Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe reinsdyr?


Polfarer
 Share

Recommended Posts

Ja, altså dette er vel noe av det merkeligste noen har spurt meg om noen sinne!

Har to venner i Polen som ønsker å importere ett/to reinsdyr, og de har da spurt meg om hjelp til dette siden de selv ikke snakker norsk.

Det er ett par steder i Polen hvor det er mulig å kjøpe importerte reinsdyr fra, men disse koster veldig mye mer enn hva som er rimelig å betale.

Noen som vet om noen som selger levende reinsdyr?

Jeg er ikke interessert i noen diskusjon på hvordan dyrene vil få det her nede. Det er snakk om å bo på en gedigen tomt og kjøper er veterinær.

Kommer selvfølgelig til å forklare dem nøye hvilke behov ett reinsdyr har og be dem om å tenke seg nøye om. Men dette er fornuftige folk, og de har nok allerede gjort en god del vurderinger.

Importregler og slikt vil jeg ta med mattilsynet i Norge og de får snakke med de i Polen. Jeg er veldig klar over at dette ikke blir lett :)

Og sånn helt til slutt... Det er lov å le! Jeg klarer ihvertfall ikke å la være :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare å ta kontakt med noen som driver med reindrift? Ikke så vanskelig det? Evt. finnes det sikkert reinavlslag.

Et kjapt søk på google gav meg

http://reindriftsopplaering.org/

http://reindrift.no

http://reinportalen.no

Har gjort det :) Men kan ikke se for meg at det er veldig lett å få kjøpe :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører med min reindriftsfsmilie jeg om de vet noe!

Herlig! Tusen takk :)

Måtte ta en liten alvorsprat med dem for å sjekke at de faktisk skjønner hva det innebærer.

De har ihvertfall mye planer og utrolig nok høres det ikke helt urealistisk ut at de kan få ett supert liv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig! Tusen takk :)

Måtte ta en liten alvorsprat med dem for å sjekke at de faktisk skjønner hva det innebærer.

De har ihvertfall mye planer og utrolig nok høres det ikke helt urealistisk ut at de kan få ett supert liv :)

De viste faktisk ikke.

men fant dette på mattilsynet sine sider.

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/import_og_eksport_av_dyr/eksportavproduksjonsdyr/eksport_av_klauvdyr.5391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :)

Får høre med bestefar nær de kommer ned til helga. Han jobber i mattilsynet så kan sikkert avklare noen ting med han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjøperne må være 100% klare over er den spesialiserte kosten reinen krever, de overlevde ikke på gress/høy og pellets! De må ha lav, lyng og mose fra arktiske områder for at mage/tarm skal fungere, og det koster fort mye å importere, ikke minst de årene det er dårlig vinter i reindriftsområdene.

Livdyr koster flesk, i tillegg kommer transport ol, så det er mye mulig det blir mindre hassle og nesten samme pris å kjøpe av de som allerede selger lokalt.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde også se innenfor EU land i stedet for Norge (Sverige/Finland). Det forenkler ting mye mer enn fra Norge når det kommer til avgifter, papirer osv.

Sverige og Finland er med i vurderingene:)

Det kjøperne må være 100% klare over er den spesialiserte kosten reinen krever, de overlevde ikke på gress/høy og pellets! De må ha lav, lyng og mose fra arktiske områder for at mage/tarm skal fungere, og det koster fort mye å importere, ikke minst de årene det er dårlig vinter i reindriftsområdene.

Livdyr koster flesk, i tillegg kommer transport ol, så det er mye mulig det blir mindre hassle og nesten samme pris å kjøpe av de som allerede selger lokalt.

Ja, det har jeg sagt :) Så det er de klar over! Det er en dyrehage med reinsdyr rett ved siden av her, så de skulle høre med dem hvor de får tak i mat og også høre mer om hold av reinsdyr her nede.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet nu ikke om jeg ville stolt så mye på kunnskapen om reinsdyr fra en random dyrepark... London Zoo fikk jo overta en flokk reinsdyr etter en filminnspilling i sin tid, fordi de (liksom) hadde så bred og god kunnskap om arktiske dyr, fy fasan reinsdyra hadde det fælt der. Tom de *tøffeste* gutta i klassen (15 åringer) gråt når de så og hørte reinen, og vi dro uten å se flere dyr, helt sønderknuste. Dette var temte kjørerein, og det var tydelig at de ikke fikk det stellet de fortjente, hverken sosialt, fysisk eller miljømessig. De reagerte kraftig når vi snakket samisk til de, de prøvde å gni seg inntil oss for å få av røytepelsen (de gikk på sandbunn uten et eneste tre, så ingenting hjalp dem med å få av løshår, og rein groomer ikke hverandre), og de fulgte oss så langt de kunne når vi dro. De var originalt 15 dyr, men det var bare 8 igjen når vi var der, få år etter at dyra kom.

Ting kan selvsagt ha forandret seg i LZ siden den gang da, men jeg må innrømme at mitt førsteinntrykk av zoo/dyrehage/dyrepark var så ille at jeg kun har vært i et eneste siden (Smithsonian's National Zoo, Washington) og jeg var så plagsom at mine reisefeller lot meg dra uten dem tilbake til hotellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avsporing, men London Zoo er nok ikke et representabelt eksemplar av en dyrehage. Selv om mange dyrehager har alt for lite plass til mange ville dyr så er de i særstilling med å ha puttet inn mange dyr på minst mulig plass. Jeg har sett mange dyrehager i hele verden etterhvert, og LZ er desidert den verste.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nysgjerrig så jeg spør bare jeg :icon_redface: Skal de være gårdsdyr? :huh:

Reinsdyr skal visst være veldig lettlærte så de skal visst brukes til litt av hvert. Tror nok ikke de kommer til å kjede seg noe med de potensielle kjøperne. Men de skal bo på ett rimelig stort område. Er ikke noen stor gård, men enebolig med giga hage (kunne fint hatt tre-fire hester gående der på utegang).

Jeg vet nu ikke om jeg ville stolt så mye på kunnskapen om reinsdyr fra en random dyrepark... London Zoo fikk jo overta en flokk reinsdyr etter en filminnspilling i sin tid, fordi de (liksom) hadde så bred og god kunnskap om arktiske dyr, fy fasan reinsdyra hadde det fælt der. Tom de *tøffeste* gutta i klassen (15 åringer) gråt når de så og hørte reinen, og vi dro uten å se flere dyr, helt sønderknuste. Dette var temte kjørerein, og det var tydelig at de ikke fikk det stellet de fortjente, hverken sosialt, fysisk eller miljømessig. De reagerte kraftig når vi snakket samisk til de, de prøvde å gni seg inntil oss for å få av røytepelsen (de gikk på sandbunn uten et eneste tre, så ingenting hjalp dem med å få av løshår, og rein groomer ikke hverandre), og de fulgte oss så langt de kunne når vi dro. De var originalt 15 dyr, men det var bare 8 igjen når vi var der, få år etter at dyra kom.

Ting kan selvsagt ha forandret seg i LZ siden den gang da, men jeg må innrømme at mitt førsteinntrykk av zoo/dyrehage/dyrepark var så ille at jeg kun har vært i et eneste siden (Smithsonian's National Zoo, Washington) og jeg var så plagsom at mine reisefeller lot meg dra uten dem tilbake til hotellet.

LZ er som Simira sier ikke et representabelt eksemplar.

Og det er selvfølgelig ikke snakk om å stole blindt på noen som jobber i dyrehagen her. Men med tanke på hvordan dyrene har det i denne dyrehagen tørr jeg å påstå at de ihvertfall har nok kunnskap til at dyrene har det godt. Dyrehagen her er kjent for å være en av europas beste og har rehabilitert en del dyr fra andre dyrehager som ikke har hatt et noe bra (blant annet en eller to elefanter fra LZ hvis jeg ikke husker helt feil).

Må bare si at vi sjekker kun mulighetene for å gjennomføre en import av reinsdyr. Det er ikke 100% sikkert at det blir i det hele tatt, Det er mye som skal på plass. og jeg tror de trenger å tenke gjennom ting både en og ti ganger før det blir gjort noe mer enn å sjekke om det faktisk er mulig.

Edit: Noen som vet hva en kan forvente å betale for ett reinsdyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...