Gå til innhold
Hundesonen.no

Råd for å bedre klebrig og ekkel pels?


Petra
 Share

Recommended Posts

Jeg har en voksen sheltie hannhund hos meg for langtidspass. Han har en skikkelig ekkel pels som jeg ikke greier å få bra. Han har utrolig mye pels selv til sheltie å være, men av en annen kvalitet enn de sheltiene jeg ellers har møtt. Den er skikkelig klebrig og kjennes nærmest fettete ut selv om den egentlig ikke er det. Den floker seg fryktelig lett, og alt mulig henger seg fast i den. Jeg bruker en evighet på å børste ham, men han blir like ille igjen etter en kort stund.

I fjor sommer vasket jeg ham ganske ofte, siden jeg hater å ta på sånn pels. Det gjorde det egentlig bare verre, til tross for at jeg brukte en mild shampo. Pelsen ble kanskje litt mindre klebrig av det en kort stund, men desto mer tørr og flokete. Det hjalp heller ikke på at pelsen er bortimot umulig å få skikkelig tørr samtidig som han hater blåseren, så i perioder med mye regn og vasking, eller bading utendørs (noe han elsker), gikk han rundt og stinket skikkelig våt og guffen bikkje. Jo mer jeg vasket, jo verre ble det.

Nå i vinter var det faktisk bedre en periode. Pelsen var mer normal, ikke så klebrig, og dermed har den heller ikke floket seg i særlig grad. Men nå som våren er kommet, er det tilbake til den klissete, ekle greia fra i fjor.

Jeg aner ikke hva forskjellen er - han har spist det samme hele tiden, som er en tilfeldig blanding av vom&hundemat eller vanlig adultfôr fra Royal Canin, avhengig av hva vi har hatt tilgjengelig der og da.

Tennene er fæle, og skal få seg en grundig rens i nærmeste fremtid. Tredeputene er også noe tynne, men uten sprekker. Ellers er han normalvektig og i helt grei form.

Jeg har møtt noen av slektningene hans, og de har ikke hatt slik pels. Men det har vel stort sett vært tisper, så det kan jo skyldes kjønnsforskjeller. Men sheltiepels skal jo ikke være sånn allikevel??

Kan legge til at han er sart i magen og får fort diare av både tørrfôr og fôrskifte. V&H funker fint for magen, men det er jo ikke sikkert at det er optimalt for pelsen allikevel. Han tåler lite av tyggeting, inkludert bein, noe som sikkert er grunnen til at tennene er så ille. (Burde selvsagt ha pusset dem, men det er jeg skikkelig dårlig til å huske. Har liksom ikke trengt det på de andre hundene.)

Noen forslag eller tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett brukt shampo fra Chris Christensen, er det Day to Day den heter, tro? I hvert fall skulle den være nokså mild. Har også brukt spraybalsam fra CC, men synes ikke det hjelper. I våt pels har den ingen effekt, i tørr pels bare lager den floker siden alt av væte bidrar til floker.

Men dere tror altså at det handler om pelsprodukter, ikke fôring eller sykdom eller noe slik?

Forøvrig har tanken om barbering vært tenkt omtrent ved hver børsting... Men jeg kan nesten ikke gjøre det siden det egentlig ikke er min hund. Jeg bare passer ham, riktignok over veldig lang tid, men allikevel.

Dessuten ser barberte sheltier skikkelig rare ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Showshine til hest på min papillon tispe etter hun ble kastrert. Hun endret helt pelskvalitet og det floket seg bare du så på den. I tillegg tok hun alltid med seg halve skogen inn fra tur. Det fungerte veldig godt for oss. Jeg måtte spraye henne før hver tur, eller annen hver dag. Da hadde hun mye mindre floker og så og si ingenting hang seg fast i pelsen hennes :)

Nå er hun nedklippet og vi stortrives med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er all pelsen sånn? Vet om en sheltie som hadde sånn pels på ryggen og litt nedover på sidene og han hadde sår som vesket på ryggen og da tovet sammen underullen samt gjorde pelsen ekkel, klebrig og fettete. Samme hund luktet også helt grusomt. Vet ikke hvorfor pelsen var sånn da det bare var en hund jeg børstet, men etter å ha snakket med et par jeg kjenner lurer jeg litt på om det kan ha vært våtkesem. Har ingen erfaring med sånt selv, men siden du sier at det blir værre på sommeren kan det jo være at det blir så fuktig under pelsen og det skaper en eller annen form for irritasjon eller noe?

Og det med å føne pelsen helt tørr er veldig viktig spesielt om det er en sheltie med tykk pels da de ellers bruker veldig lang tid på å bli tørre pga pelsen og det kan irritere huden om det får lov å være fuktig og vått over lang tid. Så om du får til er det veldig lurt å få fønet han helt tørr selv om det kan være veldig vanskelig, evt om du får til prøv å børst med jevne mellomrom mens han tørker, hjelper ofte det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han kastrert?

Hvis ikke tenker jeg at det kanskje kunne vært en idé og ta en slags generell blodprøve.

Syntes særlig det er rart siden du har møtt slektninger som ikke har i nærheten av samme pels, og klebrig/ekkel skal jo ikke en sheltiepels være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han er ikke kastrert.

Jeg mener å huske at det ble tatt noen blodprøver av ham for en tid tilbake, siden han hadde en del diare. Jeg husker ikke akkurat hva som ble testet, men det ble ikke funnet noe spesielt. Magen bedret seg forøvrig da jeg byttet over til V&H, men det hjalp ikke noe på pelsen. Det kunne kanskje vært en ide å ta en ny prøve når han allikevel skal til veterinær for tennene, men jeg aner ikke helt hva jeg skal spørre om. Han virker jo frisk ellers.

Huden virker fin så vidt jeg kan se gjennom all pelsen. Jeg var redd for våteksem i fjor sommer da han hadde badet masse og luktet som verst, men han hadde heldigvis ikke fått det.

Jeg er litt usikker på hvor stor betydning det med fuktig pels har, egentlig. Han var helt klart verre da det var som varmest i sommer og badet mye, og bedre på slutten av en kuldeperiode i vinter. Samtidig så bader han ikke veldig mye, og det har vært flere lange perioder hvor været har vært tørt og han hverken har badet ute eller blitt vasket, uten at det har hatt noen særlig effekt.

Edit: hvordan fugnerer Showshine? Legger den seg bare utenpå pelsen slik at den kun virker så lenge den sitter i, eller gjør den pelsen generelt bedre?

Endret av Petra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Har du børstet den? Altså da mener jeg VIRKELiG kammet pelsen fra rot til tupp, ikke bare med en børste.

Det hjelper ikke bade om den ikke tar bort all den døde pelsen. For meg høres det ut som han har masse død overskuddspels som sitter igjen. Kamme hunden ordentlig fra rot til tupp på hele hunden (det tar lang tid selv på en sheltie) bade og gjøre det hele to gang til under og etter bading også. Og er pelsen fortsatt tett, og hunden ikke stilles: lette pelsen med en tynnekniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke kammet ham, bare børstet grundig. Altså, ikke bare dratt over pelsen forfra og bakover, men begynt bakerst og nederst, løftet opp all pelsen og gredd gjennom det nederste/bakerste, og så arbeidet meg langsomt forover. Vet ikke om det ble en forståelig forklaring? I hvert fall har jeg kommet meg gjennom flokene på denne måten, men det er kanskje ikke nok til å fjerne det døde håret som du sier?

Men om han hadde hatt massevis av løs pels på seg, så ville jeg vel ha sett det ved at noe av det faller av som store dotter fra tid til annen? Det har ikke skjedd. Men når du sier det, så HAR jeg reagert på at han røyter mindre enn de andre hundene mine, og det kan jo tyde på at masse pels bare blir liggende igjen...

Men jeg kan jo prøve å kamme ham skikkelig en gang jeg har god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

He he, nei, jeg har ikke det :P Kan jo hende jeg like godt kan skaffe meg en barbermaskin i samme slengen, da, så blir det i det minste jevnt kort :P

Du får være klar over at det blir mer arbeid etterhvert som den vokser ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det blitt tatt prøver av stoffskifte?

Har du forsøkt kosttilskudd som omega 3?

Flasser hunden?

Det du beskriver kan minne om canine seborrhea, men jeg ville nok tatt en tur til veterinær for noen blodprøver. Det kan jo virke som om den har et underliggende problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke stoffskiftet er testet. Kan jo høre med veterinæren om det. Ellers ser huden grei ut. Nå skal det sies at det er så mye pels at det er vanskelig å få noe godt inntrykk av huden, men jeg ser ikke tegn til noe som ser feil ut, hverken våteksem eller andre ting i huden, eller flass eller løst hår i pelsen.

Jeg tror jeg først og fremst skal gå skikkelig gjennom pelsen med kam, slik JeanetteH anbefaler. Da får jeg vel fjernet eventuelle ting som ligger løst i pelsen, og tatt en skikkelig titt på huden. Om jeg da ikke ser noe spesielt får jeg nevne det for dyrlegen når vi er der.

Tusen takk for alle svarene, forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke stoffskiftet er testet. Kan jo høre med veterinæren om det. Ellers ser huden grei ut. Nå skal det sies at det er så mye pels at det er vanskelig å få noe godt inntrykk av huden, men jeg ser ikke tegn til noe som ser feil ut, hverken våteksem eller andre ting i huden, eller flass eller løst hår i pelsen.

Jeg tror jeg først og fremst skal gå skikkelig gjennom pelsen med kam, slik JeanetteH anbefaler. Da får jeg vel fjernet eventuelle ting som ligger løst i pelsen, og tatt en skikkelig titt på huden. Om jeg da ikke ser noe spesielt får jeg nevne det for dyrlegen når vi er der.

Tusen takk for alle svarene, forresten!

Hvis han har så mye pels at det er vanskelig å få noe godt inntrykk av huden, så har han jo altfor mye pels. Da ville jeg starta med å kamme lag for lag som foreslått tidligere her for å være helt sikker på at jeg fikk med alt løs pels, og om det ikke hjalp, ville jeg brukt tynnesaks. At pelsen blir feit og vanskelig å holde når den er så tykk, er ikke rart, det kommer ikke luft til hverken i pels eller til hud, vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan du nok ha rett i, 2ne. Jeg har egentlig ikke tenkt over at han kan ha for mye pels, jeg er ikke vant til sheltiepels i det hele tatt, og trodde kanskje mengden var normal, selv om pelsen ikke kjennes ut som annen sheltiepels jeg har tatt på. Men når dere sier det, høres det jo logisk ut. Skal gjøre som dere sier og kjemme grundig gjennom, og tynne ut litt om det ikke hjelper.

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ene hunden min fikk samme type pels, men ikke tjukkere, da han fikk Orijen tørrfor. Den ble fettete og ekkel, og om jeg vaska han holdt det bare en ukes tid før den ekle fettete pelsen var tilbake. Problemet ble helt borte når jeg skifta for. Han har gått på mye forskjellig for, både tørrfor og v&h, og aldri hatt det problemet på andre for. Nå ser jeg at du skriver at forbytte ikke er enkelt på han her, men kanskje det kan være verdt å prøve å finne andre typer råfor og prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...