Gå til innhold
Hundesonen.no

Feil på helseattest ved kjøp av valp


Recommended Posts

Høsten 2013 kjøpte jeg min Border Colliegutt. Skrev mye med oppdretter før jeg tok valget om å hente ham, og ble fortalt at alle valpene var helsesjekket OK av veterinær. Altså at bl.a. begge stenene var på plass. Det var min første hannhund, og det står i helseboken han fikk med at kjønnsorganene er normale. Så det sjekket jo ikke jeg. En uke senere var vi til veterinæren for å ta vaksine, og hun påpekte at bare den ene stenen var nede, og hun kunne ikke kjenne den andre i det heletatt. Så den ligger ganske langt inn. Nå er han 18 måneder, og den kommer vel aldri ned.

Kjenner at dette irriterer meg mer og mer, at jeg i god tro kjøpte en valp til 9000, med feilaktige papirer for å si det slik. Som veterinæren sa; den har ikke krøpet opp igjen etter oppdretteren fikk de helsesjekket! Men hva gjør man? Jeg ser ikke for meg at oppdretteren visste at han hadde vare en, for hundene bodde ute. Så da går det vel mer på veterinæren?

Slenger med et bilde av den "lille".

post-12863-1423248394,1153_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kryper jo ikke fra rett "posisjon" til langt oppi buken? Nei har ikke en slik avtale, siden de ifølge oppdretteren, og papirene, var på plass. Noe som ikke er tilfellet.

Hvis det ikke står noe spesifisert i kontrakten så skal man vel ha tilbake halve kjøpesummen hvis testiklene ikke er nede når hunden er 18 mnd. Ifølge NKK sin kontrakt, jeg regner med det er den som er brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke kontrakt? Viss ikke det står noe der så tviler jeg på at du kan gjøre så voldsomt mye. Kan kontakte vetrinær selvsagt, men ser ikke for meg at det kommer til å gjøre noen voldsomt stor forskjell fra eller til, spesielt siden jeg antar at det er vanskelig og bevise hvorvidt stenen har vært nede eller ikke på det tidspunkt den ble sjekket.. Men sånn utenfor tema, gjør det egentlig noe? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hun skrev en egen kort kontrakt der det i grunnen bare står hvilken hund, pris og dato. Og "helsebok følger valpen".

I helseboken som fulgte med er det krysset av for at kjønnsorganer er normale. I den jeg fikk hos min veterinær står det "kjenner bare en testikkel idag", og ved ettårsvaksinen skrev de ut et skjema der de bekrefter at han har kryptorkisme.

Har ikke vært i kontakt med oppdretter, for vet ikke helt hva jeg skal si for å være ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke kontrakt? Viss ikke det står noe der så tviler jeg på at du kan gjøre så voldsomt mye. Kan kontakte vetrinær selvsagt, men ser ikke for meg at det kommer til å gjøre noen voldsomt stor forskjell fra eller til, spesielt siden jeg antar at det er vanskelig og bevise hvorvidt stenen har vært nede eller ikke på det tidspunkt den ble sjekket.. Men sånn utenfor tema, gjør det egentlig noe? :)

Det gjør ingen verdens ting for min del at han er krypt, han er veldig enkel å ha med å gjøre i forhold til hva jeg forventet av en hannhund. Jeg bare irriterer meg grønn over at "noe" blir solgt med feilaktig informasjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du går rundt og irriterer deg for noe du ikke engang har tatt kontakt med oppdretteren for? Eh. Første start ville ha vært å faktisk TA kontakt med henne, så kan det godt hende du får så og så mye tilbake...

Og Ja, det er fult mulig at testikler kan gå opp og ned forøvrig, så oppdretteren trenger ikke nødvendigvis å ha visst om det engang. Noen valper kan være utrolig vanskelig å kjenne på (Herregud, knappenål hoder altså.) og hvis veterinæren hun gikk til mente at han kjente dem nede så kan hun helt helt fint med god tro ha solgt den og trodd alt var i orden...

Edit; Forøvrig så har en av valpene i mitt langhårs kull solgt med "uten anmerkninger" på helsteattesten, og vi har aldri kjent navlebrokk på den valpen. Valpekjøperen som skulle ha den valpen var på besøk mange ganger og kjente selv på valpen mange ganger. Plutselig når valpen var 11 uker så falt litt fett ut, hun hadde hele veien hatt litt navlebrokk men veterinæren mente tarmene hadde ligget og tettet det hele veien eller noe. Jeg solgte med god samvittighet, uten å vite det. Tilbød meg forøvrig å kjøpe valpen tilbake for full pris om hun følte seg lurt ;)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du går rundt og irriterer deg for noe du ikke engang har tatt kontakt med oppdretteren for? Eh. Første start ville ha vært å faktisk TA kontakt med henne, så kan det godt hende du får så og så mye tilbake...

 

Og Ja, det er fult mulig at testikler kan gå opp og ned forøvrig, så oppdretteren trenger ikke nødvendigvis å ha visst om det engang. Noen valper kan være utrolig vanskelig å kjenne på (Herregud, knappenål hoder altså.) og hvis veterinæren hun gikk til mente at han kjente dem nede så kan hun helt helt fint med god tro ha solgt den og trodd alt var i orden...

Ja som sagt så tviler jeg på at hun visste om det. Om de faktisk kan krype opp igjen så er er jo saken grei da :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar du kontakt med oppdretter, og forteller ståa. Ikke kom med antydninger om at oppdretter har løyet; det er ikke sikkert. Kanskje vil oppdretter av seg selv tilby halve kjøpesummen tilbake, og da kan du bruke pengene på kastrering dersom det er nødvendig. NKK sin kjøpekontrakt sier vel noe sånt som at halve kjøpesummen skal tilbakebetales hvis hunden er krypt ved halvannet års alder, så du kan henvise til at dette er vanlig dersom oppdretter ikke fremmer forslaget selv. Spør gjerne også om det er noe kjent problem med slekta, og hvilken effekt det evt har hatt på hunden. Men første bud er altså: ta kontakt med oppdretter. Noe annet er praktisk talt å gå bak ryggen på folk. De bør få mulighet til å gjøre opp igjen når noe sånt skjer, uten at det skal spres noe negativt på forhånd.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar du kontakt med oppdretter, og forteller ståa.  Ikke kom med antydninger om at oppdretter har løyet; det er ikke sikkert.  Kanskje vil oppdretter av seg selv tilby halve kjøpesummen tilbake, og da kan du bruke pengene på kastrering dersom det er nødvendig.  NKK sin kjøpekontrakt sier vel noe sånt som at halve kjøpesummen skal tilbakebetales hvis hunden er krypt ved halvannet års alder, så du kan henvise til at dette er vanlig dersom oppdretter ikke fremmer forslaget selv.  Spør gjerne også om det er noe kjent problem med slekta, og hvilken effekt det evt har hatt på hunden.  Men første bud er altså: ta kontakt med oppdretter.  Noe annet er praktisk talt å gå bak ryggen på folk.  De bør få mulighet til å gjøre opp igjen når noe sånt skjer, uten at det skal spres noe negativt på forhånd. 

Jeg har da ikke antydet at hun løy... Jeg har som sagt ikke tatt kontakt fordi jeg ikke visste hva jeg skulle si, men du kommer med gode forslag, takk for det :) Kastrering er uaktuelt med mindre han får sykdom pga det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja som sagt så tviler jeg på at hun visste om det. Om de faktisk kan krype opp igjen så er er jo saken grei da :)

Ja, der fint mulig at steiner kryper opp igjen, så aner ikke hvorfor veterinæren din sa dette til deg. Har selv opplevd det med valp, gikk fra å være helt nede ved 8 uker, til å krype helt opp igjen og aldri komme tilbake på plass.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meningen å si at du antydet hun løy, men når du skriver "feilaktige papirer" så kunne det tolkes dithen at oppdretter visste bedre. Men ja, sprø henne hva hun tenker om saken, så tar du det derfra. Tenk gjerne over hva du ønsker ut av dette i utgangspunktet. Hvis du ikke er ute etter penger, å skjønner jeg ikke helt hva du vil ha. En unnskyldning? Finn ut om det er slik at når testiklene er ede så er de nede for alltid, eller om det fins variasjoner. Hvis sistnevnte stemmer, så kanskje du er fornøyd med det svaret?

Ang kastrering, så er det større sjanse for kreft når den ligger igjen i buken. Det er også forbundet med atferdsproblemer å ha den der, men det høres jo ikke ut som om din er plaget av det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert superdumt spm. og veterinæren er vel også fullt klar over dette, men hos min egen går ofte ballene, eller en av de, opp når han er redd/nervøs. Har du sjekket de i etterkant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meningen å si at du antydet hun løy, men når du skriver "feilaktige papirer" så kunne det tolkes dithen at oppdretter visste bedre.  Men ja, sprø henne hva hun tenker om saken, så tar du det derfra.  Tenk gjerne over hva du ønsker ut av dette i utgangspunktet.  Hvis du ikke er ute etter penger, å skjønner jeg ikke helt hva du vil ha.  En unnskyldning?  Finn ut om det er slik at når testiklene er ede så er de nede for alltid, eller om det fins variasjoner.  Hvis sistnevnte stemmer, så kanskje du er fornøyd med det svaret? 

 

Ang kastrering, så er det større sjanse for kreft når den ligger igjen i buken.  Det er også forbundet med atferdsproblemer å ha den der, men det høres jo ikke ut som om din er plaget av det. :)

Det er vel mye forskjellige studier ang å la testikkelen være igjen i buken. Det er ikke nødvendigvis noe verre enn vanlig intakt hannhund selvom det er noen promille mer sjanse for kreft. Jeg har enda ikke møtt en eneste veterinær som har anbefalt meg å kastrere min krypt.

Poenget mitt er at man bør undersøke nøye før man går så langt som å kastrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang kastrering, så er det større sjanse for kreft når den ligger igjen i buken. Det er også forbundet med atferdsproblemer å ha den der, men det høres jo ikke ut som om din er plaget av det. :)

Sjansen for kreft øker med noen promille, det er altså en minimal økning.

Har du noe dokumentasjon på at det er forbundet med adferdsproblemer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang kreftfare så er ikke alternativet noe bedre, fordi kastrering fører til omtrent tilsvarende økt sjanse for beinkreft.

@Elisabeth00 http://amerikanskbulldog.no/?p=17 feks. Orker ikke å lete mer nøye nå. Har selv opplevd flere kryptokide hunder som i voksen alder plutselig har blitt aggressiv, ustabil og uforutsigbare. Helt merkelig og skummel adferd. Men det er ikke noe som garantert kommer til å skje, det kan hende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Krypt er jo vanlig på whippet, og aldri hørt om noe slikt. Men det er kanskje rasebetinget også. Takk for link uansett, selv om jeg ikke fant mye knyttet til adferdsproblemer der, savner også kilder som støtter oppunder uttalelsene :)

"Kryptorkisme kan også ha en sammenheng med økt testosteronproduksjon (grunnet varmen i buken) som kan føre til både fysiske lidelser og adferdsproblemer. " - meget vag setning som mangler kilder som støtter uttalelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hun burde jo få vite det :)

Han har ikke noen adferdsproblemer og er ikke særlig hormonell, han oppfører seg pent selv om han står og hilser på en høyløpsk tispe. Han har litt passeringsproblemer i bånd, men det blir bedre for hver dag og er jo i grunnen min feil. Har funnet ut at det for han er mye bedre å være intakt, så kastrering skjer ganske enkelt ikke grunnet de mulige bivirkningene og slikt.

Men skal høre med oppdretter, for det hadde jo vært veldig fint med en avtale på at OM han får kreft grunnet det, så hadde hun dekt litt av det.. Men det er jo egentlig ikke noen vits i det heller, for det dekkes vel av forsikringen som nødvendig operasjon ved sykdom eller noe.. Hm nei det blir å bare informere om at avkommet er krypt så hun vet av det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Krypt er jo vanlig på whippet, og aldri hørt om noe slikt. Men det er kanskje rasebetinget også. Takk for link uansett, selv om jeg ikke fant mye knyttet til adferdsproblemer der, savner også kilder som støtter oppunder uttalelsene :)

"Kryptorkisme kan også ha en sammenheng med økt testosteronproduksjon (grunnet varmen i buken) som kan føre til både fysiske lidelser og adferdsproblemer. " - meget vag setning som mangler kilder som støtter uttalelsen.

Det er jo vagt, fordi det kan bli et problem, men det hender også at det ikke er et problem. Mange lever nok helt fine og problemfrie liv som krypt, så hadde jeg hatt en krypt hund så hadde jeg ikke vært nevneverdig bekymret eller tenkt noe på det før det evt begynte og dukke opp problemer som ligner på det jeg har sett før. Og skulle jeg bekymret meg for noe så hadde jeg vært mer bekymret for smerter i buken og operasjon enn adferd og kreft.

Edit: Du finner sikkert info om du googler litt, jeg orker ikke å lete noe mer akkurat nå siden jeg er midt i pakking.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig at en stein (eller to) flytter seg mye på få uker/dager. Men du må jo si fra til oppdretter :) De aller fleste vil tilby en del av kjøpesummen tilbake. Værre er det ikke!

red: en krypt hund behøver ikke være noe problem. Jeg har en feriegjest her med to steiner i buken. Verdens greieste hund :) (han hadde forøvrig en stein i pungen, og en lett kjennbar i lysken ved levering, begge trakk seg opp etterpå...)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo vagt, fordi det kan bli et problem, men det hender også at det ikke er et problem. Mange lever nok helt fine og problemfrie liv som krypt, så hadde jeg hatt en krypt hund så hadde jeg ikke vært nevneverdig bekymret eller tenkt noe på det før det evt begynte og dukke opp problemer som ligner på det jeg har sett før. Og skulle jeg bekymret meg for noe så hadde jeg vært mer bekymret for smerter i buken og operasjon enn adferd og kreft.

Edit: Du finner sikkert info om du googler litt, jeg orker ikke å lete noe mer akkurat nå siden jeg er midt i pakking.

Ja, og nettopp derfor jeg reagerte på uttalensen i utgangspunktet. Når man sier at det er forbundet adferdsproblemer med å ha en sten i buken, så bør man også ha noe informasjon som backer det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...