Gå til innhold
Hundesonen.no

BC - Mistanke om CEA


Recommended Posts

Som overskriften sier så har jeg mistanke om at Border Collien min har, eller holder på å utvikle, CEA eller noen annen øyesykdom av noe slag. Så trenger råd! I helseboka jeg fikk med fra oppdretter står det at øynene hans er normale, og ser på nettet at det skal vises når de er 7-8 uker gamle? Slik som jeg forsto det i alle fall. Men: Fra han var ca 5 måneder gammel har han dunket hodet inn i ting når han har snudd på det, spesielt den ene siden. Nevnte dette for veterinær, men hun sa det var normalt for klossete valper. Så, da han var rundt 14 måneder, begynte han å bjeffe på ukjente mennesker som kom mot ham når det var mørkt. Men igjen - sikkert bare pøbelfakter og spøkelsesalderen som slår inn...sant? Så en dag her var vi på besøk hos noen, og Yang(BCen) lå og slumret i en ende av stua, da det kom en person til. Ingen reaksjon fra Yang bortsett fra at han løftet pi hodet i to sekund. Men så kom personen inn døra på motsatt side av rommet i forhold til Yang, og han satte i panikkbjeff. Helt til vedkommende kom på to meters avstand, da skakket Yang på hodet og la seg ned igjen som om ingenting hadde hendt. Og i går kveld, så luftet jeg ham uten bånd (på gård, rett utenfor døra) og han gikk rundt hushjørnet. Jeg fulgte etter, så ham ikke siden det var bekmørkt, så sa navnet hans. Da var han ca 6-7 meter unna meg, og satte i å bjeffe slik som til de fremmedfolkene. Samtidig kom han sakte mot meg, forsiktig på en måte... Helt til han var på ca to meters hold, da kom han byksende med propellhale og skulle susse og ha kos.

(Bare så det er klart: Jeg har alltid brukt positive treningsmetoder, han får treningen han trenger mentalt og fysisk, og er ellers frisk og rask)

Jeg skjønner ikke bæret, samtidig som jeg er bekymret... Han ser på en måte forskrekket ut når noen kommer i mørket, og får et "åja var det deg! koooos med meg!"-språk så fort han er nærme nok. Han trenger ikke å bort å snuse på vedkommende for at det skal være ok..

Så om noen har noen forslag til hva det kan være (pliiis si at det er en filleting jeg kan trene bort) så mottas tips og råd med stor takk, for nå er det like før jeg flyr til vet for øyelysning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det fins endel andre øyensykdommer enn du nevner. Ble han øyenlyst som valp eller bare "helsebok" sjekk (ikke rennene, ikke røde osv).

Eneste måten du kan får svar på dette er ved å øyenlyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CEA eller CRD er ikke farlig, men det som kan forårsake blindhet er blant annet Colombo og katarakt. Ta med stamtavlen til hunden din om den har det, finn en godkjent øyelyser og bestill time.

Hvordan finner jeg en godkjent øyelyser? Vet de på vetklinikken om de?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste måten du får svar på er ved øyelysing ja, så det bør du få gjort snarest.

Vær obs på at det kan være ventetid, siden det enkelte plasser er få øyelysere, og det er noe mange raser gjør. Bor du nord for Trøndelag (Stjørdal) finnes det pdd ikke faste øyelysere, men mange veterinærklinikker ha dager ila året hvor de flyr inn øyelysere sørfra, i tillegg er det øyelysere på NKK-utstillinger og enkelte andre store utstillinger. Haster det kan det være enklere å fly/kjøre ned selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...