Gå til innhold
Hundesonen.no

Fotoframgang mars: Vår!


plutte
 Share

Recommended Posts

@Ginaml, jeg har slettes ikke peiling på det fototekniske, men tenkte å komme med meninga mi likevel :aww: Min favorittversjon var det første bildet du la ut. Det er helt klart lyst/overeksponert(?), men det var det jeg likte med bildet. Jeg fikk en litt "drømmende" følelse da jeg så det. Av bilde nr. 2 får jeg følelsen av at du vil at det skal være naturlig, men det er redigert for mye. Hvis du skjønner hva jeg mener med det?

Enig i at det kanskje er pittelitt for mye luft over, men ikke noe jeg hang meg opp i før noen andre sa det. Og det samme gjelder husene i bakgrunnen, jeg måtte faktisk se på bildet en gang til da du nevnte det, for jeg kunne ikke huske å ha sett noen hus ;)

Angående luften i bildet så føler jeg det er en smakssak, selv likte jeg at det var en del luft, mens andre mener noe helt annet! :)

Tusen takk for tilbakemelding, setter pris på det. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hvem som helst legge ut bilde her?

IMG_2021_zpsk6djopo1.jpg

IMG_2006_zpsb4dpieru.jpg

F 1,8

1/2000

ISO 100

50mm

Det er åpent for alle ja, innenfor temaet.

Bildene dine illustrer for meg forskjellen på ett bra snitt og ett dårlig.

I det første bildet sitter hunden innover mot midten og ser ut gjennom det luftige området, noe som fungerer veldig bra og gir det ett harmonisk uttrykk.

Det andre bildet derimot gir inntrykket av at hunden er tilfeldig plassert i bildet, luft rundt er på måfå og han ser mot siden med minst luft. Dette gjør at bilde 1 ser planlagt ut (jeg liker det), mens nr 2 ikke gjør det.

Komposisjon er viktige greier :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åpent for alle ja, innenfor temaet.

Bildene dine illustrer for meg forskjellen på ett bra snitt og ett dårlig.

I det første bildet sitter hunden innover mot midten og ser ut gjennom det luftige området, noe som fungerer veldig bra og gir det ett harmonisk uttrykk.

Det andre bildet derimot gir inntrykket av at hunden er tilfeldig plassert i bildet, luft rundt er på måfå og han ser mot siden med minst luft. Dette gjør at bilde 1 ser planlagt ut (jeg liker det), mens nr 2 ikke gjør det.

Komposisjon er viktige greier :)

Jeg er helt enig, jeg bare fikk det for meg at jeg ville ha med et bilde som viser mer av ansiktet hans :P Men takk for kritikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår i skogen :)lolapagolaSkogstur-kvitsand-2015-03-14-1

Jeg skulle ønske du hadde rettet opp horisonten, hele bildet er skjevt for meg :lol: Ellers gir motivet deilig stemning!

11008486_1086567988036271_26725624739280

Her har jeg redigert fargene litt sterkere, synes du dette var bedre? :)

Likte det første av de 2 best, mye pga at det første fremsto som litt blast og overeksponert. Jeg liker utsnittet veldig godt :)

Kan hvem som helst legge ut bilde her?

IMG_2021_zpsk6djopo1.jpg

F 1,8

1/2000

ISO 100

50mm

Veldig fin plassering av hunden i motivet, og tøft med lyset ovenifra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske du hadde rettet opp horisonten, hele bildet er skjevt for meg :lol: Ellers gir motivet deilig stemning!

Vet det :lol: jeg ble så ivrig fordi lyset var så fint, også glemte jeg helt hvordan jeg holdt kamera. Prøvde å rette opp i etterkant, men synes bildet mistet mye av skarpheten, så valgte å la det være skjevt. Prøv istedenfor å lat som bakken faktisk er skjev der... :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopiert fra fb:

11054793_10155374182180437_6529721880117

Jeg føler at jeg ikke får til noenting med kamera om dagen, jeg vrir og vrir på hjulene... Så her sto den bare på halvautomatisk, tror tilogmed den sto på sport:

f.5,6, 1/2500sek, ISO 640

Liker bildet og lyset godt :) Men instillingene er veldig "feil" i forhold til motivet. Stillestående motiver kan du sette lukkertiden mye lengre ned på (forutsatt at du ikke er fryktelig skjelven på hendene da ), ned med iso og større blenderåpning (lavere ftall). Men syns bildet ble flott jeg :D Men jeg liker litt "uperfekte" bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker bildet og lyset godt :) Men instillingene er veldig "feil" i forhold til motivet. Stillestående motiver kan du sette lukkertiden mye lengre ned på (forutsatt at du ikke er fryktelig skjelven på hendene da ), ned med iso og større blenderåpning (lavere ftall). Men syns bildet ble flott jeg :D Men jeg liker litt "uperfekte" bilder.

Ja, som sagt så stod bare kameratet på sport fra tidligere fotografering. Jeg er veldig usikker på om jeg skal bruke M eller AV/TV på slike bilder.. Føler meg mest komfortabel med AV, men da er det ikke like mye å stille på. Takk for tilbakemelding :)

F/4, 1/1600 sek, ISO 100

IMG_1495_zpsq5et6v1z.jpg

Koselig bilde. Syns det er teknisk bra, men komposisjonsmessig kunne jeg ønske meg mindre luft under hundene :)

Canon EOS 7D

163 mm

ISO: 100

f/5.4

1/1600 sek

IMG_0679-2-small.jpg

Veldig fint bilde og motiv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... dette er jo tatt om våren, så da kan jeg vel poste det :)

Skal få tatt noen bilder fremover med dette temaet i bakhodet. I mellomtiden tar jeg gjerne tilbakemeldinger på dette :-)

ISO 250

F 1.4

1/3200

50mm

lolapagolaCasper-7-%C3%A5r-2015-03-05-01

Jeg digger de knalle fargene bak den sorte og hvite hunden. Skikkelig tøft uttrykk! Jeg syns hele bildet ser ut som et kunstverk! Ingenting å pirke på.

10830519_1086539921372411_80082417505590

(fb kvalitet)

Kamera: Canon 70d

Linse: Canon EF 70-200 mm f/4L USM

Innstillinger

Lukker: 1/2500

Blender: f / 4,0

ISO: 320

Ellers noe og pirke på, og tips til forbedring?

Jeg likte også denne versjonen best. Jeg er veldig glad i litt duse bilder som får som en nevnte tidligere, et drømmende uttrykk. Jeg likte bildet godt. Fin bakgrunn med flott natur, en hund som passer godt inn i den naturen, og fine farger :) De andre har kommet med gode tilbakemeldinger på at ISOen burde vært 100. Ellers ser bilde en smule uskarpt ut, men du sa jo det var fb kvalitet, så det kan være skylden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår i skogen :)lolapagolaSkogstur-kvitsand-2015-03-14-1

Herlig bilde og herlig lys. Men jeg blir også litt skjev i nakken av å se på det :P

F/4, 1/1600 sek, ISO 100

IMG_1495_zpsq5et6v1z.jpg

Synes dette bildet har masse potensiale! Skulle ønske tok bildet litt lavere, eller hvordan jeg skal si det. At du hadde jekka deg ned litt :lol: Da tror jeg komposisjonen hadde blitt enda bedre.

For meg er vår at det endelig blir lysere og jeg var enig meg med selv om at da skulle jeg utfordre meg selv ved å prøve meg på lavere blender sånn at jeg kanskje klarte å fange han lille på et actionbilde, har aldri blitt fornøyd med det:

11074583_10153087361747225_8125034892753

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter jeg med en annen laptop og det ser ut som bildet mitt har et skrekkelig blåstikk... :no: Ingen av skjermene mine er kalibrerte, så jeg aner ikke hvordan det egentlig ser ut. På tide å investere i noe utstyr tror jeg.

Skal prøve å si noe om alle bildene som er postet her hittil. Jeg er langtifra proff da, så det er nok begrenset nytteverdi i kommentarene mine :ahappy: Ikke fikk jeg lagt bildene i spoilere heller, beklager det!

Tatt med vanlig kompakt kamera 7 mars.

11054296_10153024818990091_9767300697248

Det er lite som sier vår mer enn hestehoven, og jeg liker bildet :) Hadde gjerne sett motivet en anelse mer mot venstre og lengre ned i bildet, samt noe høyere eksponering og kontrast.

Vel... dette er jo tatt om våren, så da kan jeg vel poste det :)

Skal få tatt noen bilder fremover med dette temaet i bakhodet. I mellomtiden tar jeg gjerne tilbakemeldinger på dette :-)

ISO 250

F 1.4

1/3200

50mm

lolapagolaCasper-7-%C3%A5r-2015-03-05-01

Veldig fresht og kult, som du selv er inne på er det kanskje ikke helt innenfor tema :ahappy: Er det litt overskarpet, tro?

Canon 7d m/ Sigma 17-50mm 2.8

Iso 100

40 mm

f/ 3,2

1/1000

attachicon.gifIMG_3589.jpg

edit: ehh..fila ser helt annerledes ut på sonen enn på pcen.. på fjesboka ser den slik ut..og i lightroom..

1891514_10155256264695464_51898063165369

Her fyker blikket mitt rundtomkring og jeg vet ikke helt hva jeg skal se på. Tror det kunne ha hjulpet å bevege kameraet slik at stammen helt til venstre akkurat ikke hadde kommet med og vi hadde fått se mer av landskapet hunden skuer utover. Ellers fin stemning i bildet! :ahappy:

Får slenge meg med med et ordentlig bilde denne gangen da. Har flere ideer siden vi for en gangs skyld faktisk har VÅR i mars her, det skjer omtrent sånn en gang hver århundre. :lol:

16782668341_9366a928e0_o.jpg

Info:

Nikon D80

Sigma 50-150 2.8f

Brennvidde 150mm

Manuel fokus

iso 100

blender 2.8

Lukker 2000

Dette var lekkert! Nærmest minimalistisk, flott blåfarge og naturlig innramming. Det eneste jeg har å småpirke på at er at jeg gjerne skulle ha sett hele greina i fokus :ahappy:

DSC00881%202_zpsnmonon9i.jpg

Blomster :)

Koselig bilde, det hadde kanskje gjort seg med mer "pop" i det? Kontrast, farger, litt lysere?

IMG_3918_zpswsbki5tt.jpg

Kamera: Canon 70d
Linse: Canon 50mm, 1.8
Iso: 800
Blender: 2.5
Lukker: 1/1250

Ville gjerne hatt enda bedre fokus på fjeset, men ellers, noen tips? :)

Fantastisk lys, synd med føttene! Her synes jeg også det hadde passet å bevege kameraet litt slik at hunden kom mer til venstre i bildet, da hadde jeg også sluppet å irritere meg over steinen som stikker inn i bildet. Er det innenfor tema? Tjah.

Vårbilde av to skjønne :) Apollo til @H.P

Kamera: Canon 7D

Objektiv: Canon 70-200 f/4.0

Innstillinger:

Lukkertid: 1/250
Iso: 200

Brennvidde: 70mm
Blender: 4.0

11042966_10206174890193752_2051402142070

Litt uklart skille mellom hundene og bakgrunnen, som flere har påpekt. Ellers koselig portrett :)

Vår i skogen :)lolapagolaSkogstur-kvitsand-2015-03-14-1

Bortsett fra at det er skjevt skulle jeg gjerne sett at skyggene i ansiktet ble åpnet bittelitt. Mye mer vårstemning i dette enn det første du la ut ja :ahappy:

10830519_1086539921372411_80082417505590
(fb kvalitet)

Kamera: Canon 70d
Linse: Canon EF 70-200 mm f/4L USM

Innstillinger
Lukker: 1/2500
Blender: f / 4,0
ISO: 320

Her valgte jeg og ha hunden på høyre side på bildet pga hunden er vendt en del mot venstre. Det jeg ikke likte med bildet var forstyrrelsene i horisonten, blandt annet ett par hus. Er ikke særlig god på å redigere vekk objekter, så bildet er som det er, hehe. :)

Ellers noe og pirke på, og tips til forbedring?

Liker dette kjempegodt! Bortsett fra at jeg også ser de lyse partiene i bakgrunnen synes jeg det er flott som det er.

Kan hvem som helst legge ut bilde her?

IMG_2021_zpsk6djopo1.jpg

F 1,8

1/2000

ISO 100

50mm

Helt herlig, om jeg må finne noe å plukke på må det bli at jeg ikke liker stedet forbena er kuttet av på.

Kopiert fra fb:

11054793_10155374182180437_6529721880117

Jeg føler at jeg ikke får til noenting med kamera om dagen, jeg vrir og vrir på hjulene... Så her sto den bare på halvautomatisk, tror tilogmed den sto på sport:

f.5,6, 1/2500sek, ISO 640

Innstillingene er litt hurramegrundt og den pinnen i bakgrunnen skulle jeg gjerne hatt vekk, men bildet er fint og vårlig :) Liker godt fargene.

F/4, 1/1600 sek, ISO 100

IMG_1495_zpsq5et6v1z.jpg

Selv om de to andre er mye lysere så "ser" jeg kun hunden til høyre i bildet. Litt mer luft over hodene på dem/mindre bakke under hadde kanskje gjort seg. Fint gruppeportrett da :)

Canon EOS 7D

163 mm

ISO: 100

f/5.4

1/1600 sek

IMG_0679-2-small.jpg

Kjempefint :ahappy: Kult at neseboret synes så godt.

Ikke mye vår å ta bilder av her. Enten er det brunt eller så blir det hvitt igjen tydeligvis...

FB kvalitet

10559760_10152811107452108_5359389319496

Ååh dette er et slikt bilde jeg gjerne ville ta. Det ser litt mørkt ut på skjermen min, men den er jo ikke helt god da.

Kamera: Canon 5DMarkIII

Objektiv: Canon EF 70-200mm f/2,8 L

Brennvidde: 100 mm

Blender: f/4

Lukker: 1/800sek

Iso 100

10954563_10152535749831688_7081645512855

Fin vårstemning :ahappy: Liker ikke treet bak, men lite å gjøre med det og det ødelegger ikke bildet.

1115944_10152754735420586_28513352818278Lykkelig hund som endelig kan løpe gjennom alle vanndammer :P

Herlig :ahappy:

For meg er vår at det endelig blir lysere og jeg var enig meg med selv om at da skulle jeg utfordre meg selv ved å prøve meg på lavere blender sånn at jeg kanskje klarte å fange han lille på et actionbilde, har aldri blitt fornøyd med det:

11074583_10153087361747225_8125034892753

Øynene kommer godt frem og det er et skikkelig glad-bilde, rett og slett.

Canon EOS 7D, Canon EF 70-200mm f/2.8

1/500, f/2.8, ISO 320

dJ6blZCl.jpg

Flott bilde, men her er jeg også usikker på om det er innenfor tema. :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blæh, mister masse quoter jo!

Herlig bilde og herlig lys. Men jeg blir også litt skjev i nakken av å se på det :P

Synes dette bildet har masse potensiale! Skulle ønske tok bildet litt lavere, eller hvordan jeg skal si det. At du hadde jekka deg ned litt :lol: Da tror jeg komposisjonen hadde blitt enda bedre.

For meg er vår at det endelig blir lysere og jeg var enig meg med selv om at da skulle jeg utfordre meg selv ved å prøve meg på lavere blender sånn at jeg kanskje klarte å fange han lille på et actionbilde, har aldri blitt fornøyd med det:

Skitkult! Stilig uttrykk, og flott og skarpt på hunden! Kahaaaaanskje litt mykje luft rundt? Eller kanskje ikkje. Tøft! Kva blender brukte du?

@Banshee Der er vår! Det er jo sånn det ser ut! :D Så fint og skarpt du har fått det! Korleis har du fått det så skarpt!? 7.1 er ikkje så liten opning? At eg aldri skal skjøne DOF.

Eg ville gjerne ha sett eit alternativ der det var klipt slik at sjølve "midtpunktet" (der vegen forsvinn inn i bildet) faktisk ikkje var i midten, om du skjønar? Klipt av eit par cm nederst for eksempel. Samtidig har bildet ein ganske kul snurring på midten, for meg ser det ut som at fjellet og vegen går saman i ein hypnotisk snurring der nemlig. :D

@Lovozero Fiiiint! Nydelig utsnitt tykkjer eg, og fin stemning. Tykte det var vårlige fargar og eg, sånn tidlegvår. :D

Eg har hatt seriøst dårleg fotomånad, og det er ikkje fordi eg ikkje har prøvd. Eg tok til og med fri på solformørkelsesdagen for å gå på fjellet og ta bilder! Det var ikkje så vellykka, kunne ha gått ut ein hvilken som helst annan overskya dag og fått akkurat same bilder. :D I ein eller annan overmodig augeblink har eg til og med vore inne og gjort noko med fokusinstillingane som eg seinare ikkje har funne ut av kva var, så INGEN av mine bilder blir skarpe. (Hjelp?) Veldig irriterande. Heile haugen ser og rimelig blasse ut, men det er lyset trur eg. I alle fall, legger ved eit av dei som eg ved sjekk no er minst misfornøgd med, sjølv om det er altfor mykje herja med i LR, berre for å ha bidratt.

DSC_0064.jpg

ISO 100

85mm

1,8

1/320

Kva tema vil folk ha for april?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er vår! Det er jo sånn det ser ut! :D Så fint og skarpt du har fått det! Korleis har du fått det så skarpt!? 7.1 er ikkje så liten opning? At eg aldri skal skjøne DOF.

Eg ville gjerne ha sett eit alternativ der det var klipt slik at sjølve "midtpunktet" (der vegen forsvinn inn i bildet) faktisk ikkje var i midten, om du skjønar? Klipt av eit par cm nederst for eksempel. Samtidig har bildet ein ganske kul snurring på midten, for meg ser det ut som at fjellet og vegen går saman i ein hypnotisk snurring der nemlig. :D

Takk! :D Jo mer vidvinkel, jo mer får man i fokus. Dette er ultravidvinkel på 8 mm, "alt" blir skarpt med det objektivet.

Jeg skjønner hva du mener og skal pusle mer med det i Lightroom når jeg får tid, takk for ideen!

Jeg liker bildet ditt, det funker fordi hunden er half'n'half lys og mørk. Det blå på høyresiden ødelegger litt, og jeg skulle gjerne sett at bildet var tatt rett imot (lett med levende motiver, vet... :ahappy: ).

Har du vært borti diopteret på kameraet ditt, kanskje?

http://www.dinfotoside.no/2014/07/08/diopter/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...