er gode biler. Når det gjelder forsikring,om du skal ha bil til 70-80 lapper og som er såpass ny som 2008 bør du ha full kasko. Jeg betaler 10000 i året på full kasko super forsikring med 50% bonus. Mener jeg var på rundt 13000 når jeg hadde 20% (som er det du starter med)

Hvor har du forsikringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...