Gå til innhold
Hundesonen.no

Zero DC seler, erfaringstråd og bilder.


Rocket
 Share

Recommended Posts

Leah veier 10 kg og bruker SX :)

Klart dere kan, og klart vi skal gå tur. :) Men den størrelsen der passer nok S/L, altså! :) Imouto veier 10-11 kg og er 38 cm høy.

Høres ut som det blir enten SX eller SL som ev vil passe :-)

Er du godt fornøyd og sitter den godt på Leah?

Albert har Ruffwear som jeg er veldig fornøyd med, men ønsker å finne en alternativ sele for variasjon/ ulik bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 171
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bonus, 20 kg jaktgolden testet størrelse Small.

Det var supert att jag kunde åka och testa selen på plats och framförallt, få hjälp med att testa ut den! Jag tror att hade jag inte fått hjälp hade jag inte känt att jag fått den att sitta rätt, den

Så fornøyd med formen til den på Pi at jeg har 2 stk, en i grønn og en i rosa (en i bilen og en hjemme ) Pi i SL grønn, Talli og Lani i Small

Posted Images

Ja jeg målte Taco nå og hun er 38cm rundt halsen (uten å være fullpelset) og 64 rundt brystet- Så det vil si hun havner mellom to str i halsen siden SL er 30-34 :no:

Edit: eller mellom to str er vel feil å si, men den ene er for vid, og den andre ser ut til å bli for trang..

MR sin sykkelsele i str 4 sitter perfekt på Lykke :)

Hun er midt i mellom størrelser på zeroselen så den sitter ikke optimalt på henne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du godt fornøyd og sitter den godt på Leah?

Ja, er veldig fornøyd med sela til Leah :) Hun er overbevist om at hun er en puddelhusky, så det er greit å ha en sele som sitter ordentlig til henne :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg målte Taco nå og hun er 38cm rundt halsen (uten å være fullpelset) og 64 rundt brystet- Så det vil si hun havner mellom to str i halsen siden SL er 30-34 :no:

Edit: eller mellom to str er vel feil å si, men den ene er for vid, og den andre ser ut til å bli for trang..

Snodig med størrelser, var en samojed her istad og prøvde og måtte opp i medium pga all pelsen for at den skulle ligge ordentlig på brystspissen. Prøvde på en s/m og den lå jo på han, men da kom den opp mot luftrøret og man merket også at den ikke lå korrekt på brystspissen som er det jeg måler alle selene på.

Få selen på, sjekke at brystspissen sitter riktig på midten, også stramme godt inn på magen - da pleier selene å ligge som smurt på de fleste kropper.

Høres ut som det blir enten SX eller SL som ev vil passe :-)

Er du godt fornøyd og sitter den godt på Leah?

Albert har Ruffwear som jeg er veldig fornøyd med, men ønsker å finne en alternativ sele for variasjon/ ulik bruk.

Pi er 10 kg og 40 cm i halsen og bruker SL som aiko :)

Jeg skal forbi den siden av Oslo noen onsdager fremover på kurs, så jeg kan sikkert få stoppet innom så du kan prøve om du ikke får prøvd Aiko sin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pi er 10 kg og 40 cm i halsen og bruker SL som aiko :)

Men om Pi er 40 cm og får på seg SL, så burde jo strengt talt Taco få på seg SL også siden hun er 38 cm.... Om hun ikke er for tjukk i hue da selvsagt ;)

*sukk* du skulle bodd nærmere så jeg fikk prøve..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Taco har S og er ei Aussietispe på 48 cm litt i underkant av 19 kg. Vi er veldig fornøyd med passformen, men om hun legger seg skikkelig i selen så presser den på luftrøret og hun begynner å harke. Hun er straks 2 år og om hun ikke legger seg ut må vi prøve en str mindre, for jeg får hele knyttneven inn i halsåpningen og den er nesten helt innstrammet rundt livet. Håper kanskje en mindre str vil gjøre så hun ikke harker...

10671435_10152244564591780_8471362227732

Om du ser på hvordan sela er konstruert, så er det ikke rart at du får harking når hun trekker hardt. Det er jo opp i halsen trykket kommer. Den vil selvfølgelig ikke bevege seg like mye med passe størrelse, men trykket vil komme omtrent samme sted uansett. Det er ikke en god sele til hardt trekk. Det er ingen av disse korte selene. Den beste jeg har funnet til mine er MR sin, men den gir også harking og hvesing om de trekker hardt, så den er også bare egna til turer hvor de kan finne på å trekke litt innimellom. Men det er en fin sele for rusleturer hvor hunden bare trekker litt innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodig med størrelser, var en samojed her istad og prøvde og måtte opp i medium pga all pelsen for at den skulle ligge ordentlig på brystspissen. Prøvde på en s/m og den lå jo på han, men da kom den opp mot luftrøret og man merket også at den ikke lå korrekt på brystspissen som er det jeg måler alle selene på.

Få selen på, sjekke at brystspissen sitter riktig på midten, også stramme godt inn på magen - da pleier selene å ligge som smurt på de fleste kropper.

Ok, enda mer forvirret over størrelsene. Det bor en Samojedhannhund i nabolaget her, og jeg vil påstå at den er på størrelse med Pøbel. Sikker på at du ikke mente Japansk Spisshund? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den glir ned på sidene om hunden ikke trekker frem helt rett. En fin og robust tursele, verken mer eller mindre etter min mening :) Og en av få turseler jeg syns sitter bra på hundene mine + at den er så kraftig at jeg ikke er redd for at den skal ryke.

Jeg er veldig glad i halvnoma til knertis også, @Lola Pagola, men denne er bedre polstra, pluss at hun sjelden/aldri får hveselyser om hun trekker veldig intenst (som feks når hun får sporet av en grevling eller noe annet spennende og vil følge etter ned i hiet). Jeg er heller aldri redd for at delene skal ryke på den. Den er også full av reflekser, og det er det ikke på halvnoma. Og så sitter den veldig godt, den liksom smyger seg rundt kroppen.

Ok, så den glir ned på sidene denne og. Det gjør alle jeg har prøvd, og det er så sykt irriterende å se på :lol: bruker rogz på Casper til vanlige turer, veldig fornøyd med den, og ikke redd for at den skal ryke heller. Men liker at zero DC selene har polstring da. Får sjekke ut om de har den i noen butikker her så jeg kan prøve på ham. Eneste ulempen er kanskje at den blir litt lik å ha på som trekkselen, slik at han tror han får lov til å trekke i den. Det er såpass stor forskjell på rogz-selen og non-stop selen at han aldri er i tvil hva som er lov i den enkelte selen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, enda mer forvirret over størrelsene. Det bor en Samojedhannhund i nabolaget her, og jeg vil påstå at den er på størrelse med Pøbel. Sikker på at du ikke mente Japansk Spisshund? :P

Jepp, det var en gigantisk bamse :) den dro med Medium på seg :)

Nå var nettop @Tasseltrollet her og prøvde sele og Small smatt rett på hennes aussie, men man må stramme inn magen ordentlig så den sitter riktig på, da endrer formen seg fra å skli opp i strupen til å sitte ordentlig godt på og på brystet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, enda mer forvirret over størrelsene. Det bor en Samojedhannhund i nabolaget her, og jeg vil påstå at den er på størrelse med Pøbel. Sikker på at du ikke mente Japansk Spisshund? :P

Min største malamutene som er 63 cm høy, og ordentlig brei bruker også M. Den er for stor når hun er avrøyta (skikkelig ulempe med å ha så variabel pels! Utstyret passer jo ikke deler av året :lol: )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser på hvordan sela er konstruert, så er det ikke rart at du får harking når hun trekker hardt. Det er jo opp i halsen trykket kommer. Den vil selvfølgelig ikke bevege seg like mye med passe størrelse, men trykket vil komme omtrent samme sted uansett. Det er ikke en god sele til hardt trekk. Det er ingen av disse korte selene. Den beste jeg har funnet til mine er MR sin, men den gir også harking og hvesing om de trekker hardt, så den er også bare egna til turer hvor de kan finne på å trekke litt innimellom. Men det er en fin sele for rusleturer hvor hunden bare trekker litt innimellom.

Ja jeg ser, og vet. Men nå trekker ikke mine som en trekkhund (I wish!) men jeg leter etter den optimale sporselen til Taco. Så langt er selen jeg selv har laget med feste under den klare vinneren, men jeg skulle ønske jeg fant en som gikk å bruke med feste på ryggen (utenom nome)

Jepp, det var en gigantisk bamse :) den dro med Medium på seg :)

Nå var nettop @Tasseltrollet her og prøvde sele og Small smatt rett på hennes aussie, men man må stramme inn magen ordentlig så den sitter riktig på, da endrer formen seg fra å skli opp i strupen til å sitte ordentlig godt på og på brystet.

Jeg har strammet det jeg synes jeg kan- og brystbensspissen sitter ca 1 tommellengde (ca 5 cm) nedenfor kanten på halsstykket. Og drar jeg i selen så kjenner jeg den presser øverst i halsåpningen. Og den er for vid i halsen når man vet de sier seler skal sitte trangt- dessverre...

Den sitter løst rundt halsen på Dina også som er ett nr større enn Taco..

(må le av at jeg holdt på å velge enda ett nr større :P )

Endret av AussieAllTheWay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var supert att jag kunde åka och testa selen på plats och framförallt, få hjälp med att testa ut den!

Jag tror att hade jag inte fått hjälp hade jag inte känt att jag fått den att sitta rätt, den måste nämligen spännas över magen. Nu sitter den som limmad på mitt lilla monster. Jag provade att ta tag i ringen uppe på och dra lite i sidled, den flyttar sig inte minsta lilla, och bästa av allt, det lilla monstret i fråga verkar tycka den är helt okej nu när vi tog den på en liten testrunda. :)

När de andra smådjuren här slitit ut sina nuvarande selar skall det provas ut Zero selar till dem också det är ett som är säkert!

Skall se om jag kan få till lite bilder imorgon när det är ljust.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

uploadfromtaptalk1423519230359.jpg

Lani druknet litt i small nome :P

Skal bestille SL og sx og prøve :lol:

Hva er det som er bra med denne?

Jeg syns de ser ubehagelig ut, og med reimer som ligger over skuldrene (det free motion får så mye pes for).

Dere som har denne trekkselen, er dele fornøyd? Hvorfor velge en slik over annen nomesele? Eller er dette også mer en versjon man velger om hunden ikke passer vanlige seler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er bra med denne?

Jeg syns de ser ubehagelig ut, og med reimer som ligger over skuldrene (det free motion får så mye pes for).

Dere som har denne trekkselen, er dele fornøyd? Hvorfor velge en slik over annen nomesele? Eller er dette også mer en versjon man velger om hunden ikke passer vanlige seler?

Jeg har nomeselen. Dessverre må jeg nok innse at min er hakket for stor og blir dermed liggende for mye over skuldrene til at den er forsvarlig til trekk. Men den er såvidt lang nok over ryggen, så jeg kunne nok ikke gått ned i str pga hund som er veldig lang i ryggen. Er dog redd for at det uansett ville vært for mye trykk på skulder. Men man må jo nesten prøve og se om den passer sin hund. Den er jo slik som freemotion tiltenkt fuglehunder, så mulig de er bygd slik at skulderen blir mye friere enn på feks min smalbrystede lille sak.

Dermed bruker jeg selen til jogging der det ikke blir særlig mye press på hunden, ettersom han ikke er noen selutnevt trekkhund akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser på hvordan sela er konstruert, så er det ikke rart at du får harking når hun trekker hardt. Det er jo opp i halsen trykket kommer. Den vil selvfølgelig ikke bevege seg like mye med passe størrelse, men trykket vil komme omtrent samme sted uansett. Det er ikke en god sele til hardt trekk. Det er ingen av disse korte selene. Den beste jeg har funnet til mine er MR sin, men den gir også harking og hvesing om de trekker hardt, så den er også bare egna til turer hvor de kan finne på å trekke litt innimellom. Men det er en fin sele for rusleturer hvor hunden bare trekker litt innimellom.

Jeg har en helt annen erfaring med halvnomen. Asti har trukket meg og han trekker hardere (jeg måtte ploge på flatmark) med denne enn med f.eks Troll sin helnome. Han hoster og harker ikke, og virker som han trives svært godt i den selen der. Med Troll sin, så trakk han nesten ikke og virket som han synes det var ubehagelig hele greia. Nhu derimot!

Jeg prøvde helnomen på han, og jeg synes det var skikkelig plundrete å få den på. Han har så lange bein på en tung kropp :sleep:

Asti bruker forøvrig M (stor schæferhannhund, uten så altfor mye pels) Nix bruker også M, men mistenker at hun hadde hatt det bedre i en SM. Hun er dronning, hun driver ikke med slavearbeid, så da gidder jeg ikke å kjøpe ny før hun viser tendenser til at jeg har klart å sparke henne fra tronen igjen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er bra med denne?

Jeg syns de ser ubehagelig ut, og med reimer som ligger over skuldrene (det free motion får så mye pes for).

Dere som har denne trekkselen, er dele fornøyd? Hvorfor velge en slik over annen nomesele? Eller er dette også mer en versjon man velger om hunden ikke passer vanlige seler?

Jeg har trekkselen, og er svært fornøyd. For det første har den en åpen rygg, som gjør at hunden ikke får et like stort press på ryggen som ved en vanlig x-back sele. Jeg har en hund som har slitt litt med ryggen, og derfor ønsket jeg å prøve noe som kunne hjelpe å minske presset på ryggen. (Har gått til behandlig hos kiropraktor etter smell i ryggen under lek med en annen hund)

Selen sitter veldig godt på, og det er veldig god demping i den. Jeg har prøvd både free motion, og troll sin sele på min hund tidligere, men ingen av de selene har like god demping. Noe som gjør det mer behagelig for meg, spesielt når vi bare går på tur. Når du slipper hunden løs i selen, så sitter selen der den skal, noe som de andre selene vi har prøvd tidligere ikke har gjort på samme måte. Free motion var verst, der han halve selene på siden når hunden løp løs, og det var lett for å bli innvikling. Troll sin sele var bedre, men den hang litt ned på siden den også. Det har jeg aldri opplevd med denne selen!

Har ikke hatt noen problemer med hindring av bevegelser pga reimer. Synes også det at fronten er så bred og fin er positivt. Så jeg er veldig fornøyd med denne selen :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erica-lappis er 41 cm høy, og 15 kg, og hun har den råååsa i str S.

Jeg som var såååå sikker på at jeg måtte ha SL nå, Rocky er også 41 cm og hakket tyngre, 16,5 ish kg. Nå ble jeg usikker igjen gitt :huh:

Har bestemt meg for farge nå da tror jeg, troooor det blir grønn på oss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som var såååå sikker på at jeg måtte ha SL nå, Rocky er også 41 cm og hakket tyngre, 16,5 ish kg. Nå ble jeg usikker igjen gitt :huh:

Har bestemt meg for farge nå da tror jeg, troooor det blir grønn på oss. :)

Er ganske mye pelsforskjell på beagle og lapphund da, det er en ganske vesentlig forskjell å ta i betraktning :) vi får alltids byttet til seler sålenge man ikke har rullet de rundt i all møkk i skogen ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Chako Det blir vel ikke noe særlig press på ryggen med mindre trekkpunktet er lavere enn ryggen?

Bruker du ikke strikkbånd? Sånn med tanke på snakk om strikk i selve selen. :)

Og dette med bevegelse og hindring når den ligger over skuldrene, så er jo ikke dette noe som merkes der og da. Men slik jeg har forstått det så er det snakk om at det kan føre til belastningsskader over tid. Mener dette er argumentajsonen mot Free motion med tanke på reimer som ligger over skuldre. @Malamuten ? :)

Nå forsøker jeg ikke å slakte denne selen, tvert om syns jeg det er bra at man har flere forskjellige valg. Men jeg syns det er rart trekkselen ikke har fått mer kritikk, med tanke på den kraftige kritikken free motion har fått. Nå sliter jo free motion med andre ting enn akkurat dette med skuldrene da, og det virker jo ikke som at denne selen har de samme utfordringene der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg som var såååå sikker på at jeg måtte ha SL nå, Rocky er også 41 cm og hakket tyngre, 16,5 ish kg. Nå ble jeg usikker igjen gitt :huh:

Har bestemt meg for farge nå da tror jeg, troooor det blir grønn på oss. :)

Hun brukte den når hun var et par kg tyngre også, men jeg ville nå dratt i en butikk og prøvd, det gjorde vi:)

Selv om hun var rund, er hun ganske lita under all pelsen, mulig herremannen din er bredere bygd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...