Gå til innhold
Hundesonen.no

Bluejay-foto´s lille galleri


Arcticaa
 Share

Recommended Posts

47 minutter siden, Sprettballen skrev:

Hvordan får du så klare og fine øyne? Selv når jeg får øynene i fokus på mine, så blir de aldri sånn liksom. Jeg burde få det til med det utstyret jeg har, så det er nok ferdighetene det skorter på. Noen tips?

Jeg gjetter på en del redigering. Noe jeg også er nysgjerrig på. Men det er kanskje litt vanskelig å forklare over nett og det spørs om Arcticaa vil dele :whistle: :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MegaMarie @Sprettballen
hei dere, takk for mye hyggelig tilbakemelding, jeg bruker et 5D mark ii hus og 50 ,100 eller 70-200 mm. mitt hovedfokus når det kommer til portrettfotografering er å treffe øyet med fokusen. Jeg bruker alltid å velge ett-punkts fokusering når jeg jobber med portrett. bruker også den såkalte; fokus så "recomposition" metoden mye siden 5Den har et steinaldersk fokussystem.
ellers er det jo litt det å tenke på lyset og hvordan det treffer øynene, mye refleksjoner i øynene gir ofte skarphetsfølelse.
mye av jobben ligger helt klart i etterbehandling; Jeg bruker Camera Raw deretter photoshop til redigering. redigeringen varierer en god del fra bilde til bilde men bruker en "core" metode til de aller fleste bilder, som jeg har jobbet opp etter mange år med eksperimenteringer, det meste går ut på fargebehandling, lys og skygge og kontraster. Jeg kan legge opp et før og etter bilde av et recent bilde om dere er interessert i å se.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg laget to "før og etter" sett. Bildet av Imouto er tatt med Canon 5D mark II og 50 mm 1.4 og portrettet av Grønnlandshunden er tatt med Canon 7D og samme linsa, er fra 1,5 år tilbake tror jeg.

Første bilde er RAW rett ut av kamera, midterste bilde er etter Camera Raw behandling og siste er etter ferdig behandling i photoshop. 
Bilderedigering og hvordan man gjør det er i stor grad en smakssak. jeg prøver alltid å fange det jeg husker fra øyeblikket jeg var der å tok bilde, i min etterbehandling da mye av "punchen" bli borte på bilder kontra "virkelighet", motiv blir liksom hakket blassere.
men ja. endrer og prøver meg frem hele tiden :) 
 

beforeaftergreenlanddog.jpg

førettershiba.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...