Gå til innhold
Hundesonen.no

European Dog Show 2015


Monikawt
 Share

Recommended Posts

  • Svar 986
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

101 dalmatinere

Jeg må få skryte litt: Det kommer sjelden like mange hunder på spesialen som på EDS/WDS, fordi tittelen lokker så mange flere, samt at det er dyrt å bli en ekstra natt, melde på en utstilling til, os

Posted Images

Ikke noe rart han tisset inne, utlendinger brukta alt som do. Til og med på do oppfordret de bikkjene til å pisse på hjørner. Griser

Jeg må faktisk si at det her har vært en av de mest grisete utstillingene jeg har vært på, og det er ikke Nordmenn sin feil (selv om de kan være sløve de og) jeg synes oppriktig synd på de som løp rundt å prøvde å tørke opp etter beste evne inne, og ute lå det jo bæsj overalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke bernerfolket hadde fått med seg dette med bur- og groomingområder, for langsmed begge ringene var det fylt opp med bur, grinder og stellebord :P

Det hadde ikke retrieverfolket heller :lol:. Jeg forsøkte å komme meg fra hall E til hall C etter bedømmelsen i dag, og gjorde den tabben at jeg skulle passere der retrieverringene var. Det var jo nesten umulig å komme fram der, folk og bur og hunder over alt.

Hall D ble erklært katastrofeområde, det var rett og slett for mange hunder og folk og for lite plass :P

:lol: Glad jeg ikke var der i dag, gitt :). Vi hadde jo all verdens plass i hall E i dag. Deilig faktisk :).

Ikke noe rart han tisset inne, utlendinger brukta alt som do. Til og med på do oppfordret de bikkjene til å pisse på hjørner. Griser

Jeg burde vel ikke si dette, men alle mine fordommer ble vel bekreftet når det gjelder utlendinger og hundehold... :aww:.

Jeg fikk skikkelig følelsen av å være på en diger vinnerutstilling utenlands i helgen. Det ble snakket russisk og spansk og diverse andre språk - og det var liksom langt mellom kjentfolk å snakke med :lol:.

Alt i alt synes jeg dette ble veldig bra, selv om det var litt kaotisk mht gangen i ringen og at det var lite plass for bur - og vanskelig å finne vei inn i ringen. Men ut over dette synes jeg vi kan klappe NKK på skuldra og si vel gjennomført :D. Rasestandene hadde nok litt mindre besøk i år enn det var i fjor - etter hva folket som satt på stand sa, jeg vet ikke om det var gjengs oppfatning hos andre? Jeg fikk ikke vært på standen så mye som jeg hadde håpet på, men når andre tar ansvar så gikk jo det bra :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hilst på masse fine bergensere i dag, noen hei i forbifarten, andre fikk man skravlet ordentlig med og glemt å si gratulerer når man så noen (inkludert @Siri og @Caroline, gratulerer!) :ahappy:

Det har i grunnen vært en kjempekoselig dag, bortsett fra at jeg ikke fikk med meg halvparten av rasene jeg ville se og jeg stadig var desorientert :lol: Finaleringen var veldig fin å følge, der satt man noen timer og fått shoppa to enkle ting.

Som vanlig har man tråkka i tiss, fått en skrape i låret av ustabil hund, smekka en til på snuta som langa ut mot venninne når eier ikke fulgte med. Noen er mer slepphente enn kanskje nødvendig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke retrieverfolket heller :lol:. Jeg forsøkte å komme meg fra hall E til hall C etter bedømmelsen i dag, og gjorde den tabben at jeg skulle passere der retrieverringene var. Det var jo nesten umulig å komme fram der, folk og bur og hunder over alt.

Til vårt "forsvar" er det neppe noe sjakktrekk av NKK og plassere 3 ringer ved siden av hverandre hvor det tilsammen skal være 300 hunder av 2 store raser, ergo alle er der hele dagen og det blir ikke rullering på burområdene... Kunne liksom hatt en ring eller to med småraser i mellom oss for å jevne det litt ut.

For min del var mesteparten over det jeg fryktet/hadde forventninger om. Dog syntes jeg det er trist når dommeren haster seg gjennom hundene på en kritikkløs utstilling en har betalt minst 590,- for å delta på. Og det sier jeg på vegne av de jeg viste hund for.... Den andre dommeren på rasen var kanon og ga hver hund god tid, uten at det dro ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hilst på masse fine bergensere i dag, noen hei i forbifarten, andre fikk man skravlet ordentlig med og glemt å si gratulerer når man så noen (inkludert @Siri og @Caroline, gratulerer!) :ahappy:

Tusen takk :ahappy:

Til vårt "forsvar" er det neppe noe sjakktrekk av NKK og plassere 3 ringer ved siden av hverandre hvor det tilsammen skal være 300 hunder av 2 store raser, ergo alle er der hele dagen og det blir ikke rullering på burområdene... Kunne liksom hatt en ring eller to med småraser i mellom oss for å jevne det litt ut.

For min del var mesteparten over det jeg fryktet/hadde forventninger om. Dog syntes jeg det er trist når dommeren haster seg gjennom hundene på en kritikkløs utstilling en har betalt minst 590,- for å delta på. Og det sier jeg på vegne av de jeg viste hund for.... Den andre dommeren på rasen var kanon og ga hver hund god tid, uten at det dro ut.

Hahhaa, nei, du har jo rett i det. Ikke så lett å få plass til alle sammen nei :).

Jeg er forresten enig i det med dommer - han vi hadde sa ikke et eneste pip om hvorfor han gjorde sine valg og plasseringer, han så ut som om han mislikte jobben sin sterkt - og rynket skikkelig på nesa da jeg med en halvklissete kjøttbolleneve skulle takke ham for plasseringen :lol: :lol:. Tror aldri jeg har vært borti større surpomp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til vårt "forsvar" er det neppe noe sjakktrekk av NKK og plassere 3 ringer ved siden av hverandre hvor det tilsammen skal være 300 hunder av 2 store raser, ergo alle er der hele dagen og det blir ikke rullering på burområdene... Kunne liksom hatt en ring eller to med småraser i mellom oss for å jevne det litt ut.

Det har vært sånn innerst i hall D alle tre dagene, uavhengig av hvilke raser som har vært der, så jeg går atter en gang for at det rett og slett var for mye folk og hunder i forhold til plass :P

Jeg veit ikke hvordan de har tenkt, de som har planlagt ringer og plassert raser, men man kan ikke ta hensyn til alt, man får ikke dekket opp for alt, så jeg velger å tro at det ble som det ble av en grunn.. Selv om jeg lurte litt på fredag, da pudlene var der, hvorfor ikke de var i hall E, som virket halvtom og hadde flere hjørner med digre grooming-områder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe rart han tisset inne, utlendinger brukta alt som do. Til og med på do oppfordret de bikkjene til å pisse på hjørner. Griser

Åja, såpass ja. Da er det ikke rart lille hormonbombe på 1 år ikke klarte å dy seg... Ble så flau at jeg holdt på å dø, da, så satte ham ganske kjapt i bilen igjen for å unngå at det skjedde flere ganger.

Han gjør det samme i dyrebutikker ellers også, så der får han ikke være med inn lenger, med mindre han MÅ prøve noe. Og da er det inn i kortkort bånd, og rett i sitt/dekk så han ikke får grisa til noe. :P Hjelper ikke en dritt å ta ham for det heller, for han syntes det er verdt det for å kunne skvette litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir NKK en klapp på skuldra etter et vel gjennomført arrangement!

Synes det på generell basis var ryddig, bra organisert og fint. Jeg synes også mange av de utenlandske utstillerne var veldig slepphendte med tissing inne... Greit nok at hunden tisser inne, men da tørker man opp etter dem, man går ikke sin vei. Ellers synes jeg det var veldig bra :)

Fikk handlet en del fine ting til Nyx og trening, hilst på en del soniser, gamle og nye kjente. Innmari hyggelig å møte på kjentfolk rundt hver sving!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i alt en super utstillingshelg dog jeg reagerte veldig på den høylytte og veldig synlige dobbelthandlingen til utlendingene i belger ringen.

De ble snakket til et par ganger av ringsekretærene, men de brød seg fint lite om dette.

Å stå og skrike navnet på hunden og kaste baller eller pipe med de er vel strengt talt ikke liv og burde vært slått ned på.

Når den hunden da vinner og de som har fulgt "reglene" og ikke ropet og kastet står der så syntes jeg faktisk ikke det er riktig.

Ellers var det mye tiss og det luktet ikke godt flere steder i hallene, men de som vasket var utrolige.

God jobb alle sammen!!!!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt rot i ringen vi stilte i. Skriver klarte putte BIR Junior på "diplomet" til en championtispe.
Det virket ikke helt som om hverken dommer eller ringsekretær helt visste hvem hund som skulle inn og hvordan det ble med CERT osv, ble en del kontrabeskjeder.
Også er det i grunnen kjedelig å vise hund og ikke få noe tilbakemeldinger på hvorfor dommeren velger å dømme slik h*n dømmer.
Så var det da rot med tid og ring ang FCI mønstringen.
Skuffende at Veteranene ikke fikk rosett men måtte kjøpe for 100,-

Mange dyktige ungdom som gikk rundt med traller og ryddet opp i tiss og avføring.
Det er ikke bare utenlandske hundeeiere som lar hunder tisse hist og her, og inne på hotellet. Utrolig at det fortsatt er lov å ha med hund der med tanke på så mange ignorante hundeeiere som ikke en gang tar seg bryet med å gi beskjed om at hunden har hatt et uhell i heisen, i gangen osv.

Masse flotte hunder og masse hyggelige folk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes NKK har gjort en kjempejobb med utstillingen. Alle jeg har snakket med av funksjonærer og frivillige har vært veldig hyggelige og hjelpsomme.

Jeg er enig at det var grisete. Min hannhund har ikke pissa inne så mange ganger siden han var valp. Til slutt måtte jeg bære ham fra hall E til hall A så jeg skulle slippe å måtte avbryte markeringene hans :P Men det er ikke NKKs skyld. De som rydda opp etter bikkjene gjorde en utmerket jobb :)

Vi hadde ring innerst i hall E, og det er jeg glad for. Her var det masse plass til både bur og mennesker. Men det var litt dumt at de som fikk titler fikk beskjed om at de ikke fikk titlene fordi vi er midlertidig godkjent (er det det det heter når vi ikke har vært godkjent ut "prøvetiden" på 10 år hos FCI?). Men NKK gikk ut og beklaget at de hadde feilinformert relativt raskt, så det er bra :)
Litt styr var det rundt ringen, folk skjønte ikke helt systemet, men da er det jo fint at noen (som meg) har lest seg opp på Hundesonen i forkant og skjønte litt i alle fall. Ringsekretæren gjorde så godt han kunne, men snakket alt for lavt, så det var vanskelig å høre hvem han ropte opp som skulle inn igjen og slikt. Men det ordnet seg, og alle som skulle få CERT og reserve-CERT og titler fikk det de skulle.

Og dere: En gårdshund ble beste veteran på lørdag! Er ikke DET kult, kanskje? (Det synes i alle fall jeg!) Det er YTTERST sjeldent noe slikt skjer! :D

Edit: Ja, det var ikke så stort trykk på rasestandene som det det var på Dogs4All i fjor. Men det var veldig hyggelig å stå på stand for det, og jeg har snakket med mange hyggelige mennesker både på vår stand og på de andre standene. Og så har jeg fått kose ulvehund, briard, heeler og dunker blant annet :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint arrangement og klapp på skuldra til nkk og funksjonærer :-)

Såg det var stor forvirring i flere ringer om hvem som skulle inn osv :-P flere utenlandske sprayet sine hunder med både fargespray og poteklister...

Og den lukta... Som traff deg når du gikk ut kl 12 på søndag O.o den kunne drept en elefant!! :-P hehe! Min hannhund kunne ikke pisse ute fordi han syntes det var så grisette. Lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har storkosa oss på stand for shibaklubben hele helga. Jeg (og bikkjene) var drittrøtt på søndagen og sovna før klokka ni på kvelden. Kuma har vært helt fantastisk! Han stresser litt når vi går til og fra fordi det er så mye godt å lukte på og mange potensielle rumper å sniffe i (det KAN jo være en tispe!), men med en gang vi kom oss til standen så ble han roligheten selv og lå å sov oppå bordet mens folk gikk forbi og/eller stoppa for å kose på han.

11960158_10206660888856101_2910169462154

Har fått mange interesserte i rasen og kanskje skremt bort et par også. Det koseligste var når det kom en familie hvor minstejenta stod å klappa Kuma, mens hun største stod litt nervøs i bakgrunnen. Mora kunne fortelle at de kjente noen som hadde en shiba som hadde angrepet datteren (og flere) ganske stygt og hun hadde brukt lang tid på å ikke være redd for hunder. De sa det var veldig godt å se at ikke alle shibaer var slik som den. :wub: Den hunden min altså!

Tanuki fikk komme ut et par ganger da jeg hadde posta på akitasiden at vi kom til å være der, så om noen ville møte en akita og prate litt om rasen så skulle de bare komme. Alle som kom hadde satt seg godt inn i rasen og kommer sannsynligvis til å bli kjempeflotte akita-eiere i nær framtid, det var kult!

Første gang jeg har vært på utstilling uten å stille hund. Var litt deilig og litt rart :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde spesial i hall d lørdag, det var fryktelig trangt og fullstappet når vi kom men bedret seg jo betraktelig etterhvert som andre ringer var ferdig. Men det var forferdelig dårlig luft der inne og fy som det stinket av hunder som gikk på do over alt. :blink:

At det kan være så vanskelig å lufte hunden sin ute da!

Søndag var vi i hall E, der var det noe helt annet :)

God plass og god luft. Dommeren forklarte alle (så vidt jeg vet) hvorfor han ga hver enkelt sin premie grad, men veldig uvant at det gikk så fort.

Og det var ganske stor for forvirring rundt ringen om hva de som gikk inn igjen konkurrerte om. Veldig synd at ringsekrtæren valgte å ikke bruke plansjen sin for hver gang det ble kalt hunder inn igjen, det var bort i mot umulig å høre hva han ropte. Res cert ble gitt til nr 4 i åpen kl mens nr 2 i åpen kl ikke hadde hørt ringsekrtær rope i alt støyet. Tror tabben ble rettet opp igjen etterpå.

Ringsekrtær var heller ikke oppdatert ift brukskravet og wcc for utenlandske utstillere vs norske utstillere, og ba eier av norsk eid/norsk oppdrettet hund fremvise wcc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må faktisk si at det her har vært en av de mest grisete utstillingene jeg har vært på, og det er ikke Nordmenn sin feil (selv om de kan være sløve de og) jeg synes oppriktig synd på de som løp rundt å prøvde å tørke opp etter beste evne inne, og ute lå det jo bæsj overalt!

Du var ikke på verdensutstillinga i Paris i 2010, skjønner jeg... :x

Var på utstilling uten hund, helt fantastisk! Opplevde at det var veldig lite folk på rasetorget, det var litt spesielt i kontrast til D4A hvor vi har blitt helt sandblåste etter bare en times tid på stand. Shibaringen var nydelig plassert med god plass til tilskuere ( :teehe:) og utstillere. Litt usikker på hvor mange som hadde fått med seg det med "crate areas" på langsida der, men men. :P

Fascinerende å se hvitt pulver på føtter og skamløs hårspraying av bikkjer, skikkelig skjønnhetskonkurranse hvor alle midler blei tatt i bruk. :lol:

Jeg blei ordentlig kleina ut av kommentarene til de to voksne mennene i storeringen, både under innslaget med servicehunder ( :heart: ) og besøkshunder fra Røde Kors, det virka som de trudde de jobba som underholdere i en barnehage tidvis. :P

Jeg hadde en super søndag! :thumbs:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke sett BIS-finalen, men merket meg at den shi-tzu'en som ble behandlet så dårlig i finalen på fredag, heldigvis ikke ble plassert. Var det noen som buet da den kom i ringen tro? Det hadde jeg hatt lyst til å gjøre... :aww:.

For øvrig hørte jeg at BIS-dommeren stod opp for NKKs avgjørelse i forhold til FCI og visst nok hadde vært ganske skarp i kommentaren ang DKKs beslutning. Det synes jeg det stod respekt av :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke sett BIS-finalen, men merket meg at den shi-tzu'en som ble behandlet så dårlig i finalen på fredag, heldigvis ikke ble plassert. Var det noen som buet da den kom i ringen tro? Det hadde jeg hatt lyst til å gjøre... :aww:.

For øvrig hørte jeg at BIS-dommeren stod opp for NKKs avgjørelse i forhold til FCI og visst nok hadde vært ganske skarp i kommentaren ang DKKs beslutning. Det synes jeg det stod respekt av :).

Ingen buing som jeg hørte, og hunden ble forsiktig løftet opp og ned av bordet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Belgerdama . Det var helt åpenbar dobbelhandling rundt belgerringen, der folk sto og hoppet med pipeleker, mat og ropte navnet på hunden. Greit nok at man ikke stiller hunden selv, men det der ble litt mye, og det burde bli tatt tak i. :/

Jeg gikk bare så vidt forbi belgerringen en gang i løpet av dagen, og merket meg veldig at det var dobbelthandling så det holdt! De burde vel nesten vært bortvist så åpenbart som de drev på :)

Ingen buing som jeg hørte, og hunden ble forsiktig løftet opp og ned av bordet :)

Veldig bra det siste da :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...