Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye LP-program/regler


Teserere
 Share

Recommended Posts

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tannvisningen er det eneste som er fullstendig obligatorisk, står man over den får man heller ikke startet og får heller ikke opprykk. Ellers kan du droppe akkurat det du vil, du har betalt for ringen

Jeg synes strengt tatt man kunne fjernet alt som het fellesøvelser. Gud bedre så lite publikumsvennlige de er? Og er så gudsjammerlig kjedelig at det dreper jo all glede ved å trene hund . Gjør det, o

Jeg har lest din kommentar og mange lignende på LP-Norge og er tydeligvis den eneste som reagerer og synes dette er ufint og ikke minst skummelt å si med tanke på rekruttering. Det er ikke sånn at all

En bedre løsning er det at man får en form for anmerkning om hunden forstyrrer/ødelegger for andre (da må det faktisk bli innrapportert av dommer/arrangør da, det gjør det jo oftest ikke nå) og blir utestengt for en lengre periode etter f.eks. 3 anmerkninger. Det må ha en ganske sterk konsekvens så folk ser alvoret i å sjanse på å legge ustabile hunder på fellesdekk. Men det må ikke være så skremmende at folk blir borte fra miljøet og ikke tør å prøve seg igjen. Uhell kan faktisk skje alle. Det kan skje at min hund som aldri har reist seg på en fellesdekk (ok, en gang da han var ca 5 mnd gammel) reiser seg og går bort til en annen hund. Det ville kommet som en stor overraskelse på meg, men det er jo ikke umulig at det skjer. Det er ikke greit, men uhell kan skje. Og da syns jeg det er feil å bli utesteng direkte.

Jeg er enig med deg i det, det blir voldsomt strengt om det skal føre til hele 3 mnd utestengelse. Anmerkninger er mye bedre, konsekvens for å ha hund som ødelegger/forstyrrer andre (og i min bok så er ikke en hund som løper eller tusler til fører forstyrrelse nok til at det skal ha annen konsekvens enn null i øvelsen for de det gjelder). Trenger ikke skremme bort folk, så mye rekruttering er det ikke det sporten ...

Jeg synes strengt tatt man kunne fjernet alt som het fellesøvelser. Gud bedre så lite publikumsvennlige de er? Og er så gudsjammerlig kjedelig at det dreper jo all glede ved å trene hund :aww:. Gjør det, og man er kvitt problemet med at andre hunder ødelegger for din egen :D.

Enda mer enig i det her. :lol: *hater å trene fellesøvelser i evigheten og lengre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda mer enig i det her. :lol: *hater å trene fellesøvelser i evigheten og lengre*

Jeg er egentlig for å fjerne alle kjedelige øvelser... på den annen side, da ville det ikke blitt så himla mange øvelser igjen, så... ok - dårlig forslag :lol:. Men ja, fellesøvelser er så hiiiiimla kjedelig å trene og HIMLA kjedelig å se på :aww:.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig for å fjerne alle kjedelige øvelser... på den annen side, da ville det ikke blitt så himla mange øvelser igjen, så... ok - dårlig forslag :lol:. Men ja, fellesøvelser er så hiiiiimla kjedelig å trene og HIMLA kjedelig å se på :aww:.

Jeg tror kanskje ikke du liker lydighet. Også tror jeg ikke du vet at det er frivillig - både å trene på og se på :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det med 3 mnder og 6 mnders utestenging har de vel hatt i Sverige ganske lenge.

Jeg var på ganske mange konkurranser i Sverige når jeg var der (ikke konkurrert selv, men støtte for forskjellige venner som konkurrerte). Og jeg så flere ganger hunder som løp bort til andre hunder og et par ganger hunder som angrep andre hunder. Ikke en eneste gang utestengte dommeren disse hundene.
Ene gangen ble fører og hund nektet å gå videre i konkurransen - men det ble ingen annen konsekvens på tross av at flere av deltagerne klagde (grunnen til at jeg vet det var fordi dette var min hjemklubb).

Klare angrep bør jo straffes på en eller annen måte, for hundene er så sårbare når de ligger der tett sammen, men jeg tror neppe at hunder som bare reiser seg og inviterer en annen til lek eller går bort til en annen hund vil bli utestengt.

Og er du usikker på hvordan hunden din vil reagerer kan du fint starte i klasse 1 og hoppe over fellesdekken. Vet om flere som har fått opprykk til klasse 2 uten å noensinne legge hunden i fellesdekk.

Jeg er veldig skeptisk til fellesdekk med innkalling på klasse 3, det blir så stor påvirkningsforskjell for de deltagende. Da det vil være mye verre for den som står som sistemann enn den som står som fører nr 1. Og det synes jeg blir urettferdig. En annen ting er jo risikoen for at hundene blir så gira at de ryker sammen...
Om de vil korte ned arrangementstiden eller gjøre sporten mer publikumsvennlig kunne de heller hatt noe ala honøren i rally, eller fellesdekken i mondioring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje ikke du liker lydighet. Også tror jeg ikke du vet at det er frivillig - både å trene på og se på :lol:

Jeg tror kanskje du har rett i det første :lol:. Men noen ganger må man jo se på for å støtte venner, vøtt, men jeg er nok ingen god supporter :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er du usikker på hvordan hunden din vil reagerer kan du fint starte i klasse 1 og hoppe over fellesdekken. Vet om flere som har fått opprykk til klasse 2 uten å noensinne legge hunden i fellesdekk.

Det stemmer ikke. Jeg har vært på stevne der dommer nektet en deltaker å hoppe over øvelsen. "Hå nei, alle må prøve!"

Jeg tror kanskje du har rett i det første :lol:. Men noen ganger må man jo se på for å støtte venner, vøtt, men jeg er nok ingen god supporter :lol:

Nei, du høres ikke ut som det, haha :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke. Jeg har vært på stevne der dommer nektet en deltaker å hoppe over øvelsen. "Hå nei, alle må prøve!"

Jøss, det har jeg aldri hørt om. Kjenner flere som har stått over fellesdekk, både i klasse 1 og klasse 2.

For en dum dommer, bedre at folk får testet de øvelsene de kan enn at de aldri kommer til start...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Blir dette de nye reglene må jeg starte med V før de kommer. Med til tider lite motivasjon og en hund som ikke klarer terping kommer vi aldri til å kunne klare klasse 1 :P Så da må settervimsen få gå i klasse 1 mens han kan. Når det er sagt har vi jo ikke noen klare mål med lp annet enn å ha konkurranser som motivasjon til å trene litt.

Det blir ihvertfall spennende å se hva som blir vedtatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det har jeg aldri hørt om. Kjenner flere som har stått over fellesdekk, både i klasse 1 og klasse 2.

For en dum dommer, bedre at folk får testet de øvelsene de kan enn at de aldri kommer til start...

Helt enig med deg og har verken sett det før eller siden. Om hun frivillig vil si fra seg 30 p (plus trekk i helhet) så må vel det være hennes sak. Men det er greit å vite om, hun var ganske sjokkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig for å fjerne alle kjedelige øvelser... på den annen side, da ville det ikke blitt så himla mange øvelser igjen, så... ok - dårlig forslag :lol:. Men ja, fellesøvelser er så hiiiiimla kjedelig å trene og HIMLA kjedelig å se på :aww:.

Jeg begynner å skjønne hvorfor du ikke holder på med lydighet. :lol: Resten av øvelsene er jo greie de da. Fellesøvelsene derimot. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg og har verken sett det før eller siden. Om hun frivillig vil si fra seg 30 p (plus trekk i helhet) så må vel det være hennes sak. Men det er greit å vite om, hun var ganske sjokkert.

Er det noen som vet hva reglene faktisk sier om dette?

Klarer liksom ikke å si at jeg har sett noe sted at man plikter å gjennomføre alle øvelser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig for å fjerne alle kjedelige øvelser... på den annen side, da ville det ikke blitt så himla mange øvelser igjen, så... ok - dårlig forslag :lol:. Men ja, fellesøvelser er så hiiiiimla kjedelig å trene og HIMLA kjedelig å se på :aww:.

Du skal jo ikke se på fellesøvelser, det er da du skal gå og kjøpe kake og kaffe i kiosken..

Forøvrig syns jeg ikke tre måneder er all verdens avskrekkende jeg. Går ut fra at de som blir utestengt er de som har hunder som virkelig forstyrrer andre hunder -ikke bare tusler stille hjem. Og har man en hund som har full fest og baluba i fellesdekken i februar, er det sikkert fint å trene til juni på det før man starter igjen. :icon_redface:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å skjønne hvorfor du ikke holder på med lydighet. :lol: Resten av øvelsene er jo greie de da. Fellesøvelsene derimot. :aww:

:lol: :lol:

Du skal jo ikke se på fellesøvelser, det er da du skal gå og kjøpe kake og kaffe i kiosken..

Forøvrig syns jeg ikke tre måneder er all verdens avskrekkende jeg. Går ut fra at de som blir utestengt er de som har hunder som virkelig forstyrrer andre hunder -ikke bare tusler stille hjem. Og har man en hund som har full fest og baluba i fellesdekken i februar, er det sikkert fint å trene til juni på det før man starter igjen. :icon_redface:

Åååå søren... har helt misforstått jeg da :lol:.

Men bare for å være litt seriøs også, så tenker jeg også akkurat det der: en hund som har full fest - eller full tenning - på en fellesdekk, kan sikkert ha godt av å trene 3 mnd før den legges i en fellesdekk på konkurranse igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som har full fest eller full tenning kan også bare ha vært uheldig med sidemannen.

Folk får rope 'dårlig trening' så mye de vil men om nabobikkja stirrer ihjel, knurrer eller viser noen aggressive tegn mot min hund, ja da hjelper det faktisk ikke enn hvor god trening hunden har, for da tillater jeg han vitterlig å føle seg ukomfortabel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hva reglene faktisk sier om dette?

Klarer liksom ikke å si at jeg har sett noe sted at man plikter å gjennomføre alle øvelser..

Tannvisningen er det eneste som er fullstendig obligatorisk, står man over den får man heller ikke startet og får heller ikke opprykk. Ellers kan du droppe akkurat det du vil, du har betalt for ringen og dommeren. Jeg har mang en gang stått i ringen med utøvere som sier i fra at de står over den og den øvelsen, eller prøver men kjører på med hjelpere.

En hund som har full fest eller full tenning kan også bare ha vært uheldig med sidemannen.

Folk får rope 'dårlig trening' så mye de vil men om nabobikkja stirrer ihjel, knurrer eller viser noen aggressive tegn mot min hund, ja da hjelper det faktisk ikke enn hvor god trening hunden har, for da tillater jeg han vitterlig å føle seg ukomfortabel.

Ukonfortabel ja så klart! Jeg roper aldri dårlig trening om noen, men siden jeg har hatt 4 hunder som ligger stødige som fjell uansett hva som skjer rundt dem, så er jeg vel nokså påståelig når jeg sier at det er bare å trene på det :P Selv Z'n som hadde som mål å spise minst en hund om dagen, lå dørgene stille uansett hva som skjedde rundt han (bortsett fra smell). Det var en gang en hund rullet seg mot han, snudde seg, satte seg opp, satt å stirret på han lenge før fører ble hentet og tok han bort. Z'n hadde da valgt å psyke noe j*vlig på døra der jeg hadde gått ut. Han var aldri trent med straff, men jeg hadde brukt alle mulige scenarioer for å få han til å ligge, fordi han var den typen han var. Kunne jo ikke ha en slik drittstøvvel i lp uten å være trygg på øvelsen? Han ble lagt mellom to tisper som hatet hannhunder, så hver gang han viste tegn til å flørte ble han knurret til og korrigert der, han lå midt på sauejordet mens andre gjetet, han ble lagt i dekk når vi kastet baller med de andre hundene, baller ble kastet i mellom dem og andre hunder hoppet og spratt rundt dem.

Uta som var mammadalt og veldig veldig usikker på alt, lå helt stille gjennom ett angrep fra en annen hund. Jeg sto i skjul men hørte at noe var på vei til å skje, tverrløper ut av skjulet, prøver å rope Uta til meg. Hun hadde jo fått beskjed om å bli og jeg brukte feil kommando, så hun lå hun stakkars lille tupp! Til slutt sa jeg det rette ordet og hun løp. Der fikk jeg straffen for å ha trent så godt som jeg hadde gjort på en hund som var så dum ... Schæfer vøtt :sleep:

Hos Nix utnytter jeg stalkingtendensene hennes. Hun får ligge mens jeg leker med Asti, IKKE lov å røre seg. Hun blir lagt ned på treninger der folk gjør det morsomste hun vet, IKKE lov å røre seg. Hun må ligge mens jeg leker med andre hunder ... Det er en tøff tøff verden, men slik er det nå.

Jeg er likevel aldri 100% trygg når jeg går inn på banen og skal ha dekk. Alt kan skje, selv den beste kan ha en rævva dag i ringen. Jeg mener også at om man blir flydd på, så har man retten til enten å reise seg å gå til fører eller forsvare seg selv. Det er grenser for hva man skal tolerere. Psyking og flørting synes jeg likevel en bør tåle, så lenge ikke den andre hunden reiser seg.

Uansett, får man ødelagt dekken sin er det utrolig kjipt og det lang lang vei tilbake. Så det bør jo ikke skje, uansett hvor godt du har trent hunden din. Settingen er med på å skape en forventing og har det først skjedd noen ganger, har man fått ødelagt mye en har jobbet for å unngå.

Babbel over og jeg håper dere har fått med dere sånn ca hva jeg mener :P

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten lov å si at man ikke er fornøyd med plasseringen i fellesdekken (de fleste dommere jeg har gått for har spurt om man er fornøyd også). Første stevnet jeg gikk med Bris så var det to hunder som begynte å måle seg med hverandre allerede ved oppstilling, de ble flyttet fra hverandre og fellesdekken gikk rolig og fint for seg. Har sett på flere stevner at de har endret på rekkefølgen i fellesdekk fordi to hunder har vært veldig på hverandre (eller en hund har fiksert veldig på en annen, der den andre har blitt veldig dempa og usikker). Og også fellesdekker der eier har vært klok og stått over med sin hund, uten protester fra dommeren.

Heldigvis er det sjelden jeg har sett noe alvorlig skje i fellesdekken. Det verste jeg har vært borti var en terv og en flat som lå nøyaktig 15 sekunder, før flaten løp til eier, terven kom etter og det endte med at de herja seg nedover hele banen. De leka og herja så at eierne knapt fikk fatt i dem igjen. Min hund satte seg opp i sitt og så heller grinete ut, for hun mente at sånt kunne man da bare ikke gjøre. :P Fikk ingen ny fellesdekk, fordi ingen av de to var bortpå hos min. Og jeg vil tro de ikke ville blitt utestengt dersom man hadde hatt en slik regel, fordi de var ganske jevnbyrdige og enige om å gjøre om fellesdekken til felleslek. De oppsøkte hverandre etter at begge hadde brutt dekken.

Jeg syns det skal være en form for konsekvens om man har en hund som ødelegger for en annen hund (og da tydeliggjort i reglene hvilke kriterier skal til, hva som regnes som ødeleggende liksom), slik at sjansen er større for at de aller fleste har trent godt på fellesdekken før stevner. Det er overraskende hvor mange som bare sjanser på at de ligger, som vet at det er 50/50 sjanse for at hunden reiser seg og driver oppsøkende virksomhet (jeg har ingen problemer med de som har hunder som kommer tuslende til eieren, de forstyrrer strengt tatt ingen. Har man en hund som lar seg forstyrre av at en hund av usikkerhet velger å gå til fører, og dermed bryter egen dekk, så er det ikke bare føreren til den som reiser seg som har noe å trene på). Og dette er folk som har startet så mange ganger at de burde vite bedre ... Samtidig tenker jeg det vil være for strengt med 3 mnd utestengelse når det skjer første gang (selv om de fleste nok ville hatt godt av å trene på det så lenge før de prøver igjen). Men en konsekvens bør det være, og igjen, for de som har hunder som direkte ødelegger for andre. Jeg er og litt delt, for jeg syns det er strengt med 3 mnd straff om det er en hund som går bort til sidemann for å sjekke ut om det er interesse for lek, mens jeg ikke syns det er for strengt om en hund flyr i den andre. Mi frøken tok ikke akkurat skade av at det kom ei søt springertispe bort og lurte på om ikke de skulle finne på noe kulere enn å ligge der hele dagen, men om hun hadde blitt flydd på så hadde det vært verre.

Min erfaring tilsier heldigvis at det er sjeldent det drives oppsøkende virksomhet av de hundene som bryter, de fleste søker støtte hos føreren (eller vil støtte føreren sin, som ser ut som h*n holder på å dø :P ).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var uheldig med fellesøvelsene på prikkedyret i klasse 3 og en gang i klasse 2. Tre episoder er nok til at jeg nå synes fellesøvelsene våre er ødelagt :-/

I klasse 2 sprang nabohunden bort til han akkurat når vi kom frem fra skjul, han reiste seg da opp og hilste. Nabohunden inviterte til lek og han deltok, jeg ropa han til meg uten problemer. På fellessitt gikk nabohunden bort til han og stod i hvertfall 10 sekunder å snuste han i rumpa før dommeren brøt inn, prikkedyret var superflink og brøt ikke, på tross av at det var supervanskelig for han. Problemet var at han gikk ekstremt opp i stress av situasjonen og jeg fikk han ikke ned før neste felles :-/ Jeg ser jo i ettertid at jeg burde droppa fellesdekken for hans skyld!! I fellesdekken så lå han og pep og var meget stressa og vips, der sprang nabohunden bort til han IGJEN (samme hund), han reiste seg og stod der og logret, dommeren ropte oss frem. jeg fik kalt inn min hund! Etter de to episodene i klasse 3 så har jeg stilt to ganger, han er nå superstressa ved fellesøvelser, stressnivået er på topp og når jeg går i skjul så piper, syter og makker han veldig veldig mye :-/ :-/ Det var heldigvis en snill hund, men det hjalp lite for nico sin del gitt. Han er supersosial og litt stressa/gira når det gjelder andre hunder, så de tre situasjonene har vært meget harde for han...

totalt ot :-P men jeg synes slike hunder kunne fått et gult kort feks, en advarsel om karantene dersom det skjer igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har konkludert med at det er greit jeg har ny konkurransehund 2016 så jeg har ett år eller to å se på de Elite øvelsene. Så får Talli begynne med agility/Rally/viltspor når hun blir 9 år :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
    • Først; det er omtrent umulig å svare på om en gitt hund er overvektig, uten å se/kjenne på hunden. Så til din valp; en vekt på 2.5 kg ved 16 ukers alder er ikke mye på en dvergpuddel. Husk at en dvergpuddelhvalp kan ende opp som både toypuddel og mellompuddel når den er utvokst. Ingen oppdretter kan gi noen garanti for hvilken størrelse ( her snakker jeg om høyde, som pudler kategoriseres etter, ikke vekt), hunden ender opp med   På voksne hunder kan selv hunder med omtrent samme høyde ha ganske stor variasjon i vekt, uten at det indikerer hverken overvekt eller undervekt.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...