Gå til innhold
Hundesonen.no

Appetitt/Provit frysetørret vom.


Stine
 Share

Recommended Posts

I vinterferien har jeg planlagt endel lange og litt "tøffe" skiturer (opp på noen småtopper) Tuva skal selvfølgelig være med men siden vi skal være på hytta hvor det ikke er så gode oppbevaringsmuligheter og ikke innlagt vann så utgår v&h. De pleier å få TOTW eller Orijen når vi er der, men Tuva tar det fryktelig dårlig opp. Så derfor tenkte jeg å prøve frysetørret vom, noen erfaringer med det og aktive hunder? Vi kommer til å være der fra Lørdag til Torsdag, planen er ihvertfall 4 lengre skiturer, først 2 dager på rad så 1 hviledag for så 1 langtur og kanskje 1 litt kortere tur siste dagen. Hun har ikke mye å gå på så det er helt nødvendig at hun tar til seg næring, tenkte også å ha med en lunsjboks på tur som hun får ca halveis, hvilken annbefales da? Ser Appetitt har en Restore og en energy. Appetitt har jo ikke akkurat godt rykte på seg her inne, men hvor dårlig kan det være? Anre alternativer?

Frysetørret vom er vel frysetørret vom, så er vel ett fett om vi går for Appetitt eller Provit?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke merket noe nevneverdig forskjell de ganger jeg har hatt med frysetørret på tur. Har bare god erfaring med frysetørret (og fersk) vom, både som ekstra energi, oppfetningsfor og en del av dagsrasjonen. De ganger jeg har vært på tur med hunder hvor de har hatt behov for litt "ekstra", har jeg slengt til dem et hardkokt egg. Veldig enkelt å ha med i sekken for både hund og eier.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frysetørret vom fungerer jo veldig fint som et supplement, men jeg ville ikke basert hovedkosten på bare det kanskje, det er jo ikke fullfôr så vidt jeg har fått med meg :). Ellers har jeg brukt de små boksene fra Apetitt og synes de virker veldig bra også :). Egg er jo også genialt som Justitia nevner :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frysetørret vom fungerer jo veldig fint som et supplement, men jeg ville ikke basert hovedkosten på bare det kanskje, det er jo ikke fullfôr så vidt jeg har fått med meg :). Ellers har jeg brukt de små boksene fra Apetitt og synes de virker veldig bra også :). Egg er jo også genialt som Justitia nevner :).

Nei, det er jo ikke fullför. Men tenker det går greit iom at det er for så få dager? + at hun kommer til å få lunsjboks og litt matrester :) Egg hadde jeg ikke tenkt på en gang! Det er jo superenkelt å ta med både til henne og meg :D

Takk for svar dere :) Gleder meg som en unge! :D Trym skal også være med, men han skal få lov til å passe peisen :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo teste ut litt hvordan hun reagerer på tørka vom? Mine har blitt veldig harde i magen av det, men da har jeg jo bare blanda inn tørrfôr også liksom :). Kanskje fungerer hun bedre på en blanding av tørrfôr og tørka vom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo teste ut litt hvordan hun reagerer på tørka vom? Mine har blitt veldig harde i magen av det, men da har jeg jo bare blanda inn tørrfôr også liksom :). Kanskje fungerer hun bedre på en blanding av tørrfôr og tørka vom?

Tenkte å ta en liten prøveperiode ja, litt kjipt hvis det viser seg at hun absolutt ikke tåler det mens vi er der oppe liksom :P Hard i magen er vel det eneste jeg er redd for at hun ikke blir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å ta en liten prøveperiode ja, litt kjipt hvis det viser seg at hun absolutt ikke tåler det mens vi er der oppe liksom :P Hard i magen er vel det eneste jeg er redd for at hun ikke blir...

Hahaha, ja, det hadde vært LITT småkjipt liksom :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på kronch pemmikan? Eller på provit sine vakuumpakkede pølser? :)

Nei, det har jeg ikke :) Hva er Kronch? Jeg vil helst slippe rått, hvis det er det så kunne jeg like godt gitt henne v&h som hun får hjemme :)

Vi har gitt frysetørret vom på tur, men mikset i tørrfor (røflig 50/50) om det er mer enn en overnatting. Thorvald fungerer fint på det :)

Problemet til Tuva er at hun ikke fungerer på tørrför. Det går fint for en helg, men går hun på det lengre og i tilegg får mye trim så ser hun ut som en belsen fange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(hvor lenge skal dere være borte? er det meldt minusgrader hele veien, kan du jo ta med frosset kjøtt, som du på forhånd har delt i dagsporsjoner, og la ligge i en plastkasse (feks en gammel frysebag) ute?

vom er generelt ikke fullkost, så jeg ville ikke bare gitt henne det. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(hvor lenge skal dere være borte? er det meldt minusgrader hele veien, kan du jo ta med frosset kjøtt, som du på forhånd har delt i dagsporsjoner, og la ligge i en plastkasse (feks en gammel frysebag) ute?

vom er generelt ikke fullkost, så jeg ville ikke bare gitt henne det. )

Fra Lør-Tors, så det blir 10 måltider. Vi har både kjøleskap og fryser, men det er fortsatt ikke aktuelt å ha med v&h :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Lør-Tors, så det blir 10 måltider. Vi har både kjøleskap og fryser, men det er fortsatt ikke aktuelt å ha med v&h :)

ååå- da er det værre.. Jeg er vant til å ha med meg bikkjer rundt hele året, både hit og dit uten frysemuligheter, og er alltid glad når det er minusgrader.. For da blir kjøttet med. Sommerstid er det litt værre... isoporbokser hjelper 1-2 dager, deretter går det på provit frysetørka pluss tørrfôr (men det bruker jo ikke du), eller noe hermetisk (bozita har i pappboks som kan brennes opp, dyrebutikker har diverse...). vom har ikke riktig mineralbalanse for fullfôring, spesielt ikke om hundene skal være veldig aktive

Lykke til :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Men er det noe problem å gi 2 måltider per dag med frysetørket vom i 5 dager hvis hunden får lunsjbokser på tur + litt matrester fra meg?

Ikke hvis hun tåler det. Ingen hunder (eller mennesker for den saks skyld) blir feilernært etter bare 5 dager. Men det er veldig ensidig. Jeg ville heller gitt en basis med høyenergitørrfor og så lagt til frysetørka vom. Eller egentlig ville jeg bare tatt med det hunden er vant til. Det er ikke noe problem å ha med rått kjøtt så lenge det er kuldegrader ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rått kjøtt er fortsatt uaktuelt å ha med! Da satser jeg på frysetørret vom + lunsjbokser og matrester.

Red: Det er jo ikke værre enn å kjøpe Provit sin vitaminboks heller :)

Endret av Stine
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men- hvis du skal bruke hunden hardt, er det lurt at mineralbalansen er i orden. Selv om det bare er fem dager. Send appetitt/provit en mail, de svarer sikkert :)

Provit har eget vitamin tilskudd til storfevom'en sin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det vet jeg (vi har brukt kjøttblokker fra provit, både storfe/vom og ren vom) :) Jeg ville spurt likevel

Spurt om hva da? Det står jo presisert på sidene dems at vitamintilskuddet vil gi hunden et komplett måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...