Gå til innhold
Hundesonen.no

Rolige, men bestemte hanner og tisper i Ski/Ås/Kolbotn


Gjest
 Share

Recommended Posts

Ludvig er herlig han, men mangler den grunnleggende forståelsen for sosial samkvem mellom andre hunder. Dette har resultert i at han titt og ofte holder på å bli blitt av andre hunder da han ikke tar et hint om at nok er nok. Vi snakker her ikke om aggressivitet fra hans side, men det at han ser på alt som en lek og er i verste hormonelle alder.

Jeg søker hanner og tisper, gjerne middels til stor størrelse, som kan møte oss på tur for sosialisering. Det jeg tror han trenger er en bestemt hund som kan sette han på plass uten å skade han. Han er liten (10 kg), men lever i troen om at han er størst av alle - noe som til syvende og sist vil være farlig for han hvis vi ikke bryter inn og fjerner han fra situasjonen.

Hovedproblemet mitt er at han, sett vekk fra kloklipping, ikke er redd og ypper seg gjerne uten å forstå konsekvensene. Ved ypping mener jeg ikke at han sloss eller lignende, men han er intens og glad i møte med andre hunder. Dette er så klart 100 prosent min egen feil, og jeg jobber nå med å ta tak i problemet etter et par nesten-uhell med andre hanner der han bare ville leke, men nesten ble bitt da han ikke tok hint og signaler.

Vi holder til på Langhus, men har bil og kan møtes igrunn hvor som helst :) Han er elendig på innkalling (selektiv hørsel kaller vi det), så helst et område som er inngjerdet eller lignende. Men et stort område kan også gå fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt avsporing fra trådens opprinnelige ønske, men jeg synes likevel det er et viktig poeng som veldig få mopseeiere innser.

Mopser har eksplodert i popularitet, og vi har vel alle møtt på dem. Det som er litt skummelt er at de ved verbale advarsler bare klarer å snøfte/snorke (ingenting ligner på knurring), busten vises sjeldent på grunn av for mye og for tung overflødig hud, og halen holdes krøllet. Han er jo i sin verste alder, og jeg ville bare brukt energi på hunder man kjenner veldig godt til, og jeg ville unngått å møte fremmede hannhunder frem til han har modnet skikkelig.

Håper det går seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludvig er herlig han, men mangler den grunnleggende forståelsen for sosial samkvem mellom andre hunder. Dette har resultert i at han titt og ofte holder på å bli blitt av andre hunder da han ikke tar et hint om at nok er nok. Vi snakker her ikke om aggressivitet fra hans side, men det at han ser på alt som en lek og er i verste hormonelle alder.

Jeg søker hanner og tisper, gjerne middels til stor størrelse, som kan møte oss på tur for sosialisering. Det jeg tror han trenger er en bestemt hund som kan sette han på plass uten å skade han. Han er liten (10 kg), men lever i troen om at han er størst av alle - noe som til syvende og sist vil være farlig for han hvis vi ikke bryter inn og fjerner han fra situasjonen.

Hovedproblemet mitt er at han, sett vekk fra kloklipping, ikke er redd og ypper seg gjerne uten å forstå konsekvensene. Ved ypping mener jeg ikke at han sloss eller lignende, men han er intens og glad i møte med andre hunder. Dette er så klart 100 prosent min egen feil, og jeg jobber nå med å ta tak i problemet etter et par nesten-uhell med andre hanner der han bare ville leke, men nesten ble bitt da han ikke tok hint og signaler.

Vi holder til på Langhus, men har bil og kan møtes igrunn hvor som helst :) Han er elendig på innkalling (selektiv hørsel kaller vi det), så helst et område som er inngjerdet eller lignende. Men et stort område kan også gå fint.

Lenny er 6 måneder nå og fortsatt meget glad i alle hunder han møter. Han er ikke akkurat rolig men veldig snill. Har aldri opplevd ham som aggressiv. Hvis du synes det går bra kunne vi møtes en gang ved hundehjørnet? Nå vet jeg hvor det ligger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenny er 6 måneder nå og fortsatt meget glad i alle hunder han møter. Han er ikke akkurat rolig men veldig snill. Har aldri opplevd ham som aggressiv. Hvis du synes det går bra kunne vi møtes en gang ved hundehjørnet? Nå vet jeg hvor det ligger :)

Ja, møtes gjerne @lenny :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Absolute Entertainer, om målet er at Ludvig skal lære seg å oppføre seg respektfullt og ålreit rundt andre hunder, så er vel neppe en 6 mnd gammel hannhund den rette til å veilede...?

Det er sant @SandyEyeCandy men for sosialisering og lek går det fint. Han trenger å bli satt på plass litt, men samtidig får man mye bra ut av å leke med andre unghunder. Dette blir da to helt forskjellige settinger, derav svaret til @Maria :)

Så ja - jeg er helt klar over at en 6 med gammel valp ikke er den rette til det bruket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialisering og lek når han ikke oppfører seg bra? Urettferdig både ovenfor valpen og han. Hunden trenger å lære seg og være rolig rundt andre hunder. Ikke herjing og potensielle situasjoner som han ikke takler...

Du skriver at han er alt for på i lek, men takker ja til å møte en 6 mnd gammel valp for lek? Jeg ville kuttet all lek med andre hunder til han ble eldre. Fokuser på å gå turer med andre hunder, slik at han blir vant til å være rolig blant hunder. Eventuelt vær på han som en hauk selv - det er din jobb å stoppe han når han ikke oppfører seg. Du skal ikke la han holde på til den andre hunden ser seg nødt til å si i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt avsporing fra trådens opprinnelige ønske, men jeg synes likevel det er et viktig poeng som veldig få mopseeiere innser.

Mopser har eksplodert i popularitet, og vi har vel alle møtt på dem. Det som er litt skummelt er at de ved verbale advarsler bare klarer å snøfte/snorke (ingenting ligner på knurring), busten vises sjeldent på grunn av for mye og for tung overflødig hud, og halen holdes krøllet. Han er jo i sin verste alder, og jeg ville bare brukt energi på hunder man kjenner veldig godt til, og jeg ville unngått å møte fremmede hannhunder frem til han har modnet skikkelig.

Håper det går seg til.

Gjelder dette Franske Bulldoger også?

Beklager OT i tråden til TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere er litt for strenge mot lille mopsedyret, jeg :P Bikkjer trenger å fjase og tulle, og det er ikke nødvendigvis de som er litt "Sid i Istid" som er dårligst sosialt. Tvert i mot? De slipper jo som regel unna med alt, og det er det nok en grunn til. De andre tar dem ikke såååå innmari seriøst. Og det er da lettvindt? Denne bor alene, også. Så da er jo ikke oppførselsutdanningen fort gjort ;) Etter min erfaring er normale hunder uhyre tålmodige med slike "enkle sjeler". Så å utsette ham for bitcher, er jo bare slemt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg vel takke nei til @lenny for sonen vet jo best ;)

Ludvig lever i sin egen lykkeboble, og dette vil jeg ikke ta fra han. Og nei - jeg lar han ikke holde på, men fjerner han raskt fra situasjonen og setter han på plass på en ordentlig måte. Problemet er at han kun har ei fast tipse han sosialiseres med. og jeg som hundeeier føler at jeg må øke den sosiale sirkelen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer utifra det som står i tråden her, jeg har aldri møtt hunden din - så å vurdere hva som er riktig må du gjøre selv. Det kan være jeg har misoppfattet situasjonen helt, men jeg svarte utifra beskrivelsen din om at han er en pågående, hormonell hannhund, som ikke tar hint og signaler.

Basert på dette syns jeg det er rart å i det ene øyeblikket etterlyse stødige hunder som kan sette på plass en pågående unghund, og i det andre øyeblikket takke ja til play-date med valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer utifra det som står i tråden her, jeg har aldri møtt hunden din - så å vurdere hva som er riktig må du gjøre selv. Det kan være jeg har misoppfattet situasjonen helt, men jeg svarte utifra beskrivelsen din om at han er en pågående, hormonell hannhund, som ikke tar hint og signaler.

Basert på dette syns jeg det er rart å i det ene øyeblikket etterlyse stødige hunder som kan sette på plass en pågående unghund, og i det andre øyeblikket takke ja til play-date med valp.

Det er sant og det beklager jeg. Igår var ingen god dag for meg, så tok meg nok litt vel nær av både din og Bølla sin kommentar spesielt. Jeg vet at det er mange som har fordommer mot rasen, og jeg ønsker ikke å få kommentarer med antagelser grunnet rasevalget mitt.

Som jeg sa tidligere - og @Pringlen prøver å si så vil jeg ikke forandre han mht den rosa boblen han lever i. Men jeg vil ikke at han skal skade seg eller irritere andre hunder 24/7, så en mellomting er hva jeg ønsker :)

Og jeg er fullt klar over problemet og takker for veiledning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
×
×
  • Opprett ny...