Gå til innhold
Hundesonen.no

Borettslag begrensning av dyr.


CrazyCat
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har et spørsmål ang lov og borettslag. Jeg leste noen tråder her om dyrehold i borettslag og alle kommer til samme grunn: Norsk lov sier at man kan ha, og søke om dyr i borettslag er en formalitet.

Jeg finner stort sett bare om at borettslaget kan ha forbud mot dyr, MEN da må de ha åpent for å søke om disp til å ha dyr. Finner ingenting når det kommer om å begrense dyreholdet.

Vell her min problemstilling :

Quote

§ 6. DYREHOLD

Det er ikke tillatt å holde utekatt i borettslaget.

Kun 1 - en - hund er tillatt pr. leilighet, dette ble sist vedtatt på generalforsamlingen som ble avholdt 26. april 2012.

Alle hunder skal til enhver tid holdes i bånd på alle borettslagets områder.

Unnlatelse av å følge de regler som er satt i våre husordensregler, er å anse som brudd på husordensreglene og behandles som sådant av styret.

Jeg har mulighet å flytte inn i en leilighet i dette borettslaget. Det er veldig gunstig for meg, så jeg prøver alt jeg kan. Men jeg har to hunder. Og gi opp 1 hund for å flytte er ikke helt aktuelt.
Har dem lov å begrense dyreholdet ?
Dette var det jeg fikk som svar på om det gikk ann å søke :

Quote

Er desverre ikke styret i borettslag som bestemmer det, det er generalforsamlin, altså de som bor i borettslag…
De har bestemt en hund pr hustand,,
Men du er velkommen til å foreslå eventuelt lov til to på årets generalforsamling,
Når det gjelder katter så er det lov med innekatt hvis ingen klager på lukt etc,,,
mvh

Tusen takk for all svar.

Ha en fin helg videre! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, jeg er litt for lat til å lese igjennom, men jeg mener jeg fant det jeg trengte på denne siden:

http://norskhuskattforening.net/borettslag.htm

Det er dessverre mange borettslag som har utdaterte lover og regler på dette, selv etter så lang tid. Det verste er jo at det fungerer, for de som har tenkt å flytte inn kan jo ikke akkurat kvitte seg med de dyrene de har, og det er heller ikke noe greit å bli uvenner med naboene før man i det hele tatt har flyttet inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi har en slik regel her også, men alle er skikkelig dårlige til å telle :P Jeg flyttet inn med to hunder, hun som er leder i dyrekomitèen i styret har to staffer og en dvergpincher. Så lenge hundene ikke er til sjenanse for andre, er det ingen som bryr seg. Utekatter er det derimot ingen av her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemmelsene rundt dyr i borettslag står i burettslagslova paragraf 11-5 (4).

"Styret kan fastsetje vanlege ordensreglar for eigedommen. Sjølv om det er vedteke forbod mot dyrehald, kan brukaren av bustaden halde dyr dersom gode grunnar talar for det, og dyrehaldet ikkje er til ulempe for dei andre brukarane av eigedommen."

Så egentlig har de ikke mulighet for å nekte deg to hunder, de godtar jo allerede hundehold, og det er ikke noen store forskjeller på å ha to kontra en hund. (min mening)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det borettslaget jeg bodde før var det ikke lov med noe dyrehold. Jeg hørte med styret om hva konsekvensene var dersom jeg skaffet meg hund. De sa at de ikke hadde økonomi eller interesse av å forfølge det ved å bruke advokat osv.

Jeg skaffetmeg hund og tok opp på generalforsamlingen at denne regelen var utdattert i forhold til alle andre borettslag i nærheten som hadde tillatelse og viste til tidligere rettsaker der hvor borettslag hadde tapt slike saker. Styret anbefalte å endre regelen da det uansett ikke ville få konsekvenser for dem som skaffet seg dyr.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...