Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger litt (mye?) hjelp jeg!


RTMZ
 Share

Recommended Posts

Heisann,

Jeg har et vanskelig spørsmål. I fjor sommer har jeg jobbet på et dyrehotell i utlandet. Jeg fant nettopp ut at jeg hadde taushetsplikt under og etter jobben. Jeg og mine kollegaer har sett ting som vi synes er uetiske. Man kan ikke melde dyremishandling osv anonymt i landet vi snakker om, og jeg valgte derfor å skrive et anonymt innlegg på en review nettside om bedriften hvor jeg gir fra meg toppen av isberget. Dette innlegget var ikke ment for å stille bedriften i dårlig dagslys, men bare for å informere. Som sagt har jeg vitner i denne saken. Nå har bedriften gått til angrep til nettsiden for ærekrenkelse og etterspurt mine personlige opplysninger for å forfølge meg. Så det jeg egentlig lurer på nå er, får man lov til å bryte taushetsplikten når det gjelder det som jeg ser på som dyremishandling? Og kan en dårlig review være ærekrenkelse når det ikke var utgangspunktet mitt?

Tusen hjertelig takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder slike ting er man pliktet til å melde fra, taushetsplikt er ikke til for å beskytte misshandling, hverken av folk eller fe, det er til for å beskytte personlige opplysninger, yrkeshemligheter osv.

En dårlig review er helt på sin plass og det er ikke æreskrenkelse. Slike reviewes er til for at man skal dele sin opplevelse, negative som positive og det er ikke ok og ta så på vei for en dårlig review, da får de heller jobbe for å forbedre seg, som jo er poenget med slikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det jeg egentlig lurer på nå er, får man lov til å bryte taushetsplikten når det gjelder det som jeg ser på som dyremishandling? Og kan en dårlig review være ærekrenkelse når det ikke var utgangspunktet mitt?

Det kommer nok helt an på hva regelverket rundt dette er i det landet du jobbet i, vil jeg tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder slike ting er man pliktet til å melde fra, taushetsplikt er ikke til for å beskytte misshandling, hverken av folk eller fe, det er til for å beskytte personlige opplysninger, yrkeshemligheter osv.

En dårlig review er helt på sin plass og det er ikke æreskrenkelse. Slike reviewes er til for at man skal dele sin opplevelse, negative som positive og det er ikke ok og ta så på vei for en dårlig review, da får de heller jobbe for å forbedre seg, som jo er poenget med slikt..

Jeg har ikke gitt informasjon om personer, kunder, eller dyr. Jeg har bare skrevet om det jeg og mine kollegaer har opplevt og at det ikke stemmer overens med det de skriver på nettsida deres.

Det som er litt vanskelig er at jeg skrev reviewen da jeg var i Norge. Jeg leste et sted at der du gjør en (straffbar) handling, i dette tilfellet norge, at de må forholde seg til det norske regelverket.

Hadde jeg ikke gjort det anonymt skulle jeg ha fått en bot på 40 000 nok. Det var derfor at jeg valgte denne veien. Har i hvertfall lært at du er aldri anonym...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...