Gå til innhold
Hundesonen.no

Atopica istedenfor kortison - erfaringer?


Recommended Posts

Dyrlegen til søsteren min sin hund har foreslått å prøve Atopica istedenfor kortison, da hunden klør verre enn noen gang, til tross for kortison og div. andre tiltak i hjemmet. Klødde seg til blods på ryggen her om dagen... hun har husstøv, lagermidd, og så og si alt av gress og trepollen -allergi.

Men det er jo dyrt, og derfor sa dyrlegen at ikke så mange hadde prøvd det. Så da er spørsmålet mitt om noen har erfaringer med dette, bivirkninger, effekt osv som de vil dele?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svært god erfaring med Atopica. Men hunden min er ikke allergisk (i hvert fall ikke utslag på tester), men har et diffust immunforsvarsproblem som gir omtrent konstante hudinnfeksjoner. Han har siden vi begynte med Atopica sluttet helt å klø, røyter ikke lenger, har ikke fått flere infeksjoner, huden er myk og fin og pelsen er tett og blank i steden for tørr og tynn . Så at det kan fungere tviler jeg ikke på, det gjør absolutt det her, men om det vil funke på hunden til søsteren din er jo et annet spørsmål. Hadde det vært meg hadde jeg gitt det et forsøk. I følge vetten min så vil du se resultater innen tre uker hvis det fungerer. Gjør du ikke det er det ingen vits i å fortsette.

Det er dyrt, men vi får det dekket av forsikringen. Gjensidige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svært god erfaring med Atopica. Men hunden min er ikke allergisk (i hvert fall ikke utslag på tester), men har et diffust immunforsvarsproblem som gir omtrent konstante hudinnfeksjoner. Han har siden vi begynte med Atopica sluttet helt å klø, røyter ikke lenger, har ikke fått flere infeksjoner, huden er myk og fin og pelsen er tett og blank i steden for tørr og tynn . Så at det kan fungere tviler jeg ikke på, det gjør absolutt det her, men om det vil funke på hunden til søsteren din er jo et annet spørsmål. Hadde det vært meg hadde jeg gitt det et forsøk. I følge vetten min så vil du se resultater innen tre uker hvis det fungerer. Gjør du ikke det er det ingen vits i å fortsette.

Det er dyrt, men vi får det dekket av forsikringen. Gjensidige.

Takk for erfaring! Den skal jeg vidreformidle. Dessverre er ikke hunden forsikret (den er ikke søsteren min sin på papiret, og nå er det jo for sent uansett), så hun er ekstremt dyr i drift....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for erfaring! Den skal jeg vidreformidle. Dessverre er ikke hunden forsikret (den er ikke søsteren min sin på papiret, og nå er det jo for sent uansett), så hun er ekstremt dyr i drift....

Nei da blir det jo verre, det er en dyr medisin :hmm: Kan jo legge til at for oss er alternativet stadige kurer med antibiotika og/eller kortison, som uansett ikke gir bra nok eller varig virkning. Det er egentlig først nå som han er omtrent symptomfri at jeg innser hvor ille huden hans egentlig har vært. Ikke morro med sånt, håper de finner en løsning på det!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte atopica til Salza før. Hun hadde liten effekt av kortison, men et hav av bivirkninger -så vi gikk over til atopica. Det fungerte veldig fint på henne. Hun ble kløfri nesten over natten.

Nå er det lenge siden hun har fått medisin, fordi hennes allergi holdes i sjakk ved å kontrollere mat og litt hyppige bad, men i en ganske lang periode -kanskje så lenge som to år, kunne hun være medisinfri i lange perioder, men så plutselig blomstret det opp, og da fikk hun en kur med atopica og så fikk vi det under kontroll igjen .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luno fikk atopica (for ham stort sett to dager på, en av) og det var også veldig effektivt for ham. Kløe og sår kun i korte perioder, og ikke de virkelig ille blødende sårene han fikk før, spesielt i øyekrokene - så en markant forbedring fra tidligere. Lykke til til søsteren din, ikke moro med sånt for hund eller eier.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäferen til mamma har god effekt av atopica..

Men jeg synes det ikke blir så dyrt, mtp hvor stor hund det er.. Når han gikk på maxdosen, så ble det kostende ca 1200kr i Mnd.. Og det er en schäfer på 45-50kg..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kupper tråden litt, har spørsmål om Atopica :)

Vi tester ut det på Nora nå, og den første uka så det ut til å være en effekt, mens nå føler jeg kanskje at det var mer en ønsketenkning, uten at jeg helt kan sette fingeren på hvorfor. Hun ble ikke veldig bra etter en uke på Atopica, og hun er ikke veldig ille nå, det er bare bittesmå variasjoner jeg tror jeg ser fordi jeg studerer henne hele tiden. Men det var ikke det jeg lurte på altså :P

Nora har alltid vært sånn at hvis hun blir helt tom i magen, så kaster hun opp magesyre, og nå som hun står på Atopica, så syns jeg hun er verre på det enn hun har vært før, at hun blir helt tom i magen fortere enn hun har gjort før, om det gir mening? Og det hun kaster opp, er tynnere og mer vannaktig (evt mindre magesyre) enn det hun kastet opp før hun begynte på Atopica. Er det noen som har lignende erfaringer? Evt veit hva det kommer av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pax blir også kvalm hvis han er for tom i magen når han får Atopicaen. Iflg vet er det ganske vanlig. Det går bra hvis jeg passer på at det ikke går for lenge etter mat før han får medisinen. Det var verst når han nettopp hadde startet på Atopica, nå er det sjelden et problem lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pax blir også kvalm hvis han er for tom i magen når han får Atopicaen. Iflg vet er det ganske vanlig. Det går bra hvis jeg passer på at det ikke går for lenge etter mat før han får medisinen. Det var verst når han nettopp hadde startet på Atopica, nå er det sjelden et problem lenger.

Takk for svar :) Jeg ble mer sånn "ja typisk, nå har hun vel fått problemer med magen på toppen av alt annet, nå", så greit å vite at det er normalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal de ikke ha tom mage når de får da? Sniff kan ikke spise to timer før og to timer etter... men det er kanskje bare I starten?

Jo det skal gå to timer både før og etter. Men hvis det blir et problem med kvalme kan en gi litt mat samtidig med medisinen(står i vedlegget også tror jeg, har det ikke her). Men som regel går det seg til etterhvert som magen venner seg til, igjen i følge min vet. Det har stemt bra på Pax i alle fall, men det kan jo være forskjellig fra hund til hund så klart. Jeg har passet på at det ikke har gått mer enn to timer fra mat til medisin, og da har det gått seg til. Nå går det bra å vente lenger også.

Forbehold om at jeg ikke er dyrlege og at andre dyrleger kan ha sagt noe annet. Jeg vet bare det min vet har sagt og det jeg har lest i pakningsvedlegget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nora røyter noe helt forferdelig om dagen, nå har hun begynt å slippe dekkhår og nå. Kunne ikke se at det var en mulig bivirkning, så sant det ikke går under "forandring av hårlaget". Hun pleier ikke å røyte ned sånn som hun gjør nå, hun ser jo mer ut som dette:

per-ulv2.jpg

Enn en terv, stakkar. Noen andre som har opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over denne artikkelen. Har bare skumlest den, men synes den er opplysende. Etter å ha lest den så tror jeg ikke jeg kommer til å gå fra kortison til atopica faktisk. På kortison nå har vi lite bivirkninger og jeg har fått henne på en veldig lav dose(2,5mg daglig). I det lange løp ser det ut til å være ca like bivirkninger på begge deler og kortsiktig er det færre bivirkninger med kortison. Hvert fall som vi har opplevd. Når hun gikk på høyere doser var det hyppig vannlatning, oppsamling av væske i kroppen og ekstrem matlyst. Nå har hun ingen av delene. Hun er matvrak fra før av, så litt vanskelig å se om matinteressen kommer av kortison da, eller ikke. Men på såpass lave doser, så tror jeg ikke det spiller så hardt inn.

http://www.2ndchance.info/atopica.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

En liten oppdatering: atopica fungerer kjempebra på henne. Hun er ikke en nakendachs lenger, masse pels (til henne å være), mye mindre kløing. En dag ble det glemt å gi pille, og da var hun rett tilbake på klø-kjøret, som varte i et par dager. Så ingen nedtrapping her med det første. Virker gjør det, iallefall! :) ingen bivirkninger som jeg har fått med meg. Fra full kløbeskyttelse, naken hud og styr til full pels. De to første bildene er fra påsken. lolapagolaDanmark-paske-2015-2015-03-29-11092993_1600663870210629_58464460_n.jpg (tjukk fordi hun nettopp hadde stjelt middagen til Casper (= nesten en uke mat for henne) 1000Utstilling-v%C3%A5ler-2015-og-Sniff-

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupper tråden litt, har spørsmål om Atopica :)

Nora har alltid vært sånn at hvis hun blir helt tom i magen, så kaster hun opp magesyre, og nå som hun står på Atopica, så syns jeg hun er verre på det enn hun har vært før, at hun blir helt tom i magen fortere enn hun har gjort før, om det gir mening? Og det hun kaster opp, er tynnere og mer vannaktig (evt mindre magesyre) enn det hun kastet opp før hun begynte på Atopica. Er det noen som har lignende erfaringer? Evt veit hva det kommer av?

Min heeler går på Atopica ifm corneadystrofi, så han behandles ikke for allergi slik de fleste som får medisinen gjør. Da vi startet opp fikk jeg beskjed om at han kom til å kaste opp de første to ukene. Jeg oppfattet det som at det nærmest var oppkastgaranti ;-) Men så sa veterinæren at jeg skulle fryse tablettene dersom dette skjedde. Jeg oppbevarte likeså godt kapslene i fryseboksen fra dag én, og iløpet av den første måneden kastet han opp én gang (uvisst om det var knyttet til medisinen). Nå oppbevares de i romtemperatur, og det går helt greit.

Jo større hund, desto dyrere er behandlingen. For en 6 kg's kropp synes jeg ikke den er avskrekkende ift mange andre behandlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...