Gå til innhold
Hundesonen.no

Tur på Nesodden


ElisabethHH
 Share

Recommended Posts

Hei! Vi flytter til Nesodden i mars, og jeg skulle gjerne hatt noen å gå på tur med. Jeg skjønner ikke kart og har absolutt ikke retningssans, så helt alene kommer jeg sikkert til å gå meg bort og/eller ikke finne en eneste sti. :P

Flytter til Oksval, så veldig gjerne noen som er litt kjent i det området - jeg har ikke bil og trenger å finne noen turruter som er i gangavstand hjemmefra. :) Har bare sett kjapt på kart, men er det mulig/fint å gå rundt Skoklefalltjern f.eks.?

Ellers så kan jeg ta buss/bli kjørt for langturer i blant også. Har to hunder, en BC på 9 mnd. og en tervueren på 6 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg bor ikke på Nesodden, men jeg er derfra (og er oftest en tur på Nesodden i feriene). Akkurat rundt Skoklefalltjernet er ikke en spesielt fin turrute. Det er fint ved vannet der, men det er ikke noe særlig å gå rundt. Nesodden er ikke veldig stort hehe det er en halvøy, turmulighetene begrenses litt av vann på tre kanter :P Du kommer ikke så veldig langt, men det er noen veldig fine plasser i skogen midt på Nesodden. Lengst nord ved Berger/Skoklefall-området er det ett ekstremt virrvarr av stier. Mye å velge i. Ganske mye folk på søndager, men om du går litt lenger sørover på Nesodden finner du mange stier hvor du kan gå ganske alene. Jeg er fra andre siden (ikke langt fra Nesodden Kirke), så jeg har alltid gått fra den siden, men opp mot f.eks. Gaupefjell er det veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ikke på Nesodden, men jeg er derfra (og er oftest en tur på Nesodden i feriene). Akkurat rundt Skoklefalltjernet er ikke en spesielt fin turrute. Det er fint ved vannet der, men det er ikke noe særlig å gå rundt. Nesodden er ikke veldig stort hehe det er en halvøy, turmulighetene begrenses litt av vann på tre kanter :P Du kommer ikke så veldig langt, men det er noen veldig fine plasser i skogen midt på Nesodden. Lengst nord ved Berger/Skoklefall-området er det ett ekstremt virrvarr av stier. Mye å velge i. Ganske mye folk på søndager, men om du går litt lenger sørover på Nesodden finner du mange stier hvor du kan gå ganske alene. Jeg er fra andre siden (ikke langt fra Nesodden Kirke), så jeg har alltid gått fra den siden, men opp mot f.eks. Gaupefjell er det veldig fint.

Ok, takk for oppklaring. Uff, får vel begynne å busse for å gå på tur da, det er bare så dyrt med eget månedskort til hundene også. :P Heldigvis kan jeg i det minste gå når som helst i løpet av døgnet, må ikke være når ''alle andre'' skal på tur også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ok, takk for oppklaring. Uff, får vel begynne å busse for å gå på tur da, det er bare så dyrt med eget månedskort til hundene også. :P Heldigvis kan jeg i det minste gå når som helst i løpet av døgnet, må ikke være når ''alle andre'' skal på tur også. :)

Du trenger da ikke busse så veldig? Du kommer deg fint opp i skogen "midt på" Nesodden fra Oksval :)

Edit: Gå på vei opp til Skoklefall. Der kan du gå opp gjennom boligfelt til du kommer opp i skogen (f.eks. Skoklefall terrasse) og så gå sørover i skogen. Eller gå til Berger stadion og opp i skogen derfra. Da kommer du opp på stier/lysløyper du kan følge sørover til mindre traffikerte områder av skogen :) Men du får litt veitrasking før du kommer opp i skogen fa. Det gjør du

Endret av Snusmumrikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger da ikke busse så veldig? Du kommer deg fint opp i skogen "midt på" Nesodden fra Oksval :)

Jeg skjønner ikke helt hvor turløypene begynner - altså det var kort til Skoklefalltjern (10 min.), men til Berger stadion (hørte det var mange turløyper der, men begynner skogen nærmere Oksval altså?) er det en halvtime langs vei.

Det er derfor jeg trenger turhjelp, hehe. :P Kan du ikke si fra hvis du kommer dit en gang og vil på tur?

Forresten, har du gått langs kyststiene i det området - er det fint der? :) Virker koselig å gå langs vannet, men tenker at det kanskje er nærme hus og folk? Kommer til å gå fra Oksval brygge/badeplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger på med enda flere spørsmål, men om det finnes noen andre steder enn Berger som er nærme bussholdeplass og har mange fine turløyper i nærheten tar jeg gjerne i mot tips om det også. :D Kommer nok til å ta buss i helger i alle fall, for litt variasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg skjønner ikke helt hvor turløypene begynner - altså det var kort til Skoklefalltjern (10 min.), men til Berger stadion (hørte det var mange turløyper der, men begynner skogen nærmere Oksval altså?) er det en halvtime langs vei.

Det er derfor jeg trenger turhjelp, hehe. :P Kan du ikke si fra hvis du kommer dit en gang og vil på tur?

Forresten, har du gått langs kyststiene i det området - er det fint der? :) Virker koselig å gå langs vannet, men tenker at det kanskje er nærme hus og folk? Kommer til å gå fra Oksval brygge/badeplass.

Så du editen min? Hehe du finner nok fram når du kommer dit. Som sakt, det er en halvøy. Det er grenser for hvor mye skog du har å gå deg bort på :lol:

Berger stadion er ett godt sted å starte (du kan jo sykle dit når yngste hunden din blir bittelitt eldre). Går du opp til To gård (ikke parkeringsplass, så du må gå opp dit også) er det også ett greit utgangspunkt for turer lenger sørover. Da er du allerede midt i skogen.

Jeg har ikke gått langs Kyststien helt borte ved Oksval, men det er fint å gå lenger sørover, så det er sikkert det der og. Men den kyststien er ikke alltid så lett å skjønne hvor går. Det er tett med hus helt ned til sjøen på Nesodden, og Kyststien er laga etterpå, så den slynger seg litt rundt. Men det er koslig å gå på veiene nede ved sjøen også. Det er hus og folk helt ned til sjøen ja.

Jeg vurderer sånn halvveis å dra hjem neste helg, men er ikke sikker. Det er ganske langt å kjøre. Men da har vel ikke du flytta dit enda uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du editen min? Hehe du finner nok fram når du kommer dit. Som sakt, det er en halvøy. Det er grenser for hvor mye skog du har å gå deg bort på :lol:

Berger stadion er ett godt sted å starte (du kan jo sykle dit når yngste hunden din blir bittelitt eldre). Går du opp til To gård (ikke parkeringsplass, så du må gå opp dit også) er det også ett greit utgangspunkt for turer lenger sørover. Da er du allerede midt i skogen.

Jeg har ikke gått langs Kyststien helt borte ved Oksval, men det er fint å gå lenger sørover, så det er sikkert det der og. Men den kyststien er ikke alltid så lett å skjønne hvor går. Det er tett med hus helt ned til sjøen på Nesodden, og Kyststien er laga etterpå, så den slynger seg litt rundt. Men det er koslig å gå på veiene nede ved sjøen også. Det er hus og folk helt ned til sjøen ja.

Jeg vurderer sånn halvveis å dra hjem neste helg, men er ikke sikker. Det er ganske langt å kjøre. Men da har vel ikke du flytta dit enda uansett?

Jepp, bare etter jeg hadde svart. :lol: Vel, jeg er rimelig flink til å gå meg bort absolutt overalt. Men det går seg nok til til slutt!

Takk for svar, får prøve å finne frem og se hvordan det er. Krysser fingrene for at det er ganske rolig og lite folk ute ved kyststien på formiddager, ser jo fint ut om man slipper å møte på folk hvert minutt. :)

Har ikke det nei, har huset fra 1. mars. Men etter det er jeg så og si alltid klar for tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei. Jeg også flytter til Nesodden snart, innflytting 1.april. Spent på hvor det er fint å gå tur. Og vil gjerne ha noen å gå sammen med, innimellom på dagtid. Vi kunne jo forsøke finne litt ut av dette fremover? Hvor det er fine utgangspunkt for tur. Hvor busser går og stanser. Hvor er stiene. Jeg har en sprek Bichon frise hann, går alltid i langt bånd (fordi han ved 2-års alder helt brått begynte innimellom og helt uventet, ganske sjelden, bli liiiiiiiiivredd for enten en lukt, lyd eller visuelt inntrykk, vil da bare gjemme seg bort for alt og alle, jeg orket etter noen opplevelser ikke være redd for å miste ham lengre, derfor nå ALLTID i bånd, men går fint det). Min email: kirma62@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...