Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase kan passe?


Ginaml
 Share

Recommended Posts

Hei, noen bekjente av meg er på jakt etter den perfekte hund/rase. De vil gjerne ha forslag til forskjellige raser dere tror vil passe dem. De er to søstre på 25 og 17 år. De er vokst opp med hund (golden retriver) og bor sammen i egen leilighet. Dette kan de tilby en hund:

Morgen tur: 10-15 min
På dagen: 1-2 t
Kveld: 15-30 min

+ ekstra tisseturer om nødvendig, og lengre turer i helgene.

De er på utkikk etter en familiehund og en turvenn.

- De vil helst ha en hund som ikke røyter så altfor mye, men litt er greit.
- Liker best korthårete og lettstelte hunder.
- Om hunden kan gå løs eller ikke er ikke det viktigste.
- Minst mulig bjeffing. Varsling er greit, men ikke gneldring på alt og ingenting.
- En hund som er omgjengelig med andre mennesker å dyr.
- De vil ikke ha en for liten hund (miniatyr), men heller ikke en veldig stor. Middels størrelse.

Hvilke raser tror dere kunne passet? Selv har de sett en del på beagle, er det en rase som kunnet passet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beagle er en jakthund med sterk og fin los. :D Trur ikke det er så lett å få tak i en sånn om en ikke jakter. De har ofte nesa godt planta i bakken og er vel heller ikke de mest kontaktbare hundene, sjøl om de er veldig søte og morsomme.

Jeg tenker at dersom de er vant med golden, så kan de vel bare ha det igjen? :) Hvorfor ikke, i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beagle er en jakthund med sterk og fin los. :D Trur ikke det er så lett å få tak i en sånn om en ikke jakter. De har ofte nesa godt planta i bakken og er vel heller ikke de mest kontaktbare hundene, sjøl om de er veldig søte og morsomme.

Jeg tenker at dersom de er vant med golden, så kan de vel bare ha det igjen? :) Hvorfor ikke, i så fall?

De vil gjerne prøve en annen rase, og de vil ha en litt mindre hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beagler har ofte mye lyd, og de stikker avgårde så fort de får muligheten og er gjerne borte et par timer. Trivelige hunder, for alle del, men ikke noe jeg ville ha kjøpt med mindre jeg faktisk skulle jakte. Setter den nesa i bakken så er den borte før du får ropt på den, og da er den borte en god stund. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, har samme inntrykk av beagler, stikker av så fort de får muligheten :P Tror dere en lundehund kunne passet?

Tror absolutt lundehund kan passe! Kan dog være en del lyd på den, vet ikke hvordan det er å trene vekk?

Små, gøyale hunder :) Litt variabelt med jaktinnstinkt. De jeg har kjent har gjerne jaktet mus og andre smådyr, men likevel holdt seg i nærheten. Går greit med folk og dyr, stort sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke gårdshunden?

Det første som slo meg er hvor lenge disse søstrene kommer til å bo sammen, og om de evt er enige om hvem som skal ha hunden når de ikke gjør det.

Lundehunden var et godt forslag, det er vel flere av de her inne. Har ikke inntrykk av at det er mye lyd i dem.

Buhund har vel også litt lyd, men se på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke gårdshunden?

Det første som slo meg er hvor lenge disse søstrene kommer til å bo sammen, og om de evt er enige om hvem som skal ha hunden når de ikke gjør det.

Lundehunden var et godt forslag, det er vel flere av de her inne. Har ikke inntrykk av at det er mye lyd i dem.

Buhund har vel også litt lyd, men se på den?

Det er eldste søsteren som kommer til å kjøpe hunden, så hunden vil være hennes på papirene. Når begge bor sammen skal de dele ansvaret, og vil derfor finne en hund/rase begge trives med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det høres ut som en Beagle vil passet til de to søstrene. De Beaglene jeg har kjent har vært ganske masete og hatt masse lyd i seg. De er heller ikke så enkle å ha løs, da de hele tiden vil løpe rundt å snuse og jakte på hver minste ting. Har de fått øye på noe som er interessant er det umulig å få tak i hunden. Om hunden skal være mye alene hjemme bør de skaffe seg en hund til som selskap, da beagler er svært sosiale og mistrives alene, og en ulende beagle blir sjelden populær hos naboene.

Kanskje en manchester terrier, Breton, cocker spaniel, kooikerhund, welsh springer spaniel, finsk lapphund, norsk buhund, welsh corgi, finsk spets, norsk lundehund eller shiba ville passet bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@anna120, jeg ville foreslått shiba om det ikke var viktig at de var omgjengelige med andre dyr. De fleste shibaer har et formidabelt jaktinstinkt og vil ta etter dyr og avslutte jakta. De fleste lever fint med kaniner og katter de vokser opp med, men er fullstendig upålitelige rundt andre dyr. Det er heller ikke den typiske møljeleking- eller frislipprasen, og kan være både elskelige og drager mot andre hunder. Hvis å kunne ha hunden løs og at den er omgjengelig med andre dyr er et viktig kriterie, er shiba et svært usikkert kort. :) Alle rasene du lister opp videre er forøvrig svært forskjellige. :P

Hvis disse søstrene vil lese mer om shiba, så anbefaler jeg skamløst denne teksten, skrevet av undertegnede og illustrert med bilder av sirkus-jentene mine:

http://kennel-hakushu.com/?p=651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kikke på whippet. Snille og greie hunder, trenger å få løpt løs regelmessig. Lite lyd. Enkle hunder rett og slett :)

De har jaktinstinkt, og kverker mer enn gjerne kaniner og andre smådyr, så dette må man jo ta høyde for. Har man kaniner gående løs ville jeg droppet whippeten. :P Vet om mange som har katt og whippet uten problem altså, men er alltids en risiko for at det ikke går. Sånn ellers i forhold til det punktet, så går de godt overens med mennesker og andre hunder.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ofte jeg tenker "her kan en whippet passe", men det gjorde jeg her :)

- De vil helst ha en hund som ikke røyter så altfor mye, men litt er greit.

Slipper småhår, og de klistrer seg til det meste, men det er absolutt ikke uoverkommelig mye. Noe hår må man regne med med mindre man ser på 100% røytefrie raser.
- Liker best korthårete og lettstelte hunder.

Glatthåret hund, null pelsstell annet enn en dusj i ny og ne. Obs må kles på når det er kaldt og når det regner.
- Om hunden kan gå løs eller ikke er ikke det viktigste.

Her er det variasjoner innad i rasen; enkelte kan gå løs "overalt", har lite jakt, er lette å lære innkalling osv. Også har du den andre siden, som gjerne tar seg en tur på egen hånd, som jakter på smådyr, fugl etc., og som er hakket mer selvstendige. Obs her er at whippeten MÅ få løpe løs gjerne flere ganger i uken for å trives.
- Minst mulig bjeffing. Varsling er greit, men ikke gneldring på alt og ingenting.

Knapt lyd i whippeten.
- En hund som er omgjengelig med andre mennesker å dyr.

Trivelige hunder som enten ikke bryr seg om andre folk eller som elsker dem. Enkelte individer har fått rykte på seg for å være noe sky, så her bør man være obs på linjer (sosiale foreldredyr). Det sies at whippeten trives best med sine egne, mynder har et "eget språk" som sådan, men ting som samkjønnsaggresjon etc. er ikke utbredt på rasen.
- De vil ikke ha en for liten hund (miniatyr), men heller ikke en veldig stor. Middels størrelse.

Tisper 44-47 cm., hannhunder 47-51 cm. Vekt kan spenne seg fra 10 til 18 kg ish.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Ingvild over, jeg tenkte også at Whippeten høres ut til å passe veldig fint :)

Veldig enkle og greie hunder, trivelige og med lite lyd. Kan jo legge til at rasen ikke skal være sky - Men noen kan være reserverte ovenfor fremmede. Alle mine (har 5) er supersosiale og legger seg gladelig på fanget til villt fremmede om de bare får muligheten :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes også whippeten virker som en rase som oppfyller alle kravene, men søstrene er ikke særlig fan av utseende (uten at jeg forstår helt hvorfor, haha).. :hmm:

Det er ganske mange som forandrer mening om Whippeten etter å ha sett den i levende live (Men om hun har gjort det, og fortsatt ikke liker dem blir jo saken en annen) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mange som forandrer mening om Whippeten etter å ha sett den i levende live (Men om hun har gjort det, og fortsatt ikke liker dem blir jo saken en annen) :)

Ja de fleste whippetene virker som å ha en herlig personlighet (og utseende). :ahappy: Har tipset dem om whippet, så får vi se hva det blir til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter den med å treffe en whippet før man bestemmer seg. Er faktisk utrolig mange som syns dem er styyyygge på bilder, men endrer mening etter å ha truffet dem irl. :D

Den første gangen jeg viste farmor bilde av Penny, så var reaksjonen: "Guh, ho ser jo ut som ei geit! Huff, ho e så tynn, må gi ho mat. Nei, huff a meg" (ja, farmor er dørgande ærlig). :sleep:

Så dro vi på besøk, og jeg hadde med meg Penny, og da endret det seg til "Åh, dette er den vakreste hunden eg har sett.", og så snudde hun seg til min tante som var der med sin hund, og spurte hvorfor hun ikke hadde kjøpt en sånn som den Penny, siden den var myyye finere. :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om det er utbredt å synes at whippeter er stygge før man møter dem :lol: Sambo skulle aldri ha sånt ekkelt pinnedyr, det så jo ut som rotter, osv. osv.... Nå er whippeten de fiiiiiineste i veeeeerden i hans øyne :P Mamma mente de så ut som om de skulle knekke anytime. Så møtte hun Meesha, og nå er hun på "vess æ ska ha hund en gang så må det vær en sånn myndehund for de e så fin" :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...