Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva kan fikses i byen din?


Ingvild
 Share

Recommended Posts

Jeg skal skrive masteroppgaven min i by- og regionplanlegging neste vår. Jeg har lyst til å lage en prosjekteringsoppgave, hvor jeg tar for meg et avgrenset område og gjennom analyser og mulighetsstudier kommer fram til et slags planforslag for området. Her kan jeg jobbe på veldig ulike nivåer - jeg kan vurdere hvordan én enkelt plass kan bli bedre integrert i byen eller jeg kan se på hvor det er strategisk lurt å legge en motorvei for at den skal fungere best mulig i den byregionen den skal ligge i. Jeg er nok mest opptatt av et nivå mellom disse to. Jeg er ikke arkitekt eller landskapsarkitekt, så jeg skal ikke gå inn på veldig detaljert nivå. Men jeg kan for eksempel finne ut av hvordan bystrukturen bør være rundt t-banestasjonen på Madserud om/når Fornebubanen åpner der. Hvilke funksjoner bør det være der og hvordan bør de være organisert i forhold til hverandre? Hvordan skal gatestrukturen være? Hva trenger området, og hva har området plass til? Også videre. Det er det nivået jeg er mest interessert i. :) Produktet jeg ser for meg å lage til slutt er en masterplan:

masterplan.gif

Så er det slik at ettersom jeg studerer like sør for Oslo og Oslo er Norges hovedstad og største by, er det veldig fort gjort at "alle" eksemplene vi jobber med på studieprogrammet mitt er fra Oslo. Det er på mange måter greit, for det er mye spennende å ta tak i der! Men det kunne være gøy å utforske noen andre kanter av landet, også. Problemet er at når man ikke er kjent i alle landets byer selv, er det ikke nødvendigvis så lett å fange opp hvor det er behov for endring eller hvor det er prosesser i gang som gjør at byen endrer seg.

Så mitt spørsmål til dere kjære soniser, som bor i alle landets kriker og kroker, hva er det som kan fikses på der du bor?

Kanskje det er et område som er litt utrivelig på en eller annen måte, eller hvor det nettopp er frigjort en del areal (for eksempel et industriområde som har blitt lagt ned), eller hvor premissene har blitt endret (for eksempel fordi en omkjøringsvei har gjort tungtrafikken i området mye mindre). Kanskje kommunen har noen planer på gang, som du egentlig ikke er helt fornøyd med? Trenger byen eller tettstedet ditt noe som de sliter med å finne plass til? Ønsker du deg trikkelinje? Eller kanskje et sammenhengende sykkelstinett? Eller noe helt annet?

Håper dere har et eller annet å bidra med. :) Alt er av interesse egentlig - jeg vil bare ha en liten idémyldring sånn at jeg selv kan bli litt klokere på hva jeg vil skrive om. :) Og eksempler fra Oslo er også lov, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjerne ta for deg Haugesund :P Vi er en liten by mellom Stavanger og Bergen, så vi pleier å spøke med at vi har togforbindelser sør og nord i byen, altså da i Stavanger og i Bergen uten at de går gjennom byen vår :P

Vi holder jo på med litt forskjellige utbygninger her, men det meste går vel på utvidelse av veier pdd.

Jeg kjenner lite til planer i byen, men jeg hadde ikke foraktet en togforbindelse evnt bybane/trikk da det er langt mellom plassene (f.eks kjøpesenter og andre samlingspunkt) og kollektivtransporten er heller dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer oppbrinnelig fra Skien, og der har du et flott eksempel på et sentrum som har dødd helt etter at kjøpesenteret 10 min unna sentrum bygde ut. Veldig trist, skulle gjerne sett at noen fikk en god idee om hva man kunne gjøre for at sentrum skal leve igjen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gran sentrum var med på det Brenner-programmet som et eksempel på dårlig planlegging... Ting her er litt... tja.. rart... Og ting skulle helt klart vært gjort på en annen måte for å få et tettere sentrum, mindre bil, mer folk og et triveligere og koseligere sentrum. Samtidig er vi midt i en prosess hvor hovedveien vår, rv4, legges om gjennom sentrum og skal nå gå i tunnel. Det skal derfor bli miljøgate, noe vi selvfølgelig håper på at skal bidra positivt til sentrum.

En liten (sammenlignet med bykommunen i hvert fall) kommune som Gran har en del utfordringer når det gjelder tettstedsutvikling, fordi vi kan liksom legge så mye planer vi vil, men er samtidig prisgitt entreprenører/privatpersoner, for kommunen sjøl bygger svært lite. Og i en liten kommune er ikke prosjektene så store, så vi har mange mange små reguleringsplaner, men mangler kanskje de mer overordnede planene. Eller, det stemmer ikke helt det heller, men ja... Også er det problematikken med politikere vs. utbygger vs. administrasjonen... For å si det kort, det er her mye av kjernen til problemet ligger.

Jeg har lyst på et nytt Gran sentrum, uten biler og parkeringsplasser (men de må ligge nært butikkene for Hadelendinger kan ikke å gå...), små grønne lunger, fortauskafeer, torg, liv i gatene, liv på fortauene, møteplasser i sentrum, og aller helst en gågate gjennom sentrum! Få butikkene ut av kjøpesentrene, evt. dra gågata på en måte gjennom det ene senteret, som i Bodø, og for guds skyld, ikke spre handelen over et større areal enn det vi har i dag. Og ja, prøve å knytte sentrum mer med det fantastiske naturreservatet vi har 200m fra togstasjonen, med fugletårn, stier, oppslagstavler osv.

Velg oss, velg oss, velg oss :flag::innocent:

(Også er folka som jobber på plan hos oss veldig trivelige og lette å samarbeide med :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hovedveiene i Bergen er lagt er et irritasjonsmoment for mange bergensere. Skal du fra sør til nord i byen må du enten kjøre lang omvei gjennom gokk, eller gjennom byen. Vi sliter med dårlig luft i sentrum, men når all trafikk sør-nord går gjennom sentrum er ikke det så rart. Hele sentrum blir en "propp" av biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Romsås er alt perfekt og vi vil gjerne ha det sånn :) Det rasles med sablene vedr utbygging og det hadde vært fint om noen så på alternativ til boligutbygging steder der det er hensiktsmessig. Særlig morsomt hadde det vært om noen lagde forslag til utbygging på hellige vestkanten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Her skal bilen brukes til ALT. Altså skal du i butikken på den ene siden av parkeringen for så i butikken på den andre siden av parkeringen så flytter en så klart bilen. Også har vi da gjennomgangstrafikken midt i sentrum. Disse to tingene burde det gjøres noe med. Det er mange muligheter for å gå i Bygdebyen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at dere bryr dere om hjemstedet deres og har meninger om hva som kunne vært bedre! Kom gjerne med mer, og gjerne litt mer detaljert. Noen av stedene dere nevner har jeg aldri besøkt, så da trenger jeg kanskje litt mer input for å henge med. :)

Du kan gjerne ta for deg Haugesund :P Vi er en liten by mellom Stavanger og Bergen, så vi pleier å spøke med at vi har togforbindelser sør og nord i byen, altså da i Stavanger og i Bergen uten at de går gjennom byen vår :P
Vi holder jo på med litt forskjellige utbygninger her, men det meste går vel på utvidelse av veier pdd.

Jeg kjenner lite til planer i byen, men jeg hadde ikke foraktet en togforbindelse evnt bybane/trikk da det er langt mellom plassene (f.eks kjøpesenter og andre samlingspunkt) og kollektivtransporten er heller dårlig.

Jeg syns tog langs hele Vestlandet hadde vært helt fantastisk! Stavanger-Haugesund-Bergen-Førde-Ålesund-Molde-Kristiansund-Trondheim. Det hadde jo vært en turistattraksjon! Og det hadde vært svindyrt å gjennomføre. :lol: De får vel konsentrere seg om å gjøre E39 fergefri først, kanskje.

Blir kollektivtransporten bedre av at det er en trikk/bybane der? Jeg syns trikk er et veldig flott framkomstmiddel, men å forbedre busstilbudet er ganske mye rimeligere enn å anlegge en trikkelinje. Det skal være store fordeler for å gjøre det, og det er mest aktuelt langs veldig befolkede strekninger hvor det også er mange som jobber. Kanskje Haugesund heller trenger en ordentlig opprustning av busstilbudet? Jeg vet ikke. :)

Nyhavna i Trondheim er jo et område som skal utvikles..

Ja. Det er laget en god kommunedelplan som nettopp har ligget ute til høring for det området. Der har de gjort et godt byplangrep, så jeg er dessverre litt for seint ute til å gjøre det samme selv. :lol: Men det er jo et spennende område, så det kan jo være ting å jobbe med for meg selv om kommunedelplanen nå sannsynligvis blir vedtatt.

Jeg kommer oppbrinnelig fra Skien, og der har du et flott eksempel på et sentrum som har dødd helt etter at kjøpesenteret 10 min unna sentrum bygde ut. Veldig trist, skulle gjerne sett at noen fikk en god idee om hva man kunne gjøre for at sentrum skal leve igjen.

Det der er en vanskelig og vanlig problemstilling, dessverre. Jeg syns dette er en fin liten kommentar om det med kjøpesenter og byliv: http://www.dagbladet.no/2013/03/12/kultur/debatt/arkitektur/kjopesenter/thon/26176018/

Har dere studenter i Skien? Eller holder de bare til i Porsgrunn? Hvor lang tid tar det egentlig å reise kollektivt mellom Porsgrunn sentrum og Skien sentrum?

Gran sentrum var med på det Brenner-programmet som et eksempel på dårlig planlegging... Ting her er litt... tja.. rart... Og ting skulle helt klart vært gjort på en annen måte for å få et tettere sentrum, mindre bil, mer folk og et triveligere og koseligere sentrum. Samtidig er vi midt i en prosess hvor hovedveien vår, rv4, legges om gjennom sentrum og skal nå gå i tunnel. Det skal derfor bli miljøgate, noe vi selvfølgelig håper på at skal bidra positivt til sentrum.

En liten (sammenlignet med bykommunen i hvert fall) kommune som Gran har en del utfordringer når det gjelder tettstedsutvikling, fordi vi kan liksom legge så mye planer vi vil, men er samtidig prisgitt entreprenører/privatpersoner, for kommunen sjøl bygger svært lite. Og i en liten kommune er ikke prosjektene så store, så vi har mange mange små reguleringsplaner, men mangler kanskje de mer overordnede planene. Eller, det stemmer ikke helt det heller, men ja... Også er det problematikken med politikere vs. utbygger vs. administrasjonen... For å si det kort, det er her mye av kjernen til problemet ligger.

Jeg har lyst på et nytt Gran sentrum, uten biler og parkeringsplasser (men de må ligge nært butikkene for Hadelendinger kan ikke å gå...), små grønne lunger, fortauskafeer, torg, liv i gatene, liv på fortauene, møteplasser i sentrum, og aller helst en gågate gjennom sentrum! Få butikkene ut av kjøpesentrene, evt. dra gågata på en måte gjennom det ene senteret, som i Bodø, og for guds skyld, ikke spre handelen over et større areal enn det vi har i dag. Og ja, prøve å knytte sentrum mer med det fantastiske naturreservatet vi har 200m fra togstasjonen, med fugletårn, stier, oppslagstavler osv.

Velg oss, velg oss, velg oss :flag::innocent:

(Også er folka som jobber på plan hos oss veldig trivelige og lette å samarbeide med :ahappy: )

Jeg har faktisk vært på et foredrag med en fra Gran kommune som fortalte om dette med veiomleggingen og hvordan det kan påvirke sentrum. Husker ikke i farta om det var på et seminar jeg har vært på eller om jeg har hatt forelesning om det i et fag. Uansett - det jeg husker mest fra det var at det var fryktelig mye snakk om parkeringsplasser. :lol: Men jeg husker også at det var en del snakk om identitet og noe gammel trehusbebyggelse som var viktig og sentralt. Og det er jo et grimlende utgangspunkt for sentrumsutvikling egentlig - om man klarer å ta tak i den lokale identiteten og utvikle sentrum i tråd med den.

Parkeringsplasser må man nesten ha på et sånt sted, for mange kommer fra et stykke unna. Man kan liksom ikke forvente at folk skal gjøre unna storhandelen og bære med seg den hjem i åtte kilometer. Men lokalisering av parkeringsplasser har veldig mye å si for hvordan folk bruker sentrum. I stedet for en gigantisk parkeringsplass utenfor hver eneste store butikk kan man ha mer en slags innfartsparkering, for eksempel.

I Dokka har de hatt et landsbyprosjekt for å utvikle stedet som nettopp aktiv landsby - det beste fra byen og det beste fra bygda. En sånn type tankegang hadde kanskje ikke vært så dum for Gran heller? http://www.landsbyendokka.com

Du har jo mange flotte ideer allerede, syns jeg! Hvorfor er ikke du planlegger? :P Jeg håper du engasjerer deg litt i de relevante planprosessene der. :)

Min kjepphest: La byen møte vannet! Det legges alt for mye ræl langs strandsonen i alle byer. Plasser torg og parker langs vannet i stedet. La folket få se og lukte saltvann!

Det er jeg så enig i! Og det er ofte så vanskelig å gjøre noe med ettersom havn, jernbane og hovedveier har fått den der strategiske beliggenheten. (At de bygget havna nære sjøen er kanskje ikke så rart.) Men sjø/vannfrontplanlegging har blitt et eget begrep, og det finnes jo eksempler på at de rydder opp sjøfronten og gjør den tilgjengelig for folket. Som Fjordbyen i Oslo. Havneanleggene har en litt annen rolle i dag enn for bare noen tiår siden, så mange steder er det nå (eller snart) mulig å gjøre sjøfronten mer tilgjengelig fordi havneanleggene flyttes eller endres. En stor fordel da er at eiendomsstrukturen ofte er relativt enkel, slik at det faktisk er mulig å lage god by der. Det er kanskje en fattig trøst, men vi som utdannes nå ser verdien sjø og elv har, og vil nok i større grad enn våre forgjengere jobbe for å gjøre vann tilgjengelig i byen. :)

Jeg syns for eksempel at Stjørdal er litt pussig når det kommer til vann. Det er en by som har både elv og fjord, men det merker man ikke noe til i det hele tatt når man går rundt i sentrum. (Eller kjører fra sted til sted i sentrum, som veldig mange gjør.) Der har man barrierer som flyplass, motorvei og jernbane som gjør det vanskelig for byen å komme helt ned til vannet.

Du får se på planene til Grimstads rike onkel :) JB Ugland. Om det er noe her som kan forbedres , gjøre annerledes. http://www.jbu.no/det-gir-en-helt-spesiell-energi-a-jobbe-ved-siden-av-2500-studenter/

Red: Kristiansand! Legge E 18 gjennom bykjernen med 50 sone og sånn - bah.

Det er alltid spennende med store utbyggingsprosjekter! Ved første øyekast syns jeg egentlig prosjektet ser ganske bra ut (med unntak av den gigantiske parkeringsplassen som ligger i dagen). Det har potensial til å gi noe tilbake til byen i form av arbeidsplasser, boliger, studentplasser og et flott parkområde. Det kunne nok kanskje blitt bygget enda tettere med boliger, men det er jo rom for fortetting der om det skulle være behov for det i framtida. Hva tenker du om prosjektet? Er det noe du skulle ønske var annerledes?

Jeg tror nesten du må forklare litt nærmere hva du mener med E18 og Kristiansand. :) Går E18 gjennom sentrum i dag, eller planlegger de å legge den gjennom sentrum?

Hvordan hovedveiene i Bergen er lagt er et irritasjonsmoment for mange bergensere. Skal du fra sør til nord i byen må du enten kjøre lang omvei gjennom gokk, eller gjennom byen. Vi sliter med dårlig luft i sentrum, men når all trafikk sør-nord går gjennom sentrum er ikke det så rart. Hele sentrum blir en "propp" av biler.

Bergen er en by jeg ikke kjenner så veldig godt. Jeg har studert litt kart over byen bare, og det som slår meg er at den er veldig rart utbygd. :P Det er store avstander mellom de ulike lokalsentraene, med fjell midt inni byen! Pussige greier. Det er liksom som om området ikke helt er ment for å huse Norges andre største by. Og når det er slik, er det nok ganske vanskelig å være veiplanlegger i området der også. Vet du om de har planer om å gjøre noe med veistrukturen der?

Har om dette selv på skolen. Ilsvika i Trondheim! Dårlig planlegging, dårlig utnyttelse :)

Så gøy. :) Hva er det du studerer/i hvilket fag er det du har om planlegging?

I Ilsvika har det jo blitt bygget en del de siste årene, uten at jeg helt vet om de prosjektene er vellykkede eller ikke. Er det de nye prosjektene du tenker på, eller tenker du at det burde bygges mer utover mot Trolla også?

At Tønsberg Nøtterøy fortsatt ikke har en ny og ordentlig bru løsning.

Det har jeg hørt snakk om! Det er nok litt utenfor mitt interessefelt, men jeg er enig i at det må være frustrerende for beboerne der at det tar så lang tid å få på plass en god løsning.

På Romsås er alt perfekt og vi vil gjerne ha det sånn :) Det rasles med sablene vedr utbygging og det hadde vært fint om noen så på alternativ til boligutbygging steder der det er hensiktsmessig. Særlig morsomt hadde det vært om noen lagde forslag til utbygging på hellige vestkanten!

Da jeg studerte på Blindern skrev jeg faktisk en artikkel om Romsås og muligheter for fortetting der. Det er et veldig fint område, syns jeg! Det kunne kanskje blitt et enda mer spennende og variert område å bo i dersom det kom litt mer variert bebyggelse der, også. For eksempel noen rekkehus eller en liten kolonihageby! Men hvis det først blir bestemt at det skal bygges mer på Romsås, spørs det om det er små villaer det blir gitt plass til der.

Jeg er helt enig i at det bør bygges mer, tettere og større på vestkanten i Oslo. De har infrastrukturen til å takle det, så det gjelder bare å finne områdene det er plass. Og ikke minst finne områder hvor det er mulig å gjennomføre - det er veldig mange ressurssterke personer der som har mulighet til å stoppe utbyggingsprosjekter i villastrøk. Juridisk sett er det ikke bare bare å få gjennomført det heller.

Kanskje jeg skal ta litt tak i det? Finne områder for fortetting på vestkanten og lage et forslag til hvordan det kan gjøres på et konkret sted, for eksempel.

Her skal bilen brukes til ALT. Altså skal du i butikken på den ene siden av parkeringen for så i butikken på den andre siden av parkeringen så flytter en så klart bilen. Også har vi da gjennomgangstrafikken midt i sentrum. Disse to tingene burde det gjøres noe med. Det er mange muligheter for å gå i Bygdebyen

Det der kjenner jeg igjen fra Stjørdal! At man flytter bilen fra én parkeringsplass til en annen i stedet for å gå. Det er vanskelig å ta tak i, altså! For det handler jo til syvende og sist om folk sine vaner. Trafikkvaner er veldig etablerte og de er vanskelige å ta tak i. I dette tilfellet kan det nok kanskje henge litt sammen - når all gjennomgangstrafikken går gjennom sentrum får stedet fort et bilbasert preg. Samtidig bidrar kanskje gjennomfartstrafikken til at folk stopper der og legger igjen litt penger hos de lokale bedriftene? Det er et vanskelig dilemma det der med gjennomfartstrafikk. Noen steder er såpass små at de trenger gjennomfartstrafikk for å opprettholde butikkene. Vet ikke om det er tilfellet med Bø, altså. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er en vanskelig og vanlig problemstilling, dessverre. Jeg syns dette er en fin liten kommentar om det med kjøpesenter og byliv: http://www.dagbladet.no/2013/03/12/kultur/debatt/arkitektur/kjopesenter/thon/26176018/

Har dere studenter i Skien? Eller holder de bare til i Porsgrunn? Hvor lang tid tar det egentlig å reise kollektivt mellom Porsgrunn sentrum og Skien sentrum?

Høyskolen i telemark holder til i Porsgrunn, men det er vel en del studenter som bor i Skien. Mellom Skien og Porsgrunn (sentrum til sentrum) tar det 15 min med buss (sist jeg tok den), så det er mye trafikk mellom byene. Med mindre du reiser i rushtida, da burde du sykle :) Det er kortere med tog, togstasjonen ligger midt i Porgrunn sentrum men litt uta for bykjernen i Skien så ikke mange som tar toget.

RED: det som er litt spesiellt med Skien og Porsgrunn er at begge har to kjøpesentrere "i sentrum", Downtown i Porsgrunn og Herkules i Skien. Forskjellen er at i Porgrunn fungerer det og du har har et (relativt) levende sentrum allikevel mens i Skien har det dødd helt. Herkules ligger ikke langt unna sentrum liksom. Kanskje 15 min å gå (MAKS). Downtown ligger i den ene enden av Porsgrunn sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det der kjenner jeg igjen fra Stjørdal! At man flytter bilen fra én parkeringsplass til en annen i stedet for å gå. Det er vanskelig å ta tak i, altså! For det handler jo til syvende og sist om folk sine vaner. Trafikkvaner er veldig etablerte og de er vanskelige å ta tak i. I dette tilfellet kan det nok kanskje henge litt sammen - når all gjennomgangstrafikken går gjennom sentrum får stedet fort et bilbasert preg. Samtidig bidrar kanskje gjennomfartstrafikken til at folk stopper der og legger igjen litt penger hos de lokale bedriftene? Det er et vanskelig dilemma det der med gjennomfartstrafikk. Noen steder er såpass små at de trenger gjennomfartstrafikk for å opprettholde butikkene. Vet ikke om det er tilfellet med Bø, altså. :)

Men her flytter dem bilen fra den ene enden til den andre enden av samme parkeringsplass. Og i Stjørdal er sentrum større en det vi har. Tror faktisk Bø kan klare seg uten gjennomgangstrafikken fordi vi har høyskolen som genererer fler folk også er det turister som besøker sommerland og har et hotell og fire campingplasser å overnatte på i kommunen. Men får dem nok penger en gang i tiden så blir det faktisk tunell under sentrum for gjennomgangstraffiken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen er en by jeg ikke kjenner så veldig godt. Jeg har studert litt kart over byen bare, og det som slår meg er at den er veldig rart utbygd. :P Det er store avstander mellom de ulike lokalsentraene, med fjell midt inni byen! Pussige greier. Det er liksom som om området ikke helt er ment for å huse Norges andre største by. Og når det er slik, er det nok ganske vanskelig å være veiplanlegger i området der også. Vet du om de har planer om å gjøre noe med veistrukturen der?

Ja, den er kjemperar :P Sentrum er knøttlite, også har man mange "forstads-sentrum". Bor du på Nesttun bor du bare 10 minutters kjøring unna Bergen sentrum, men man trenger ikke dra inn dit for annet enn universitet/høyskole og kanskje jobb. Det ropes og skrikes om disse veiene, men bybanen er vel førstepri å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Gardemoen og utbyggingen der sikret grønt ariale på og rundt Gardermoen område. Slik det ser ut nå så blir det betong og asfalt jungel både på flyplass område og industri/lager rundt. Og slt grønt blir jevnet med jorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på Fornebu rett utenfor Oslo. Der bygges det jo opp en helt ny by(del). Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke har bygget hensiktmessig kollektivtilbud. De har ikke bygget kollektivfelt til bussen og ikke tbane. De som planla dette prosjektet vet jo hvor mange mennesker som kommer til å bo der og hvor mange bedrifter som holder til der. De har vært flinke til å anlegge grøntområder da :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser Drammen som byen min ( selv om jeg strengt tatt er Liung nå :P ) og jeg kommer liksom ikke på noe lengre. Selvfølgelig er ikke byen perfekt, men herregud for en forbedring!

De fleste som kommer til Drammen nå blir ekstremt positivt overrasket, og vi har fått tilbake et levende sentrum!

Byplanlegging har mye å si for trivsel :wub:

Desverre har det en uheldig bakside, de innfødte blir presset ut av boligmarkedet pga tilflytting..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg studerte på Blindern skrev jeg faktisk en artikkel om Romsås og muligheter for fortetting der. Det er et veldig fint område, syns jeg! Det kunne kanskje blitt et enda mer spennende og variert område å bo i dersom det kom litt mer variert bebyggelse der, også. For eksempel noen rekkehus eller en liten kolonihageby! Men hvis det først blir bestemt at det skal bygges mer på Romsås, spørs det om det er små villaer det blir gitt plass til der.

Jeg er helt enig i at det bør bygges mer, tettere og større på vestkanten i Oslo. De har infrastrukturen til å takle det, så det gjelder bare å finne områdene det er plass. Og ikke minst finne områder hvor det er mulig å gjennomføre - det er veldig mange ressurssterke personer der som har mulighet til å stoppe utbyggingsprosjekter i villastrøk. Juridisk sett er det ikke bare bare å få gjennomført det heller.

Kanskje jeg skal ta litt tak i det? Finne områder for fortetting på vestkanten og lage et forslag til hvordan det kan gjøres på et konkret sted, for eksempel.

Jaaa, ta tak i det :D Det bor jo allerede 7000 mennesker på en forholdsvis liten plass. Det er bare det at vi bor i høyden og dermed ser det ikke så mye ut :) Skal man bygge ut her, må man ta av skogen og det er ingen god tanke. Rådyr, rev, hare, elg og gaupe bor jo rett her borte og trenger ikke å bli tvunget lengre inn. At de i det hele tatt bygde her i sin tid og lagde dette massive såret i skogen, var heller ikke det smarteste, kanskje.

Argumentene for å ikke bygge ut på vestkanten, er jo tildels etisk betenkelige, hvis de strander på "ressurssterke mennesker stopper planene", for det er masse plass der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjepphest: La byen møte vannet! Det legges alt for mye ræl langs strandsonen i alle byer. Plasser torg og parker langs vannet i stedet. La folket få se og lukte saltvann!

Enig! Her må jeg si at Kristiansand har fått det til veldig fint med "bydelen" Tangen og bystranda. Sorry Ingvild, for at jeg kupper tråden din, men jeg måtte bare hive meg på her.

bystranda_utv_2_BoligHoved.jpg

Utsikt+over+byfjorden+og+bystranda.jpg

Jeg er ikke så veldig begeistret for Kristiansand generelt, jeg synes byen henger for lite sammen, det er utrolig mye stygg arkitektur i sentrum, og jeg liker ikke så godt rutenett-byer. Men det er noen veldig koselige deler av byen, som fiskebrygga, posebyen og bystranda, som nevnt. Det å ha et sånt område i bykjernen er jo fantastisk.

Du får se på planene til Grimstads rike onkel :) JB Ugland. Om det er noe her som kan forbedres , gjøre annerledes. http://www.jbu.no/det-gir-en-helt-spesiell-energi-a-jobbe-ved-siden-av-2500-studenter/

Red: Kristiansand! Legge E 18 gjennom bykjernen med 50 sone og sånn - bah.

Kristiansand ja ... E 18 og E 39 - mange rare valg!

Jeg anser Drammen som byen min ( selv om jeg strengt tatt er Liung nå :P ) og jeg kommer liksom ikke på noe lengre. Selvfølgelig er ikke byen perfekt, men herregud for en forbedring!

De fleste som kommer til Drammen nå blir ekstremt positivt overrasket, og vi har fått tilbake et levende sentrum!

Byplanlegging har mye å si for trivsel :wub:

Desverre har det en uheldig bakside, de innfødte blir presset ut av boligmarkedet pga tilflytting..

Drammen har blitt fantastisk!!

Jeg hadde ikke så mye å bidra med jeg ... Men en ting har jeg tenkt endel på. Da jeg bodde på jæren var kollektivtilbudet fantastisk! Toget til Sandnes og Stavanger gikk omtrent hvert kvarter/hver halvtime, og stoppet i alle småbyene utover jæren. Dette sikrer jo at småbyene og bygdene opprettholdes, samtidig som man har en miljøvennlig og effektiv måte å komme seg til og fra jobb. Jeg skjønner ikke at dette ikke er gjort her på sørlandet også! Fra alle kanter rundt Kristiansand kommer drøssevis av pendlere hver dag, og kollektivtilbudet er ikke særlig bra. Hadde jeg kunne ønsket meg noe uten å tenke pris ville jeg hatt togmuligheter fra småbyene på hver side av Kristiansand og inn til byen, som et reelt pendleralternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...